نگرانی آمریکا از احتمال فروش موشک های پیشرفته ایران به روسیه

دو مقام آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که از امکان انتقال موشک های بالستیک پیشرفته ایرانی به روسیه نگران هستند.

نگرانی آمریکا از احتمال فروش موشک های پیشرفته ایران به روسیه

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام آگاه آمریکایی نوشت: مسکو که برای حفظ عرضه ثابت تسلیحات برای جنگ در اوکراین تلاش می کند، بار دیگر به ایران چشم دوخته است تا ارتش روسیه را با پهپادها و موشک های زمین به زمین تامین کند.

ایران ادعای غرب مبنی بر ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را بارها رد کرده و گفته است در چارچوب همکاری های نظامی با روسیه پیش از جنگ اوکراین، پهپادهایی به این کشور داده است. 

اما کشورهای غربی مدعی اند ایران برای استفاده در جنگ اوکراین صدها پهپاد در اختیار مسکو قرار داده است و حالا روس ها پیگیر دریافت موشک های نقطه زن ایرانی برای استفاده در جنگ هستند.

آسوشیتدپرس در این باره نوشت: به گفته یک مقام شورای امنیت ملی که خواست نامش فاش نشود، از نگرانی ایالات متحده در مورد اینکه روسیه ممکن است به دنبال دستیابی به تسلیحات متعارف پیشرفته  بیشتر از ایران باشد، خبر داد. این مقام گفت که دولت به ویژه نگران است که روسیه ممکن است به دنبال دستیابی به موشک های زمین به زمین از ایران باشد.

از سوی دیگر، یک دیپلمات سازمان ملل نیز در این رابطه به آسوشیتدپرس گفت که ایران برنامه هایی برای فروش صدها موشک و پهپاد به روسیه دارد که نقض قطعنامه شورای امنیت (2231) در سال 2015 است که توافق هسته ای بین تهران و شش قدرت بزرگ (برجام) را تایید کرد.

 این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، گفت: روسیه به عنوان یکی از امضاکنندگان توافقنامه برجام، با این کار قطعنامه 2231 را تضعیف خواهد کرد و یک سوال کلیدی این است که روسیه در ازای پهپادها و موشک ها به ایران چه خواهد داد.

این دیپلمات افزود که این فروش نشان دهنده افزایش قابل توجهی در عمق همکاری دفاعی بین روسیه و ایران خواهد بود و می تواند "پیامدهای عظیمی برای امنیت منطقه" داشته باشد. این دیپلمات گفت: به نظر نمی رسد که این سلاح هنوز ارسال شده باشد، اما "به وضوح در دفترچه سفارش است."

نگرانی آمریکا از احتمال فروش موشک های پیشرفته ایران به روسیه

"جان کربی" سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده هنوز شواهدی مبنی بر ارسال موشک های ایرانی به روسیه ندیده است. اما او بر تاثیری که فروش تسلیحات قبلی در جنگ داشته است، تاکید کرد، زیرا نیروهای روسی به طور فزاینده‌ای زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را با شروع ماه‌های سرد زمستانی هدف قرار داده‌اند.

او گفت که کاخ سفید می‌دانست که پوتین " در تکمیل مهمات هدایت‌شونده دقیق مشکل دارد، زیرا کنترل‌های صادراتی و تحریم‌ها، توانایی روسیه را برای دستیابی به برخی از تجهیزات میکروالکترونیکی محدود می کند."
وزارت دفاع انگلیس نیز  در اواخر نوامبر اعلام کرد که روسیه "احتمالا ذخایر فعلی خود را از پهپادهای ایران به پایان رسانده است و احتمالا به دنبال تدارکات جدید خواهد بود."

مشاور رییس جمهوری اوکراین نیز به گاردین گفت: روسیه هنوز موفق به دستیابی به موشک های بالستیک ساخت ایران نشده است. 

میخائیلو پودولیاک گفت: "ایران تحت فشار دیپلماتیک عظیمی قرار گرفته تا سلاح های بیشتری به روسیه نفروشد."

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه در این رابطه گفت:" در حال حاضر هیچ اطلاعاتی درباره تحویل موشک‌های بالستیک در اختیار نداریم. اما می‌دانیم که حمله روسیه به اوکراین، این کشور را مجبور کرده است که ذخایر نسبتا محدود تسلیحات خود از جمله موشک‌های بالستیک را خرج کند."

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها