نماینده مجلس:

روز به روز قیمت‌ ها افزایش پیدا می کند/ دولت بدون سنجیدن شرایط ارز 4200 را حذف کرد/ بی تدبیری دولت مشهود بود

نماینده سربیشه، نهبندان در مجلس و عضو کمیسیون انرژی گفت: ما دست دولت را باز و حذف ارز ۴۲۰۰ را الزام دانستیم؛ مجلس شرایط را مناسب نمی‌دانست، اما دولت اصرار ورزید و بدون اینکه شرایط را بسنجد بلافاصله اقدام کرد، ما صراحتا در قانون بودجه ذکر کردیم که قیمت‌ها مطابق همان شهریور ۱۴۰۰ باشد، طبیعتا حفظ قیمت‌ها در آن سطح مستلزم توزیع کالابرگ است که اگر این اتفاق می‌افتاد گرانی‌های گسترده‌ای را در تمام کالاها شاهد نبودیم.

  روز به روز قیمت‌ ها افزایش پیدا می کند/ دولت بدون سنجیدن شرایط ارز 4200 را حذف کرد/ بی تدبیری دولت مشهود بود

در طول یک سالی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد سید ابراهیم رییسی با مشکلات عدیده‌ای روبرو بود؛ از جمله کرونا، بلایای طبیعی، بن‌بست و طولانی شدن مذاکرات برجام، مشکلات اقتصادی و حذف ارز ترجیحی که تا امروز با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده است.

در همین زمینه مصطفی نخعی نماینده سربیشه/ نهبندان در مجلس  گفت‌گویی را انجام دادیم.

مشروح گفت و گوی با وی در پی می‌آید:

عملکرد دولت سیزدهم را در طول یک سال چطور تلقی می‌کنید؟

دولت در شرایط سخت سیاسی و اقتصادی تشکیل شد؛ در شرایطی که مذاکرات متوقف شده و اوضاع اقتصادی کشور ناپایدار بود، گرانی‌ها به صورت مستمر افزایش پیدا می کرد و به طور کلی شرایط خوبی بر کشور حاکم نبود.

با وجود این مشکلات دولت سیزدهم تشکیل شد و نسبت به گزینش خود در کابینه اقدام کرد که نقاط قوت و ضعفی نیز داشت. واقعیت این است مجلس در آن مقطع زمانی کمک کرد تا دولت هر چه زودتر تشکیل شود و این اتفاق هم افتاد، اما بعد از مدتی مشخص شد برخی اعضای کابینه فاقد توانمندی لازم هستند و به وضوح مشخص است برخی وزرا توانمندی مدیریت آن وزارتخانه را در آن شرایط سخت ندارند. دولت در مدت یک سال اقداماتی را در حوزه‌های مختلف شروع کرد؛ از جمله عملکرد میدانی دولت که این را بسیار خوب ارزیابی می کنم؛ به خصوص شخص رییس جمهور که کمتر از یکسال تقریبا در اکثر استان‌ها حضور داشتند و این از آن نقاط ضعفی بود که دولت گذشته داشت و به نظرم رییسی این نیاز را هوشمندانه درک و دنبال کرد و به آن تحقق بخشید.

 دولت در حوزه اقتصادی تا الان نمره قابل قبولی را نمی‌گیرد

در حوزه‌های اقتصادی علی رغم شعارهایی که داده شد تیم دولت به درستی عمل نکرد؛ کلیت جراحی اقتصادی که دولت انجام داد خوب بود؛ حذف ارز ۴۲۰۰ که رانت و فساد بسیاری را ایجاد کرده بود طبیعتا باید اتفاق می‌افتاد، اما دولت زمان مناسبی را انتخاب نکرد و می‌توانست در زمان بهتر و شرایط پایدار اقتصادی این کار را انجام دهد که منافع بهتری برای کشور داشته باشد.

در این طرح چهار کالا مورد هدف بود، اما عملا تعداد زیادی از کالاها دچار گرانی شدند و مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آوردند. بنابراین، اگر بخواهیم در حوزه اقتصادی نمره بدهیم دولت تا الان نمره قابل قبولی را نمی‌گیرد.

مردم کشور ما منتظر هستند اخبار را از زبان تیم مذاکره کننده کشور خودشان بشنوند 

اما در خصوص مذاکرات، زمانی که مذاکرات شروع شد؛ دولت مقید به توافقات سال ۲۰۱۵ برجام بود و تاکنون نیز آن را دنبال می کند و همواره تأکید می‌کنند که موضوعات فرابرجامی را دنبال نکرده ایم. این امر نشان میدهد دولت در این زمینه هوشمندانه عمل می کند. تیم مذاکره کننده در اینکه نیت خیر داشته و منافع کشور را به زعم خود دنبال می‌کنند شکی نیست اما به نظرم آن تجربه‌ای را که باید داشته باشند ندارند و بهتر است از نیروهای باتجربه‌تر و متخصص‌تر استفاده کنند.

در این میان گلایه‌ای نیز وجود دارد؛ ما از محتوای مذاکرات گزارش کمتر و دقیقی را دیدیم که آقایان بخواهند در سطح کشور مطرح کنند. خیلی وقت‌ها ما اخبار را از زبان کشورهای دیگر می‌شنویم و این برای تیم مذاکره کننده ما ایراد است؛ مردم کشور ما منتظر هستند اخبار را از لسان تیم مذاکره کننده کشور خودشان بشنوند، نه از نماینده روس و اروپا! لذا بهتر است تیم رسانه‌ای در عمل بهتر عمل کنند،  به طور شفاف با مردم صحبت کرده و روند مذاکرات را تشریح کنند تا اعتماد بیشتری در کشور شکل بگیرد.

قانون راهبردی مجلس سال گذشته به تصویب رسید و اگر امروز تیم مذکره کننده ما دست برتر  را در مذاکرات دارند، علی رغم تبلیغات منفی که در جاهای مختلف می‌شنویم، بخش زیاد آن به خاطر قانون مجلس است  

در بحث انتصابات دولت رییسی خیلی بهتر از این می‌توانست تشکیل شود

نکته‌ی دیگر در بحث انتصابات است که فکر می کنم دولت رییسی خیلی بهتر از این می‌توانست تشکیل شود؛ ما نیروهای انقلابی بسیاری در چارچوب نظام داریم که می شد  بهتر از آن‌ها استفاده شود. برخلاف دوقطبی‌های سیاسی که در شهرستان‌ها و جاهای مختلف کشور می‌بینیم، بسیاری از نیروها توانمند بوده و ظرفیت‌های خوبی برای کشور هستند و دل در گرو توسعه مملکت دارند، اما خیلی راحت با یک اتهام سیاسی کنار گذاشته می‌شوند و این دوقطبی سازی‌ها را برای کشور بسیار خطرناک می‌بینم.

 انتظار دارم آقای رییسی به این موارد شخصا ورود کند،، چرا که مسائل را در سطح در استان‌ها بسیار می‌بینم و در سطح وزارتخانه‌ها نیز وجود دارد که باید برای اصلاح این رویه تدبیری لحاظ کنند.

امروز دولت باید پس از یک سال با کارنامه صحبت کند

گفتید دولت سیزدهم ابتدا با مشکلاتی روبه رو بود. در این رابطه برخی وزرا معتقدند مسبب مشکلات تا امروز حسن روحانی بوده است. آیا این را تائید می‌کنید؟

به هر حال این دولت وارث مشکلاتی بود؛ من فکر می کنم این مشکلات بیشتر حاصل فرایندها است، اگر غیر این بود ما باید  تحول مثبتی را در طول این یک سال از دولت می‌دیدم.

ما بیشتر چالش فرآیندها و تصمیم‌گیری‌ها را در کشور داریم و این نسبت دادن‌ها مشکلی را از کشور حل نمی‌کند. اگرچه من اعتقاد دارم دولت قبل تحرک و کار میدانی‌اش ضعیف بود و البته ایرادات اساسی داشت که در آن شکی نیست و ما جزو منتقدین اصلی بودیم، اما امروز دولت باید پس از یک سال با کارنامه صحبت کند. ابر چالش‌های بزرگی در کشور داشتیم و داریم خیلی از آن‌ها تشدید شده، اما بهتر نشده است.

شخص رییس جمهور را ندیدم اینطور صحبت کند، اما بعضا در وزارتخانه‌ها و پایین دست این بحث‌ها شنیده می شود. احساس می کنم به جای پرداختن به این مسائل حاشیه‌ای باید دنبال حل مشکلات مردم و ابر چالش‌ها در کشور باشند؛ از جمله برای گرانی و بیکاری باید کار حرفه ای صورت بگیرد و در این راستا از تمام ظرفیت‌ها استفاده شده و نیروها را به میدان بیاوردند و همه این‌ها مستلزم کار است و به نظرم پرداختن به این مسائل مشکل‌گشا نخواهد بود.

رییسی به دنبال شبیه سازی از شرایط قبلی نیست

سفرهای استانی دولت سیزدهم را از نقاط قوت است دانستید آیا به نظر شما دولت سیزدهم در این زمینه راه دولت نهم و دهم را در پیش گرفته است؟

من فکر می کنم آقای رییسی به این مسئله اعتقاد دارد، نه اینکه بخواهد راه گذشته را دنبال کند؛ ایشان فرد خوب و سالمی است و فکر نمی کنم دنبال شبیه سازی از شرایط قبلی باشد. البته در کنار نقدهای جدی که به این سفرها وارد است اما اگر مجموعا به این مسائل نگاه کنیم به نظرم مثبت است.

بسیاری از مشکلات ما به تحریم‌ها گره خورده است

بحث دیگری که بیان کردید سیاست خارجی بود. آیا شما هم معتقدید مشکلات امروز ما به برجام ارتباطی ندارد؟

آنچه که برای دولت اصل و معیار است و برای تحقق آن دنبال می کند همان تفاهم ۲۰۱۵ است و ما هم می‌خواهیم به همان تفاهم برسیم؛ مذاکره کنندگان ما چیز جدیدی را مطرح نکردند و طبیعتا اگر نقدی(به برجام) وارد بود باید می‌گفتند ما می خواهیم برجام جدیدی را دنبال کنیم. وقتی این‌ها همان برجام قبلی را مدنظر و هدف قرار دادند دیگر معنا ندارد آن را نقد کنند.

در گفتمان و کلام دولت کار خود را می کند و می‌گوید کار ما ربطی به برجام ندارد، اما واقعیت این است که بسیاری از مشکلات ما به تحریم‌ها گره خورده است، البته دولت هم این را به درستی متوجه شده و در کنار کارهایی که انجام می دهد موضوع مذاکرات هم پیش می‌برد. خود دولت هم می داند بخشی مشکلات ما ناشی از تحریم‌ها است و به این خاطر تیمی تشکیل می دهد تا مذاکرات را دنبال کنند، اما همانگونه که گفتم ضعف‌هایی نیز در بخش اطلاع رسانی دارد.

دولت بدون اینکه شرایط را بسنجد بلافاصله در حذف ارز ۴۲۰۰ اقدام کرد

در کنار تمام مشکلاتی که امروز در جامعه حاکم است؛ بحث حذف ارز ۴۲۰۰ اتفاق افتاد که اقدامات در اجرای این طرح نشان داد دو قوه مجریه و مقننه همسو نبودند...

ما دست دولت را باز و حذف ارز ۴۲۰۰ را الزام دانستیم؛ مجلس شرایط را مناسب نمی‌دانست، اما دولت اصرار ورزید و بدون اینکه شرایط را بسنجد بلافاصله اقدام کرد. ما صراحتا در قانون بودجه ذکر کردیم که قیمت‌ها مطابق همان شهریور ۱۴۰۰ باشد. طبیعتا حفظ قیمت‌ها در آن سطح مستلزم توزیع کالابرگ است که اگر این اتفاق می‌افتاد گرانی‌های گسترده‌ای را در تمام کالاها شاهد نبودیم.

خود آقایان در دولت این مسئله را نقد کردند، اما کار دیگری انجام دادند و به دنبال یارانه نقدی رفتند و قیمت هاب شهریور ۱۴۰۰ را مبنا قرار ندادند. ۴ قلم جنس که هیچ؛ تمامی اقلام دچار نوسانات قیمتی شدند و روز به روز قیمت‌ها افزایش پیدا می کند!، بی‌تدبیری دولت در این خصوص قابل مشهود بود. اما اگر به قانون مجلس عمل می‌کردند و دغدغه نمایندگان را مدنظر قرار می‌دادند حتما شرایط بهتری بوجود می‌آمد.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • مهرداد سربندی
    2

    نقش مجلس یکدست با دولت بیسواد در این قضیه چی بود؟ تشویقش کردید یا مثل ماست نگاهش کردید یا مانعش شدید؟ برای جریان یکدست هزار دستان چه اهمیتی داشت که با تصمیمات غلط چه به روز مردم می آورد. این جماعت فقط به دنبال بی ارزش کردن کار دکتر جهانگیری بودند. و چون سوادشان پایین است نفهمیدند ارز 4200 تومانی دکتر جهانگیری چه راهکار دقیق و مناسبی برای گرفتن زهر تحریمها بود.

  • برسد به دست مسوولان مجلسی و دولتی
    1

    اقای نماینده عزیز در این وضعیت بهتر است که شما و دیگر همکارانتان اینقدر به طرح خود پافشاری نکنید ،بگذارید ارامش در جامعه باقی بماند ،به حرف مردم خود احترام گذاشته و بگذارید مردم خودشان تصمیم گرفته و راه و روش زندگی را از انها سلب نفرمایید،
    توصیه بعدی ما به شما این است که راههایی که باعث هرج و مرج و تجدید ان از طرف شما میشود را ببندید و به این قاعله خاتمه دهید،حتما مسوولان منظور گفته های ما را گرفته و در جهت ارامش پیش خواهند رفت
    فشار از طرف شما نمایندگان باعث میشود که مسیر جامعه خشونت را در پیش بگیرد،
    پس خواهشا و لطفا به این بحثهای بی فایده از طرف شما و دیگر همکارانتان در مجلس خاتمه و بگذارید مردم و جامعه در ارامش و خاطری جمع بقیه روزگار را سپری و شما نمایندگان به بحثهای برون مرزی و دیگر مساعل مهم مملکت احتمام بورزید،
    خوبیت نداره در این ماههای حرام خاطر مردمان خود را رنجور و مسبب ازار و اذیت انها را فراهم کنید،
    شاید فردایی نباشد پس بهتر است در جهت ارامش قدم برداشته و نه در جهت سلب ارامش مردم ،
    اگر سخنان ما همچنان برای شما ابهام دارد مسیر سخنان خود را تغییر خواهیم داد ،اگر تعقل میکنید میبایستی احترام و نظر مردم برای شما در اولویت کارها باشد.
    و از هر گونه امار غیر واقعی پرهیز شود.
    چون مردم راست را از دروغ متمایز و تشخیص میدهند.

    تمام.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      غائله - مسائل - اهتمام

  • ناشناس
    2

    بله اقای نخعی به این صورت پیش بروند وهمهچیز را به گردن نگیرند اوضاع اسفناک است یک بازنشسته دوم برج از حقوقش چیزی ندارد چون حقوق پیش خور شده تنها راه کندن گور است تا پیش خانواده خجالت نکشیم

  • ناشناس
    0

    آقای نماینده شما ان موقع که باید جلوی این کار دولت را می گرفتید این را نکردید شما در تمامی کارها با دولت همراه شدید در نحوه تصویب بودجه اصلا جر و بحثی نکردید شما هم در این گرانی ها نقش دارید در بیرون از مجلس مردم نقش مجلس را هیچ می دانند واقعا مجلس تاکنون هیچ نقش فعالی نداشته مردم بجز گرانی و تورم بالای 55 درصد را که با گوشت و خون خود در حال لمس کردن هستند و یا در حال له شدن هستند نماینده عزیز حالا شخم زدن بر کارهای که هم در دولت و جامعه اتفاق افتاده چیزی حل نخواهد شد اگر کمی فکر کنید ایا می توانید سری به حوزه انتخابیه خود بزنید فکر کنم نتوانید چون مردم از شمای نماینده چیز دیگری می خواستند اما شما همه شریک در کارهای دولت و...یکدست شدن قوا همین مشکلات را دارد و الان دیگر کاری نمی توان کرد بهترین کار برای شما نمایندگان اگر برجام اجرایی شود نقش خود را سرمایه گذاری و توسعه بهره برداری واوردن آب به مرکز کشور از دریا یا باز شدن کارخانه های بسته و ایجاد شغل برای جوانان مردم تسهیل در ایجاد کسب و کار جلوگیری از جزیره ای عمل کردن در کارها بالا بردن خرید مردم به دولت فشار آورید قوانین مصوب مجلس را عمل کند از وزرای وزارتخانه برنامه کاری شان را بخواهید

  • یارانه پنهان نخاستیم
    0

    شفاف سازی مالی در حوزه یارانه ها بخصوص یارانه سوخت اعمال نشده است/ هنوز شرکت های خصولتی وجود دارند در نتیجه فضای دزدی و اختلاس باز است و این گونه مالکیت باید وجود نداشته باشد. یا تماماً دولتی یا کلاً خصوصی/ اقتصاد ازاد یعنی همین. چه جمهوری اسلامی باشد چه نباشد و نظام دیگری سر کار بیاید چیزی به نام یارانه پنهان نباید وجود داشته باشد/ این اتفاق باید در زمان احمدی نژاد می افتاد نه الان

  • ممد
    0

    به شخم مسئولین دزد

  • ناشناس
    1

    منتقدین رئیسی باید کمی انصاف داشته باشند چون یکسال بیشتر از ریاست ایشان نگذشته است ایشان آدم پرتلاشیه و اقدامات خوبی تو یکسال انجام داده ونتایج مثبت آن بعدا مشخص خواهد شد.
    .
    در ضمن بعد از ۴ سال بهتر میشه در موردعملکردش قصاوت کرد.

  • ناشناس
    0

    در شرایطی که تورم رسمی ۶۰ درصدی بر اقتصاد کشور حاکم بود و دولت باید تلاش می کرد نرخ تورم عمومی کشور را کاهش دهد اقدام به حذف ارز ترجیحی و انتخاب آن در این شرایط زمانی اشتباه ترین اقدام ممکن دولت بود! دولت با حذف ارز ترجیحی و اجرای آن در شرایط زمانی نامطلوب زندگی اکثریت مردم را فلج کرد و آنها را با مشکلات اقتصادی عدیده تری مواجه ساخت!

  • ناشناس
    1

    عوام فریبی می کنی؟ حذف ارز رانتی باید صورت می گرفت تا اقتصاد را از حالت تورمی بالا خلاص کند و شاید اول تورم بالا ببرد ولی بعدش تورم را به شدت کم خواهد کرد و کرد و جهت اطلاع تو تورم مرداد ماه به 2 درصد رسید که نسبت به یکسال قبلش سابقه نداشته این تورم کم و بیشتر هم کم خواهد شد در ماه های اینده

  • ناشناس
    0

    از نظر حکومت ایرانی شامل حکام است ویه عده جیره خوار نمد مال که بحمدالله روز بروز وضعشون بهتر میشود بقیه هم که به ....حاکمان از گرسنگی بمیرند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها