شکست به محاق بردن مذاکرات

مشاور پارلمان اروپا گفت: تلاش‌ها برای استفاده از اعتراضات ایران برای تعلیق مذاکرات برجامی در پارلمان اروپا به‌صورت چشمگیری ناکام ماند.

شکست به محاق بردن مذاکرات

برخی تلاش‌ها در پارلمان اروپا در روزهای اخیر برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات برجامی، با سوءاستفاده از حوادث اخیر در ایران، با شکست مواجه شد و مشاور سیاسی سوسیال دمکرات‌ها در پارلمان اروپا در توییتی از حمایت قاطع این پارلمان برای از سرگیری مذاکرات وین جهت احیای توافق هسته‌ای با جمهوری ‌اسلامی خبر داد.
به‌گزارش همشهری، الدار مامدوف در توییتی، با اعلام این خبر تأکید کرد که «تلاش‌ها برای استفاده از اعتراضات ایران برای تعلیق مذاکرات برجامی در پارلمان اروپا به‌صورت چشمگیری ناکام ماند.» وی به این نکته هم اشاره کرد که متمم تعلیق مذاکرات برجامی با ۴۶۹رأی مخالف و ۸۸رأی موافق شکست خورده ‌است. مشاور سیاسی سوسیال‌دمکرات‌ها در پارلمان اروپا درحالی از «حمایت بزرگ» از مسئول سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا برای به‌ دست آمدن توافق در گفت‌وگوهای برجامی خبر می‌دهد که پارلمان اروپا در روزهای اخیر، در دخالتی آشکار در امور داخلی ایران، تلاش ویژه‌ای را برای بهره‌برداری سیاسی از حوادث اخیر در ایران به‌کار گرفته ‌است؛ موضوعی که با واکنش قاطع تهران همراه بود.

پاسخ قاطع به مداخله‌جویی اروپا در امور ایران
پارلمان اروپا روز پنجشنبه در قطعنامه‌ای خواستار تحقیقات پیرامون مرگ مهسا امینی و اعمال تحریم علیه جمهوری ‌اسلامی شده بود؛ قطعنامه‌ای که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان آن را «مداخله‌جویانه» و «متضمن پیش‌داوری‌های یکجانبه و بی‌پایه در قبال جمهوری‌اسلامی» ارزیابی کرد.
ناصر کنعانی قطعنامه پارلمان اروپا را «از اساس مردود» و «فاقد ارزش» دانست و تأکید کرد که «این قطعنامه با وجود ادعاهای مطرح شده در آن، درحالی مقابله ضروری با اقدام‌های خشونت‌بار سازماندهی شده و تعرض به اموال ‌عمومی و جان و مال مردم را تحت عناوین ساختگی ناعادلانه به باد انتقاد می‌گیرد که طراحان و تحریک‌کنندگان اغتشاشات، عمدتا از منشأ اروپا به اقدام‌های خصمانه خود علیه جمهوری‌اسلامی دست می‌زنند.»

تأکید اروپا به ادامه مذاکرات برجامی
طرف آمریکایی در روزهای اخیر با موج‌سواری بر حوادث اخیر ایران، بار دیگر ثابت کرد نه‌تنها اراده‌ لازم را برای بازگشت به برجام ندارد، بلکه تلاش می‌کند با دخالت در امور داخلی ایران و اعمال تحریم‌های جدید، جمهوری ‌اسلامی را تحت‌ فشار قرار دهد.
براساس چنین رویکردی هم بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه از اعمال تحریم‌هایی علیه احمد وحیدی، وزیر کشور و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و برخی دیگر از مقام‌های نظامی جمهوری ‌اسلامی خبر داد؛ تحریم‌هایی که در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده ‌است.
دراین میان اگرچه سوءاستفاده سیاسی طرف‌های غربی از حوادث اخیر در ایران، بیش ‌از گذشته چشم‌انداز دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده ‌است، اما میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» اعلام کرد انتظار می‌رود مذاکرات هسته‌ای از اواسط نوامبر آینده (اواسط آبان‌ماه) از سرگرفته شود.

رایزنی‌های رو به‌ پیشرفت
از سوی دیگر مسئول سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد که اتحادیه اروپا نمی‌خواهد روابطش با جمهوری ‌اسلامی ایران دچار مشکل شود. این گفته‌های جوزپ بورل درحالی است که وی در روزهای گذشته در اظهاراتی مداخله‌جویانه اعلام کرده بود این نهاد اروپایی قصد دارد در واکنش به اتفاق‌های اخیر در ایران، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی کند.
حسین امیرعبداللهیان درباره گفت‌وگوی تلفنی خود با بورل با اشاره به اینکه اخیرا در زمینه همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی اخیرا توافق‌های خوبی به‌عمل آمده ‌است، ضمن تشکر از تلاش سازنده بورل و مورا، درباره گفت‌وگوهای مربوط به لغو تحریم‌ها اظهارکرد: در نیویورک به‌صورت فعال، رفت و برگشت پیام غیرمستقیم بین ایران و آمریکا انجام شد و درمجموع در نیویورک و وین گفت‌وگوهای رو به پیشرفتی داشته‌ایم. وی درباره تحولات اخیر در ایران نیز گفت: ما براساس قوانین داخلی خود، موضوع درگذشت خانم مهسا امینی را با جدیت دنبال می‌کنیم تا ابعاد موضوع روشن شود. دستگاه قضایی با قاطعیت این موضوع را در دستورکار دارد. امیرعبداللهیان به این موضوع هم اشاره کرد که جمهوری ‌اسلامی مطالبات مسالمت‌آمیز را حق مردم می‌داند و همواره به آن توجه می‌کند؛ «اما صف آنها از اغتشاشگرانی که آمبولانس‌ها را به آتش می‌کشند، بانک و اماکن عمومی را تخریب می‌کنند و با سلاح سرد و گرم به مردم و پلیس حمله می‌کنند یا به اقدام‌های تروریستی مبادرت می‌ورزند، کاملا جداست و لذا با آشوبگران و تروریست‌ها مطابق با قانون برخورد قاطع خواهیم کرد.»
مسئول سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات لغو تحریم‌ها، بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به توافق تأکید کرد. بورل با بیان اینکه اتحادیه اروپا برای هرگونه همکاری با هدف نیل به توافق آماده است، توافق‌های به‌دست آمده اخیر میان ایران و آژانس را امیدوارکننده و گام مهمی در مسیر توافق وین ارزیابی کرد.
وی با اشاره به اینکه «می‌پذیرم آشوب و تروریسم موضوعی است که با اعتراض‌های مسالمت‌آمیز که باید پاسخ مناسبی به آن داده شود، تفاوت دارد»، تأکید کرد که قصد نداریم روابط اتحادیه اروپا با جمهوری ‌اسلامی دچار مشکل شود.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها