گفت و گوی‌ بایدن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کردند.

گفت و گوی‌ بایدن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، امروز (پنج‌شنبه) با یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و با وی درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین برنامه هسته‌ای رو به گسترش ایران بحث و تبادل نظر کرد.

لاپید پس از این دیدار در راستای سیاست‌های ایران‌هراسی علیه ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: ما درباره تهدید هسته‌ای ایران  ابراز نگرانی کردیم. هیچ ایران هسته‌ای وجود نخواهد داشت، چراکه نه تنها تهدیدی علیه اسرائیل است بلکه برای کل جهان نیز تهدید به شمار می‌آید.

وی در ادامه از حمایت گسترده آمریکا از تلاش‌ها برای تعمیق و گسترش توافقات عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا، این دیدار در حالی صورت گرفته است که پیش از این رسانه‌ها و برخی مقامات صهیونیستی اعلام کرده‌اند که سران آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند در پایان این سفر یک سند مشترک موسوم به “اعلانیه بیت‌المقدس” منتشر کنند که روابط راهبردی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی را در سال‌های آینده تشریح خواهد کرد و شامل بندهایی علیه ایران خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی ادعا کرد که به احیای توافق هسته‌ای با ایران متعهد است.

وی در ادامه بدون توجه اشاره به این که در دکترین دفاعی ایران سلاح هسته ای جایی ندارد گفت: آنچه بد است، ایران با سلاح هسته‌ای است. ما با توافق می‌توانیم آن‌ها رو محدود کنیم.

بایدن همچنین تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای را اشتباهی بزرگ خواند و اظهار کرد که ایران از آن زمان به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشیده است اما امیدواریم که استفاده از زور آخرین ابزار ما علیه ایران باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه با اشاره به نظرش درخصوص بازگشت به برجام، تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیندازد و افزود: ما توافق را بر روی میز گذاشتیم و پیشنهاداتمان را ارائه کردیم. حال همه چیز به ایران بستگی دارد.

 بایدن همچنین در این گفت‌وگو ادعا کرد که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا خارج نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌رغم تاکیدهای متعدد جو بایدن مبنی بر تعهدش برای احیای برجام، دولت وی رویکرد سازنده‌ای را برای حصول یک توافق خوب در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در پیش نگرفته است.

 بایدن پیش‌تر در آستانه سفر به منطقه نیز گفته بود که دولت او به افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران را ادامه خواهد داد تا آماده بازگشت به توافق شود.

اخیرا آمریکا و ایران با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا، مذاکرات برجامی غیرمستقیمی در قطر برگزار کردند که در بر دارنده نتیجه ملموسی برای طرفین نبود.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به تازگی در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری‌اش در تهران در این باره بیان کرد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند که هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را برمی‌دارد. ما در گفت‌وگوهای اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد:‌ در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد شود که ایران از مزایای کامل توافق ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود و این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته نسبت به تحقق آن ما را مطمئن کند.

وی افزود: بار دیگر تأکید می‌کنم که ما حسن نیت داریم. اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها