پس از اعدام چهار فعال دموکراسی‌خواه توسط مقامات نظامی میانمار

آمریکا: با میانمار روابط عادی سابق را نداریم/ گزینه مجازات نظامیان روی میز است

پس از اینکه مقامات نظامی میانمار چهار فعال دموکراسی‌خواه را به اتهام ارتکاب «اقدامات تروریستی» اعدام کردند، ایالات متحده گفت که دیگر نمی‌تواند "همچون سابق رابطه‌ای عادی" با میانمار داشته باشد و برای مجازات ارتش این کشور، گزینه‌هایی روی میز دارد.

آمریکا: با میانمار روابط عادی سابق را نداریم/ گزینه مجازات نظامیان روی میز است

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود از کشورها خواست تا فروش تجهیزات نظامی به میانمار را ممنوع و از هرگونه اقدامی که اعتبار بین‌المللی به ارتش این کشور می‌دهد، خودداری کنند.

ند پرایس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اقداماتی اضافی و تحریم‌هایی را علیه صنعت گاز میانمار در نظر دارد، گفت که تمامی گزینه‌ها روی میز هستند.

پرایس افزود: «با این حجم از جنایات وحشتناکی که ارتش میانمار مرتکب شده است، همچون سابق روابط عادی با این رژیم نخواهیم داشت.»

وی تاکید کرد که هیچ کشوری به اندازه چین پتانسیل نفوذ بر میانمار را ندارد و در عین حال از مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) خواست تا منع ورود نمایندگان ارتش میانمار به نشست‌های منطقه‌ای را حفظ کند.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اعدام چهار تن از فعالان دموکراسی‌خواه و رهبران منتخب میانمار را محکوم و این اقدام ارتش را "شنیع" خواند.

در بیانیه بلینکن آمده است: «حاکمان نظامی میانمار خشونت علیه مردم خود را ادامه داده‌اند، بیش از ۲۱۰۰ نفر کشته، بیش از ۷۰۰ هزار نفر را آواره کرده و هزاران نفر از مردم بی‌گناه از جمله اعضای جامعه مدنی و روزنامه‌نگاران را بازداشت کرده است.»

وزیر امور خارجه آمریکا از حکومت نظامی میانمار خواست تا به «آرمان‌های دموکراتیک مردمی که نشان داده‌اند نمی‌خواهند یک روز بیشتر زیر ظلم حکومت نظامی زندگی کنند» احترام بگذارد. وی افزود: «این اقدامات شنیع و خشونت‌آمیز میانمار، بی‌اعتنایی کامل این رژیم به حقوق بشر و حاکمیت قانون را نشان می‌دهد.»

سفارت آمریکا در میانمار نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که آن افراد "به دلیل استفاده از آزادی‌های بنیادین خود، اعدام شدند."

علاوه بر ایالات متحده و دیگر واکنش‌ها نسبت به اعدام چهار تن از فعالان دموکراسی‌خواه در میانمار، میچل باچله، کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل، این اقدام ارتش میانمار را محکوم کرد.

وی گفت: «علی‌رغم درخواست‌ها از سراسر جهان، ارتش میانمار این اعدام‌ها را بدون توجه به مسئله حقوق بشر انجام داد و من از این قضیه ناراحت و شوکه هستم. این گام خشونت‌آمیز و رو به عقب به منزله گسترش کمپین سرکوبگرانه ارتش میانمار علیه مردم خودش است.»

باچله علاوه بر محکومیت این اعدام‌ها، خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی و دیگر افرادی که ارتش آن‌ها را "خودسرانه" بازداشت کرده است، شد.

رسانه‌های دولتی میانمار روز دوشنبه گزارش دادند که مقامات نظامی این کشور چهار تن از فعالان دموکراسی‌خواه را به اتهام ارتکاب «اقدامات تروریستی» اعدام کردند؛ اتفاقی که نخستین موارد اعدام در میانمار پس از چندین دهه محسوب می‌شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    ازفردامیانمارمیشه کشور دوست وبرادرما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها