تکرار ادعای ضدایرانی کاخ سفید و نگرانی از دستیابی روسیه به موشک‌های زمین به زمین

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعاهای ضد ایرانی درباره نقش تهران در جنگ اوکراین را تکرار و از دستیابی احتمالی روسیه به موشک های زمین به زمین ابراز نگرانی کرد.

تکرار ادعای ضدایرانی کاخ سفید و نگرانی از دستیابی روسیه به موشک‌های زمین به زمین

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی دولت بایدن عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران با تکرار ادعاهایی که تهران به شدت آن را رد کرده است، مدعی شد: مشخص است که ایران در حال حمایت از تلاش های روسیه در جنگ اوکراین است. 

این مقام کاخ سفید در تداوم فضاسازی های ضد ایرانی در جنگ اوکراین ادامه داد همچنان نسبت به احتمال انتقال موشک های زمین به زمین ایرانی به روسیه نگران هستیم.

این مقام آمریکایی بلافاصله اذعان کرد: هنوز چنین اتفاقی نیفتاده اما این موضوع باعث نگرانی ماست.

جان کربی در ادامه این فضاسازی های  ضد ایرانی مدعی شد این کار نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و برای مقابله با این اقدام احتمالی  گزینه های زیادی داریم و به همراه شرکای خود در سازمان ملل اقدامات لازم  را برای مقابله با آن بررسی خواهیم کرد.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در عین حال مدعی شد واشنگتن به دنبال درگیری با روسیه نیست بلکه خواستار راه‌حلی برای حل بحران اوکراین است. 

وی ادعا کرد واشنگتن راه‌حل مذاکره برای حل بحران اوکراین متعهد است اما به موفقیت آندر میدان جنگ نیز کمک خواهد کرد.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرده و مدتی است ادعای انتقال موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح می کند.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل متجد خواستار برگزاری دو نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره مسائل و موضوعات مرتبط با اوکراین در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شده بود که نشست مرتبط با ادعاهای ضد ایرانی عصر چهارشنبه به وقت محلی برگزار شد.

دیمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفته بود: روز چهارشنبه با توجه به درخواست انجام تحقیقات در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد انطباق این موضوع با منشور سازمان ملل گفتگو خواهیم کرد.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرده است: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک می گوید: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانب ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی بار دیگر به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین واکنش نشان داده و تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفته است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه سیاست تهران، متناقض نیست و قویا برای قراری صلح در منطقه از جمله اوکراین تلاش می کنیم، می گوید: اکنون فضاسازی علیه ما وجود دارد و ایران را متهم می‌کنند که پهپاد از سوی ایران در اختیار مسکو قرار گرفته، اما مایلم بگویم که ایران و روسیه دارای همکاری های متنوع از جمله دفاعی هستند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده است: درگذشته تسلیحاتی را از روسیه دریافت کرده ایم و همچنان دریافت می کنیم و امکاناتی را به روسیه می دهیم و در جنگ اوکراین با نگاه اصولی مخالف به جنگ، هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ به اوکراین ندادیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به برخی ادعاهای مطرح شده درخصوص ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده در جنگ اوکراین، این ادعاها را فاقد صحت دانسته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاهای بی اساس که بر پایه اطلاعات غلط و مفروضات مغرضانه مطرح می‌شود را بخشی از فضاسازی سیاسی و  هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت‌ وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.

کنعانی با اشاره به بیطرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرده است: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای منازعه همواره ضمن مخالفت با ادامه جنگ، بر لزوم توقف درگیری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز تاکید کرده و در این ارتباط دیدارها و تماس‌های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی انجام گرفته است.

این مقام ارشد وزارت خارجه ایران تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک موضع شفاف و خلل ناپذیر همواره بر رعایت اصل بنیادین حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی تمام کشورها از جمله اوکراین بر اساس اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید کرده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها