حمید نوری به حبس ابد محکوم شد/ اظهارات فرزند حمید نوری

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که یک قاضی دادگاه سوئد، شهروند ایرانی در سوئد را که در سالهای اخیر در شرایط بسیار بدی در بازداشت بود، به حبس ابد محکوم کرد.

حمید نوری به حبس ابد محکوم شد/ اظهارات فرزند حمید نوری

قاضی دادگاهی در سوئد به اتهاماتی بی‌اساس، «حمید نوری» یکی از شهروندان ایرانی در سوئد را به حبس ابد محکوم کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که وکلای حمید نوری می‌توانند به این حکم اعتراض کنند و در این صورت دادگاه تجدیدنظر مجدداً این حکم را بررسی می‌کند.

این اقدام دادگاه سوئد در حالی شکل گرفته است که چندی پیش، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوئدی خواستار آزادی فوری نوری شد و وزیر خارجه سوئد هم گفت که دولت و سیستم قضایی این کشور تحت تاثیر تبلیغات گروهک منافقین قرار نمی‌گیرد.

آبان ۱۳۹۸ «حمید نوری» کارمند سابق قوه قضائیه که از سال ۱۳۷۰ خود را بازنشست کرده و از آن زمان شغل آزاد داشت، برای رسیدگی به حل اختلافات خانوادگی دخترخوانده‌اش به سوئد سفر و در بدو ورود به فرودگاه استکلهم توسط پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد. اتهام حمید نوری بر اساس ادعاهای واهی تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین این است که در مقطعی از زمان زندانبان آن‌ها بوده است.

امیرعبداللهیان ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ هم در دیدار همتای سوئدی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به وضعیت حمید نوری تصریح کرد: قابل قبول نیست که روابط ایران و سوئد هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد. ۱۴ اردیبهشت ماه نیز امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه سوئد بازداشت و فرآیند دادگاه حمید نوری تبعه ایرانی بازداشت شده در سوئد را غیر قانونی خواند و خواستار آزادی فوری او شد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بازداشت و فرآیند دادگاه تبعه ایرانی، حمید نوری را غیر قانونی می داند و خواستار آزادی فوری او است. باعث تأسف است که یک گروهک تروریستی که سوابق جنایتهای آن بر مردم ایران و حتی عراق در دوره رژیم بعث صدام واضح است، فضاسازی تصنعی  این فرآیند در سوئد را در دست گرفته است.

اظهارات فرزند حمید نوری

مجید نوری، فرزند حمید نوری طی سخنانی در شبکه های اجتماعی با اشاره به صدور حکم از سوی دادگاه سوئد، گفت: دادگاه سوئد اصلا حقوقی نبود بلکه سیاسی بود.

وی با بیان اینکه فشارها روز به روز بر حمید نوری بیشتر شده است، بیان کرد: دادگاه سوئد حکم حبس ابد و پرداخت غرامت برای پدرم صادر کرده است؛ اصطلاحا حبس ابد در سوئد ۲۱ سال تعریف شده است و پس از آن فرد محکوم از سوئد اخراج می شود؛ این خلاصه ای از حکم اولیه است که امکان فرجام خواهی وجود دارد.

نوری ادامه داد: پدرم در آبان ۹۸ دستگیر شدند اما سوئد اجازه حضور به وکلای ایرانی را در دادگاه نداد؛ همچنین اولین چیزی که نقض شد این بود که ارتباط بین پدر با ما به مدت ۸ ماه قطع شد.

به گفته وی، دادگاه سوئد هیچ پاسخگویی نداشت و اجازه تعیین وکیل را به بهانه کرونا ندادند؛ اولین تماس ما با حمید نوری در سفارت سوئد در تهران انجام شد که آن هم بیش از ۱۵ دقیقه نشد.

در ادامه هیبت الله نژندی منش، مشاور حقوقی خانواده حمید نوری گفت: سوئد خود به تعیین وکلای حکومتی اقدام کرده و آنها هیچ همکاری با ما نداشتند.

وی افزود: شروع پرونده حمید نوری با نقض آشکار حقوق بشر آغاز شد؛ سوئدی ها اجازه ندادند ادله درباره آقای نوری در دادگاه مطرح شود و تنها مخالفان و منافقین اجازه داشتند این اقدام را انجام دهند؛ این موضوع نقض آشکار اصل دادرسی محسوب می شود.

نژندی منش در ادامه گفت: سوئدی ها اجازه حضور به ما در دادگاه را ندادند و ما از طریق فضای مجازی از روند آن مطلع می شدیم.

وی در بخش دیگری درباره رای دادگاه سوئد، عنوان کرد: در این رای به همکاری منافقین با ارتش رژیم بعث و اقدام علیه ایران اشاره شده است؛ این چیزی است که وکلای منافقین نمی خواستند مطرح شود.

مشاور حقوقی خانواده حمید نوری با اشاره به اینکه موازین دادرسی منصفانه در دادگاه سوئد رعایت نشده است، اضافه کرد: دادستانی سوئد هیچگونه تحقیقاتی درباره اتهامات مطرح شده علیه حمید نوری نداشته است.

نژندی منش افزود: نکته بعدی نقض اصل حسن نیت از سوی دادگاه سوئد است؛ دولت سوئد اگر حسن نیت داشت می توانست با دستگاه دیپلماسی وارد مذاکره شود.

به گفته وی، دادگاه سوئد همچنین اصل برابری سلاح را نقض کرده است؛ سلاح در این موضوع به معنای ابزار حقوقی است؛ این در حالی است که سوئد در پرونده ای مشابه در پرونده یک مقام رژیم صهیونیستی هیچ گونه اقدامی نکرده و حتی برای تحقیقات به اراضی اشغالی نرفت.

وی با اشاره به اینکه شاهدان در دادگاه سوئد از منافقین و دیگر گروه های معاند بوده اند، افزود: سوئد اکنون به محل امنی برای منافقین تبدیل شده است.

عطیه نوری، ادامه داد: پدرم چندین ماه در انفرادی است؛ ما چند بار به سوئد سفر کردیم اما آنها هر بار بهانه آورده و اجازه ملاقات را نمی دادند؛ اولین ملاقات من، مادر و برادرم با پدر پس از ۲۵ ماه دستگیری انجام شد؛ این ملاقات با حضور پلیس انجام شد.

وی می گوید که همه این فشارها برنامه ریزی شده بوده است.

عطیه نوری همچنین به ضرب و شتم پدرش اشاره کرده و گفت: پلیس سوئد پس از هجوم به اتاق پدرم وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند به طوری که به سر وی آسیب رسیده است.

نوری ادامه داد: پدر من اکنون ۳۲ ماه است که در انفرادی است؛ ۷۰ روز پیش و در آخرین روز دادگاه قاضی گفتند که باید همه محدودیت ها برداشته شوند اما باز هم ما از ۷۰ روز قبل نتوانستیم با پدرم ملاقات داشته باشیم.

دختر حمید نوری در بخش دیگری با اشاره به اقدام سوئد در برگزاری دادگاه نمایشی در آلبانی، عنوان کرد: دادگاه سوئد به ما اعلام کرد که امکان ملاقات با حمید نوری نیست و ما اتاقی برای این کار نداریم.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • جلال عامری
    48

    انگار چاره نذاشتن جز اینکه ما هم یه سوئدی دستگیر کنیم و تبادل کنیم با حمید نوری

    نظرات شما -
    • خدا
      7

      از تروریست بودنت معلومه

    • ناشناس
      16

      تروریست که شما هستید و خودتان را هم که خوب رسوا کردید با آن حقوق بشر قلابی تان که یک دادگاه محلی در کشوری که دخلی به آن ندارد برگزار و فردی را محاکمه جعلی می کنید مقابل به مثل کمترین کار هست برای ادب کردن شما گستاخان

    • ناشناس
      1

      یا دادگاههای سوئد مشکل دارند یا مشکل ازماست قوانین بین المللی فراتر از مرزهاست ومسائل کیفری قابل تعقیب ومجازات است.

  • ناشناس
    40

    مرگ بر منافق

    نظرات شما -
    • omid
      15

      خاک عالم توی سرتان که منافق حمایت میکنید که این همه زن.و بچه رو کشتند ..مزدوران بزدل انشالله سرتون بیاد

    • ناشناس
      0

      نه عزیزم ما مرگ بر منافق واقعی را میگیم

  • محمد گلکار خوزانی
    3

    حکم قاتل اعدام است.تا کی پارتی بازی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      به به مزدور هستی یا منافق مردم کش؟ یا طرفدارانشان که مردم را می کشید و آشوب درست می کنید؟

  • ناشناس
    2

    اخی شرایط نگهداریشم نا مناسب بوده .خب از شما یاد نگرفتند که تو پر قو بخوابونند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      مثلا چی؟ کجا؟ بی شرف بیش نیستی

    • 0

      شرف تو از فیلمهای درز کردتون پیداست .

  • ناشناس
    0

    پارتی بازی کجابود اینا قبلاً نفوذ کردن تومجلسشون حکم اعدام رو برداشتن تا اونجا برابعضیا امن باشه هرکاری خواستن بکنن اگه یکی توایران بگیرنش حکم آخراعدامه خوب تو مبادله (معامله)اعدام باحبس ابدکی برندس

    نظرات شما -
    • 0

      دقیقا چندین نفر رو گرفتن و پرونده سازی کردن و تهش با پول عوضش کردن یا با اشخاص مهمشون

  • ناشناس
    0

    دیار فرنگ نا امن شده

  • بهرلم
    4

    لابد اتهام گروگان هایی که توسط ولایت اسلامی محاکمه می شوند با اساس ولی بدادگاه حمید نوری بی اساس بوده .دادگاه حمید نوری سیاسی بوده و قضایی نبوده ولی دادگاههای ایران که رای به محکومیت ایرانیهای دوپاسپورته و یا خارجیها داده اند سیاسی نبوده و قضایی بوده . همه جهان دروغگو هستند بجز مسئولین ولایت اسلامی .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      جاسوس سزایش اعدام هست

  • ناشناس
    1

    حالا چه اسرار دارین ازاد شه مگه کیه , به ماهم بگین تا بدونیم

  • محمد
    0

    گهی پشت به زین گهی زین به پشت آقای حمیدنوری یک عمرظلم کردی به مردم بیگناه حالاچندصباحی هم پشت میله های زندان بمان آسمان که به زمین نمیآید

    نظرات شما -
    • به محمد
      1

      مردم بی گناه؟؟؟؟از کی تاحالا قاتل ۱۷۰۰۰ نفر از این مردم شدن بی گناه؟؟؟؟مرگ بر منافق

  • ناشناس
    0

    با چند سال سابقه بازنشست شده ؟

  • بیطرف
    0

    همه دنیا دروغگو هستند و فقط خدا شما را راستگو آفریده.

  • ناشناس
    1

    خدا جای حق نشسته دیرو زود داره ولی سوخت و سوز نداره ایشان اگه کاره ای نبوده اونجا چیکار میکرده

  • محمد
    0

    ابد که چیزی نیست بایداعدامش کنند

  • ناشناس
    0

    قسمت همه آدمکشان سفیر و وکیل شده بشه...

  • ناشناس
    1

    نقض حقوق بشر بایستی در سراسر دنیا محکوم شود،چه سوئد و چه ایران و چه آمریکا، آیا در ایران دادگاه‌ها عادلانه است،آیا زندانی کردن افراد بدون محاکمه عادلانه است،آیا دادگاه‌های غیر علنی عادلانه است،آیا انفرادی طولانی مدت قانونی و عادلانه است؟؟؟؟؟پس به نظرم ایران زیاد نمی تواند از حقوق بشر و دادرسی عادلانه حرف بزند و مدعی باشد،چون کارنامه وی پیش روی چشم ملت و جهانیان است و ...

  • ناشناس
    0

    یک سوال : اینکه قضات بازنشسته قوه قضاییه که دخترخوانده دارند و دختر خوانده شأن در خارج زندگی می کنه چه حکمتی داره؟ مرحوم قاضی... هم دخترخوانده اش خارج بود!!

  • یه هموطن
    0

    توسط خداوندم، یک به یک نصیب تمام ظالمان و همچنین آدمکشان بگردد، به نحوی که قبل از پایان عمرمان ببینیم اجرای عدالت را و ببینیم جلال خداوند را. آمین

  • ناشناس
    5

    ایران حق دارد با زندانی کردن دیپلماتهای سوئدی با این کشور مقابل بمثل کند

  • ناشناس
    0

    من نمی دونم اصلا اروپا چیکار می کرد؟ غرب برای ما بده برای اونا خوبه.

  • شهرام.ر
    0

    خلایق هر چه لایق.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها