هرج‌ومرج کابینه لیز تراس و تداوم آشوب سیاسی بریتانیا

لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا، در مسیر به قدرت رسیدن خود را همچون مارگارت تاچر «بانوی آهنین» حزب محافظه‌کار تصویر می‌کرد، اما شاید کابینه و آینده سیاسی او به زودی در کوره نزاع‌های داخلی حزب محافظه‌کار ذوب شود.

هرج‌ومرج کابینه لیز تراس و تداوم آشوب سیاسی بریتانیا

با آشفتگی آرا بر سر یک لایحه نفتی، آشوب سیاسی بریتانیا ادامه دارد و شاید آهنی که خانم تراس آرزویش را داشت به زودی از نقطه ذوب بگذرد.

اوضاع آنقدر آشفته شده که یک نماینده ارشد حزب محافظه‌کار می‌گوید لیز تراس، نخست وزیر، تنها ۱۲ ساعت برای نجات مقام و آینده سیاسی خود فرصت دارد.

سیمون هور، هم‌حزبی خانم تراس، به رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت که «بدبینی فزاینده همه جناح‌های حزب را در بر گرفته است. معمولا چنین چیزی در این جناح یا آن جناح حزب بود، اما الان در سراسر حزب است و این باید زنگ خطر را به صدا در بیاورد.»

بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار تهدید کرده‌اند که با رای عدم اعتماد لیز تراس را حدود یک ماه و نیم بعد از پیروزی در انتخابات درون حزبی از مقامش به زیر بکشند. اگر چنین اتفاقی بیفتد خانم تراس چهارمین رهبر حزب محافظه‌کار است که ظرف شش سال قربانی اختلافات داخلی این حزب می‌شود.

پیش از این دیوید کامرون و ترزا می در گرداب برگزیت غرق شده‌اند و بوریس جانسون هم با سیلاب رسوایی‌های پیاپی از خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن رفت.

جیکوب ریس‌ماگ، وزیر بازرگانی، در گفتگو با اسکای نیوز این روایت‌ها را رد کرده و گفته توصیف وقایع چهارشنبه شب به عنوان زورگویی و قلدری صحیح نیست‌‌.

رئیس مجلس اعلام کرده درباره ادعاهای بدرفتاری تحقیق خواهد شد.

آینده سیاسی لیز تراس

هنوز دو ماه از نخست‌وزیری‌ لیزتراس نگذشته اما او وزیر دارایی و وزیر کشور خود را از دست داده است، دو مقام کابینه بریتانیا که در کنار وزارت خارجه مهمترین مقام‌ها پس از نخست وزیر محسوب می‌شوند.

بسیاری از ناظران می‌گویند عمر سیاسی خانم تراس به پایان رسیده و او نخواهد توانست از زیر این بحران‌ها سر بلند کند.

واژه‌هایی که خیلی از نمایندگان هم‌حزبی لیز تراس برای توصیف عملکرد او استفاده می‌کنند گویای عمق بحران هستند: «شرم‌آور»، «وحشتناک»، یا «نابخشودنی».

اما آیا واقعا لیز تراس رفتنی است؟

شاید او تصمیم به استعفا بگیرد و شاید هم نمایندگان هم‌حزبی با رای عدم اعتماد همان کاری را با رهبر جدید خود بکنند که با بوریس جانسون کردند.

آیا حزب محافظه‌کار می‌تواند رهبر دیگری را به راحتی جایگزین این رهبر تازه کند؟

یک گزینه این است که مجلس منحل و انتخابات زودرس برگزار شود. با توجه به نظرسنجی‌ها و پیشتازی بی‌سابقه حزب کارگر، بعید است که نمایندگان محافظه‌کار به چنین گزینه‌ای تن بدهند.

از همین رو یک گزینه هم این است که خانم تراس هرچند لرزان همچنان در مقام خود بماند.

چیزی که در همه این گزینه‌ها مشترک است، احتمال بالای تداوم آشوب سیاسی در بریتانیا است.

منبع: بی بی سی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • م
    0

    بريتانيا نه انگل ستان صغير دزد دريايي بي شرف ها و ارازل اوباش كت و شلواري!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها