رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

در یک ماه اخیر به ۴۵ نمایندگی ایران در اروپا حمله شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرد: ظرف یک ماه اخیر به ۴۵ نمایندگی ایران در اروپا حمله شد و نزدیک به ۱۱ نمایندگی ما با وسایل گرم (کوکتل مولوتوف) که در قوانین اروپا مساوی است با عمل تروریستی هدف حمله قرار گرفت و به دیپلمات‌های ما و خانواده‌های آن‌ها تعرض شد.

در یک ماه اخیر به ۴۵ نمایندگی ایران در اروپا حمله شد

دکتر جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در برنامه جهان آرا سوم ابان ماه در خصوص مواضع ضد ایرانی اروپایی ها و اعمال تحریم های بیشتر و اقدامات مجلس در این باره توضیحاتی ارائه کرد.


مجری:به نظر می‌رسد در همین روز‌های اخیر اروپایی‌ها پیش از انچه پیش بینی می‌شد خصومت به خرج دادند و همه در فضای رسانه و هم در فضای تحریم‌ها علیه ما فعال‌تر از همیشه بودند تحلیل شما از این قضیه چی هست و مجلس ما در برابر آن‌ها چه کاری انجام داده است؟
دکتر جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: اجازه بدهید من این طوری سوال شما را پاسخ بدهم که زبان روابط بین الملل امروز زبان زور و قدرت هست و هچ منطقی حاکم نیست شما وقتی که از مقامات اروپایی در دیدار‌های دیپلماتیک سوال‌های خیلی ابتدایی می‌پرسید مثلا می‌گویید شما گروهکی که ۲۰ سال در لیست سیاهتان بود چگونه خارج می‌کنید می‌گوید از ما سوال‌های سخت نپرسید.


مجری: شما در جریانش بودید؟
جناب آقای دکتر جلال زاده: بله من اخیراً با سفیر اسلواکی همین هفته گذشته خبرش منتشر شد.


مجری: مردم خیلی دوست دارند شما راحت صحبت کنید و بدانند جزئیاتش را
دکتر جلال زاده: این یک نفر مصداق آخرش است من با سفیر اسلواکی که خودش درخواست کرده بود بیاید و ملاقات کند و درباره  مسائل روز تهران صحبت کردیم من این سوال را پرسیدم که می‌شود این را به من پاسخ بدهید گفت سوال‌های سخت از من نپرسید شما منطقی را در طرف اروپایی نمی‌بینید دارندگی و برازندگی می‌گوید قدرت دارم زور دارم امپراطوری رسانه و هژمونی قدرت و لذا من حرفم را به کرسی می‌نشانم این در مورد ایران فقط نیست.

اکثر نقاط دنیا همین منطق زور و قدرت را می بینید که حاکم است خوب اروپایی‌ها بر این منطق وارد حوادث اخیر تهران شدند البته من اینجا عرض بکنم چندتا جلسه در خرداد ماه و اردیبهشت ماه در چندتا از کشور‌های اروپایی از جمله بلژیک برگزار شده بود و این‌ها دنبال یک مصداق و حادثه می‌گشتند چند بار مانور سیاسی و رسانه‌ای انجام دادند در همین سال جاری که بخواهند یک موضوع را بزرگ بکنند و ورود بکنند و یک سناریو را اجرا بکنند.

آقای امیر عبداللهیان که کمیسیون آمده بود تا تحولات سفارت خانه‌ها و تجمعاتی که در جلوی سفارت خانه‌ها شده بود را توضیح بدهد یک مولفه اش این بودکه سرعت عمل تجمعات مقابل نمایندگی‌های ما نسبت به حوادث قبلی بسیار بالا بود این یعنی این‌ها آمادگی لازم را برای این تجمع داشتند ما خودمون تجمع انجام می‌دهیم مقابل تهران در این چهل سال از پایگاه بسیج گرفته که می‌خواستیم ببریم اردو ببینید یعنی باید چند روز و چند ماه آمادگی می‌خواهد قطعا بدانید که رسانه‌ها این سرود‌ها این کاریکاتور‌ها این کار‌های هنری انجام شد.


مجری: این یک شبه نبود؟
دکتر جلال زاده: این‌ها چند بار مانور انجام دادند هم در حوزه رسانه هم در حوزه سیاست؛ در موضوع اخیر بنا به دلایلی که این خانم مرحومه مهسا امینی که این اتفاق برایش افتاد بنا به جمیع مولفه‌هایی که داشت که این‌ها رو به این نقطه رساند که می‌شود از این سوژه یک سناریوی خیلی خوب ساخت و با اون مانور‌هایی که قبلا انجام داده بودند  و مشخص کردند این دفعه دقیقا چه رسانه‌هایی وارد بشوند و محور حرکت علیه جمهوری اسلامی بشوند.

من یک نامه‌ای رو، به همتایان خودم در کشور‌های اروپایی نوشتم خوب اونجا یک سری حقایق را مطرح کردم از جمله این که شمایی که می‌فرمایید اعتراضات مدنی، اعتراضات مردمی در کجای دنیا در اعتراضات مدنی چند ده نفر نیروی پلیس و امنینی حالا به تعبیر ما به شهادت می‌رسند این در کجای دنیا شما جای دارد؟ در جلیقه زرد‌های فرانسه چند تا پلیس مصدوم یا کشته شدند؟


مجری:چند پلیس کشته شدند؟
۲۳ فرد به شهادت رسیدند، ۱۲۰۰ تا مجروح داشتیم پلیس هم مجروح داشتیم، اما بیایند بگویند درآمریکا در حوادثی که بعد از کشته اون سیاه پوست جورج فلوید، در آمریکا اون راهپیمایی انجام شد بگویند آقا ۲ تا ۵ تا پلیس کشته شد در کجای دنیا به مردم عادی تعرض می‌شود شما دیدید حتی در فیلم‌هایی که خود اون رسانه‌ها پخش کردند مردم عادی ما مورد تهاجم قرار گرفتند.

علاوه بر پلیس و خشونتی که در این تجمعات بود من در اون نامه ذکر کردم گفتم اگر نمونه اش را دارید ارائه بکنید و من آماده هستم که توضیحات بیشتر و اسناد بیشتر را در اختیار شما قرار بدهم لذا اروپایی‌ها از زبان منطق پیروی نمی‌کنند و همچنان آمریکا اولا خودشون بازیگر اصلی نیستند اروپایی‌ها در بحث اوکراین هم نشان دادند در بحث ایران هم نشان دادند که متاسفانه دنباله روی می‌کنند و اروپا از بازیگری اصلی نقشش را خارج کرده است.

یادم هست سال ۸۹ در اجلاس اقتصادی داووس شرکت کرده بودم اونجا یک نشستی با موضوعات مختلفی بود ان‌هایی که با داووس آشنا هستند یک طرحی بود که آینده آروپا دو تا نکته اونجا برای من جالب بود یکی اینکه اون رئیس وقت اتحادیه اروپا یک سوال کرد از آقای میل بند یادمه وزیر خارج انگلیس در اون جلسه بود، صدراعظم اتریش بود پرسید آیا ما با توافق اتحادیه را تشکیل دادیم یا از ترس و واهمه به نظر شما کدام یکی از این‌ها رای آورد؟


مجری: طبیعتا ترس و واهمه
دکتر جلال زاده: منطق اروپا این است یعنی همه رو با زور و واهمه و ترس می‌خواهد کنار خودش نگه دارد، در این اتفاق اخیر اجازه بدهید من دو سه تا نکته را در خصوص اروپایی ها عرض کنم.

اول آن که به ۴۵ نمایندگی ما در اروپا حمله شده
و نزدیک به ۱۱ تا نمایندگی ما با وسایل گرم (کوکتل مولوتوف) در قوانین اروپا مساوی است با عمل تروریستی و استفاده از سلاح گرم در نزدیک به ۹ تا کشور نمایندگی ما توسط کوکتل مولوتوف هدف حمله قرار گرفته به دیپلمات‌های ما و خانواده‌های آن‌ها تعرض شده و این مخالف کنوانسیون ۱۹۶۰ یا ۱۹۶۱ وین است که حفاظت از دیپلمات‌ها و خانواده‌ها و نمایندگی‌های اون‌ها رو پوشش دهد.

من یک نکته را خدمت شما بگویم چه همدلی و تجانسی بود بین معترضان ما در داخل و خارج یعنی اون خشونتی که ما در جلوی نمایندگی‌های خودمان شاهد بودیم نمونه بارز آن در انگلیس بود که ۱۳ تا پلیس انگلیس مورد تعرض اغتشاشگران قرار گرفت دقیقا اون خشونت را شما در داخل کشور هم شاهد هستید و جالبه که رسانه‌های اروپایی هم از تجمع و خشونت در جلوی نمایندگی‌های ما دفاع می‌کردند و آن را ترویج می‌کردند و هم خشونتی که در برخی از شهر‌های ما این اغتشاشگران ایجاد می‌کردند.

من در اینجا، چون تکرار شده نخ نما شده ما حساب مردم معترض اون‌هایی که می‌خواهند گفتگو بکنند و یک سری اعتراضات مدنی دارند قطعا با اغتشاشگران این را جدا می‌دانیم هر کسی در خیابان آمده ما انگ اغتشاشگر را بهش نمی‌زنیم.

اخیرا می‌بینید که همه دارند می‌گویند یه جایی را مشخص بکنید که معترضان بیایند استاندار تهران هم این را اعلام کرد، جلوی مجلس وقتی صحن علنی است دوربین‌های صداوسیما اونجا میایند بعضا برنامه تهیه می‌کنند حتی رسانه‌ها ۱۰ تا تجمع، بعضا ۱۵ تا تجمع اعتراضی به مجلس به دولت و به بخشی از نظام می‌آیند اون جا انجام می‌دهند دوستان وهمکاران من از کمیسیون‌های تخصصی می‌روند داخل این تجمعات و اتفاقا اون‌ها رو تبدیل می‌کنند به تبصره و ماده‌های قانونی و یا از نظارت مجلس برای پیگیری این اعتراضات و مطالبات استفاده می‌کنند.

ما نمایندگان ۲۹۰ نفر را حداقل عرض می‌کنم وقتی که می‌رویم در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه مون به نظرتان چیکار می‌کنیم علاوه بر بازدید‌های میدانی دفاتر نمایندگان مملو از اقشار و گروه‌های مختلف هستند که به همه نظام بعضا اعتراض دارند در حوزه آموزش و پرورش، در حوزه حقوق، کارگری و....

دولت هم در سفر‌هایی که انجام می دهد همین کارها را ترتیب می دهد.


مجری: این‌ها دارای تناقضاتی هست آقای دکتر من به عنوان یک اهل رسانه خدمتتون عرض می‌کنم ما در نظام جمهوری اسلامی ایران خیلی وقت‌ها دشنام یه چیزی رو می‌خوریم در حالی که داریم انجامش می‌دهیم یکیش به نظر من همین اقدام مجلس، چون من سال‌های سال منزلمون اونجا بوده ومی دونم فضای مجلس و دور مجلس چه خبره؛ هفته‌ای نیست که اونجا تجمع نباشد وقتی که خیلی از این تجمعات صنفی حالا نه فقط جلوی مجلس وقتی در خیابان پاستور نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود که حالا یکسری صداشون بلندتره، ولی اون‌ها مجوز داده نمی‌شود همه را در رسانه بازنمایی می‌کنند که آقا شما کلاً مخالف اصل ۲۷ قانون اساسی هستید و اجازه نمی‌دهید هیچ تجمعی برگزار شود در حالی که به قول شما خیلی از این‌ها برگزار می‌شود و مردم عادی هم زیاد دیدند.

دکتر جلال زاده: شما دانشگاه‌ها را چرا نمی‌گویید؟
مجری:این به نظر من یکبار برایش تدبیر جدی کرد یه جایی مشخص برایش دیده شود بالاخره ما که می‌دونیم این تجمعات هر چه قدر مدنی‌تر و مسالمت آمیزتر باشد کسانی که می‌خواهند سوء استفاده کنند از این محیط‌ها خلع سلاح می‌شوند.
جناب آقای دکتر جلال زاده: من می‌خواهم به دانشگاه‌ها اشاره کنم من جزء فعالان دانشجویی بودیم تو دهه من ورودی ۶۷ هستم تا ۷۴ حداقل دوره لیسانس خوب دوره لیسانس یه مقداری آدم فراغت بال دارد حضور فیزیکی بیشتری دارد شما در دانشگاه‌ها در تجمعاتی که در دانشگاه‌ها توسط گروه‌های مختلف انجام می‌گیردکه بعضا به بیرون درز پیدا می‌کند نمی‌دونم اسم این تجمعات که با اعتراضات شدید این چند روز اخیر را نمی‌گویم اصلا این چند روز اخیر را نمی‌گویم.

در طول سال‌های گذشته لذا فرمایش شما ما باید این را در یک قالب و قواره‌ای جا بدهیم که رقیب را خلاء سلاح بکنیم به هر حال اون‌ها از یک امپراطوری رسانه سود می‌برد که ما فاقد اون هستیم و قطعا باید این موضوع را تقویت کنیم اجازه بدهید اینجا اشاره بکنم به ابتکاری که وزارت خارجه در این دوره از خودش نشان داد کمتر دوره بوده که ما در مقابل زیاده خواهی‌های اروپایی‌ها از خودمون یک واکنش مقابل به مثل نشان بدهیم خوب اخیرا دیدید وزارت خارجه تعدادی از نهاد‌ها و افراد انگلیسی را تحریم کردند آخرین خبر من این است که در چند روز آینده یک تعدادی از نهاد‌ها و اشخاص اتحادیه اروپا و برخی از کشور‌ها مورد تحریم جمهوری اسلامی قرار بگیرند بعضی‌ها از من سوال می‌کنند که فلانی مثلا شما یک نهاد اروپایی یا یک شخص انگلیسی را تحریم می‌کنید این فایده اش چی هست؟

 اجازه بدهید اول یک مصداق بیاورم سنت کام و برخی از افراد آمریکایی را به خاطر شهادت حاج قاسم سلیمانی در لیست تحریم‌ها قرار دادیم باورتون می شود یکی از مطالبات آمریکایی‌ها در مذاکرات برجام این بود که این‌ها رو از لیست تحریم خارج بکنیم این خیلی موثر هست.


مجری: یعنی حداقل به لحاظ حیثیتی برایشان مهم است
جناب آقای دکتر جلال زاده: مثلا سردار سلامی را تحریم می‌کنند مگر سردار سلامی دارای ملک و املاک و امکاناتی است نه آن‌ها خودشان هم می‌دانند، اما یک بار بین المللی و بار حقوقی دارد نمونه اش را عرض کردم آمریکایی‌ها مطالباتشون از ما این بود که شما لیستی که در وزارت امور خارجه است را حذف بکنید این‌هایی هم که از فرماندهان سنت کام در حالی که ما می‌دانیم اون‌ها در این هیچ امکانات و هیچ حساب بانکی ندارند فلذا این تحریم‌هایی که وزارت خارجه کرد بنده به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم از وزارت خارجه تقدیر به عمل می‌آوردم که عمل متقابل به مثل که در روابط بین الملل یک عمل شناخته شده است از خودش نشان داد و در چند روز آینده هم امیدواریم این لیست تحریم‌های نهاد‌ها و اشخاص اتحادیه اروپا و برخی کشور‌ها انشالا منتشر شود.


مجری: درحوزه مجلس چطور؟ چون من احساس می‌کنم که مجلس ما نسبت به مجالس قبلی انتظار بیشتری ازش بود، اما یک مقدار کم کارتر است من مثال بزنم براتون آقای دکتر سال ۸۸ که کشور شرایط مشابهی را با امروز تجربه می‌کرد بالاخره یک سری التهابات و ناآرامی‌های بود بعضا تجمعاتی بود و دانشگاه‌ها یک مقدار شلوغ بود واین‌ها من یادم است مجلس هشتم بود سال ۸۸ نماینده‌ها خیلی بروز و ظهور رسانه‌ای شون زیادتر بودو در داخل مجلس هم موضع گیری‌ها بیشتر بود و به نظر می‌رسید که فضای کلی مجلس فضای فعال تری بود نسبت به تحولاتی که دارد رخ می‌دهد الان به نظر می‌رسد که فضای مجلس اگر هم دارد کار‌هایی انجام می‌شود بروز رسانه‌ای خوبی اصلا ندارد می‌خواهم بدونم مجلس در این حدود چهل روز اخیر کار خاصی انجام داده یا خیر؟
دکتر جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: واژه سکوت را قبول ندارم
اولا کمیسیون تخصصی این اتفاقات اخیر کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی است
ما با تمام توان درباره این موضوع در داخل کشور جلسات تخصصی برگزار کردیم وزارت کشور و فرمانده انتظامی و سپاه و خود آقای جبلی رئیس محترم سازمان صداوسیما و وزارت خارجه و حتی استاندار تهران و دوستانی که در تهران وجود داشتند لذا ما هم آسیب شناسی کردیم هم در مقام تقدیر به عمل اومدیم یه نامه‌ای با امضای ۲۳۰ نفر از حافظان امنیت در مجلس منتشر شد.

شما نطق های نمایندگان را در مجلس دیدید، شما می‌دانید که دقیقا در حوادثی که اتفاق افتاد مجلس در ایام سرکشی به حوزه‌های انتخابیه بود؛ لذا نمایندگان هم در حوزه‌های انتخابیه در جهاد تبیین فعال شدند. من حداقل خودم اون دوستانی که سراغ دارم و بعضا اخبارشون را پیگیری می‌کنیم اون کار‌های معمولی نمایندگیشون رو تعطیل کرده بودند یعنی رفتن به روستا، رفتن به کارخانجات عمده فعالیتشان رفتن به مسجد وحضور در دانشگاه‌ها، در جمع روحانیت و دانشجویان بود.

بعد از آن من به عنوان رئیس کمیسیون یک نامه‌ای را به همتایان خودم منتشر کردم که گمان می‌کنم به ۲۲ رئیس کمیسیون خارجی منتشر شد که عرض کردم آمادگی خودمان را در پارلمان اروپا اعلام کردیم که حاضریم که بیاییم وتوضیحات لازم را بدهیم و یک جلسه گفتگویی صورت بگیرد و ما حقایق قصه رو عرض کنیم که من یک نمونه اش را عرض کردم همین سفیر اسلواکی صحبت کردم و اینکه ما در ماه‌های گذشته هم که عموما با سفرای اروپایی ملاقات می‌کنیم وقتی که این واقعیت‌ها را می‌گوییم  و از این استاندارد‌های دو گانه اروپا صحبت می‌کنیم جز سکوت سخنی ندارند.

یعنی وقتی شما می‌گویید شما چطور جنگ در اوکراین رو محکوم می‌کنید، ولی با یمن کاری ندارید پاسخی نمی‌دهند وقتی که سوال می‌کنید شرکت‌های آلمانی مواد شیمیایی رو به عراقی‌ها رساندند و مجروحین ما را خودشان درمان کردند شما احساس می‌کنید چه پاسخی به ما دارند؟

مجری: من خیلی از نطق‌ها رو دیدم، ولی به نظرم انتظار بیشتری بود از مجلس
جناب آقای دکتر جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی:ما جلسات غیرعلنی در مجلس برگزار کردیم.


مجری:در فضای رسانه به نظرم بازتاب خوبی نداشته و من امشب تو این فرصت کوتاهی که باقی مانده می‌خواهم که در خصوص این مساله بیشتر صحبت کنید اگر اطلاعاتی دارید از اقدامات سفارتخانه‌ها، گروهک‌ها توضیح بفرمایید که دقیقا به چه صورت بوده است؟
جناب آقای دکتر جلال زاده: من در مقدمه عرض کردم که رقیب یا درست‌تر و بهتر عرض بکنم دشمن مترصد یک فرصت بود مانور‌های مختلفی را انجام داد با تمامی گروه‌های ضدانقلابی جلسات متعددی برگزار شد من اجازه بدهید به اتفاقی که به موشک باران مقر گروهک‌ها در اقلیم کردستان عراق یک اشاره‌ای بکنم این حملات ربطی به این اغتشاشات اخیر نداشت گزارش‌هایی که به مسئولین امر و دستگاه‌های مربوطه رسیده بود این بود که گروهک‌های ضد انقلابی سنتی مثل دموکرات، کومله و پژاک در حال آمادگی برای ورود به کشور و حتی سقوط شهر‌های مرزی ما هستند که اونجا یک کار رسانه‌ای را انجام بدهند و از اونجا اغتشاش وناامنی را پمپاژ کنند به داخل کشور پس این اتفاق که سپاه پاسداران و قرارگاه حمزه سیدالشهدا که من افتخارم این است که نماینده ارومیه هستم و قرارگاه در جغرافیای استان ارومیه است این اتفاق و عملیات از قبل طراحی شده بود.

خوب همین گروه‌های سنتی و تجزیه طلب وقتی که دیدند برخی از شهر‌های مرزی ما مثل کردستان و آذربایجان غربی یک مقدار ناآرام شد این‌ها رسما نیرو وارد کردند در اشنویه که شایعه سقوطش پیچید که اصلا این جوری نبود حتی یک ساعت هم این شهر مشکل نداشت، من استاندار آذربایجان غربی بودم با جغرافیای مردم این شهر آشنا هستم حتی یک ساعت اشنویه دست ضد انقلاب نبود، اما این رو تبلیغ کردند.

نیروی انتظامی ما با تیر مستقیم کلاش مورد اصابت تیر قرار گرفتند و مجروح شدندوالحمدلله ما شهید نداشتیم از بچه‌های فراجا لذا این عملیات از قبل طراحی شده بود و از این فرصت استفاده کردند و آمدند، آمریکایی‌هایی که رفته بودند مقر‌های مورد اصابت‌های موشک‌های قرار گاه حمزه و نیروزمینی سپاه رو مشاهده کنند.

یک جا من خبری دیدم که یک آمریکایی گفته بود که جمهوری اسلامی از کجا متوجه این عملیات ما شده بود یعنی از کجا این خبر رسیده بود که ما قبل از این اغتشاشات بخواهیم این کار را انجام بدهیم خوب این دقیقا سرویس رژیم صهیونیستی شما ردپای رژیم صهیونیستی را در حوادث و عملیاتی که گروه‌های ضد انقلاب می‌خواستند انجام بدهند، دقیقا ردپای سی آی‌ای را در تجهیز ضد انقلاب دادن تجهیزات مدرن و روز دنیا می‌بینیم. رسانه‌ها هم که کار خودشان را انجام می دهند اون رو هم می‌بینیم اخبار پنهانی هستند که انشالا در زمان خودش مسئولین امر می‌آیند روشن می‌کنند که چه اتفاقی افتاده، اما جمهوری اسلامی در این عملیات اخیر توسط نیروی زمینی سپاه نشان دادکه برای منافع خودش و تامین اون با کسی شوخی ندارد و بار‌ها ما تذکر دادیم به دوستان خودمون در دولت مرکزی عراق و مسئولین اقلیم کردستان که دست پای این گروه‌های ضدانقلاب را جمع کنند و گرنه با پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی مواجه می‌شوید.

.ما در عمق ۱۲۵ کیلومتری اقلیم کردستان عملیات انجام دادیم نزدیک به ۵۰ نفر از گروهکی‌ها که عمدتا از تشکیلات مرکزی این‌ها بودند در این عملیات مقتدرانه معدوم شدند و یک ضربه مهلکی هم به جهت ابنیه هم به جهت نیروی انسانی به آن‌ها وارد شده من می‌خواهم عرض بکنم حضرت آقا اگر به خاطر مردم شریف و جنابعالی باشد به دو نکته مهم اشاره کرد یکی جنگ شناختی بود و دیگری جنگ ترکیبی دقیقا در اغتشاشات اخیر در شهر‌های ما و در خارج از کشور شما این جنگ ترکیبی و این جنگ شناختی را به عین می‌بینید.

مثلا به نظر من اینجا یک ظلم فاحش به دهه ۸۰ شده من اینجا باید دفاع کنم یه چیزی افتاده تو دهن همه که دهه ۸۰ از دست رفته و ما نمی‌دونیم چطور این‌ها را حضرت آقا فرمودند من این را قبول ندارم یکی از نکاتی که دشمن روی آن حساسیت نشان داد سرود سلام فرمانده بود سرود سلام فرمانده را دهه ۶۰‌ها اجرا کردند یا دهه ۸۰ متوسط سنی مدافعین حرم چه کسانی بودند؟

سازمان‌های مردم نهاد جز هیات‌ها هستند خوب این‌ها دهه ۸۰ نیستند پس نمی‌دونم کدوم دهه یک ظلم شد شد که ما دهه ۸۰ را همه را با یک چوب می‌زنیم من به نظرم تو جنگ شناختی دشمن ما گرفتار شدیم که اون دقیقا دیکته کرد که دهه ۸۰ علیه جمهوری اسلامی ایستادند و شورش کردند اصلا این طور نیست شما در برخی از این تجمعات ممکن یک تعدادی بودند که سنشون به دهه ۸۰ می‌خورده ما می‌توانیم در مقابل اون ده‌ها تجمع ... اون غدیریه‌ای که در تهران برگزار شد متوسط سنی اون‌هایی که به خیابان‌ها اومدند غیر از جوون‌ها بود.

این همون جنگ شناختی است من یک نکته‌ای رو خدمت شما عرض بکنم ما بعضا می‌رویم این طرف و اون طرف من از سوال می‌کنند شما قبول دارید جمهوری اسلامی ایراد دارد مشکل دارد خوب جواب ما مثبت است، اما نه اون ایرادو اشکالی که دشمن دارد به ما تحمیل می‌کند اون نیست ایراد ما، ایراد ما اگر باشد در نظارت ومدیریت ماست اینکه ما در بعضی از مباحث کم کاری کردیم ما این‌ها رو می‌پذیریم مجلس باید این‌ها رو رفع بکند دولت باید تلاش بکند، اما نباید در تله جنگ شناختی دشمن ما گرفتار بشویم.


مجری:اطلاعی از بازداشتی‌هایی که در این مدت بوده داشتید شما که چه تعدادی شون عنادی نداشتند بر اثر غفلت و تحلیل نادرست شرکت کردند و چه قدرشون افراد گروهکی و لیدر بودند که نقش اصلی را در این ناامنی‌ها داشتند؟
جناب آقای دکتر جلال زاده: نیروی‌های انتظامی و امنیتی وقتی که در کف خیابان می‌بینند که اغتشاشی صورت گرفته اموال عمومی مورد هجمه قرار گرفته قطعا به وظیفه ذاتی خودشان عمل می‌کنند ممکن اونجا دستگیری‌هایی صورت بگیرد، اما خوب بعضی ازدستگیری‌ها هدفمند وهوشمند است یعنی یک تعقیب و گریزی نیرو‌های امنیتی انجام می‌دهند سر حادثه طرف را دستگیر می‌کنند و یا بیرون از حادثه ممکن است در این دستگیری‌ها افرادی که از آنجا رد می‌شدند یا تماشاگر بودند و یا کنجکاو بودند و هیجانی شدند و یا به هر علتی دستگیر شدند تمامی تاکید مسئولان امر چه سیاسی، چه امنیتی این تو رسانه پخش شد که افرادی که جرم محرزی انجام ندادند این‌ها آزاد شوند که این اتفاق افتاد .

حتی مثلا در ارومیه خود ما رئیس دادگستری گفته بود که این‌هایی که جرم خاصی مرتکب نشدند این‌ها رو جمع بکنید خانواده هاشون رو هم بگویید بیایید چه بگویم این از مظلومیت جمهوری اسلامی ایران است آقا فرمودند مقتدر مظلوم. خانواده‌ها آمدند این بچه‌هایی که مثلا سن شون ۱۷، ۱۸ بودند رئیس دادگستری گفته من را در کسوت قاضی و رئیس دادگستری نبینید گفته اعتراضتون را بفرمایید یک نفر دست بلند کرده و گفته شما چرا مهسا امینی را کشتید؟ ایشون میگویند من با ۳۰ سال سابقه نمی‌توانم با قطعیت بگویم که این فرد کشته شده است یا مثلا یکی دستش رو بلند کرده وگفته من فردا امتحان دارم اجازه بدهید من بروم من فقط برای کنجکاوی آمده بودم اکثر این‌ها آزاد شدند، اما لیدر‌ها و مخصوصا گروهکی‌ها.


مجری: چه تعداد از بازداشتی‌ها لیدر بودند؟
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی:اجازه بدهید عدد اینجا عرض نکنم، اما دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی ما با اخباری که داشتند اون‌هایی که از خارج از مرز‌های ما وارد شدند اون‌هایی که احیانا در خانه‌های امن بودند و مترصد فرصت بودند.

اون‌هایی که سلاح داشتند، اون‌هایی کوکتل مولوتوف می‌ساختند حتی اتباع خارجه دستگیر شدند اتباع روس، افغان، اروپایی، هلندی، ترکیه‌ای و جزو دستگیر شدگان بودند یک نکته‌ای که من در اول گفتگو راجع به اروپایی‌ها یادم رفت بگویم از مظلومیت جمهوری اسلامی این است که تمام سفارت‌های اروپایی در امنیت کامل در ایران دارند به کارشون ادامه می‌دهند در حالی که نمایندگی‌های ما عمدتا در کشور‌های اروپایی عمدتا مورد تعرض با سلاح کوکتل مولوتوف قرار می‌گیرند دیدید صحنه‌هایی که وارد شدند و سفیر ما خانوم بود و دیدید که مورد تعرض داشت قرار می‌گرفت.

لذا افرادی که از خارج از مرز‌ها وارد شدند این کشته سازی‌هایی که انجام گرفت این‌ها رو چه کسانی انجام دادند من یک نمونه اش رو عرض کردم در شهر‌ها هیچ نیروی انتظامی ما با سلاح گرم برای مقابله با تجمعات ورود به خیابان نکردند من اینجا شهادت میدهم اگر تیری از سلاح گرمی شلیک شده قطعا این مال عوامل گروهکی و ضدانقلاب بود که دنبال کشته سازی بودند الان در افرادی که در این حوادث فوت شدند اون‌ها دارند بررسی می‌شوند و منتشر خواهد شد توسط مسئولین ذیربط.

لذا یک فرصتی برای دستگاه‌های امنیتی ما پیش آمد که لانه‌های فساد ضد انقلاب را در این اغتشاشات شناسایی کنند و یا اگر در تیررسشون بود زیر ضربه ببرند و یک اطلاعات وسیعی دستگیر دستگاه‌های امنیتی شده است که در جلسات که بیان می‌کنند از عمق حادثه و کاری که این‌ها در سال‌های گذشته و در اون مانوری که عرض کردم در سال جاری انجام داده بودند و خودشان را آماده کرده بودند به نظرم رسانه ملی بخشی از این اطلاعات را منتشر کرده در مستند‌هایی که دارد پخش می‌کند و بخش‌هایی از آن‌ها آماده اون مستندسازی نشدند.

ولی قطعا این‌ها پخش خواهند شد و گروه‌های ضد انقلاب مخصوصا در بخشی از شهر‌های مرزی شما اون مستندی که پخش کردید ۴ نفر از گروهک کومله با طراحی موساد در اون کشور‌های آفریقایی رفته بودند آموزش دیده بودند اون یک نمونه از همکاری سرویس رژیم صهیونیستی با گروهک‌های ضد انقلاب بود خوب بالاخره مسائل امنیتی گفتنش باعث می‌شه طراحی ضد امنیتی می‌شود و هیچ کجای دنیا گفته نمی‌شود.

لذا این گروه‌ها هر زمان که امکان پخش ومستندسازی از رسانه ملی را داشت حتما به افکار عمومی اطلاع رسانی خواهد شد، اما من به شما عرض بکنم که من به یکی از سفرای اروپایی عرض کردم روی کشور شما اگر ۴۰ سال ده‌ها رسانه صوتی و تصویری همین طوری حمله می‌کردند و سمپاشی می‌کردند چیزی از نظام شما باقی می‌ماند گفت اون مقداری که من آشنا هستم از شبکه‌های فارسی زبان قطعا جوابم مثبت است.

یک نکته را هم اشاره بکنم تمامی حقوق بین الملل در این اغتشاشات توسط اروپایی نقض شده است الان شما بایک آی پی ایرانی وارد اینستاگرام بشوید و قمه و قداره و کوکتل مولوتوف را تبلیغ کنید اجازه نشر دارید اگر با آی پی یک کشور غیر ایرانی وارد شوید قطعا صفحه شما رو حذف می‌کند.


مجری:اینستاگرام که رسواست همه می‌دانند
جناب آقای دکتر جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی:بله توئیتر آقای ترامپ را می‌بندند به چه عنوان می‌گویند که این صفحه دارد امنیت آمریکا را مخدوش می‌کند این‌ها حقایقی است که همه می‌دانند، وقتی که می‌گوییم توئیتر و اینستاگرام یا تلگرم بیاید و تعهداتی به جمهوری اسلامی بدهد که فردا اگر از این نرم افزار‌ها و اپلیکیشن‌ها علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران استفاده شود ما بدانیم ما با چه کسی طرف هستیم متاسفانه بعضی این را به سخره می‌گیرند و ما در این اغتشاشات به طور مثال می‌گویم دوستان با یک آی پی اروپایی به طور مثال وارد اینستاگرام شدند وخواستند تبلیغ اغتشاشات بکنند قطعا باهاشون برخورد شد.


مجری: سوال آخر من در رابطه با وضعیت دانشگاه‌ها هست در برخی از دانشگاه‌ها تجمعاتی برگزار می‌شود البته فضای دانشگاه را شما خودتون تجربه دارید مفصل و عزیزانی که در فضای دانشگاه بودند می‌دانند که ذات دانشگاه ذات مطالبه گری وچالش و انتقاد است و این هم نکته مثبت ماجرا هست، اما بعضا دیده می‌شود که در برخی ازدانشگاه‌ها حد را گذراندند یعنی جماعتی هستند که حرف زدنشون را هم بلد نیستند وهر چه فحش و شعار رکیک هم می‌گویند، سلف را می‌شکنند خلاصه به جون بقیه می‌افتند و کسی هم با این‌ها کاری ندارد آیا ما با یک کاپیتولاسیون جدید مواجه هستیم که یک عده به خاطر دانشجو بودن هر کاری می‌توانند انجام دهند و یا واقعا تو این قضیه قرار است تدبیری اندیشیده شود؟
جناب آقای دکتر جلال زاده: اگر خاطرتون باشد در دولت اصلاحات نهاد رهبری توی یکی از سخنرانی هایش فرمودند که خدا نگذرد از آن‌هایی که دانشگاه را می‌خواهند سیاسی نباشد نه سیاست زده، همون طور که اشاره کردید ذات جوانان ذات دانشجو اون هم در دانشگاه آزاد اندیشی، مطالبه گری یه حریت که این خیلی خوب هست این باید تشویق بشود، اما دانشجویان و اساتید شاهد صحنه‌هایی می‌شوند که خودشان انزجار خودشان را اعلام می‌کنند یعنی قاطبه دانشجویان ما اهل فهم و درک و بصیرت هستند شما می‌بینید در محضر مقام معظم رهبری که جلساتی که با ایشان برگزار می‌شود بعضی از دانشجویان چه قدر آزاد و چه قدر با حریت نهاد‌های زیر مجموعه رهبری را حضور رهبری به نقد و انتقاد می‌گیرند آیا اتفاقی می‌افتد حضرت آقا استقبال می‌کنند همین طور در دانشگاه؛ خوب بله ما بعضا در دانشگاه‌ها با صحنه‌هایی مواجه شدیم که خود دانشجویان و خود اساتید انزجار خودشان را از اون اعلام می‌کنند روسای دانشگاه‌ها را ما مسئولان دانشگاه‌ها می‌دانیم وگفتیم که یعنی دستگاه‌ها با روسای دانشگاه‌ها گفتگو کردند که خودتان را محیط‌های دانشگاهی را مدیریت کنید که به حمدلله در بسیاری از موارد این مدیریت شد، اما بعضا با صحنه‌هایی مواجه شدیم که اصلا در شان دانشجو‌ها و دانشجو‌های ایرانی نبودیم و مردم از این صحنه‌ها ناراحت شدند.

مجری: اگر رئیس دانشگاه تساهل داشته باشد در این قضیه مجلس کاری می‌خواهد بکند یا خیر؟
جناب آقای دکتر جلال زاده: هر خطایی و هر تخلفی اتفاق بیفتد با قوانین خودش برخورد خواهد شد بعضی از دانشجو‌ها که حد را گذرانده بودند به کمیته انظباتی دانشجویی دعوت شدند برخی از اساتید که خودشان عامل برخی از اتفاقات در دانشگاه شدند خود اساتید جلوی این‌ها ایستاند که من عدد و رقم نمی‌خواهم عنوان کنم شاید مثلا دو رقمی باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    دیگه تمومه ماجرا به یاری خدا.

  • ناشناس
    0

    کنسولگریهایی که اطاق فکربرای ترور مردم سایر کشورهاست سفارتخانه هایی که مثل کافه قاسمنار شده مرکز پخش موادمخدر دراروپا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها