روزنامه سازندگی مطرح کرد

کی بود کی بود، من نبودمِ مجلس درباره تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان

هیچ‌کس نمی‌خواهد مسئولیت محتوا و انتشار گزارش تحقیق و تفحص از فولاد را گردن بگیرد؛ حتی نمایندگان مجلس یازدهم که آن را تهیه کرده‌اند!

کی بود کی بود، من نبودمِ مجلس درباره تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان

روزنامه سازندگی نوشت:

26 مردادماه، زمانی‌که برای نخستین‌بار گزارش منتسب به تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه که توسط کمیته تحقیق و تفحص مجلس یازدهم انجام شده است، در فضای مجازی منتشر شد، کسی تصور نمی‌کرد این گزارش که قرار بود مستندی برای فساد ساختاریافته در دولت قبل باشد، به یک‌باره اسامی و نهادهایی را دربر‌بگیرد و به‌مذاق جریان اصول‌گرا و انقلابی خوش نیاید؛ گزارشی که قرار بود چهره‌های دولت حسن روحانی، از صدر تا ذیل را با مستندات، درگیر فساد و اختلاس در فولاد مبارکه نشان دهد، اما ناگهان ردپای صداوسیما و ائمه‌جمعه در آن دیده شد.

روز 28 مردادماه که کانال تلگرامی چند ثانیه، چکیده گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای مجلس از فساد در فولاد مبارکه را منتشر کرد‌، جریان از برنامه‌ریزی خارج و تازه موارد جدید عیان شد: «تخلف ۹۲ هزار میلیارد تومانی شامل پروژه‌بگیرهای توئیتر که مجموعا ۴١٧ میلیون از فولاد پول دریافت کردند تا با ریتوئیت و جریان‌سازی، مانع از تحقیق و تفحص شوند و البته رقم 22 میلیاردی صدا‌وسیما هم می‌درخشید. یک میلیارد و ۴۴٠ میلیون تومان در وجه دفاتر ائمه‌جمعه و همچنین ستاد اقامه نماز جمعه و ٩۵٠ میلیون تومان در وجه حوزه علمیه، بنیاد غدیر و ساخت مسجد پرداخت شده بود.»

اینجای کار اما موضوع بر‌خلاف برنامه‌ریزی‌ها چرخید؛ البته انتشار غیر‌رسمی و پیش از قرائت در صحن و ارسال به قوه ‌قضاییه، فرصتی بود تا اصل مساله زیر‌سوال برود و حتی اعضای کمیته تحقیق و تفحص و کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم نیز بگویند که گزارش مورد تایید نیست و تا پیش از ارسال به قوه قضاییه، هیچ سندیتی ندارد.

این‌بار، رسانه‌های نزدیک به دولت و مجلس فعلی بودند که شروع به زیر سوال بردن گزارش کردند؛ روزنامه همشهری با اشاره به گزارش هیات تحقیق و تفحص در‌باره فولاد مبارکه نوشت که: «مجلس انقلابی، فساد یک بنگاه اقتصادی را بررسی و افشا کرده و آن‌وقت همین اقدام ضدفساد، شده است نشانه فساد تودرتو و فساد سیستمی و چماقی علیه جمهوری اسلامی.» روابط عمومی مجلس هم تاکید کرد که: «نهادهای مختلف در حال پیگیری و شناسایی منتشرکنندگان این گزارش پیش از موعد قانونی در فضای مجازی هستند؛ هنوز گزارش به قوه قضاییه تحویل نشده است، بنابراین افراد متهم هستند، نه مجرم.»

در میانه تکذیب‌ها و انتقادهای چهره‌های دولت قبل، از قبیل نهاوندیان و واعظی در خصوص ذکر نام آنها در این گزارش، رئیس هیات تحقیق و تفحص گفت که متن منتشرشده را قبول ندارد، آن‌هم در شرایطی که رئیس‌جمهور دستور پیگیری قاطع می‌داد و رئیس قوه قضاییه تاکید می‌کرد که گزارشی به قوه قضاییه نرسیده است و بعد از وصول، دستگاه قضا کار خود را در این زمینه آغاز می‌کند. اعضای کمیسیون صنایع و معادن و کمیته تحقیق و تفحص، یک‌به‌یک با ادبیاتی دو‌پهلو درباره این گزارش سخن گفتند؛ پاشنه آشیل تاکید بر فساد ساختاری دولت قبل نیز، به‌مرور هر روز کمرنگ‌تر از روز قبل شد و کارایی خود را از دست داد.

حالا روز گذشته، یک گزارش پژوهشی نشان ‌داد سوگیری واکنش‌ها به گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، دیگر تنها به سمت دولت قبل نیست. پایگاه خبری «جماران» با انتشار این مطلب قید کرده است: «تحلیل توئیت‌های پرلایک نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد از لایک‌ها، به مضامینی اختصاص داده شده که در نقد حاکمیت بوده‌اند. همچنین برخی از کاربران بر اساس این گزارش نتیجه گرفته‌اند که فساد در کشور سیستمی شده است.»

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • پدر
    0

    فساد سيستمي شده است يا بهتر است بگوييم يك سيستم فاسد در حال اداره كشور است . و از راس تا ذيل در اين فساد دست و پا مي زنند . شايد سكوت ائمه جمعه و علما و فضلا يكي از دلايل همين فساد باشد .

  • ناشناس
    0

    آدمی باید در جمهوری خیلی بی کله باشد که امامان جمعه و سرداران و بسیج و رادیو تلویزیون و اطلاعات و...در سفره انگشت نما کند آخه اینها همه از سربازان کوچک انقلاب هستند.

  • ناشناس
    0

    فساد علاوه بر این که سیستمی است نهادینه هم شده یعنی جزئی از ذات نظام است. ما زمانی می گیم فساد سیستمی است که منشا آن به عملکرد یک فرد یا عده ای محدود بر نمی گردد بلکه مجموعه ای ارکان در آن دخیل است اما بدبختی زمانی است که فساد علاوه بر عملکرد مجموعه ای ارکان یا سیستم نهادینه شود یعنی با ذات سیستم عجین و سرشته شود پس حتی با تغییر سیستم زدوده نخواهد شد. خوی گرگی در تمام اولاد گرگ وجود دارد. مگه نیست؟!!!!

  • ناشناس
    0

    مگه چی شده کشش ندین لجن پراکن ها .فقط خدا کند خانواده هاشون بی حجاب نبوده باشند .

  • لیل
    0

    در ماجرای سیسمونی قالیباف خبرنگار جریمه و توبیخ شد .در ماجرای فولاد هم خبرنگار و گزارش کننده تخلف را زندانی و مجازات کنید .تا کسی جرات نکند فساد سیستمی را گزارش کند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها