سخنگوی هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه:

مجلس رسیدگی قوه قضائیه به گزارش تفحص از فولاد مبارکه را پیگیری می‌کند

سخنگوی هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه گفت: چون گزارش از سوی مجلس به قوه قضاییه ارجاع شده، حتما مجلس پیگیری های خود ر انجام می دهد که پرونده در چه مرحله ای است.

مجلس رسیدگی قوه قضائیه به گزارش تفحص از فولاد مبارکه را پیگیری می‌کند

حجت الله فیروزی درباره مطالبه مجلس از قوه قضاییه برای پیگیری گزارش های تحقیق و تفحصی که به این قوه ارجاع می شود، از جمله در رابطه با گزارش اخیر تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، گفت: مجلس یک سری سازوکارهای نظارتی برای نظارت بر مجموعه هایی که دولتی هستند دارد و فولاد مبارکه نیز یکی از مجموعه هایی است که بخش عمده سهام آن متعلق به دولت است.

وی در ادامه تصریح کرد: این سازوکارهای نظارتی مجلس گاهی نسبت به اشخاص و گاهی نیز نسبت به مجموعه ها است. نسبت به اشخاص امکان دارد طرح سوال، تذکر و استیضاح مطرح شود که وزیر و مخاطبان اشخاص حقیقی هستند که به تناسب جرم و مسئولیتشان پاسخگو هستند. مثلا امکان دارد که مجلس تذکر بدهد و سوالی مطرح کند و یا در نهایت تعدادی از نمایندگان با هم استیضاح را در مورد وزیر یا مسئولی مطرح کنند، ولی در برخی موارد نظارت نسبت به عملکرد است که این عملکردها در قالب تحقیق و تفحص مطرح می شود و به نوعی هم حق نمایندگان است و به نمایندگی از طرف مردم، وقتی ابهاماتی نسبت به مجموعه ای وجود داشته باشد تحقیق و تفحص انجام می شود و در طول مجالس مختلف هم معمولا این اتفاقات افتاده است.

نماینده مردم فسا در مجلس با بیان اینکه در مجلس فعلی هم چند مورد تحقیق و تفحص کلید خورده که یکی از آنها مربوط به فولاد مبارکه بوده است، گفت: طراحان اصلی تحقیق و تفحص ابهاماتی نسبت به عملکرد این مجموعه داشتند که این ابهامات در قالب تحقیق و تفحص صورت گرفته و گزارش آن با توجه به تمدیدهایی قانونی که انجام شده، بعد از حدود ۸ ماه تهیه شده و خلاصه این گزارش در صحن علنی مجلس خوانده شد و گزارش کامل آن هم طبق معمول به همراه مستندات از طریق هیات رئیسه به قوه قضائیه ارجاع شد.

بیشتر بخوانید: کشف 90 عنوان تخلف از پولشویی تا رانت 91 هزار میلیارد تومانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان

فیروزی در ادامه اظهار کرد: طبیعی است که قوه قضائیه باید مستندات را بررسی کند و اگر اتهامی متوجه کسی هست و تضییع حقی شده باشد، دیگر تشخیص آن با قاضی است و مجلس نمی تواند در این حوزه ورود کند.

سخنگوی هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در رابطه با اینکه آیا مجلس روند رسیدگی به این پرونده ها و تحقیق و تفحص ها را پیگیری می کند یا خیر، گفت: قطعا با توجه به اینکه ارجاع از طرف مجلس انجام شده، حتما معاونت نظارت مجلس پیگیری ها و ارتباط ها را با قوه قضائیه دارند، ولی، تشخیص دهنده اصلی قوه قضائیه و قاضی پرونده است که تصمیم می گیرند که آیا این اتهامات و مستندات آن درست است یا نه و اینکه اگر اتهامی درست است و موضوع جرمی محقق شده، متوجه چه کسی است که آنها او را احضار کرده و بررسی های خود را انجام می دهند.

فیروزی در پایان یادآور شد: چون گزارش از سوی مجلس ارائه شده، حتما مجلس پیگیری های خود ر انجام می دهد که پرونده در چه مرحله ای است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    با یک حساب سر انگشتی ۱۲۰۰۰۰۰ هزار تومان
    از جیب هر ایرانی دزدیده شده

  • 0

    هر سال رقم ها بالاتر میره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها