کاهش سهم ایران از بازارهای جهانی

چه قدر از ترکیه و عربستان عقب هستیم؟

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی هشدار داد که سهم ایران از تجارت جهانی روندی کاهشی را تجربه می‌کند.

چه قدر از ترکیه و عربستان عقب هستیم؟

داریوش قنبری به امار صادرات ایران اشاره کرد و گفت: هر چند دولت معتقد است که آمار صادرات ایران ، در حوزه غیرنفتی رشد قابل توجهی را تجربه کرده و استناد به این آمار را نشانه موفقیت می‌دانند اما وقتی قیاسی با میزان صادرات سایر کشورها صورت می گیرد متوجه می شویم که ایران در این حوزه با عقب ماندگی آشکار روبروست.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی گمرک ایران در سال ۱۴۰۰، ۱۲۲میلیون تن کالای ایرانی به ارزش ۴۸میلیارد دلار، در سال ۱۴۰۰ به اقصی نقاط جهان صادر شد که این میزان ۱۴ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل بود و رشد ۴۱درصدی داشته است.

نکته مهم اینجاست که حجم صادرات غیرنفتی ایران افزایشی نداشته و تحت‌تاثیر تورم جهانی، درآمد حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی با رشد مواجه بوده است.

قنبری نیز با استناد به آمارهای ارائه شده می‌گوید: برآوردها نشان می‌دهد سال ۲۰۲۱ میزان صادرات غیرنفتی ایران به نزدیک ۵۰ میلیارد دلار رسید که هر چند از نظر ارزشی افزایش داشت اما در قیاس با کشورهای همسایه، حتی کشورهای غیرنفتی می‌توان دریافت که اقتصاد ایران در حال کوچک شدن است و سهم تجارت ایران با کاهش روبرو شده است.

او با تاکید بر اینکه قیاس در دو شکل باید انجام گیرد، گفت: از یک سو باید خودمان را با وضعیت پیشین خودمان مقایسه کنیم اما از سوی دیگر برای دریافت موقعیت جهانی ضروری است که خودمان را با کشورها اطراف و همسایگانی که زمانی از ما عقب‌تر بودند، نقایسه کنیم تا دریابیم در جایگاه جهانی ، موقعیت بهتری داریم یا موقعیتی بدتر.

قنبری ادامه داد: این قیاس با تکیه بر آمار و ارقام نشان از واقعیت و ماهیت وجودی ما دارد. همین سال گذشته میلادی را در نظر بگیرید، می‌بینید که در حالی صادرات ما در محدوده ۵۰ میلیارد دلار بود که امارات متحده عربی صادراتی چهارصد میلیارد دلاری داشت.

او ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد کشوری چون عربستان سعودی در شرایط کنونی ماهانه ۳۵ میلیارد دلار نفت صادر می‌کند در حالی که آمارهای صادرات نفت ما به دلیل تحریم‌ها چندان چشمگیر نیست. به گفته وی صادرات نفت عربستان ۸.۴ برابر صادرات غیرنفتی ایران است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا قیاس با کشورهایی که صادرات نفتی ندارند نیز همین نتیجه را نشان می‌دهد؟ گفت: اگر حتی خودمان را با برخی کشورهای منطقه که نفت ندارند، مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که وضعیت ما مناسب نیست.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: برای نمونه ترکیه با وجود تورم بسیار بالایی که دارد، دارای وضعیت اقتصادی به‌مراتب بهتری از ایران است به‌گونه‌ای که این کشور در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی از محلی جز درآمدهای توریستی به دست آورده است.

وی گفت: باید در نظر داشت جمعیت ایران و ترکیه تقریبا برابر است و البته در این برابری باید به این مساله توجه کرد که ما هم وسعتی دو برابر ترکیه داریم و هم از موهبت نفت برخورداریم اما با وجود این مزایا شاهدیم که ترکیه درآمد صادراتی چهار برابر ایران به دست اورده است.

به گفته وی ایران لازم است سهم خود را تجارت جهانی را همزمان با سهم خودش از بازار نفت احیا کند.

منبع: قرن نو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • ناشناس
    0

    به اندازه یک مدیریت نسبتن کارآمد و در پی منافع ملی...اونا نسبتن هستن و ماهیچی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نسبتاً....

    • مینا
      0

      علتش اینه که مسوولین اونها وقتی مسوولیتی برعهده می‌گیرند به فکر پیشرفت کشورشان هستند اما اینجا در ایران وقتی کسی به پست و مقام و مسوولیتی میرسه در وهله ی اول به فکر دزدی برای خود و هفت نسل بعد از خود است.......

  • کیوان
    0

    قابل توجه وطن فروشان و دزدان بیت المال

  • داد
    1

    از ترکیه و عربستان شاید زیاد مشخص نباشد ولی از امارات و کویت که تا اواخر دهه ۴۰ مردم در چادر زندگی می کردند و از ایران آن موقع که زیاد هم پیشرفته نبود بعنوان کشور گردشگری استفاده و در مسافرخانه های درجه ۳ شهرهای جنوبی مستقر می شدند ولی اکنون ان کشور ها از نظر رفاه اجتماعی مردم جزء چند کشور پیشرفته جهان بوده و ارزش پول کویت در جهان مقام را دارد میتوان عقب ماندگی ولایت اسلامی تشخیص داد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      50 سال قبل ایرانی ها می رفتند کویت کار کنند تا خرجی برای ایران بفرستند

    • 0

      زمان شاه کویت پولش باارزش بود من پدرم وخانوادم اونجا کار میکردند

  • عرب
    1

    از زمین تا آسمان ایران عقبتر از عربستان وترکیه است

  • عباسی
    1

    من نمیدونم این انقلاب واسه ما چی داشت ؟ جز بدبختی و فلاکت و عقب ماندگی هیچ چیز دیگه ای نداشت .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      این انقلاب نبود الان در جنگ های داخلی نسلت از بین رفته بود

  • محمدحسن
    5

    یه روزی می گفتند ما از افغانستان هم عقب هستیم به کوری چشم دشمنان ما هم از ترکیه و هم از عربستان جلو هستیم دلیلش می گم تمام دنیا بیش از 40 سال است مارا به خاطر استقلال خواهی تحریم کرده اگر تنها فقط یک ترکیه و عربستان را تحریم می کردند هر دو کشور به عصر حجر برمی گشتند اما چند وقت بانک جهانی اقتصاد ما را هم از ترکیه و هم عربستان بالاتر اعلام کرد برید ببنیند

  • ناشناس
    2

    آدرس غلط نده اولا این میزان فقط به خاطر قیمت افزایش نیافته و میزان حجم هم افزایش یافته دوم هم اینکه ترکیه 260 میلیارد دلار صادرات دارد ولی 320 میلیارد دلار واردات عربستان هم که بیشتر نفت صادر می کند و تکلیفش مشخص اما شما یک دهه هست میزان صادرات غیر نفتی برابر شده با میزان واردات

  • حسن
    0

    باور می کنید آدم هایی مثل قنبری ها باعث عقب ماندگی ایران به اصطلاح خودش شده است تو نماینده اسبق مجلس هستی پس عقب ماندگی باشد تو هم در نقش داشته ای جناب قنبری

  • ناشناس
    1

    از کدام کشور جلو هستیم ،

  • راستگو
    0

    ازترکیه ۵۰۰سال واز عربستان ۲۵۰۰سال عقبیم

  • ناشناس
    0

    ایران از تمام دنیا عقب افتاده حتی از کشورهای آفریقایی

  • امان اله خان
    0

    فقط ببینید ترکیه و عربستان با چه کشورهایی رابطه دارند و ما با چه کشورهایی.

  • حسن عاقل
    0

    آقای قنبری از ری به روم میره اصلا- مشابه معلم و مرشد شکل مار را میکشه بچای اینکه کلمه مار آرا بنویسد بنویسه مار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها