نماینده مجلس: باید گاز را رایگان کنیم و بنزین را صادر!

عضو کمیسیون برنامه بودجه، گفت :کشور ما پالایشگاه‌های جدیدی در حال احداث دارد . البته باید ظرفیت هایی ایجاد شود تا بتوان از آن بهره برد.

نماینده مجلس: باید گاز را رایگان کنیم و بنزین را صادر!

مساله صادرات بنزین مساله ای است که مدت زمانیست بر سر زبان ها افتاده و کار به جایی رسیده که اخبار ضد و نقیضی در رابطه با این موضوع در رسانه ها منتشر شد. اما موضوع تنها صادرات نیست.

بلکه افزایش قیمت بنزین هم مساله ای است که نگرانی های تازه ای برای مردم به وجود آورده و هراس تازه ای به جان مسئولان انداخته است. اما ماجرا چیست؟ از یک سو مسئولان می‌گویند تا پایان سال بنزین افزایش قیمت ندارد. اما کارشناسان انرژی بر این باور تکیه زده اند که صحبت های اخیر رئیس جمهور در رسانه ملی نشان از گرانی بنزین در سال آینده دارد. تصمیمی سیاسی که بسیاری در انتظار نتیجه نهایی آن هستند.

بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون برنامه بودجه در رابطه با این موضوع می گوید: صادرات بنزین مساله جدیدی نیست. اما با توجه به اینکه فاصله تولید و مصرف به یکدیگر نزدیک است، امکان صادرات برای کشور ما وجود ندارد. با این وجود به نظر می رسد تلاش های فراوانی برای صادرات بنزین در دستور کار است. زیرا گمرک ایران از صادرات ۳۶۶ هزار تنی بنزین به ارزش ۱۳۳میلیون دلار در چهار ماهه امسال خبر داده است. بر اساس این گزارش، از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۳۶۶ هزار تن بنزین به ارزش ۱۳۳ میلیون دلار به چهار کشور صادر شد. امارات با خرید ۲۶۹ هزار تن، افغانستان ۵۹ هزار ، عراق ۳۴ هزار و ارمنستان با ۴۰۰۰ تن، چهار کشور خریدار بنزین ایرانی در این دوره بوده‌اند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه، با اشاره به اینکه ما باید در راستای توسعه سی ان جی ها گام برداریم در این زمینه توضیح داد: «کشور ما پالایشگاه‌های جدیدی در حال احداث دارد . البته لازم به ذکر است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.»

وی اضافه کرد: «چنین اقدامی مشروط بر گسترش سی ان جی در کشورمان است. در چنین حالتی باید نگاه جدی تری به آن داشته باشیم. در صورتی که بتوانیم زیر ساخت های لازم را فراهم کنیم و توانایی آن را داشته باشیم، می توانیم به بحث ال پی جی‌ها نیز ورود پیدا ‌کنیم که بتوانیم از اینن طریق می توانیم جایگزینی برای بنزین داشته باشیم.»

 

شرایط برای صادرات بنزین فراهم شود

نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: «در صورت فراهم آوردن زیر ساخت ها و افزایش ال پی جی و سی ان جی می‌توانیم صادرات بنزین داشته باشیم. نکته حایز اهمیت آنکه صادرات بنزین ارزش افزوده خوبی برای ما دارد و از فراورده هایی است که می‌توان بر روی آن حساب کرد. اما متاسفانه این مساله به زودی قطعا به زودی محقق نمی‌شود. چرا که متاسفانه در دولت گذشته احتمامی برای آماده‌سازی زیر ساخت‌ها وجود نداشت.»

نجم آبادی با اشاه به ارزان بودن نرخ بنزین یادآور شد: «در شرایط فعلی نرخ بنزین بسیار ارزان است. البته نرخ بنزین به گونه‌ای است که روزهای گذشته در دیدار با رئیس‌جمهوری پیشنهادی مبنی بر رایگان‌سازی سی ان جی برای پایین آمدن پیک بنزین ارائه کرده ام.»

 

یک لیتر بنزین ارزانتر از نیم لیتر آب

وی ادامه داد: «حتی اگر چنین اقدامی برای مردم صورت بگیرد تنفسی برای مردم ایجاد کنید، بگذارید مردم به جای استفاده از بنزین به سمت استفاده از گاز بروند. نرخ گاز را کاهش داده یا رایگان کنید. حتی در صورت رایگان شدن سی ان جی برای دولت مقرون به صرفه است که بنزین کمتری مصرف شود. زیرا بنزین لیتری ۳۰۰۰تومان نرخ آزاد آن است و در حالی که بیش از ۴ هزار تومان برای خرید نیم لیتر آب باید پرداخت کرد.»

نماینده مجلس یازدهم در خاتمه با اشاره به اینک نرخ بنزین تاثیر مستقیم بر معیشت مردم دارد، اضافه کرد: «بدون شک افزایش نرخ بنزین رابطه مستقیم با معیشت مردم دارد. ورود به سوخت و بیشتر اتفاقاتی که در ایران می‌افتد تورم انتظاری و پایه‌ها نباید به این میزان تغییر می‌کرد. و بنزین تاثیر زیادی بر تور انتظاری دارد ما معتقدیم که درحال‌حاضر بنزین را باید جایگزین کنیم تا گران.»

منبع: گسترش نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    0

    باید خودرو سازی های لگن گونه و پر مصرف داخلی تعطیل و خودروهای کم مصرف مثل کل دنیا با تعرفه مثل امارات وارد بشه سوخت هم به قیمت امارات به بازار مصرف بدید مصرف سوخت خودش درست میشه -- شما هم برای قیمت سوخت کیسه دوختید هم برای لگن های تولیدی داخلی هم برای تعرفه وار دات - تنها مشکل اینه

  • ناشناس
    0

    اب وبرق رایگان روهنوز هضم نکردیم توروخدارحم کنید وقتی میگی رایگان هفت ستون بدنم میلرزه

  • ناشناس
    0

    صادرات یا هدیه رایگان به لبنان که بعدا پ.لش را از جیب مردمی بگیرین که میخوان سر به تن فلسطین و لبنان نباشه

  • 🐜
    0

    بله اقتصادشکست خورده یعنی یک بطری آب نیم لیتری معمولی ۵۰۰۰هزارتومان ویک لیتر بنزین ۳۰۰۰هزارتومان بیسوادی دولت مردان ورییس دولت است که این اتفاقات رخ میدهدسیب زمینی کیلویی ۱۵۰۰۰هزارتومان درفصل تابستان ایاخنده دارنیست؟

  • ناشناس
    0

    با این صحبت‌ها خودمان را برای گرانی بنزین آماده کنیم

  • ناشناس
    0

    گازو بنزین فقط برای لبنان وحسن نصرالله مفت خور رایگان هست برای مردم ایران بقیمت ده برابر بمردم فروخته میشود

  • ناشناس
    0

    خجالت بکش مردک مفتخور.

  • علیرضا
    0

    نماینده های بی سوا د و بی خاصیت

  • ناشناس
    0

    قرار شده بنزین رایگان به لبنان هبه کنند خوب باید پولش رو از جای دیگه تامین کنند پس چه جایی بهتر جیب مردم ایران که پول بنزین عربها را ما ایرانیها پرداخت کنیم یه چیز جالب که دولت میگه ارزانی بنزین باعث قاچاق میشه بعد کاشف به عمل اومده که خود دولت با قیمتهای خیلی پایین تر بنزین صادر میکند اینهم از اقتصاد اخوند زده تف به شرف نداشته تون

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      افرین

  • ناشناس
    0

    شما هرکاری میخواهید میتوانید انجام دهید دیگر دنبال بهانه نگردین و بهانه تراشی نکنید این دولت 6کلاسه خوب می‌دونه چکار کنه

  • ناشناس
    0

    گردابی بنام خودرو و بنزین......

  • نامید ازآینده
    0

    اصلن نماینده محترم اولین وآخرین بارت باشه ای حرفی که زدید چون ماپمپ گاز نداریم از گرماهلاک میشیم جای خودت گرم است به مردم خط ونشان نکش خواهشن

  • ناشناس
    0

    با این پیشنهاد های صد من یه غازتون
    شما دشمن مردم ایران هستید دوست نیستید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها