اطلاعیه وزارت کشور درباره حوادث و ناآرامی های اخیر درپی درگذشت مهسا امینی

وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای در واکنش به حوادث و نا آرامی های چند روز اخیر، با اعلام اینکه علت فوت مرحومه مهسا امینی با جدیت و بی طرفانه در حال پیگیری است، تاکید کرد مقابله با اغتشاشات برای صیانت از حقوق شهروندی با رعایت تمام ضوابط قانونی و شرعی، دنبال خواهد شد.

اطلاعیه وزارت کشور درباره حوادث و ناآرامی های اخیر درپی درگذشت مهسا امینی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در این اطلاعیه نکاتی برای اطلاع مردم شریف ایران آمده است:

وزارت کشور ضمن ابراز تاسف نسبت به تالمات ناشی از حادثه تلخ درگذشت سرکار خانم مهسا امینی و ابراز تسلیت و همدردی مجدد به این مناسبت، بدین وسیله اعلام می‌دارد از همان ابتدای اطلاع از این واقعه و با دستور ریاست محترم جمهوری با جدیت و بی طرفانه در مقام بررسی همه جانبه موضوع برآمده است.

از این رو با وجود باور به حق برگزاری تجمعات مسالمت آمیز، از آنجا که بنا بر قراین موجود سوء استفاده معاندان و قانون شکنان از هر گونه تجمع در شرایط فعلی قطعی بوده است؛ وزارت کشور در راستای ایفای رسالت خود مبنی بر پیشگیری از حوادث منتهی به نقض حقوق شهروندان، با برگزاری تجمعات خیابانی موافق نبوده است.

با شروع تجمعات غیر قانونی که به سرعت با حضور عوامل معاند تبدیل به اغتشاش و آشوب خیابانی شد، در کنار آسیب های عام به اموال عمومی، حمله به ماشین های امدادی و اورژانسی و همچنین آتش نشانی به صورت چشمگیر و گسترده اتفاق افتاده است.

بنابر موازین حقوق بشردوستانه حتی در زمان مخاصمات مسلحانه و جنگ نیز وسائل عمومی و غیر نظامی و به خصوص امدادی از تعرض و حمله مصون هستند و هدایت حملات علیه این تجهیزات و وسایل نقلیه امدادی به عنوان نقض فاحش حقوق جنگ به آستانه جنایت و جرم جنگی نیز می تواند برسد.

نقض این اصل در جریان اغتشاشات و آشوب های اخیر نیز آشکارا نقض فاحش حقوق شهروندانی است که مستحق بهره مندی از خدمات امدادی شهری هستند که با تخریب های صورت گرفته این بهره مندی تا حدی مختل شده است و مسئولیت اختلال ناشی از این تخریب ها در فرایند خدمات اجتماعی بر عهده قانون شکنان ناقض حقوق شهروندی است.

اغتشاش و آشوب خیابانی، آورده ای جز وحشت پراکنی میان شهروندان و برهم زدن نظم عمومی و تشویش اذهان و اخلال در آرامش و آسایش روانی ندارد. ناامن کردن تردد در شهر و تخریب اموال عمومی و ایجاد راه بندان و محرومیت از داشتن شهری ایمن و آرام از جمله نقض های حقوق شهروندی ناشی از قانون شکنی اغتشاش گران است که با وحشت پراکنی، سعی در پیشبرد اهداف خود دارند.

پیگیری مطالبات و خواسته ها حتی اگر به حق باشد، آنگاه که با ابزار خشونت، تخریب و وحشت پراکنی عمومی صورت بگیرد خلاف عقل و قانون خواهد بود و در پرتو انگیزه و هدف توجیه نمی شود.

مقابله جدی با این اقدامات آسیب رسان به نظم عمومی، تکلیف و رسالتی در راستای صیانت از حقوق شهروندی است که با جدیت و قاطعیت و در عین رعایت تمام حدود و ضوابط قانونی و شرعی دنبال خواهد شد.

در کنار مباشران و عاملان میدانی اغتشاش که مرتکب جرایم مشهود می شوند، طراحان و محرکان نیز به عنوان معاونان جرم و همچنین برهم زنندگان امنیت روانی جامعه دارای مسئولیت قانونی هستند که براساس آموزه های حقوقی نیز باید با تحت تعقیب قرار گرفتن، پاسخگوی زمینه سازی خود برای آسیب به جان و مال مردم باشند، چه قربانیان اغتشاشگران و چه خود قانون شکنانی که در نتیجه تحریف و تحریک ایشان وارد میدان اغتشاش شده و آسیب دیده اند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • سیاستمدارناخلف
    6

    این رفتار مردم سال ۵۷ نامش انقلابیون بود ولی حالا اغتشاش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      مردم حتی با شما دشمنان ایران کاری ندارند و همراهی در اشوبتان نمی کنند هیچ می آیند در خیابان و علیه شما دشمنان ایران هم تظاهرات می کنند

    • ناشناس
      0

      ۴۳ ساله فقط وفقط کارتون شده برچسب زدن و دسته بندی مردم ایران'

    • 1

      الان نیم درصد مردم ایران در تظاهرات حکومتی شرکت نمیکنن اسمشا تلویزیون حکومتی میذاره مردم!!!!
      مردم که اعتراض کردن میشن اغتشاشگر!!!!!

    • نگاهت
      1

      هیچ کجای قرآن برای برخورد با بیحجاب دستوری نیامده // برای برخورد با شرابخوار دستور آمده اما برای کسی که نماز نمیخونه گوشت خوک میخوره یا حجاب نداره دستوری نداده . فقط گفته انجام بدین . نگفته اگر انجام نداد بزنین ببرین بگیرین و ....از قرآن بالاتر نیستی که

    • ناشناس
      0

      ـ حضرت علی مى فرماید زمامدار اسلامى باید نسبت به مردم رحمت و محبت و لطف بورزد و مثل درندگان خونخوار نباشد که خوردن مردم را غنیمت شمارد.

  • ناشناس
    2

    مقصرخودتان هستید انقدر خودتان خوردید و به ملت به دروغ گفتید در تحریم هستیم خودتان در امریکا زندگی کردید و به ملت گفتید در تحربم هستیم با امریکا هم طوبره شدید و امریکا را دشمن ما معرفی کردید تا ملت بیدار شدند و قیام کردن

  • ناشناس
    4

    خدایی رژیم اشغال کر فلسطین به این شکل جولنهای فلسطینی را سرکوب نمیکند که شما دختر ۱۴ سال لیرانی را میزنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      آنها دوستان تو هویتش را می گیرن ولی شما جلوی قانون می ایستید

  • رضا
    4

    دست از سرکوب بر دارید و بگذارید مردم در آرامش راهپیمائی کنند مطمئن باشید خون از دماغ کسی نمی آید

  • ناشناس
    6

    با چه زبانی بگوییم شماها را نمیخواییم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      باشه خخخخه

    • ناشناس
      0

      آخه حق ندارید باید بخواهید .خدا گفته اینا باید تو سرمون بزنند .

  • ناشناس
    1

    جوانان فلسطینی جوانان مبارز هستند و جوانان ما اشوبگر و قانون شکن ...عجب وضعیه..زور گویی تا کجا ...میگید حق داریم تجمعات داشته باشیم راهپیمایی کنیم اما اجازه نمیدید واقعا که

  • عادل
    1

    ظلم خودتان گریبان خودتان شده کی تا حلا شما به حقوق شهروندی احترام می گذاشتین که ما نددیم مگه ۸۰ ملیون ایرانی را میشه اختشاشگر گفت برو ما شما را شناختیم حتما پرونده مهسا امینی را هم مثل هواپیما اکراین پیگیری میکنی تا ۳ روز میگفتی خودش سقوط کرده یادت میاد بعد رسوا که شدی مجبور به گفتن حقیقت شدید اگر هواپبما ایرانی بود هنوز هم روپوش گذاشته بودید خجالت چند کیلو است

  • ناشناس
    2

    فلسطین ها آشوب گر نیستند مردم ایران آشوبگر هستند ،شما ها حتما سرکوبگر هستید

  • شهاب
    25

    مردم معترض صف خود را از آشوبگران و اراذل و اوباش جدا کرده اند الان باید نیروی انتظامی و امنیتی صبرشان را کنار گذاشته و داعشی های وطنی را ریشه کن کنن . اینا خیال کرده اند نظام توانایی سرکوب این پست فطرتها را ندارد ولی زهی خیال باطل. نیروی انتظامی الان وقت اقتدار است.

    نظرات شما -
    • خانومی
      0

      توی سی سالی که از خدا عمر گرفتم یکبار یاد ندارم اجازه راهپیمایی و تجمع به کسانی که به وضع موجود اعتراض دارند یا اصلا به خود سیستم اعتراض دارند داده باشیدفقط یه اقلیت اجازه دارند ازین امکانات استفاده کنند و کل خبرگزاری های داخلی و صدا و سیما هم 24 ساعته پوشش بدن. بعد میگید معترضان چرا با خارج ارتباط میگیرن؟ خرید یا ادای خرها رو در میارید؟ الان اگه فیلم اعتراضات رو بی بی سی و بقیه شبکه های اون ور آبی نشون ندن که شماها مگه میاین حقیقت رو بگید. هرکی داد زد شد فتنه گر و اغتشاش گر. و فوری بعدش به گروه اقلیت اجازه تجمع دادید تا به معترضا دهن کجی کرده باشید. صبر ملت هم حدی داره.

  • ناشناس
    1

    شما که اجازه تجمعات قانونی را به ملت نمیدهید چطور باید خواسته شان بیان کنند وهر تجمعی را صدای ضد انقلاب میدانید

    نظرات شما -
    • سارا
      0

      از هم وطن ها هم خوهشی دارم خوب امدید خیابان باشد ولی هموطن ها را نکشید چرا پلیس اون ها هم از ما هستند عاقلانه رفتار کنید آتیش نزنید بهانه دست بیگانه ندهید ما هم مشکل داریم بخصوص اقتصادی نمی توانیم زندگی کنیم ولی خربکاری از فرهنگ ما دور است فردا هم ما ها را آشوبگر خواهند گفت همین بی بی سی ها ..

  • ناشناس
    17


    آمریکا، کشورهای اروپایی و اسرائیل عامل اصلی حوادث و ناآرامی های اخیر در کشور هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ج ا رو جا انداختی استاد

  • ناشناس
    0

    رفراندم ازاد بگذارید بعد نتیجه را می فهمید

  • ناشناس
    0

    خداوند حافظ ایران باشد

  • ناشناس
    0

    حرف مردم بایدشنیده شود

  • امیری
    4

    خبر فوری این ارا جیف چی هست می نویسی
    ملت ایران ۸۰ میلون هست با جرات می گویم ۷۰ میلیون اماده فدا شدن برای رهبری هستند
    رهبر اصلا شما را در حدی نمی داند حتی صحبت کند اگر اشاره کند مثل ۹ دی
    از بنیاد ریشه کن می کنیم شما را

    نظرات شما -
    • به امیر
      0

      ۲۰ درصد ۸۰ میلیون میشه ۷۰ میلیون؟!

    • 0

      ساندیس تاریخ گذشته نخور .از مسکرات است .

    • 0

      گوساله اگه مطمئنید چرا از رفراندم وحشت دارید ؟

  • سارا
    0

    با سلام
    مردم دوست ندارند بیایند راه‍‍‍‍پیمایی ولی بخدا مشکل اقتصادی بیدا می کند اجاره مسکن قیمتهای بالا بدون درآمد هزینه مدرسه واله نمی توانیم لباس بخریم این چند سال هم لباسهای کهنه هم تمام شد چکار کنیم خوب مردم حق دارند بفکر مردم باشید . این سهم ها را از استخدام ها بردارید همه را با یک چشم ببیند از حقوق های ما اول مالیات را کم می کنید بعد می دهید ولی بعضیها معالیات نمی دهند مکر اینها در ایران زندگی نمی کنند خیلی فرق گذاشتید . به فکر مردم باشید زندگی ما مرگ تدریجی است .....

  • خانومی
    0

    شماها خودتون اغتشاش گرای سال 57 هستید که به قدرت رسیدید پس خفه.

  • زرگانی درود بر سید محمد خاتمی وزیر کشور محترم درود بر شما
    0

    سلام فرمانده فقرا فقیر تر شدیم خسته نباشیم درود سلام سلامتی طول عمر برای شما سربازان گمنام امام زمان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها