کاخ سفید: مذاکرات وین پیشرفت داشته است/ هنوز مسائلی باقی مانده‌اند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا و متحدان آن در مذاکرات وین پیشرفت داشته اند، اما مسائل همچنان باقی است و مشخص نیست که این مسائل حل شوند.

کاخ سفید: مذاکرات وین پیشرفت داشته است/ هنوز مسائلی باقی مانده‌اند

سالیوان در حالی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را در سفر به بروکسل همراهی می کند در هواپیمای ریاست جمهوری ایر فورس وان به خبرنگاران گفت: ما در طول چند هفته گذشته پیشرفت داشته ایم. هنوز مسائلی باقی مانده اند.

وی افزود، معلوم نیست که این مسائل حل خواهند شد یا نه، اما متحدان تلاش می کنند برای وضع دوباره محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران از دیپلماسی استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود ما برای هر دو جهان با برجام یا بی برجام آماده هستیم. در هر صورت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا متعهد شده است که ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت. این تعهد راسخ است و چه به برجام دست یابیم و چه دست نیابیم، ما به این تعهد عمل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص تغییر لحن آمریکا در ارتباط با دستیابی به یک توافق در مقایسه با هفته گذشته گفت: هفته گذشته ما در مورد دو چالش متفاوت صحبت می کردیم. یکی از چالش ها عوامل خارجی بود. البته در روزهای اخیر ما یک لحن کاملا متفاوت از سوی روسیه در خصوص بازگشت متقابل به پایبندی به برجام شنیده ایم. اکنون این عوامل خارجی دیگر مطرح نیستند اما  ما همچنان درحال کار بر روی چند مساله مشکل هستیم.

وی بدون کوچکترین اشاره ای به تعهدات آمریکا که نقض کننده برجام بوده است، با توسل به بازی نخ نمای مقصر نمایی مدعی شد اگر تصمیم گیری های سخت از سوی تهران انجام شود، می توانیم به زودی به توافق برسیم.

توافق نهایی وین در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه در دمشق گفت: اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، آماده‌ایم توافق را با حضور وزرای خارجه در وین نهایی کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بیش از هر زمان دیگری به توافق در وین نزدیک شده‌ایم، اضافه کرد: آخرین پیشنهادات خود را برای رسیدن به توافق از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به آمریکایی‌ها ارائه کرده‌ایم و به طرف آمریکایی به صراحت گفته‌ایم که از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در مورد مذاکرات وین، با بیان لزوم توجه به منافع ملت ایران و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران  تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تحقق یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی کامل دارد.

وزیر امور خارجه قطر نیز با قدردانی از نقش سازنده ایران در مذاکرات وین، بر لزوم تلاش همه طرفها برای رسیدن به توافق تاکید کرد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    آمریکایی هافقط حرف زورمیفهمندازپوتین لامذهب کمترید؟ شروع کنید،اسراییل روبزنیدتافرصت ازدست شمانرفته،فشاراقتصادی مردم صبرمردم رولبریزکرده

  • ناشناس
    0

    اگه میلیمتری هم پیشرفت کرده بود باید تا حالا از اون طرفش زده بود بیرون .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها