این سخن شهید بهشتی را محور قرار دهیم که «اگر بخواهید مسلمان زیستن را بر مردم تحمیل کنید ، آنها علیه این تحمیل‌تان طغیان خواهند کرد»

علی ربیعی نوشت : کلیپ پخش شده از گردهمایی نسل‌های متأخر شیرازی و بسیاری از تغییرات گسترده در سبک زندگی که هر روز بخشی از آن همانند نوک کوه یخ نمایان می‌شود،حاوی پیام‌ها و درس‌آموزی‌های بزرگی است.

این سخن شهید بهشتی را محور قرار دهیم که «اگر بخواهید مسلمان زیستن را بر مردم تحمیل کنید ، آنها علیه این تحمیل‌تان طغیان خواهند کرد»

اولین درس و پیام شالوده‌شکن، ناکارکردی سیاست‌های اعمال شده تاکنون است. امروز کاملا مشخص شده که هدف‌گذاری و سیاستگذاری‌های اعمال شده مبتنی بر تجزیه و تحلیل عمیق محیط اجتماعی نبوده و بی‌اعتنایی به نگرش‌سنجی‌های علمی و تحقیقات پژوهشگران علوم اجتماعی کاملا مشهود است.

 

قابل تامل است که ما به هدف‌گذاری‌هایی که در اسناد بالادستی مطرح شده، نائل نشده‌ایم و تاسف‌انگیز اینکه نقش عوامل خارجی در غالب این مباحث بزرگ‌تر از آنچه هست ترسیم و به آن وزن داده می‌شود تا ناکارآمدی سیاست‌ها را پوشش دهد.

دومین آموزه، ناکارآمدی‌های نهادی است. در علوم اجتماعی، نهادها برای پاسخگویی به یک نیاز اجتماعی به وجود می‌آیند. به نظر می‌رسد نهادهای حوزه فرهنگی دارای کارکردهای مناسب نیستند. به این وضعیت «بحران نهادی» گفته می‌شود.

چندی پیش از میدان فلسطین در مسیر پیاده‌روی به سمت جنوب، تعداد زیادی سازمان، پژوهشگاه و... در حوزه فرهنگ که متعلق به نهادهای مختلف بودند را مشاهده و برمی‌شمردم. کارکرد آنها حتی برای من که تا حدودی به ساختار حکمرانی آشنایی دارم، مبهم بود.

یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که مبحث سیاستگذاری به ما می‌آموزد، ارزیابی عملکرد و اندازه‌گیری میزان دستیابی به هدف است. هر چند در این سال‌ها، ارزیابی‌های گذشته‌نگر جای خود را به ارزیابی‌های آینده‌نگر داده‌اند با این وصف، یک ارزیابی ساده از چند دهه سیاستگذاری‌ فرهنگی نشانگر آن است که مبنای سیاستگذاری، برنامه‌ها و روش‌های پیشنهادی و اقدامات نهادینه‌سازی نادرست بوده است.

نگاهی شالوده‌شکنانه به مسیرهای طی شده‌، اولین گام در اصلاح سیاستگذاری‌هاست. اگر این حقیقت را دریابیم، می‌توان پیرامون برنامه‌های نوین به گفت‌وگوی اجتماعی نتیجه‌بخش نشست. به نظر من برای این گفت‌وگو دیدگاه زنده‌یاد شهید بهشتی می‌تواند محور قرار گیرد: «اگر بخواهید مسلمان زیستن را بر مردم تحمیل کنید، آنها علیه این تحمیل‌تان طغیان خواهند کرد. انسان بالفطره خواهان آزادی است. می‌خواهد خودسازی داشته باشد، اما خودش، خودش را بسازد. مبادا برخلاف دستور قرآن، مسلمان بودن و مسلمان زیستن را بخواهید بر مردم تحمیل کنید.»

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • روان
    6

    هر کاری به اجبار باشد .مردم مقاومت خواهند .مثال مواد مخدر در زمان شاه هم بود .فقط پیرمردها می خریدند ..در انقلاب چرا جوانان به مواد مخدر روی آوردند .یک مبارزه منفی است برای حکومت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      آن زمان کشت موادمخدر خیلی کم بود در حالی که باز آمار در ایران بالا بود دوم هم این احبار برعکس می شود و در خبرها از آن می گویی نشان از بی سوادی شما هست و نه بیشتر چون قانون باید معیاری برای سنجش رفتار ها باشد حال چه خوشت بیاید و که نیاید مانند همین حجاب که اوال انقلاب قانون نبود و وقتی امد برخی مقاومت می کردن ولی بعدا همه رعایت کردن و مشکلی هم نبود

    • ناشناس
      0

      و همچنان بمب گذاری هفت تیر و نخست وزیری در هاله ای از ابهام!!!!!!
      تاریخ مشخص می کند...

  • ناشناس
    5

    اگه بهشتی زنده بود با این طرز تفکرش گوشه زندان آب خنک می خورد . این چیزها توی این حکومت طرفدار ندارد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      آیا ایشون معمار و یا دخیل بودن در آوردن زنان در محیط مردان نامحرم که کار کنند که الان در باتلاق اخلاقی و اجتماعی آن گیر افتادین؟ چون آن زمان می گفتند حجاب داشته باشید ولی استخدام هم می توانید بشوید

  • ایرونی
    2

    طغیان کردن خبر نداری آتش زیر خاکسترند....

  • ناشناس
    3

    خبرهای جامعه از گرانی وفشار برمردم به سمت حجاب زنان رفته

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      چون حجاب جذاب هست و کسانی که دنبال خبرهای زرد هستند بیشتر روی آن مانور می دهند همانند خود شما

  • ناشناس
    2

    یک پیشنهاد برای خبر فوری دارم.
    بیایید بریده صحبتهای شهید بهشتی را در قالب یک سخنرانی فرضی بنام مثلا روحانی، خاتمی حسن خمینی و... منتشر کنید و تیتر بزنید .
    خواهید دید که چه تکذیبیه ها و مخالفتهایی از جانب سیاسیون و امامان جمعه و حوزه خواهد شد و تیغ تهمت بی دینی و غربزدگی و فهم نامعتبر از دین به سخنران فرضی حواله خواهد شد.
    من هم قویا معتقدم اگر مرحوم شهید بهشتی بودند، الان کنار میرحسین بود.

  • ناشناس
    2

    این سخن مرحوم بهشتی را با طلا ورودی هر شهر باید نوشت

  • هادی
    8

    ایرانیها مسلمانند اگر درقبال مسلمان زیستن طغیان کنند چه ازاین مسلمانی؟ کسی که مسلمان است تحمیل مسلمان زیستن به او معنی نداره،

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      ایرانی ها و کل آدمها آزادند نه فقط مسلمان اند. من ایرانی مسلمانم و در کنار هموطنانم با هر دینی می تونم زندگی کنم بدون اینکه بی احترامی بشه. چه با حجاب چه بی حجاب همه ایرانی ها حق زندگی دارند.

  • ناشناس
    2

    موضوع اقتصاد رو ظاهرا کسی نمیتونه و نمی خواهد حل کند پس به ناچار گیر به حجاب و فضای مجازی میدهند این هم نوعی از کشور داری به روش طالبانی میباشد

  • ناشناس
    3

    "مبادا برخلاف دستور قرآن، مسلمان بودن و مسلمان زیستن را بخواهید بر مردم تحمیل کنید."
    حرفای دکتر بهشتی متین، فقط نمیدونم جزیه رو کجای دلم بزارم.
    دکتر شریعتی هم از این حرفا زیاد زد، اما نتیجه اش چیزی شد که هیچ ملت دیگه ای حاضر به امتحان مجددش نمیشه.

  • ایمان
    6

    باز دوباره یک قانونی دارن تصویب میکنن باز یه عده پای شهید مظلوم رو میکشن وسط علیه نظام
    شهید بهشتی حرف های دیگرم زده که علیه دشمنان ایرانه چرا پای اون حرفاش میاد وسط همه جبهه میگیرن ؟
    پای صیانت از نظام میاد وسط جبهه میگیرین؟
    بکدامین ساز شما باید رقصید؟

    نظرات شما -
    • به ایمان
      0

      ایمان دزدی کردی خوردی بردی طلبکارم هستی مزدور

  • ناشناس
    0

    درو د بی کران به روح شهید بهشتی شهید بهشتی یک مسلمان با تمام معنا بود جایش در بهشت روحش شاد یادش گرامی هر هفتاد دو تن یادشان گرامی

  • ایرانی آباد و آزاد
    1

    آخوند کلا مفت خور و به درد سیاست و اقتصاد نمی خورد...
    البته شهید بهشتی از نظر سواد و دانش و بیان و حرف زدن و اخلاق و بلد بودن چند زبان استثنا بود... و اگر الان بود تحملش نمی کردند قطعا....

  • ناشناس
    1

    بهشتی را خودشان ترور کردن مانع بزرگی سر راه بود

  • ناشناس
    0

    اگر امثال بهشتی و شریعتی نبودند، انقلاب شکل نمی‌گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها