هشدار آمریکا به ترکیه: با روسیه تجارت کنید، تحریم می‌شوید

وزارت خزانه داری آمریکا با ارسال نامه‌ای به بزرگترین انجمن تجاری ترکیه نسبت به احتمال تحریم ترکیه در صورت ادامه تجارت با روسیه هشدار داده است.

هشدار آمریکا به ترکیه: با روسیه تجارت کنید، تحریم می‌شوید

 انجمن تجاری ترکیه دریافت نامه‌ از وزارت خزانه داری آمریکا در مورد تحریم‌های احتمالی در صورت ادامه تجارت با روسیه را تایید کرده است.

«خبرگزاری فرانسه» روز چهارشنبه گزارش داد که واشنگتن به طور فزاینده‌ای نگران است که دولت و شرکت‌های روسیه از ترکیه برای فرار از محدودیت‌های مالی و تجاری غرب اعمال شده در پاسخ به حمله به اوکراین استفاده می‌کنند.

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» همتای روس  او  در نشستی در «سوچی» در دریای سیاه در اوایل ماه جاری توافق کردند که همکاری‌های اقتصادی خود را افزایش دهند.

اینک داده‌های رسمی نشان می‌دهد که ارزش صادرات ترکیه به روسیه بین ماه‌های مه و جولای حدود ۵۰ درصد نسبت به رقم سال گذشته رشد داشته است. واردات نفت روسیه از سوی ترکیه نیز در حال افزایش است و دو طرف توافق کرده‌اند که برای گاز طبیعی صادر شده توسط شرکت روسی «گازپروم» روبل (واحد پول روسیه) پرداخت کنند.

«والی آدیمو» معاون وزیر خزانه داری آمریکا در ماه ژوئن از آنکارا و استانبول بازدید کرد تا نگرانی‌های واشنگتن را در مورد استفاده الیگارشی‌ها و شرکت های بزرگ روسی از نهادهای ترکیه برای اجتناب از تحریم های غرب بیان کند. ترکیه، عضو ناتو با روابط خوب با مسکو و کی‌یف - سعی کرده در درگیری بی طرف بماند و از پیوستن به تحریم‌های بین المللی امتناع کرده است.

در نامه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است:«هر فرد یا نهادی که از افراد تحریم‌شده توسط ایالات متحده حمایت مادی ارائه می‌کند، در معرض خطر تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد».

اینک بانک‌های ترکیه نمی‌توانند انتظار برقراری روابط متناظر با بانک‌های تحریم‌ شده روسیه و حفظ روابط متناظر با بانک‌های بزرگ جهانی و همچنین دسترسی به دلار آمریکا و سایر ارزهای اصلی را داشته باشند. البته توافقنامه همکاری اقتصادی که توسط اردوغان و پوتین امضا شد شامل قراردادی برای بانک‌های ترکیه برای شروع پردازش« نظام پرداخت میر» روسیه است.

«ابراهیم کالین» مشاور سیاست خارجی اردوغان در ماه ژوئن گفت: «اقتصاد ما به گونه‌ای است که اعمال تحریم‌ها علیه روسیه بیشترین آسیب را به ترکیه وارد می‌کند.ما رویکرد روشنی در پیش گرفته‌ایم و غربی ها این را پذیرفته‌اند.»

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    1

    بزرگترین سرمایه گذار های ترکیه روسیه است بیشترین توریست ترکیه هم روسیه این درخواست امریکا خودخواهانه است اونم وقتی ترکیه با مشکل اقتصادی رو به روعه و اگر روس ها رو اخراج کنه مشکلات اقتصادیش چند برابر میشه

  • ناشناس
    0

    مردم ترکیه شما اشتباه مردم ایران نکنید که بزودی درکشورتون بخاطر تحریم وروسیه ای که پشیزی ارزش ندارد همه اجناس کشورتون هزاربرابر میشود

  • ناشناس
    0

    ترکیه حامی تروریسم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها