سالیوان باز هم توپ مذاکرات وین را به زمین ایران انداخت

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا باز هم توپ مذاکرات وین را در زمین تهران انداخت و گفت: توپ در زمین ایران است و باید ببینیم در چند روز آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

سالیوان باز هم توپ مذاکرات وین را به زمین ایران انداخت

مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در مرکز امنیت جدید برای آمریکا گفت: بازگشت به برجام همچنان یک "احتمال زنده" است. یک توافق بر روی میز وجود دارد. توپ در زمین ایران است و باید ببینیم در چند روز آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید بدون اشاره به تاثیرات اقدامات تخریبی آمریکا در مسیر دیپلماسی و مذاکرات وین از جمله صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس و نیز تحریم های جدید علیه صنعت پتروشیمی ایران مدعی شد: اقداماتی که ایران هم اکنون درحال انجام آنهاست از جمله غنی سازی اورانیوم و حذف تمهیدات نظارتی از جمله دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی، به صورت اساسی کمکی نمی کنند و ما به نوبه خود به این اقدامات از طریق افزایش فشارهای اقتصادی  پاسخ می دهیم.

 سالیوان در حالیکه بارهای مقامات دولت بایدن به شکست سیاست های فشار حداکثری دوره دونالد ترامپ اذعان کرده اند، گفت: ما تحریم های اضافی علیه ایران وضع کرده ایم و تحریم های بیشتری در راه خواهند بود. اما همه این مسایل در قالب پایبندی در مقابل پایبندی به برجام قابل رسیدگی است.

وی مدعی شد: بازگشت به برجام همچنان یک احتمال زنده است. یک توافق  بر روی میز وجود دارد که از نظر ما در راستای منافع آمریکا و متحدانمان است و ایران نیز می تواند به آنچه برجام ارائه می دهد، دست یابد.

وی ادعا کرد، ایرانی ها ممکن است با این توافق موافقت نکنند که در این صورت ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و مناطق دیگر همکاری خواهیم کرد تا به تحمیل هزینه بر ایران ادامه دهیم.

وی بار دیگر بدون اشاره ای به زیاده خواهی های آمریکا مدعی شد: دیدگاه ما این است که باید مسائل خارجی را کنار بگذاریم، بر هسته اصلی برجام توجه کنیم و به این توافق بازگردیم. در واقع توپ در زمین ایران است و  باید ببینیم در چند روز آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

دولت دموکرات جو بایدن که خود به شکست سیاست های فشار حداکثری آمریکا علیه ایران بارها معترف بوده، در اقدام جدید ضد ایرانی دیگری به رغم سردادن شعار دیپلماسی در قبال تهران، تحریم هایی را علیه صنعت پتروشیمی ایران اعمال کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا شبکه ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت های پوششی در چین و امارات که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می کنند، تحریم کرد. 

بر اساس ادعای  وزارت خزانه داری آمریکا، این شرکت ها نقش موثری در دلالی فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور دارند.

در حالی است که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی نشستی پشت درهای بسته با نمایندگان دولت بایدن از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تشکیل داد تا طرح به اصطلاح ب آن را در قبال ایران و مذاکرات وین بداند اما سناتورها پس از این نشست اذعان کردند که دستان کاخ سفید خالی است.

خبرنگار آمریکایی رسانه جوئیش اینسایدر درباره این نشست گزارش داد چند سناتور آمریکایی در جلسه علنی پیشین در مورد مذاکرات با ایران خواستار یک جلسه غیرعلنی شدند تا از طرح ب آمریکا اطلاع یابند.

این خبرنگار به نقل از مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا  پس از این نشست نوشت: فکر نمی کنم آنها (دولت بایدن) طرح ب داشته باشد آنها چیزی در این مورد به ما نشان نداده اند.

سناتور تندرو جمهوریخواه  تد کروز، این نشست را "بسیار نگران کننده" خواند و درباره سیاست دولت بایدن در قبال ایران گفت: آنها طرح ب ندارند، طرح الف هم ندارند، هیچ برنامه ای ندارند.

تارنمای پولیتیکو نیز پس از این نشست در گزارشی اعلام کرد مقامات دولت بایدن در جلسه توجیهی محرمانه روز چهارشنبه به سناتورهای آمریکایی اطمینان دادند که در صورت نیاز، آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: سوال این است که آیا باز گذاشتن درها برای توافق بالقوه امری است که دولت آمریکا به عنوان یک موقعیت راهبردی می خواهد به جهان بگوید مبنی بر اینکه  "ما تلاش کردیم،  آنها مایل به انجام آن نیستند."

این رسانه آمریکایی اعلام کرد که مقامات دولت بایدن به سناتورها اطلاع دادند که در صورت شکست مذاکرات حداقل کاری که انجام خواهد شد این است که تحریم های موجود علیه تهران حفظ خواهد شد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و پیش از این نیز  همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوست.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و متحدانش با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف روسیه و چین و ۳ رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید. جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح و محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ایران درپی تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس اعلام کرد: این قطعنامه براساس گزارش شتابزده و غیرمتوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته و نتیجه‌ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در برنخواهد داشت. 

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • فرهادی
    0

    امریکای جنایت پیشه از برجام یک طرفه خارج شده اما توپ در زمین ایران است !؟ از این پس امریکا ئی ها در خاورمیانه هرکز نباید ارامش واسایش داشته باشند انها باید برای همیشه خاور میانه را ترک کنند در غیر این صورت منتظر سیلی سربازان ازادی باشند .

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      اونی که هر روز سیلی می خوره بخاطر گرانی ها ما هستیم نه آنها، در آمد یک روز کارگر معمولی در همان بلاد کفر معادل یکماه یک کارگر ایرانی است

  • 0

    آمریکا به درخواست عربستان سعودی و اسرائیل از ابتدا دنبال سنگ اندازی بوده است، نه توافق با ایران
    تصویب قطعنامه علیه ایران هیچ کمکی نمی کند.

  • 0

    وقتی که آژانس ثابت کرده است که دوست رژیم آدم کش صهیونیستی بوده است پس همکاری ایران با آژانس از ابتدا غلط و اشتباه بوده است.
    موضوع مذاکره صلح آمیز هسته ای هیچ ارتباطی و ربطی به برنامه موشکی، سپاه و منطقه وغیره ندارد.
    مشکل اصلی آمریکا و هم سه کشور اروپایی در توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین 100 درصد فقط بهانه و هم سیاسی بوده است.
    آمریکا و هم سه کشور اروپایی از ابتدا به دنبال عمل و اجرا برجام هم نبودن و تاکنون برای همه مردم دنیا ثابت شده است.

  • ناشناس
    0

    اگر توپ مذاکرات وین در زمین ایران است ایران مقصر اصلی است و باید مذاکرات وین لغو کند
    مذاکرات وین تاکنون هیچ فایده ای، نتیجه ای، سودی و ارزشی برای مردمئ ایران و کشور ایران ندارد و تاکنون برای همه ثابت شده ئاست.

  • 0

    صهیونیست ها 100 درصد فقط با کمک، حمایت و پشتیبانی آمریکا جنایت می کنند و آدم می کشند و هم دست به اقدامات تروریستی می زنند.

  • 0

    ایران اسلامی امروز به برکت خون شهدا و همت مردم مقتدرتر از همیشه است

  • 0

    غرب از تروریست‌ها برای حمله به ملت و زیرساخت‌های سوریه حمایت می‌کند

  • ناشناس
    0

    آمریکا جنایتکار سگ دست نشانده رژیم صهیونیستی در سال 1397 با جروج از برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است.
    آمریکا جنایتکار بداند دیگر عضو برجام نیست پس دیگر هیچ گونه حل صلاحیت دخالت و مداخله در برجام و مذاکرات وین را ندارد.

  • ناشناس
    0

    همه انسانها سگ وکوسفندند جز شماها که انسانید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها