آمریکا و چین وارد جنگ می‌شوند؟

روز گذشته رئیس مجلس آمریکا نانسی پلوسی وارد تایوان شد و چین خشم خود را نسبت به این مساله با آغاز تمرینات نطامی در اطراف تایوان نشان داد. همچنین واردات مرکبات و ماهی از تایوان را متوقف کرد.

آمریکا و چین وارد جنگ می‌شوند؟

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه سوم اوت (۱۲ مرداد) با سای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان دیدار و گفتگو کرد. پلوسی گفت که سفرش به این جزیره به وضوح نشان می‌دهد که آمریکا، تایوان را تنها نمی‌گذارد و همبستگی آمریکا با تایوان و پشتیبانی از آن بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. نانسی پلوسی دومین فرد قدرتمند آمریکا پس از رئیس‌جمهور است. این سفر می‌تواند روابط آمریکا و چین را که در حال حاضر نیز وضعیت خوبی ندارد، بدتر کند.

سای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان نیز در پاسخ ضمن تشکر از سفر پلوسی به کشورش گفت: «تایوان با وجود افزایش تهدید‌های نظامی چین، عقب‌نشینی نخواهد کرد». او افزود: «تایوان شریک قابل اعتماد آمریکا است و کماکان در عرصه امنیت، توسعه اقتصادی و زنجیره تولیدات همکاری نزدیکی با آمریکا خواهد داشت».

پیشتر پلوسی در دیدار با نمایندگان پارلمان تایوان تاکید کرد که آمریکا همچنان مصمم به دفاع از دموکراسی در تایوان و سایر کشورهای جهان است. او افزود: «ما خوشحالیم که تایوان یکی از آزاد‌ترین جوامع دنیا است.»

اعتراض چین، فراخواندن سفیر آمریکا

سفر نانسی پلوسی به تایوان، سفر بلند‌پایه‌ترین مقام آمریکایی در ۲۵ سال گذشته به این کشور است. در اعتراض به این سفر، وزارت خارجه چین اعلام کرد که سفیر آمریکا در پکن را فراخوانده است. پکن که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، سفر پلوسی را «بازی با آتش» خواند و از آمریکا خواست «فورا به اشتباه خود رسیدگی کند و اقدامات لازم را برای خنثی‌سازی اثرات منفی این سفر به تایوان انجام دهد».

جمهوری خلق چین حکومت تایوان را غیرقانونی می‌داند و خواهان بازگشت این سرزمین به خاک اصلی چین است. پیش‌تر آمریکا به چین هشدار داد که سفر پلوسی به تایوان را به یک بحران تبدیل نکند. اما چین این دیدار را تهدیدی برای صلح و ثبات در تنگه تایوان قلمداد کرد. به عقیده این کشور سفر پلوسی به تایوان تاثیر شدیدی بر بنیان سیاسی روابط چین و ایالات متحده داشته و حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین را به شدت نقض می‌کند.

روسیه نیز که خود درگیر جنگ با اوکراین است دیدار پلوسی را محکوم کرد. آمریکا به چین هشدار داد که از ان دیدار به عنوان بهانه ای برای اقدام نظامی علیه تایوان استفاده نکند.

آغاز مانور نظامی چین

به نقل از الجزیره، همزمان با فرود هواپیمای نانسی پلوسی به تایوان، ۲۰ فروند جت جنگنده چینی وارد آسمان منطقه شدند. یک ساعت بعد ارتش چین اعلام کرد: «ارتش آزادی‌بخش خلق چین از روز پنجشنبه چندین مانور نظامی در آسمان و دریای پیرامون تایوان برگزار می‌کند». در بیانیه ارتش چین هشدار داده شده که هیچ کشتی و یا هواپیمایی نباید در این مدت وارد محدوده مانور شود. چین اعلام کرد که تا روز یکشنبه به این تمرینات نظامی در اطراف تایوان ادامه خواهد داد.

هواپیماهای جنگی چینی قبل از ورود پلوسی، در خط تقسیم تنگه تایوان به پرواز درآمدند. وزارت دفاع چین گفت که ارتش چین در آماده‌باش کامل قرار گرفته است و در واکنش به دیدار پلوسی «عملیات نظامی هدفمند» را آغاز خواهد کرد.

منبعی به رویترز گفته است که چندین کشتی جنگی چینی نیز از روز دوشنبه در نزدیکی خط تقسیم غیررسمی تایوان و چین تردد کرده و در آنجا مانده‌اند. وزارت دفاع تایوان گفت که ۲۱ هواپیمای چینی روز سه‌شنبه وارد منطقه هوایی این جزیره شدند. چین تلاش می‌کند با تمرینات نظامی این جزیره، بنادر و شهرهای کلیدی آن را تهدید کند. نیروهای مسلح تایوان نیز سطح آمادگی و هوشیاری خود را بالا برده‌اند.

چهار کشتی جنگی ایالات متحده، از جمله ناو هواپیمابر یواس‌اس رونالد ریگان، در آب‌های شرق تایوان مستقر شدند. آمریکا روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما طبق قوانین آمریکا، موظف است ابزار دفاعی در اختیار این جزیره قرار دهد.

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، جان کربی، روز سه‌شنبه پس از ورود پلوسی گفت: «ایالات متحده از تهدیدات و ادبیات ستیزه‌جویانه چین نخواهد ترسید و دلیلی وجود ندارد که این دیدار باعث ایجاد بحران یا درگیری شود».

واکنش‌های اقتصادی چین به اقدام آمریکا

پلوسی گفت: «قوانین جدید آمریکا مبنی بر تقویت صنعت تراشه برای رقابت با چین زمینه را برای همکاری اقتصادی تایوان و آمریکا فراهم می‌کند». در پاسخ به این اقدام اداره گمرک چین اعلام کرد که واردات مرکبات وچند نوع ماهی از تایوان را به حالت تعلیق در می‌آورد. وزارت بازرگانی نیز صادرات ماسه طبیعی به تایوان را ممنوع اعلام کرد. تایوان برای ساخت و ساز خود به این ماسه وابسته است.

احتمال دارد چین تحریم‌های اقتصادی دیگری علیه تایوان اعمال کند اما تا زمانی که بزرگترین واردات خود یعنی قطعات نیمه‌رسانا را از این جزیره متوقف نکند، آسیب جدی به تایوان نخواهد زد. هر چند چین با این کار بیشتر به خود آسیب می‌زند زیرا بسیاری از کارخانه‌های آن به این قطعات وابسته هستند.

آمادگی چین برای جنگ با تایوان

ارتش چین امروز اعلام کرد یک تمرین چند جانبه هوایی و دریایی با شرکت نیروی دریایی، نیروی هوایی، نیروی موشکی، نیروی پشتیبانی استراتژیک و نیروی پشتیبانی لجستیک به صورت مشترک در شمال، جنوب غربی و جنوب شرقی تایوان انجام می‌شود. آنها تمرین‌های مختلفی از جمله حملات شبیه‌سازی شده دریایی و زمینی را اجرا کردند.

دولت چین اعلام کرد که ارتش آزادی‌بخش خلق چین از فردا تا یکشنبه در شش منطقه مختلف در اطراف جزیره تایوان تمرینات نظامی برگزار خواهد کرد. در این تمرینات نظامی جت‌های جنگنده جی‌-۲۰ حضور دارند و آزمایشات موشک‌های غیراتمی نیز انجام می‌شود.

تایوان امروز اعلام کرد که این مانور، قوانین سازمان ملل متحد را نقض کرده و هجوم به قلمرو و منطقه مرزی این کشور است. همچنین سبب مسدود شدن راه‌های هوایی و دریایی شده است. تایوان گفت که واکنش مناسبی به این اقدام خواهد داشت.

یک فرمانده نظامی در هنگ کنگ می‌گوید: «ارتش آزادی‌بخش خلق چین اگر مجبور باشد در طی جنگی، کل جزیره را مسدود می‌کند. اگر بخواهم صریح‌تر بگویم هدف این تمرینات آمادگی برای جنگ با تایوان است».

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    دولت چین اگر جربزه داشت بایستی مانع نشستن هواپیمای حامل رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در فرودگاه چین تایپه می شد! دولت چین در این قضیه وا داد!

  • ناشناس
    0

    نه! چینی ها وارد جنگ مستقیم نظامی با امریکا نمیشوند، چون چهل سالست سیاست عملگرای مبتنی منافع ملی دارند و نه ایدئولوژیک مثل برخی نظامهای به ظاهر ایدئلوژیک پر مدعا، پکن اسمش کمونستی است، اما در راس حکومتهای موفق سرمایه داری است، چینی ها تایوان شاید تا ده سال دیگر ضمیمه کشورشان میکنند مثل هنگ کنگ و ماکائو، از چه راهی؟ از راه اقتصاد و تعامل با نیا، چنان کاری میکنند همانطور که بریتانیا و پرتغال حاضر شدند، متنهی مسئله مردم خود تایوان است، در حقیقت شاید اکثر مردم تایوان که اصلاتا چینی هستند میترسند آزادی و آبادی و رفاهشان توسط خاک اصلی مخدوش شود، عما پکن با نشان دادن برعکسش در هنگ کنگ و ماکائو، این نگرانی برطرف میکند، خود مردم تایوان در یک همه پرسی الحاق دوباره به خاک اصلی رای مدهند و پکن سیستم یک کشور با دو نظام برای تایوان در بالاترین حد استقلال داخلی تامین میکند

  • 0

    اما، اصل حمایت از مواضع پکن از سوی نظام کشور ایران درست است بخاطر منافع ملی، همانطور که حمایت از احیای برجام و عدم خروج از NPT و یا سیاست تنس زدایی در وباط با تمام کشورها از ج.ا درست است، چرا؟ چون دنیا محل آزمون ئورهای ایدئلوژیک استقلال خیالی و آرمانشهری نیست، در دنیای سیاسی واقعی چیزی به عنوان دسوت و دشمن دائمی نیست، آنچه باید ملاک باشد منافع ملی حقیقی (یعنی مناغع آحاد و اکثریت قاطع یک ملت و نه فقط منافع اقلیتی از حاکان و یا مافیای ظالم و فاسد داخلی که همدست تحریمچیان اجنبی و تحریمسازان خائن یا غافل داخلی هستند یک کشور..!)، کافیست نظری بر ویکی پیدا کنید تا به بیند مثلا مدعیان مستقلترند یا تایوان؟!

  • 1

    منظور استقلال اگر چیزی عرف غملی بین الملل است (و نه تئوریهای ایدئولوژیک برخی از نظامهای و تئوری پردازان آرمانشهری و خیالی)، تایوان آیا مستقل است؟
    شخصا از سیاست معقول نظام ج.ا و مانندش حمایت میکنم (منافع ملی و اینکه کل مجاجرا پیچده در مسائل حقوقی-تارخی است و همچین شسته و رفته نیست در حقوق...) که حتی شده در ظاهر احترام به ایده چین واحد میگذارند1 هر چند در بحث منطقی موضوع دچار مشکل است و قضیه به این سادگی نیست، اما منصافنه نگاه کنیم، این جزیره تایوان با اصل کشور چین قرنها یکی بوده و از نظر قومی و زبانی هم یکی است. منتهی داستان مثل قضیه استقلال مناطق جدا کرده از ایران است حتی مناطق فارسی زبان و شیعه که طی چند هزار سال متناوب جزئی از ایران بودند! اما حکومت-دولتهای اخیر پهلوی و ج.ا این استقلال به رسمیت شناخت! در کمال تعجب!!!
    1- عملا (نه ئوری و مسائل حقوقی...) نظامش در سال 1911 تشکیل، پس از دست تسلطش بر بخش اصلی چین، از 1949 بر جزایز تایوان محدود شده است! این سرزمین دارای تمام وجوه و مظاهر استقلال دارد، در ابعاد سیاسی و اقتصادی و ...
    2- مثلا دارای نام و پرچم و روابط گسترده سایسی با خارج و دولت و انتخابات مستقل از سایر کشورهااست. رئیس جمهور و مجلسش توسط مردمش انتخاب میشود
    2- دارای واحد پولی ملی است و از احاظ اقتصادی و نشانگانهای پیشرفتگی، قوی و شکوفا و در صدر ممالک دیناست و درامد سرانه بالا و اکثر مردم مرفه است.
    3- ظاهرا تعداد کمی کشور روابط رسمی یا عملی با اکثر دنیا دارند، و هرچند این سرزمین عضو چندتا سازمانهای بی خاصیت و موذی مثل نهادهای بین المللی امپرالیستی (این مورد تقریبا تمام ایدئولوژیستهای نظام تا منتقدان گلوبالیسم سرمایه داری قبول دارند) از UN تا ... تایوان واقعا از خیلی مدعیان استقلال، مستقلتر است.
    اما، اصل حمایت از مواضع پکن از سوی نظام کشور ایران درست است بخاطر منافع ملی، همانطور که حمایت از احیای برجام و عدم خروج از NPT و یا سیاست تنس زدایی در وباط با تمام کشورها از ج.ا درست است، چرا؟ چون دنیا محل آزمون ئورهای ایدئلوژیک استقلال خیالی و آرمانشهری نیست، در دنیای سیاسی واقعی چیزی به عنوان دسوت و دشمن دائمی نیست، آنچه باید ملاک باشد منافع ملی حقیقی (یعنی مناغع آحاد و اکثریت قاطع یک ملت و نه فقط منافع اقلیتی از حاکان و یا مافیای ظالم و فاسد داخلی که همدست تحریمچیان اجنبی و تحریمسازان خائن یا غافل داخلی هستند یک کشور..!)، کافیست نظری بر ویکی پیدا کنید تا به بیند مثلا مدعیان مستقلترند یا تایوان؟!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها