الجزیره بررسی کرد

رزمایش خطرناک ناتو در مرز روسیه/ لهستان و رومانی، آماده جنگ با مسکو/ دیدار مهم پوتین و مکرون آینده را ترسیم می کند

همزمانی مانور ناتو و مذاکرات فرانسه با روسیه نشان می دهد که غرب می خواهد دست برتر را در معامله با پوتین داشته باشد.

رزمایش خطرناک ناتو در مرز روسیه/ لهستان و رومانی، آماده جنگ با مسکو/ دیدار مهم پوتین و مکرون آینده را ترسیم می کند

به گزارش خبر فوری، اتفاقات مربوط به جنگ اوکراین در حال ورود به فاز و دوره جدیدی است. الجزیره قطر در گزارش اخیرش به این‌ تحولات اشاره کرده است.

در ادامه خلاصه ای از گزارش جدید این پایگاه قطری را با هم مرور می کنیم.

*** رزمایش های تهدید کننده ناتو در چند کیلومتری روسیه

روز جمعه، ناتو مانورهایی را در مرز استان کالینینگراد روسیه انجام داد. در همین حال، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، چارچوب زمانی مشخصی را برای مذاکرات احتمالی جدید با همتای روس خود یعنی ولادیمیر پوتین تعیین کرد.

به نظر می رسد همزمانی مانور ناتو و مذاکرات با روسیه نشان می دهد که غرب می خواهد دست برتر را در معامله با پوتین داشته باشد.

کالینینگراد یکی از مناطق مهم روسیه است که هیچ مرز زمینی به آن متصل نیست، زیرا مشرف به دریای بالتیک است و بین کشورهای لیتوانی و لهستان در قاره اروپا واقع شده، اما در طول تاریخ خود به عنوان یک شهر نظامی در نظر گرفته شده است. موقعیت دریای بالتیک آن را به گزینه ای عالی برای ایجاد پایگاه های نظامی تبدیل کرده است. منطقه سوواکی که مانورهای ناتو در آن، در حال انجام است، اهمیت راهبردی بسیار زیادی دارد، زیرا تسلط روسیه بر آن، کشورهای بالتیک را از بقیه کشورهای عضو ناتو جدا می کند و به همین دلیل، برای امنیت جناح شرقی ناتو از اهمیت بالایی برخوردار است.

مانور اخیر ناتو شامل تمرینات عبور از آب و عملیات دریایی و زمینی بود که در آن، سربازان لهستانی و آمریکایی و سایر کشورهای ائتلاف ناتو شرکت کردند. نیروهای آمریکایی با تانک های "آبرامز" خود عملیات تعقیب و گریز دشمن را شبیه سازی کردند. بر اساس گزارش ها، در این رزمایش، صدای انفجار در دریاچه کیپنو در نزدیکی کالینینگراد  شنیده می شد و در دل‌ ساکنین روس تبار این منطقه رعب و وحشت ایجاد کرد.

*** لهستان و رومانی خود را آماده نبرد می کنند؟

وزارت دفاع لهستان گفته که رزمایش اخیر با شرکت دو هزار سرباز نیروی زمینی و هوایی برگزار شده و بیش از هزار فروند تجهیزات جنگی و پشتیبانی لجستیکی را به کار گرفته است. در همین رابطه، یک افسر ارشد لهستانی مدعی شد که  رزمایش جمعه بخشی از یک مانور بزرگ تر است  که در طول چند هفته در منطقه به انجام می رسد.

وزیر دفاع لهستان گفته که متحدان غربی روش های دفاعی و هجومی استفاده شده توسط ارتش روسیه را می شناسند و کشور لهستان پس از حمله روسیه به اوکراین، نیروهای مسلح خود را تقویت کرده و قصد دارد بودجه دفاعی خود را چند برابر کند.

در رومانی هم صدها سرباز ناتو در رزمایش مشترکی به نام «عقرب سیاه 22.8» شرکت کردند. این رزمایش با مشارکت سربازانی از رومانی، فرانسه، آمریکا، لهستان و پرتغال برگزار شد. همزمان با این مانور، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت که اگر روسیه در اوکراین پیروز شود، هیچ صلح پایداری وجود نخواهد داشت. او تاکید کرد، ناتو هر آنچه را که برای مقابله با پهپادهای روسیه مورد نیاز اوکراین است، به ارتش این کشور داده و از حمایت خود کوتاه نخواهد آمد.

*** مکرون و پوتین، پای میز مذاکرات

همزمان با ملتهب شدن اوضاع و برگزاری مانورها در مناطق شرقی، ریاست جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور، پیش از سفر هفته آینده خود به آمریکا، گفت‌وگوی جدیدی را با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود نخواهد داشت. این نشان می دهد که مذاکرات بر اساس نیاز و نه به صورت منظم انجام می گیرد. یکی از مشاوران مکرون در بیانیه ای گفت که گفتگو با پوتین "به زودی" انجام خواهد شد  اما اعلام کرد که هنوز تاریخ دقیقی برای آن تعیین نشده است. این مقام فرانسوی افزود که مکرون مایل است به پوتین خواسته‌های فرانسه را یادآوری کند. مکرون سه خواسته اصلی دارد: ترک نیروهای روسی از اوکراین، اعاده حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و همچنین تأمین امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که تحت کنترل روس ها است.

در حال حاضر، کیف و مسکو یکدیگر را به بمباران بزرگترین نیروگاه اروپا متهم می کنند. این اتهام زنی ها و التهابات منطقه ای نگرانی ها در رابطه با وقوع یک فاجعه هسته ای را افزایش داده و باعث ترس غرب شده است.

اخیراً الیزه اعلام کرده که مکرون پس از اجلاس سران گروه 20 که در روزهای 15 و 16 نوامبر در جزیره بالی اندونزی برگزار می شود، با پوتین تماس خواهد گرفت. آخرین گفت وگوی دو رئیس جمهور در 11 سپتامبر انجام شد. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها