ادعای واشنگتن در خصوص مذاکرات با سئول درباره خرید تسلیحات برای اوکراین

در حالی که یک مقام آمریکایی امروز (جمعه) از تصمیم واشنگتن برای خرید مهمات توپخانه‌ای از کره جنوبی با هدف ارسال آنها به اوکراین خبر داد، سئول تاکید کرد که آمریکا باید کاربر نهایی مهمات خریداری شده از این کشور باشد و سیاستش در مخالفت با کمک‌های مرگبار به اوکراین تغییری نکرده است.

ادعای واشنگتن در خصوص مذاکرات با سئول درباره خرید تسلیحات برای اوکراین

 یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرد، اظهار کرد، واشنگتن خواستار آن است که گلوله‌های 144 میلی‌متری توپخانه ساخت کره جنوبی را به اوکراین بفرستد.

این مقام گفت، بودجه برگرفته شده از "ابتکار کمک امنیتی اوکراین" (USAI) می تواند برای خرید این مهمات استفاده شود، اما مشخص نیست که آیا این مهمات از طریق خاک آمریکا به اوکراین ارسال می شود یا خیر.

با این وجود به گزارش رویترز، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که موضع این کشور در خصوص ارائه نکردن کمک‌های مرگبار به اوکراین تغییر نکرده و مذاکرات بر سر فروش تسلیحات "با این فرض که آمریکا کاربر نهایی آنها است" انجام می‌شود.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "مذاکراتی با هدف جبران کمبود موجودی مهمات 155 میلی متری توپخانه‌ای در ارتش آمریکا بین شرکت‌های آمریکایی و کره‌ای بر سر صادرات مهمات در حال انجام است."

مقام آمریکایی مذکور هشدار داد، انتشار اخبار این مذاکرات می‌تواند این معامله را تهدید کند.

کره جنوبی که متحد آمریکا است، به دلایل اقتصادی و هم با توجه به نفوذی که مسکو می‌تواند بر کره شمالی اعمال کند، تلاش کرده است از دشمنی با روسیه اجتناب کند.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا با استناد به مقامات آمریکایی آگاه نوشت، این معامله در نظر گرفته که صد هزار گلوله توپ 155 میلی متری به اوکراین تحویل داده شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از کره جنوبی خواسته سلاح‌هایی که وی «ضروری» خوانده به اوکراین بدهد.

یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی ماه گذشته میلادی پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به کشورش در خصوص از بین رفتن روابط دوجانبه در صورت ارسال سلاح مرگبار از جانب سئول به کی‌یف هشدار داد، تاکید کرد که کره جنوبی هیچ سلاح مرگباری در اختیار اوکراین قرار نداده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم چند روز پیش ادعا کرد، واشنگتن اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر اینکه کره شمالی به طور مخفیانه تعداد "قابل توجهی" از گلوله‌های توپخانه‌ای خود را برای استفاده در اوکراین به روسیه می‌دهد.

این در حالی است که مسکو و پیونگ‌یانگ گزارش درباره ارسال این تسلیحات را رد کرده‌اند.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها