در سخنرانی افتتاحیه سیزدهمین نشست مجمع عمومی APA

قالیباف: ترامپ و همدستانش باید محاکمه شوند/ معجزه آسیایی درحال شکل گرفتن است

رئیس مجلس با بیان اینکه در سال‌های اخیر، آسیا از رشد و توسعه‌ی بالایی برخوردار بوده که این واقعیت در حال محقق ساختن «معجزه آسیایی» است تأکید کرد: ما نیازمند تحقق یک نظم بین‌المللیِ جدید و عادلانه هستیم که آسیا الهام‌بخش و سرچشمه اصلی آن باشد و در این راستا مهم است که به ایده چندجانبه‌گرایی، به عنوان یک الگوی همکاری آسیایی متعهد بمانیم.

قالیباف: ترامپ و همدستانش باید محاکمه شوند/ معجزه آسیایی درحال شکل گرفتن است

 محمدباقر قالیباف امروز (دوشنبه، ۱۹ دی ماه) در افتتاحیه سیزدهیمن نشست مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی به میزبانی کشور ترکیه گفت: در ابتدا مایلم مراتب خرسندی خود را از شرکت در نشست ارزشمندِ مجمعِ عمومیِ مجالس آسیایی ابراز نمایم. از اقدامات شایسته مجلس ملی ترکیه، به ویژه تلاش‌های برادر گرامی‌ام  جناب آقای شنتوپ، ریاست محترم مجلس ملی ترکیه،  برای میزبانی و تمهیدات عالیِ مربوط به برگزاری این نشست قدردانی می‌نمایم. همچنین مراتب قدردانی خود را از دبیرخانه  و دبیرکل محترم مجمع مجالس آسیایی و همکاران ایشان برای کار حرفه‌ای در امر برنامه‌ریزی نشست و تهیه اسناد آن اعلام می‌کنم.

معجزه آسیایی درحال شکل گرفتن است

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر جهان در حال سپری کردن دوره‌ای پرچالش است.  چالش‌هایی که تنها مربوط به یک کشور، یک منطقه یا یک قاره نیستند، بلکه همه‌ی انسان‌ها را در هر کجای کره‌ی زمین  تحت تأثیر قرار می‌دهند. چالش‌هایی همچون تغییرات آب و هوایی،  بیماری‌های همه‌گیر، تروریسم، اشغالگری و تجاوزگری قدرت‌های امپریالیستی، نقض حقوق بشر و مهاجرت. وضعیت امروز جهان به گونه‌ای است که  همه‌ی ما باید برای حل این چالش‌ها احساس مسئولیت کرده  و با همکاری یکدیگر برای ساختن آینده‌ای مشترک تلاش کنیم.  انسانیت برای عبور از چالش‌های حال و آینده  مسیری جز همبستگی و همکاری در پیش ندارد.

وی بیان کرد: امروزه آسیا به جایگاهی در جهان دست یافته است  که می‌تواند نقش جدی و مهمی برای حل مشکلات جهانی ایفا کند. در سال‌های اخیر، آسیا از رشد و توسعه‌ی بالایی برخوردار بوده  که این واقعیت در حال محقق ساختن «معجزه آسیایی» است. 

آسیا الهام بخش نظم بین المللی جدید و عادلانه است

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور در این اجلاس آسیایی گفت: ما نیازمند تحقق یک نظم بین‌المللیِ جدید و عادلانه هستیم که آسیا الهام‌بخش و سرچشمه اصلی آن باشد. در این راستا مهم است که  به ایده چندجانبه‌گرایی، به عنوان یک الگوی همکاری آسیایی متعهد بمانیم  در این راستا متعهد ماندن به اصول اساسی  مانند احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه‌ی کشورها، حمایت از عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، احترام به حق انتخاب مستقل ملت‌ها  و مخالفت مؤثر با یک‌جانبه‌گرایی و اشغالگری ضرورت دارد.

قالیباف اظهار داشت: ما ملت‌های آسیایی چنانچه در این برهه حساس از تاریخ  به وظایف خود به درستی عمل نماییم، تأثیر اقدامات ما به جغرافیای این قاره کهن محدود نشده  و جهان را دستخوش تغییرات مثبتی خواهد ساخت  که ارمغان آن برای دنیا، صلح، امنیت و رفاه خواهد بود. برای تحقق این مهم، ما باید به نیازهای مبرم تمامی کشورهای آسیایی توجه کافی مبذول داشته و همکاری‌های عملی در زمینه‌های کلیدی مانند کاهش فقر، امنیت غذایی، تأمین مالی توسعه متوازن و صنعتی شدن را  با هم به پیش ببریم  تا بدین ترتیب به توسعه برابر و عادلانه  برای کلیه ملل آسیایی نائل گردیم.

اخیرا در مجلس شورای اسلامی  معاهده مقرِ این سازمان منطقه ای را تصویب کرده ایم

وی تأکید کرد: افزایش نقش‌آفرینی کشورهای آسیایی در عرصه سیاست بین‌الملل مستلزم برنامه‌ریزی و پیگیری جمعی اهداف مشترک در سطح سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است که «مجمع مجالس آسیایی» یکی از مصادیق برجسته‌ی آن است. ما اخیرا در مجلس شورای اسلامی  معاهده مقرِ این سازمان منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردیم و برای همکاری بیشتر با اعضا و دبیرخانه آن آمادگی داریم.

وی خطاب به حضار این جلسه با بیان این که همه‌ی ما طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که  ایالات متحده با اتخاذ رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه، صلح و امنیت جهانی را خدشه‌دار کرده است، تأکید کرد: همه می بینیم که کشورهای غربی تلاش دارند ارزش های فرهنگی خود را به عنوان ارزش های برتر معرفی کرده و آنها را با روش های مختلف به جوامع آسیایی تحمیل کنند که در آخرین آنها نشریه هتاک فرانسوی با حمایت دولت این کشور به مرجعیت جهان تشیع و اسلام، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای اهانت کرد.

رئیس مجلس در همین زمینه افزود: همه اینها نشان می دهد که کشورهای آسیایی باید با همکاری بیشتر در برابر این یکجانبه گرایی که باعث شکاف هر چه بیشتر شمال و جنوب می شود و این هجمه ها  که به هویت فرهنگی ملت ها لطمه می زند، بایستند.

ترامپ و کلیه همدستانش در ترور شهید سلیمانی در قبال این جنایت بزرگ مسئولیت قطعی بین المللی دارند

قالیباف در ادامه سخنرانی در مجمع عمومی مجالس آسیایی تأکید کرد: آقای رئیس، این روزها سالگرد ترور ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم و یاران ایثارگر ایشان در فرودگاه بغداد توسط اشغالگران آمریکایی است.  شهید سلیمانی وجود خویش را صرف خدمت خالصانه به امنیت منطقه‌ای و جهانی کرد و اقدامات مؤثری در مقابله با تروریسم بین‌المللی و گروه‌های تکفیری انجام داد.

وی بیان کرد: بی‌تردید اقدام جنایتکارانه‌ی رئیس جمهور وقت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، مصداق بارز و قطعی «تروریسم دولتی» است. ترامپ، و کلیه همدستان و معاونانش در این اقدامِ ضدبشری، در قبال این جنایت بزرگ «مسئولیت قطعی بین‌المللی» داشته و باید در مقابل محاکم صالحه‌ی ‌مربوطه و وجدان بشری مسئول و پاسخگو گردند.

حل نهایی بحران فلسطین رجوع به آرای ملت فلسطین است

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور گفت: همکاران گرامی، موضوع فلسطین و مردم مظلوم آن،  شایسته توجه جدی تر محافل بین المللی است. ما معتقدیم که  حل نهایی بحران فلسطین  نه از طریق طرح‌های تحمیلی برای تحکیم اشغالگری، بلکه از طریق رجوع به آرای ملت فلسطین،  بازگشت آوارگان فلسطینی به این کشور  و ایجاد صلحی عادلانه ممکن خواهد بود.

قالیباف اظهار داشت: در پایان، این باور اصولی جمهوری اسلامی ایران را تکرار می‌کنم که به منظور فائق آمدن به چالش‌های موجود و دستیابی به اهداف مشترک خویش  به ویژه در زمینه تقویت چندجانبه‌گرایی، مجالس قانون‌گذاری و نمایندگان مجالس  به عنوان نمایندگان ملت‌ها،  از نقش و جایگاه بسزا برخوردار هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینجانب از طرف نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ایران،  آمادگی کامل پارلمان جمهوری اسلامی ایران را برای تقویت همکاری‌ و تعاملات با همتایان خویش در دیگر مجالس آسیایی اعلام می‌نمایم. در این راستا لازم به یادآوری است  که مجلس شورای اسلامی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را  با عنوان «ارتقای همکاری میان اعضای مجمع مجالس آسیایی  با هدف گسترش و تقویت چندجانبه‌گرایی» ارائه نموده است که تصویب آن توسط مجمع مجالس آسیایی می‌تواند زمنیه‌ساز ایجاد تحول در همکاری مشترک مجالس آسیایی  و توسعه چندجانبه‌گرایی در آسیا باشد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها