وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران:

ضمانت‌ های اقتصادی قوی می‌خواهیم/ مذاکرات به نتیجه برسد، دوربین‌ها را دوباره وارد مدار می‌کنیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با نشریه ایتالیایی تاکید کرد: هر زمان که مذاکرات به نتیجه‌ای برسد، دوربین‌ها را دوباره وارد مدار می‌کنیم، ایران در تلاش برای دستیابی به یک توافق جدی و پایدار بوده و در مورد احیای برجام مصمم است.

ضمانت‌ های اقتصادی قوی می‌خواهیم/ مذاکرات به نتیجه برسد، دوربین‌ها را دوباره وارد مدار می‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان،  در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا به مسائلی چون جنگ در اوکراین، سفر آتی پوتین به تهران، سفر بایدن به منطقه و همچنین مذاکرات رفع تحریم‌ها پرداخت.

متن مصاحبه وزیر خارجه با رسانه ایتالیایی به شرح زیر است:

بیایید با جنگ در اوکراین شروع کنیم: ایران این درگیری را محکوم کرد، اما مشخصا تجاوز روسیه را محکوم نکرد، چرا؟

 ما از ابتدا مواضع خود را علیه جنگ در اوکراین خیلی واضح اعلام کرده ایم. منظورم این است که ما با حمله نظامی روسیه به اوکراین مخالفیم. ما از همان ابتدا سعی کردیم جنگ را متوقف کنیم و مذاکرات سیاسی بین طرفین را آغاز کنیم. من خودم سه بار با وزیر خارجه اوکراین و بارها با سرگئی لاوروف وزیر روسیه تماس داشتم. اعتقاد ما همچنان بر این است که راه حل اوکراین جنگ نیست و هرچقدر هم این درگیری طولانی شود، راهی جز مذاکره برای حل آن وجود نخواهد داشت.

کرملین به تازگی از سفر پوتین به تهران برای گفتگو در مورد سوریه در هفته آینده خبر داده است. در این سفر در مورد اوکراین هم صحبت می کنید؟

این نشستی سه جانبه در قالب آستانه خواهد بود که برای اولین بار در طی سه سال گذشته به صورت حضوری برگزار می‌شود. موضوعات مهمی مانند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، تحریم ها علیه سوریه و عملیات نظامی احتمالی ترکیه در منطقه مرزی برای مبارزه با تروریسم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور رئیسی دو هفته پیش در ملاقات با رئیس جمهور پوتین در ترکمنستان مواضع ایران در خصوص جنگ اوکراین را مطرح و اعلام کردند در حالی که ریشه های جنگ را درک می کنیم، اما ایران همچنان مخالف درگیری است. ما مطمئناً تلاش های خود را برای دستیابی به آتش بس در اوکراین با حضور رئیس جمهور روسیه در تهران ادامه خواهیم داد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اخیرا اعلام نمود که روسیه در شرف دستیابی به پهپادهایی با قابلیت حمل موشک از ایران است. پاسخ دولت شما چیست؟

ما همکاری‌های مختلفی با روسیه از جمله در بخش دفاعی داریم، اما به هیچ یک از طرف‌های درگیر در این جنگ کمک نمی‌کنیم، زیرا معتقدیم که جنگ باید متوقف شود. من فکر می‌کنم مشکل فعلی درگیری این است که تولیدکنندگان تسلیحات در برخی از کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده، در تلاش هستند تا محصولات خود را بفروشند. ما از هر اقدامی که منجر به تشدید تنش شود اجتناب و برای توقف جنگ تلاش خواهیم کرد.

مذاکرات برای ازسرگیری توافق هسته ای برجام در چه مقطعی است؟ هر چند دیدار اخیر در دوحه به خوبی پیش نرفت.

دولت جدید ایران مذاکرات جدی با همتایان خود در مورد موضوع هسته ای انجام داده است. ما به پیش‌نویسی رسیدیم که 90 درصد آن با موافقت 4 + 1 و همچنین آمریکایی ها همراه است. ما برای لغو تحریم ها با آمریکایی ها در تماس هستیم.

آنها از طریق اتحادیه اروپا و وزرای خارجه برخی کشورها در حال رایزنی هستند. هم در پیش نویس و هم در ایده‌هایی که مطرح شده، پیشرفت زیادی حاصل شده است.

فکر نمی‌کنم این مطلب درست باشد که بگوییم در دوحه شکستی رخ داد. پیشرفت وجود دارد، اما مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.

کدام مسائل؟

 ما ضمانت‌های اقتصادی قوی می‌خواهیم. اگر یک شرکت غربی با همتای ایرانی خود قرارداد ببندد، باید مطمئن باشد که پروژه اجرا می شود و در صورت اعمال تحریم، غرامت دریافت می کند.

آیا ایتالیا جزو کشورهایی است که از طریق آن با ایالات متحده در ارتباط هستید؟

من با دی مایو وزیر خارجه ایتالیا در مورد موضوع هسته ای صحبت کردم، ایشان ایده هایی خوبی را پیشنهاد کرد که در مذاکرات مورد توجه قرار خواهیم داد. در ده ماه گذشته، علاوه بر دیداری که در رم داشتیم، دو بار همدیگر را دیده‌ایم و در مورد مسائل مختلف از جمله برجام صحبت کردیم.

اکنون ما در مرحله جدیدی از تبادل نظر هستیم، ما از قابلیت‌ها و توانایی‌های وزارت خارجه ایتالیا در مذاکرات هسته‌ای استقبال می‌کنیم، همانطور که از هر ایده‌ای که بتواند به بازگرداندن ایالات متحده به برجام کمک کند، استقبال می‌کنیم. بنابراین ما به دنبال یک توافق خوب، محکم و پایدار هستیم و از کمک دیگر کشورها از جمله ایتالیا استقبال می کنیم.

آیا این واقعیت که آمریکا از حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان های تروریستی خودداری می کند، مانعی برای برجام است؟

ما یک ایده به آمریکایی‌ها پیشنهاد کردیم، به تعویق انداختن موضوعات مرتبط با لیست سیاه. اما باید مطمئن شویم که شرکت های ایرانی از مزایای اقتصادی و سهم خود در برجام برخوردار می شوند. کسب انتفاع اقتصادی در برجام ضروری است، ما چیزی فراتر از توافق هسته ای نمی خواهیم.

بیایید درباره سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه صحبت کنیم: ایران در مرکزیت مذاکرات قرار خواهد گرفت. شما چه انتظاری دارید و به چه چیزی امیدوار هستید؟

در ماه‌های اخیر ما مذاکرات مثبتی با عربستان سعودی داشته‌ایم. توجه به همسایگان یکی از اولویت های سیاست خارجی ماست. به ما گفته شده موضوع اصلی این سفر امنیت غذایی و انرژی خواهد بود.

رژیم صهیونیستی مایل است این سفر را فرصتی برای تشدید مسائل امنیتی و استفاده از آن علیه ایران تبدیل کند. امیدواریم طرف آمریکایی متوجه باشد که این سفر به فرصتی غیرسازنده و برخلاف تمایل اعلام شده برای رسیدن به نتیجه مذاکرات هسته‌ای تبدیل نشود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از خاموش شدن برخی دوربین‌هایی که برای نظارت بر برنامه هسته‌ای شما استفاده می‌شوند، شکایت دارد. آیا حاضرید دوربین ها را برای از سرگیری گفت وگو با غرب فعال کنید؟

ما دوربین‌ها را خاموش نکردیم. آنها را از مدار خارج کردیم. اینها دوربین هایی هستند که ایران داوطلبانه برای نظارت نصب کرده و آنها را در پاسخ به قطعنامه ناعادلانه آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تحت فشار قرار دادن ایران در جریان مذاکرات، از مدار خارج کردیم. هر زمان که مذاکرات به نتیجه ای برسد، دوربین ها را دوباره وارد مدار می کنیم. ایران در تلاش برای دستیابی به یک توافق جدی و پایدار  بوده و در مورد احیای برجام مصمم است.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • ناشناس
    2

    ما آمریکا را به عنوان میانجی قبول نداریم چرا که این کشور به لبنان برای منفعت اسرائیل فشار وارد می کند. مصر و اردن برای میانجیگری آمادگی دارند اما منتظر اجازه آمریکا و بان جهانی هستند. فرصت طلایی موجود در حال حاضر این دو ماه است و لبنان می تواند مانع فروش نفت و گاز به اروپا که در جریان جنگ بین روسیه و اوکراین به آن نیاز دارد، شود.

  • 0

    روابط آمریکا و عربستان یکی دو سال اخیر دچار تنش شده بود
    بایدن دنبال چه آمده است؟
    بایدن دنبال چه آمده است؟
    سفرهای روسای‌جمهور مختلف آمریکا به غرب آسیا تاکنون در فرمت‌ها و با اهداف مختلف انجام شده اماسفر در حال انجام «جو بایدن» به منطقه و بازید از سرزمین‌های اشغالی و همچنین حضور در عربستان سعودی یک سفر ویژه برای کاخ سفید برای چند هدف خاص محسوب می‌شود.

  • 4

    تیم سیاست خارجی کشورمان همزمان، هم با کشورهای منطقه و هم با کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی در حال مذاکره مفید است. واقعاً جا دارد خدا قوت و دست مریزاد بگوییم.

  • ناشناس
    0

    از مسئولان دیپلماسی کشورمان می‌خواهیم تمام تلاش خود را بکنند تا توطئه‌ها و ائتلاف‌های دشمنان علیه ایران خنثی شود و موانع برسر راه، یکی بعد از دیگری رفع گردد.

  • 1

    دولت آلمان به شرکت‌ها توصیه کرده قبل از رسیدن زمستان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر کمبود گاز ژنراتورهای برق اضطراری خریداری کنند. مثل اینکه موضوع کمبود گاز در کشورهای اروپایی در حال نشان دادن چهره واقعی‌خود است.

  • 4

    روزنامه جمهوری اسلامی، پرچمدار خط سیاه‌نمایی و تخریب در یادداشتی آورده که: تردیدی نیست که اکثریت مردم طرفدار رسیدن به توافق برجام هستند و مردم این واقعیت را می‌دانند که بخش عمده مشکلات، نتیجه تحریم‌هاست. در حالی که اولا تفکر عده‌ای انگشت‌شمار غرب‌پرست را نباید به حساب همه مردم گذاشت. در ثانی تجربه عزتمندانه ومشکل‌گشای دولت سیزدهم اثبات کرد کاهش شدید درآمدهای ارزی کشور‌، ماجرای روزهای تلخ از دست دادن روزی 700 بیمار کرونایی و... در اثر سوء تدبیر تحمیل‌کنندگان برجام بوده است نه به خاطر عدم رفع تحریم.

    نظرات شما -
    • 0

      اگه زر مفت نمیزنی یه رفراندم مایه شه

  • 2

    یکی از شعارهای دولت سیزدهم، گره نزدن اقتصاد کشور به مذاکرات هسته‌ای و به عبارت دیگر شرطی نکردن معیشت مردم بود. بنابر این به هیچ عنوانی نباید گذاشت مذاکرات هسته‌ای فضای اقتصادی جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد و عده‌ای به این بهانه قیمت‌ها را بالا و پایین کنند. می‌طلبد که دولت تصمیمات مهمی برای تغییر این وضعیت اتخاذکند.

    نظرات شما -
    • 0

      دولت امر می فرمایند اما مشکلات لجبازی میکنند به اوامر گوش نمیکنند .

  • لبب
    0

    با شرط‌هایی که گذاشتین توافقی در کار نخواهد بود

  • ناشناس
    0

    حتی مذاکره کننده ات هم حرفت را به باد معده اش نمی گیرد تو چکاره ای ؟

  • ناشناس
    0


    خروج از برجام اشتباه بزرگی از سوی دونالد ترامپ بی ادب رئیس جمهور سابق آمریکا جنایتکار بود
    آمریکا جنایتکار در سال 1397 به صورت غیر قانونی با خروج از برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است.

  • 0

    سرقت نفت سوریه توسط آمریکا ادامه داد
    نیروهای آمریکایی همچنان در حال سرقت نفت هستند

  • 0

    ارتشی که به خودش رحم نمی‌کند
    گزارش رسمی پنتاگون افشا کرد در 11 سال گذشته، ارتش آمریکا 135 هزار پرونده تجاوز و 509 هزار پرونده آزاد جنسی میان نظامیان آمریکا را ثبت کرده است، ارتشی که به خودش رحم نمی کند و گان آمار خودکشی درآن، از تعداد کشتگانش بیشتر است.

  • ناشناس
    0

    عملکرد ایران در این مدت 9 سال در مذاکره بی مورد و بی ارزش بوده است دیگر هیچ فایده ای، نتیجه ای، سودی و ارزشی مردم ایران و کشور ایران ندارد و از سال 1392 تاکنون هم برای همه مردم ایران ثابت شده که نداشته است.

  • ناشناس
    0

    توسعه همکاری نظامی با کشورهای منطقه تحت رهبری آمریکا جنایتکار 100 درصد فقط به خاطر حمایت از تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی و سرقت نفت سوریه، عراق و لیبی است.

  • 0

    چرا رئیسی هم مانند روحانی بدترین رئیس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی است؟

  • 0

    بالاترین خیانت به یک ملت آن است که کسی به مردم حرف دروغ بگوید

  • 1

    اگر دولت حسن روحانی ناتوان و عاجز در این مدت 8 سال هیچ کار نمی کرد وضعیت ما بهتر از این بود

  • ناشناس
    0


    غربی ها در مذاکرات تمام شروط اصلی ما را پذیرفتند/ یک دروغ بزرگی بوده است.

  • 0

    چرا روحانی بدترین رئیس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی است؟
    چرا رئیسی بدترین رئیس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی است؟

  • 0


    روحانی:آن روز که کار مهارتورم را شروع کردیم،عده‌ای لبخند تمسخر زدند

  • 0


    چرا دولت‌ها نمی‌توانند مشکلات را حل کنند؟

  • ناشناس
    0


    ایران اگر در این مدت 9 سال در مذاکره هیچ کاری نمی کرد وضعیت ما بهتر از این بود

  • 0


    سخنان روحانی در دولت قبل:‌ عامل مشکلات سوءمدیریت دولت است، نه تحریم

  • 0

    سرنوشت دولت روحانی چه خواهد شد؟

  • ناشناس
    0

    این نوع برنج ایرانی کیلویی ۱۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان شد نتیجه توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین و قطر بوده است.

  • 0

    رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در اولویت دولت است و باز هم 100 درصد فقط دورغ می گوید

  • ناشناس
    0


    اقتصاد کشور دیگر از طریق مذاکره، توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین و قطر حل نخواهد شد و حل نمی شود و تاکنون هم برای همه مردم ایران ثابت شده است.

  • 0

    دلار امروز چند شد؟
    انواع سکه امرور چند؟

  • 1

    کارشکنی آمریکایی‌ها تمامی ندارد

  • 1

    کارشکنی آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه، جهان، مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین وغیره تمامی ندارد

  • 0

    درآمدهای نفتی ایران چقدر افزایش یافت؟

  • 0

    قیمت سکه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ به ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید

  • ناشناس
    1

    فقط منتظر لفو برجام و مذاکرات هستیم

  • 0

    عادی سازی روابط و ائتلاف با رژیم صهیونیستی را نمی پذیریم

  • 0

    پدافند هوایی روسیه ۱۲ پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها