در مورد کودتای نافرجام آلمان چه می‌دانیم؟

این روزها اخبار مرتبط با کودتا در آلمان که یکی از سرکردگان آن شاهزاده هاینریش سیزدهم بوده است، اذهان را به خود مشغول ساخته است.

در مورد کودتای نافرجام آلمان چه می‌دانیم؟

در گزارشی از این کودتا نوشته است شاید از خود بپرسید در کشوری همچون آلمان امروزی چرا باید یک اشراف‌زاده، یک نماینده سابق مجلس، یک چترباز نظامی بازنشسته و یک همدست روس به قصد کودتا با هم همکاری داشته باشند.

پس از آن که سه هزار پلیس و نیروی امنیتی فدرال در ۱۳۰ منطقه در یازده ایالت آلمان و بخش‌هایی از اتریش و ایتالیا صبح چهارشنبه هفتم دسامبر ۲۰۲۲ در یکسری عملیات گسترده، به مقر گروه‌های راست‌گرای افراطی یورش بردند و اعضای آن را بازداشت کردند؛  مقامات آلمان روز پنجشنبه از ادامه تحقیقات و بازداشت سایر افراد وابسته به گروه ‌«شهروندان رایش» در روزهای آینده خبر داده است.

در ادامه خواهید خواند که اعضای اصلی این گروه چه کسانی بودند و با چه گرایشات فکری در آلمان فعالیت می‌کردند.

ایدئولوژی رایشبورگرها به چه سمت و سویی است؟

در آلمان جنبشی وجود دارد که اعضای آن از شرایط این کشور پس از جنگ اول جهانی ناراضی هستند و به نوعی حس نوستالژیک به گذشته دور دارند. اعضای این گروه «رایشبورگر» یا «شهرواندان رایش» نام دارند و تخمین زده می‌شود در حدود ۲۰ هزار نفر به این گروه راست‌گرای مخالف نظام‌ تمایلات فکری داشته باشند.

در توضیح تفکرات «شهروندان رایش» یکی از تحلیل‌گران «موسسه گفتگو راهبردی» به یورونیوز می گوید که مطمئنا این تفکر حاصل یک امر کوتاه مدت نبوده و در سالیان متمادی به مرور این قضیه پر رنگ‌تر شده است. آقای ژاکوب گوهل در ادامه افزود که این حرکت «جریان‌های متعددی دارد، بطوریکه می‌تواند گفت این یک جنبش گسترده متشکل از زیر دسته های مختلف است، از جمله اینکه هر کدام از آن‌ها خود را در مقام رهبریت می‌پندارند، یا دسته‌ای دیگر که به دنبال تشکیل نظام پادشاهی‌ هستند».

به بیان آقای گوهل، یکی از شاخه‌های فرعی رایشبورگرها طرفدار آرمان آلمانی  در دوران رایش سوم در سال ۱۹۳۷ هستند. حال آن‌که برخی دیگر به گذشته دورتر گام برمی‌دارند و خواهان بازگشت به دوران رایش دوم در سال ۱۸۷۱ هستند.

دسته‌ای از رایشبورگرها نیز اصلا ساختارهای دولتی مدرن را نمی‌پذیرند و از پرداخت مالیات یا شرکت در سرشماری امتناع می‌ورزند و کارت شناسایی نیز به همراه ندارند.

ژاکوب گوهل در پاسخ به یورونیوز می گوید: «در دوران همه‌گیری کووید، این جنبش در همراهی با دیگر گروه‌های راست افراطی، در تظاهرات ضد قرنطینه مشارکت داشتند. آنها با حزب سیاسی راست افراطی آلترناتیو برای آلمان متحد یا همان «AfD» هستند. این افراد مخالف سیاست‌های درمانی و تزریق واکسن‌ هستند و به ‌عبارتی با گروه‌های معتقد به تئوری توطئه همچون «کیو-اِنان»هم نظرند و به شیوه‌های زندگی جایگزین باور دارند.

سرکردگان ادعایی «توطئه کودتا» چه کسانی هستند؟

مغز متفکر

به گفته مقامات آلمانی، فرد مسنی که از اشراف‌زادگان است (در تصویر اصلی مربوط به خبر) سرکرده توطئه کودتا بوده و قصد داشت خود را به عنوان رهبر بعدی این کشور معرفی کند.

این فرد شاهزاده هاینریش سیزدهم نام دارد و ۷۱ سال سن دارد. او از خاندان «رئوس» است که تا سال ۱۹۱۸ بر بخشی از تورینگن امروزی در مرکز آلمان حکومت می‌کردند.

در این خاندان رسم بر این گونه است که فرزندان ذکور متولد شده نام «هاینریش» را اختیار می‌کنند و سپس یک پسوند عددی جلوی اسم آن‌ها می‌آید تا اینکه به عدد ۱۰۰ برسند؛ آن‌گاه است که دوباره از اول شماره‌گذاری‌ها شروع می‌شوند.

کارشناس «موسسه گفتگو راهبردی» به یورونیوز گفت که شاهزاده هاینریش سیزدهم حتی اعضای کابینه آینده خود را نیز تشکیل داده بود. از جمله این افراد می‌تواند به گزینه وزارت‌های امورخارجه، بهداشت و دادگستری اشاره کرد.

به گفته ژاکوب گوهل، شهروندان رایش در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام فعالیت داشته‌اند.

فرماندهی نظامی این سازمان مخفی

یکی دیگر از بازداشت‌شدگان روز چهارشنبه فردی از اعضای سابق چتربازان است که قرار بوده است شاخه نظامی این جنبش را در آینده هدایت کند.

مقامات آلمانی گفته‌اند که او تلاش می‌کرد پلیس و نیروهای نخبه سابق را برای اداره ارتش پس از کودتا استخدام کند و پادگان‌هایی را شناسایی کرده بود که می‌توانستند پس از سرنگونی دولت مورد استفاده قرار گیرند و حتی به «استفاده از زور قهری در کشتار مردم» هم فکر کرده بودند.

در گزارشات اطلاعاتی آلمان، ظرفیت بالای خشونت در میان رایشبورگرها بسیار نگران کننده توصیف شده به طوری که «نزدیک به ۵۰۰ نفر از این افراد حداقل یک مجوز سلاح در اختیار داشته‌اند.»

ارتباط سیاسی

مقامات آلمانی همچنین از ارتباط شاهزاده هنریش سیزدهم با برخی واسطه‌های روسی خبر دادند. هرچند دولت روسیه هر گونه حمایت از این گروه را رد کرده و دادستانی آلمان نیز گفته است «هیچ نشانه دال بر پاسخ مثبت افراد مورد تماس به اینگونه درخواست‌ها وجود ندارد.»

یکی از اعضای سابق پارلمان آلمان که به قضاوت در دادگاه‌های آلمان مشغول است هم در بین بازداشت‌شدگان دیده می‌شود. خانم وینکِمان گزینه مطرح دولت کودتایی شهروندان رایش برای مقام وزارت دادگستری بوده است.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها