2 وزیر و 5 مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و یک گزارش تحقیق و تفحص از این سازمان

باید در ماههای آینده منتظر ماند و ماند و دید گزارشی تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی که مربوط به دوران وزارت علی ربیعی ،محمد شریعتمداری، انوشیروان محسنی بند پی، محمد حسن زدا و مصطفی سالاری می باشد حاوی چه ناگفته هایی خواهد بود؟

2 وزیر و 5 مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و یک گزارش تحقیق و تفحص از این سازمان

انتصاب های صورت گرفته در سازمان به خصوص شرکتهای ماموریتی سازمان تامین اجتماعی، در تمام سطوح چگونه بوده است و میزان حقوق دریافتی مدیران این شرکتها تحت عناوین مختلف با کارکنان آن نسبتی با عدالت داشته است یا خیر؟

وقتی رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در مهر ماه سال 92 از گم شدن و بعد پیدا شدن20 هزار صفحه اسناد تحقیق و تفحص در زیر زمین این سازمان خبر داد و حتی موضوع در بخش خبری  20:30 رسانه ملی نیز بازتاب پیدا کرد و چند روز پس از آن هم علی زنجانی حسنلویی عضو هیات تحقیق و تفحص از این سازمان به صراحت از نقش یک نماینده مجلس در این سرقت خبر داد این موضوع خود گواه اهمیت این سازمان و نیاز به تحقق شفافیت در این سازمان بزرگ اجتماعی، اقتصادی است.

سازمان تامین اجتماعی از معدود سازمان هایی است که گردش مالی چند صد هزار میلیارد تومانی داشته و تمامی منابع آن متعلق به بیمه شدگانش است و دولت در تامین منابع آن نقشی ندارد.این سازمان به اندازه چند وزارتخانه نیروی انسانی داشته و بیش از 60 هزار فقط در بخش های بیمه ای و درمانی آن اشتغال دارند.این در حالی است که دهها هزار نفر هم در شرکتهای ماموریتی و شرکتهای وابسته به شستا نیز در آن اشتغال دارند.

حقوق های نجومی، انتصاب های سیاسی وغیرکارشناسی و برخی موارد دیگر از موضوعاتی است که همیشه و کم و زیاد درباره سازمان تامین اجتماعی، شستا و شرکتهای تحت پوشش آن اظهار می شود به طوری یکی از روزنامه ها در مرداد ماه سال 1397 و در جریان استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت حسن روحانی و عضو هیات موسس و شورای مرکزی خانه کارگر در تیتری با عنوان' فساد شستا پاشنه آشیل ربیعی' به این موضوع پرداخت..وزیری که در پایان نتوانست اعتماد مجلس را جلب کرده و با ردای وزارت در خیابان آزادی تهران خداحافظی کرد.

استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی حسن روحانی با حاشیه های فراوانی همراه بود.حاشیه هایی که در این اظهارات نمایندگان وقت مجلس به خوبی مشهود است: سید قاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه: امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند. حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس : آقای ربیعی لابی گری با احساسات مردم، بازی کردن و گریه کردن شما زبانزد خاص و عام است. هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس: چرا روی همه چیز دست گذاشته‌اید، شما با پتروشیمی، فولاد و سیمان چکار دارید؟

البته این حاشیه ها آن قدر بود که علی ربیعی حتی بعد از برکناری نیز در توییت خود نوشت: ‌کتاب شازده کوچولو رابرای لاریجانی می فرستم زیراین متن خط می کشم: " فرمانروا به شازده گفت: تو را وزیردادگستری می کنم. شازده:کسی نیست که من اورا محاکمه کنم. فرمانروا گفت:خودت رامحاکمه کن.سخت ترین کار دنیاست.اینکه بتونی درباره خودت قضاوت درستی داشته باشی وعادلانه خودت رو محاکمه کنی".

 نمایندگان مجلس در نشست علنی سه شنبه، 7 تیر ماه مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی با تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شستا از سال 1392 الی 1399 با 161 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

حقوق های نجومی، انتصاب های سیاسی وغیرکارشناسی و برخی موارد دیگر از موضوعاتی است که همیشه و کم و زیاد درباره سازمان تامین اجتماعی، شستا و شرکتهای تحت پوشش آن اظهار می شود

درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تامین اجتماعی و شستا در۱۳ محور می باشد به طوری که حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گزارش این کمیسیون را درخصوص این درخواست تحقیق و تفحص قرائت و محورهای آن را به شرح زیر اعلام کرد:

۱-عملکرد غیر شفاف شرکت شستا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های کشور از لحاظ مالی

۲-انتصابات با صلاحیت های غیر حرفه ای و بیشتر با نگاه سیاسی و رفاقتی

۳-عدم اطلاع رسانی صحیح و به موقع در خصوص ورود شرکت شستا به بورس

۴-بی عدالتی در توزیع اعتبارات درمانی به نحوی که برخی مناطق با پنج هزار بیمه گر فاقد درمانگاه می باشند

۵-ضعف در خدمات رسانی بیمارستانی و تمرکز خدمات فوق تخصصی و ویژه صرفا در بیمارستان میلاد تهران که باعث سرگردانی بیماران شهرستانی شده است.

۶-ضعف مدیریت در برخی استان ها نظیر استان اردبیل

۷-عدم عدالت در پرداختی‌ها در داخل سازمان و فاصله فاحش در پرداخت ها

۸-ضعف در استفاده از امکانات مشارکتی نظیر مهمان سرا ها و مراکز اقامتی و فرسوده شدن آنها

۹-ضعف در استفاده از اداره بدون کاغذ (paperless) و تاخیر در حذف دفترچه های کاغذی

۱۰-اعمال نظر در میزان درصد از کارافتادگی  و غیر علمی بودن درصد تعریف شده برای اشخاص

۱۱-عدم حمایت از کارگران ساختمانی در بیمه کارگران ساختمانی و مد نظر قرار دادن درآمد و منفعت به جای حمایت از کارگران و قالی بافان

۱۲-فاصله زیاد بین حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان سایر دستگاه ها.

باید در ماههای آینده منتظر ماند و ماند و دید گزارشی تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی که مربوط به دوران وزارت علی ربیعی ،محمد شریعتمداری، انوشیروان محسنی بند پی، محمد حسن زدا و مصطفی سالاری می باشد حاوی چه ناگفته هایی خواهد بود؟

دراین خصوص می توان به ذکر نکات زیر اشاره کرد:

1- اولین و مهمترین موضوع  هدف از این تحقیق و تفحص است. باید به دنبال اصلاح ساختارهای فساد زا بدون شعارزدگی بود وگرنه اعلام اسامی چند متخلف احتمالی( که باید هم به شدت با آنها برخورد شود ) دردی از سازمان تامین اجتماعی دوا نمی کند چرا که پیش از این هم از سازمان تامین اجتماعی تحقیق و تفحص انجام گرفته است که اگر نتیجه درستی داشت حالا دوباره نیاز به تحقیق وتفحص جدیدی نبود.

1- پیشنهاد می شود هیات تحقیق و تفحص با توجه به گستردگی و حجم زیاد کار نسبت به تشکیل کارگروهای از بین افراد مطلع، کاردان و مورد اعتماد اقدام کند مثل کارگروه های درمان،بیمه، شرکتهای ماموریتی سازمان تامین اجتماعی اقدام کند. شستا با توجه به هلدینگ های متعدد خود از جمله نفت، دارویی ، سیمان، صدر ، صبا، صنایع عمومی، انرژی ، کشتیرانی و رایتل نیاز به کارگروه های خاص خود را دارد.

2- اعتبار غیر شمول مدیران عامل سازمان طی سالهای ذکر شده به تفکیک چه مبلغی بوده و به چه افرادی پرداخت شده است؟

3-وضعیت استخدام های موردی در سازمان تامین اجتماعی و شرکت های زیر مجموعه در طی سالهای مورد اشاره چگونه بوده است؟

4- آیا مبالغی تحت عنوان کمک به تشکلات کارگری و کارفرمایی و سایر نهاد ها پرداخت شده است؟ به چه میزان و به چه مراکزی و با چه توجیهی؟

5- وام های قرض الحسنه پرداختی در سازمان تامین اجتماعی و شرکتهای وابسته به چه میزان به مدیران پرداخت شده است و به چه کسانی ؟

6حق الزحمه اعضای هیات امنای تامین اجتماعی و اعضای هیات مدیره این سازمان اعلام شود و همین طور مزایا و وام های دریافتی احتمالی و دیگر دریافتی ها؟

7- انتصاب های صورت گرفته در سازمان به خصوص شرکتهای ماموریتی سازمان تامین اجتماعی(شرکتها و موسسات رفاه و گردشگری تامین، خانه سازی، حسابرسی تامین اجتماعی، بازرگانی بین المللی تامین اجتماعی، املاک و مستغلات، موسسه عالی پژوهش، خدمات ماشینی تامین، انتشارات علمی و فرهنگی، رفاه گستر، مهندسان مشاور خانه سازی، موسسه فرهنگی و هنری آهنگ آتیه، بیمارستان میلاد ، کار و تامین) در تمام سطوح چگونه بوده است و میزان حقوق دریافتی مدیران این شرکتها تحت عناوین مختلف با کارکنان آن نسبتی با عدالت داشته است یا خیر؟

8- بودجه یک درصد در شرکتهای ماموریتی سازمان تامین اجتماعی به کسانی پرداخت شده است؟ 

9- میزان سود بانک رفاه کارگران در سالهای مورد اشاره و این که این سود از چه محلی بوده است؟و همچنین صلاحیت افراد در انتصاب های بانک رفاه باید مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: عصر خبر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    کدام تحقیقات تا حالا به خیر ختم شده که این دومیش باشه ؟ یه پست ومقامی پول وپله ای این کاسه اون کاسه می شه اخرشم ختم به خیر صلوات .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ما مردم یه سوالی از تمام نمایندگان مجلسی و به قول گفتنی حامی حقوق انها:
      چرا مسوولان اسرار بر تحمیل کالا برگ به مردم بی دفاع خود هستند؟!!!

      وقتی اقشار ضعیف در امدی،قدرت خرید ندارند شما به زور خواسته خود را بر ملت اعمال می کنید!!!!!؟
      بحساب شما بنا دارید که قدرت خرید و معیشت انها را بالا برده نه اینکه مسبب ازار و اذیت به انها!!!!!!

      چرا مسوولین به خواسته بر حق مردم خود اهمیت نمیدهند؟ یا فقط به خاطر شعار و جلب توجه مردم برای انتخابات اینده به حرفهای مظلوم نمایی و به قول گفتنی شعار همراهی با افراد کم در امد و زیر خط فقر در مجلس و رسانه های ملی میزنند؟!!!!!

      خواسته ما مردم پرداخت نقدی و ریالی (یارانه ها)میباشد،نه تحمیل کالا برگ به قشر ضعیف جامعه و تمام کسانی که خواسته انان همین است!!!!!

  • میر شجاع
    0

    با سلام و درود امیدواریم که این عمل تحقیق و تفحص به درستی انجام شود و گزارش کامل و جامع به مجلس و مردم خصوصا جامعه کارگری داده شده و خاطیان نیز به نحو احسن به جرم خیانت در امانت در صورت انجام جرم و کشف آن محاکمه شده و اموال به غارت رفته باز گردان شود و‌چون دفعه قبل نگردد که اسناد به سرقت رفته و اصلیها نابود به امید برقراری عدالت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها