سخنگوی وزارت خارجه: حکم دادگاه حمید نوری را مردود، مخدوش و غیرقابل قبول می‌دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مفاد بیانیه دادگاه و از جمله حکم غیرقانونی دادگاه آقای نوری را از اساس مردود، مخدوش و غیر قابل قبول می داند و ضمن اعتراض شدید به حکم دادگاهی که فاقد هرگونه وجاهت و صلاحیت قانونی است، سوئد را در قبال خساراتی که بدین دلیل بر روابط دوجانبه وارد می شود، مسئول می داند.

سخنگوی وزارت خارجه: حکم دادگاه حمید نوری را مردود، مخدوش و غیرقابل قبول می‌دانیم

مریم شریف زاده - ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه رسانه ای صادره توسط دادگاه سوئد در ارتباط با اتهامات وارده به آقای حمید نوری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران این بیانیه سیاسی را که متضمن وارد کردن اتهامات بی اساس و ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران و نظام قضایی کشورمان و نیز اعلام حکم حبس ابد برای آقای حمید نوری است، قویا محکوم می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه امروز در خلال اعلام حکم قرائت شد، حاکی از آن است که نظام قضایی سوئد به جای پاسخ‌گویی به مردم ایران در مورد اجازه فعالیت به یک گروهک تروریستی در آن کشور و نیز نقض مسئولیت بین المللی خود در زمینه مبارزه غیرگزینشی با تروریسم، عملا به حمایت و ترویج تروریسم پرداخته است.

کنعانی در ادامه تاکید کرد: برای جمهوری اسلامی ایران کاملاً مسلّم و محرز است که پرونده آقای حمید نوری تنها بهانه ای برای یک اقدام سیاسی فاقد هرگونه استنادات واقعی و وجاهت حقوقی بوده است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اظهار داشت:ما از عمق خباثت گروهک تروریستی منافقین که دارای تاریخی مملو از جنایت و خیانت علیه مردم ایران و حتی علیه مردم عراق در دوران سیاه دیکتاتوری صدام است، تعجب نمی کنیم. اما عمیقا متأسفیم که سوئد برخلاف پیشینه روابط خوب دو کشور، با صرف هزینه های هنگفت، به اهداف شوم ماشین تبلیغاتی گروهک منافقین تن داده و نظام قضایی خود را در خدمت اهداف جنایتکارانه آنها قرار داده و عملا به تطهیر تروریسم دست زده است.

کنعانی هوچی گری امروز گروهک منافقین در استکهلم و تمرکز و فشار آنها و رسانه های معاند در اطراف محل صدور بیانیه دادگاه را نشان دهنده آن دانست که آنها تنها در صدد تحمیل نتیجه مطلوب خود بر دادگاه بودند، امری که متأسفانه نظام قضایی سوئد به آن تن داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آقای حمید نوری دو سال و نیم قبل در پی یک سناریوی فریبکارانه و از پیش طراحی شده توسط عناصر گروهک تروریستی منافقین که خود به روشنی به آن اعتراف کرده اند، در بدو ورود به فرودگاه استکهلم توسط پلیس سوئد بازداشت شد. بنابراین اساسا مبنای بازداشت توسط مقامات ذیربط سوئدی، مخدوش بوده است.

کنعانی افزود: آقای نوری در دوره بازداشت 30 ماهه در سلول انفرادی، از بنیادی ترین حقوق انسانی محروم بوده و مورد بدرفتاری سیستماتیک و از جمله ضرب و شتم توسط عوامل زندان قرار گرفته است. ایشان همچنین بواسطه تضییقات صورت گرفته، از جمله عدم دسترسی به پزشک، حتی قادر به قرائت کامل کیفرخواست صادره توسط دادستان نبوده است. بنابراین رفتار صورت گرفته و محدودیتهای اعمال شده بر آقای نوری، مصداق بارز نقض حقوق بشر توسط مدعیان حقوق بشر بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: آقای نوری در فرآیند دادگاه، بر مبنای دروغ پردازی‌، صحنه آرایی و شاهدسازی جعلی گروهک تروریستی منافقین، بطور غیر قانونی تحت فضاسازی ها و فشارهای سنگین روانی این گروهک محاکمه شده است. گروهکی که از پیش، حکمی که دادگاه برای ایشان صادر کرده است را اعلام و مطابق سابقه ای که از آنها سراغ داریم، به هر روشی بر تحمیل آن اصرار کرده است.

کنعانی تصریح کرد: متاسفانه مقامات قضائی سوئد، به رغم ادعای استقلال رأی، در طول فرآیند قضایی، فضا را کاملاً در اختیار گروهک تروریستی منافقین قرار داده و حتی به آقای نوری اجازه ندادند شاهدان خود را به دادگاه معرفی و از حق خود دفاع کند. کما اینکه دادگاه در بیست و هفتمین نشست خود و در هماهنگی با دادستانی آلبانی، ارتباط مستقیم ویدیویی با پایگاه منافقین در کشور اخیر برقرار کرد و فرصت موسعی را در اختیار عناصر این گروهک قرار داد. همچنین دستگاه قضایی سوئد در طول مدت رسیدگی به پرونده، تنها چند روز زمان را برای دفاعیه در اختیار وکلای تسخیری آقای نوری قرار داد که با توجه به مدت زمانی که در اختیار شاکیان برای طرح دعوا گذاشته شد، بسیار ناچیز و غیرعادلانه بود.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پایان تاکید کرد: با عنایت به موارد پیش‌گفته، جمهوری اسلامی ایران مفاد بیانیه دادگاه و از جمله حکم غیرقانونی دادگاه آقای نوری را از اساس مردود، مخدوش و غیر قابل قبول می داند و ضمن اعتراض شدید به حکم دادگاهی که فاقد هرگونه وجاهت و صلاحیت قانونی است، سوئد را در قبال خساراتی که بدین دلیل بر روابط دوجانبه وارد می شود، مسئول می داند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • عدالت
    0

    دنیا فقط ایران نیست که برطبق میل ونظرحکم شمارفتارنماید.

  • ناشناس
    0

    یوخ بابا...
    شماها نظر کی رو درست میدونید؟

  • ناشناس
    4

    چرا یک دولت نمی توانداز تبعه خود در دیگر کشورها حمایت کند وتوسری خورباشد چرامقابل بمثل نمی کند

  • علی
    0

    شما حکم انها را مردود بدانید و مردم تمام جهان هم تمام احکام باصطلاح دادگاههای ولایت اسلامی در مورد آنهایی که فقط بقصد تبادل با امثال نوری و با ادعاهای بی سند و مدرک دستگیرشده اند ، را مردود میدانند .

  • ناشناس
    0

    شهید میشه میره بهشت مگه ارزوی شهادت نداره

  • حميد
    0

    آه بيگناهان ميگيرد ،،

  • ناشناس
    0

    چقدر داوری ها ی برمبنای سیاست و سیاست زدگی چندش آور است و بدتر اینڪه آخر یقه خودت را هم میگیرد !!

  • داد
    0

    این سخنگو که بتازگی از پشت کوه امده نمی داند که از نظر مردم جهان سوئد را ازاد و قانونی ترین مملکت دنیا میدانند البته بجز ولایت اسلامی ( ایران سابق) !!!!..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها