ایران به‌دنبال راه میانه، آمریکا در سکوت / چرا بایدن هیچ علاقه‌ای به احیای برجام ندارد؟

وزیر خارجه قطر، کشوری که میانجی ایران و غرب برای از سر گرفته شدن مذاکرات وین است، می‌گوید تهران آماده است راه میانه‌ای را برای توافق وین بپذیرد. منظور او چیست؟

ایران به‌دنبال راه میانه، آمریکا در سکوت / چرا بایدن هیچ علاقه‌ای به احیای برجام ندارد؟

سفر امیر قطر به تهران، همزمان با سفر دیپلمات ارشد اروپایی به کشورمان، امیدها به احیای توافق هسته‌ای را زنده کرد. با این وجود هنوز خبری از بازگشت دیپلماتها به میز مذاکره نیست و حتی برخی رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند که احتمالا جو بایدن به‌زودی شکست گفتگوهای هسته‌ای را اعلام خواهد کرد.

این شرایط درحالیست که گفته شده متن توافق ایران با طرف‌های برجام نهایی شده و ادعا شده اخیرا ایران در یک نرمش دیگر، شروطی که برای بازگشت برجام گذاشته بود را کمتر مورد تاکید قرار داده است؛ حتی آنطور که رسانه‌های غربی می‌گویند، موضوع تحریم سپاه.

آنچه وزیر خارجه قطر به نقل از ایران اعلام کرده، نوعی توافق موقت در وین، به‌جای بازگشت به برجام است. توافقی که در آن، نه طرف مقابل همه امتیازات برجام را به ایران می‌دهد و نه ایران همه محدودیت‌های هسته‌ای را بازمی‌گرداند. این توافق، احتمالا بخشی از ۱۲۰میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران را آزاد می‌کند و در عوض تهران از بخشی از برنامه هسته‌ای خود عقب می‌نشیند.

البته در ترجمه اظهارات مقام قطری به اشتباه کلماتی به رهبر انقلاب نسبت داده شده بود که سخنگوی وزارت خارجه آن را تصحیح کرد و نشان داد نظر مقام معظم رهبری سازش با طرف مقابل در این رویارویی دیپلماتیک نیست.

اگر چنین توافقی که طرفهای میانجی از جمله اروپایی‌ها دنبال می‌کنند، عملی شود، عبور از خط قرمز قبلی ایران است که می‌گفت، به کمتر از برجام راضی نمی‌شود؛ اما انگار حالا مسائلی مطرح شده که انتظاراتی کمتر از برجام را نیز قابل مذاکره می‌داند. با این وجود جالب است که آمریکا حتی به همین توافق کمتر از برجام نیز بی اعتنایی کرده و حاضر نیست امتیازی به ایران بدهد.

احتمالا کاخ سفید احساس کرده، فشار اقتصادی به کشورمان تیم مذاکره کننده ایران را در موضع ضعف قرار داده و تهران آماده امتیازدهی بیشتر است. در واقع درک نادرست میانجی‌ها از نرمش اخیر نه فقط کمکی به پیشبرد مذاکرات نکرده، که حتی گره گفتگوها را کور کرده است.

اگر دولت بایدن احساس کند هم می‌تواند کشورمان را تحریم کند و هم برنامه هسته ای ایران را محدود کند، روشن است که هیچ نیازی به احیای برجام نمی‌بیند و روز به روز بر فشارها برای امتیازگیری بیشتر می‌افزاید

 

در برابر چنین وضعیتی، به‌نظر می‌رسد تهران باید با صراحت ایده توافق موقت را رد کرده و راه میانه‌ای که وزیر خارجه قطر از آن سخن گفته را کنار بگذارد. تهران باید به دولت بایدن این سیگنال را بفرستد که یا به برجام بازگردد و یا اینکه هیچ شانس جایگزینی برای اعمال محدودیت برنامه هسته‌ای کشورمان ندارد.

اگر دولت بایدن احساس کند هم می‌تواند کشورمان را تحریم کند و هم برنامه هسته ای ایران را محدود کند، روشن است که هیچ نیازی به احیای برجام نمی‌بیند و روز به روز بر فشارها برای امتیازگیری بیشتر می‌افزاید.

شاید به همین خاطر است که برخی کارشناسان دولت رئیسی را متهم می‌کنند که در زمینه هسته‌ای حتی از تیم سابق نیز منفعل‌تر عمل کرده و همین انفعال ریشه بن‌بست مذاکرات در وین شده است. به عقیده این منتقدان، حالا که مردم فشارهای اقتصادی را تحمل کرده و به دولت اعتماد کرده‌اند، وقت ایستادگی در برابر واشنگتن و امتیازگرفتن بیشتر است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 47
  • ناشناس
    16

    خیلی جالب و‌در عین حال برای رسانه ومخاطبانش دردناک است که بر اساس یک خبر اساسا نادرست، تحلیل می گذارید. این بخش از صحبتهایتان که در این میانه و به دلایل استراتژیک نباید پالس ضعف فرستاد درست است. رهبری ایران بعید است بدلایل تفکر واقعه گرایی اش چنین پیشنهادی داده باشد.

  • جلال عامری
    7

    تحریم ها احمقانه و ظالمانه س ....امریکا دنبال باج خوریه.نه که ایران شکایتی نداره از عهد شکنی ش تا دوقرت و نیمش هم باقی هست باج میخواد جناب امریکا.با این دلتمردان باج بده ایران باید حالا حالاها سواری بده به طرف عهد شکن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      یه حلالیت به حسن روحانی بدهکار شدید از بس گفتید نمی تونه. ولی خودتون هم که نتونستید

    • ناشناس
      0

      جناب عامری سرتان را از زیر برف بیرون بیاورید

  • ناشناس
    1

    کجا مردم وضعیت اقتصادی را قبول دارند . اگر قبول داشتند هر روز دست به تجمع نمی‌زدند .
    در ضمن دولتمردان خودشان می‌دوزند و میپوشند و نظر مردم اصلا مهم نیست .

  • ناشناس
    1

    خاک بر سرستون اینقدر معطل کردن تا به این روز افتادیم تو همه جا ایران آخر هم کتک رو میخوره هم امتیاز میده بیچاره مردم که تو این چهل و چهار سال فقط تحمل کردن اگه یک سال پیش گذاشته بودن روحانی کار رو تموم کرده بود هم یک سال جلو بودیم هم به این روز نمی افتادیم واقعا خاک بر سرشون

  • ناشناس
    1

    سلام بهتر شفاف نوشته شود تا مردم اطمینان کنند نباید دروغ با مصلحت یکی دانست / دولت امریکا از فشار ب ایران موقتاً چشم پوشی کرده مثلاً همین الان 20 نفکش بزرگ که نفت ایران دارند جمعاً 40میلیون بشکه نفت در بنادر آسیا شرقی مثل سنگاپور لنگر انداختند یعنی امریکا اجازه داده ایران نفت بفروشد دلایلش مشخص هست : حسن نیت در برجام و جنگ روسیه اکراین / و جالب 20 دلار در هر بشکه تخفیف می دهند خریدار نیست چون روسیه کثافت 30دلار تخفیف گذاشته از روس می خرند / در ضمن ما درباره برجام مذاکر کردیم ربطی به من شما یا سپاه ندارد مثلاً امتحان فیزیک هست امتحان شیمی نیست پس امریکا دیگر به ایران باج نمی دهد یا بقولی دیگر به حرف هایی از جمله خوراک داخلی است اگر امریکا سپاه را از لیست تروریست خارج کند یعنی امریکا می داند اگر باج دهد سرنوشت ترامپ را خواهد دید پس اجازه داده ما نفت و فولاد بدلیل شرایط مذاکره و جنگ اوکراین بفروشیم این هم موقت است چون منتظر ایران امتحان شیمی در سر امتحان فیزیک نیاره حال نظام باید شجاعت بخرج دهد اجازه دخالت شبهه تندروهای افراطی بگیرد مانند روزنامه کیهان / ببینیم جنگ روسیه و اوکراین باعث شد حتی امریکا اجازه دور زدن تحریم بدهد ما نفروشیم حتی فولاد نمی توانیم بفروشیم هم رئیسی تعرفه کمرکی بلایی قرار داده هم روسیه تخفیف 20درصدی فولاد یعنی روسیه باعث شد چین دو ماهی است از ایران نفت نخرد چون تخفیف ویژه سی دلار می دهد/ هیچ گروهی در امریکا دیگر به حرف های ایران اطمینان ندارد پس میان بر وجود ندارد / چون درست بعد از برجام بود که سپاه موشک ها شلیک کرد و برجام نقض کرد همان روزهای اول ///هرگز بایدن قبول نمی کند چون باعث از دست رفتن مجلس دموکراتها می شود یا شش ماه صبر یا سپاه را شرط کنیم بعد از انتخابات مجلس امریکا مذاکره و از لیست سیاه خارج شود .

  • خسته
    1

    چون از اول هم ایران سرکار بود هدف آمریکا فروپاشی از درون هست

  • علی
    1

    بایدن و امریکایی ها وضعیت اقتصادی کشور و مردم را که میبینند به این نتیجه میرسند که اگر حمله نظامی هم میکردند اینطور اقتصاد ایران رو نمیتونستن نابود کنن و اینطور نمیشد پول ملی رو بی ارزش کرد که الان فقط با چهار تا تحریم بدون هزینه و صرفا با استفاده از فاکتور بی لیاقتی و بی سوادی مسئولین و نهادهای قدرتمند موفق به انجام ان شدند.
    حالا کنار نشستند و نگاه میکنند و لذت میبرند از بدبختی مردم عادی ایران که تا چند وقت دیگر به جان هم میا فتند از فقر و بدبختی و نداری .

  • جمیل
    1

    تا مردم را مثل مجوز واکسن کرونا روزی ۷۰۰ نفر کشته ندهند برجام را امضا نمی کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      نه که این سالها کمتر کشته داده .

  • علی
    7

    اگر توافق شکست بخوره اونوقت دیدن داره، ببینم هسته مرکزی بیسواد قدرت و امت حزب الهی مریدش که هشت سال برجام را خسارت محض میخواندن ، میخوان چطور مملکت تا دسته تو بدبختی گیر کرده را بگردونن... بخدا حقوق کارمنداشون و ساندیس بسیجی ها رو هم نمیتونن بدن

    نظرات شما -
    • 3

      حقوق کارمند را حتما اما ساندیس وساندویچ بسیجیهاشون خدشه ناپذیره .

    • 0

      برجام بازی شطرنجی بود که ترامپ زیر صفحه اش زد وتمام مهره ها در میانه راه بهم ریخت. حالا ناظران بازی از چین وروسیه واروپا ازیک طرف ودیگر تاثیر گذاران داخلی وخارجی مثل اسرائیل وکنگره واحذاب تندرو درایران هرکدام سعی در بازیابی مهره ها به نفع خود دارند تا بازی مجدد شروع شود لذا تا زمانیکه این اختلاف منافع وجود دارد کاری ازدست ایران وآمریکا برنمی آید حتی اگر بخواهند. از طرفی گذر زمان وضعیت را نسبت به هفت سال پیش بسیار تغییر داده وخواسته های طرفین از برجام نیز دچار تحول بنیادی شده. لذا همانگونه که دوسال گوشزد میکنم برجام مرد وبه زباله دان تاریخ پیوست چون جهان درحال پیشرفت وبه عقب برنمی‌گردد.

  • ناشناس
    4

    ایران کیش و مات
    دومین جام زهر جام برجام است لطفا یکی از سران مملکت انرا برای رضای خدا سر بکشد مگر امام خمینی ره این کار را نکرد؟ ایشان راضی نشدند ملت بیش از ان زجر بکشند

    نظرات شما -
    • تقی
      0

      ته بکشن بد نیست

    • محسن
      0

      برای چی باید باید نگران باشه ،او با سیاست، طالبان را یکطرف ایران گذاشت ،آنکارا و عضو ناتو ،اسرائیل را طرف دیگر ،چین و روسیه هم به ما پشت کردن،ملت هم ناراضی کامل ، بمب!

  • ایمان
    0

    عمر گران بهای ملت تموم شد وهنوز سر تیتر خبر هر روزنامه وخبزگزاری ها برجامه!
    این همه وقت وهزینه وانرژی که برای برجام تلف شد اگه برای نخبه ها وجوانان این کشور هزینه میشد ایران شکوفا تر میشد
    خسته کنندس شنیدن خبر این همه مذاکره های پوچ در پوچ

  • سعید
    15

    بازرسی مراکز هسته ای رو کامل متوقف کنند تا یانکی های وحشی سر عقل بیان

  • ناشناس
    0

    اشکال نداره یه 40 سالم با برجام سر کارمون بذارید ما هم بع .

  • ناشناس
    3

    برجام بزودی ودرهمین خردادماه نهایی خواهد شد،ببینیدکی گفتم!!!

  • ناشناس
    0

    ظلم بر ایران سایه افکنده

  • ناشناس
    1

    دم این عکس گرم

  • ایرانی
    4

    حقیقت آنستکه برجام مثل بازی شطرنجی بود که ترامپ دریک لحظه زیر صفحه اش زد وباعث پخش شدن مهره ها در میانه بازی شد. ناظران مستقیم بازی مثل روسیه وچین واروپا ازیک طرف وبازیگران پشت صحنه مثل اسرائیل عربستان، کنگره از طرف دیگر در کنار تغییرات در نیات دوطرف اصلی شامل دولت جدید ایران وآمریکا که هرکدام سعی در بازیابی مهره ها برای شروع مجدد به نفع خود را دارند،عملا بازیابی مهره ها غیر ممکن شود. لذا برجام چه بایدن بخواهد ویا نخواهد، مرد وبه زباله دان تاریخ پیوست. کدام از برگه تاریخ را دیدید که یک پیمان وسطش بهم بخورد، احیا شود؟ مگر آنکه دوطرف در یک رکود پیشرفتی باشند. دنیا درحال پیشرفت است حتی در معاهدات جهانی، دیدگاه‌ها و توانایی ایران با 7 سال پیش تغییرات زیادی داشته واین نمی‌گذارد به عقب برگردیم. من دوسال است که این مطلب را مینوسم که برجام را فراموش کنید واینقدر ملت را سرکار نگذارید.

    نظرات شما -
    • حاج خاج
      0

      حاجی چن بار این بازی مسخره شطرنح رو میگی اینقدر قلم فرسایی نکن😀

  • امیر1
    0

    من نخواندم در تاریخ که امریکا در ان شکست بخورد راه اول و اخر که همه چیز را تمام می کند جنگ نظامی است در غیر این صورت تا قیامت این مذاکره ادامه دارد

  • ناشناس
    10

    کارمون به کجا رسیده که این فسیل امریکایی واسمون ناز میکنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      فسیل کسی دیگر و جای دیگر است

  • محمود
    1

    وقتی رئیسی یارانه ها را در این زمان دستکاری میکنه و سراسر کشور آشوب ایجاد میشه خب طرفهای آمریکایی به بایدن میگن نقشه ترامپ رو خراب نکن کمی تحمل کن چون اعتراضات داره نتیجه میده! خب این کار رئیسی یعنی برجام عملی نمیشه! از طرف رئیسی میگه میخوام یه تصمیم سخت بگیریم! یعنی خدا به داد ما برسه که یارانه ها براش آسون بود ببین این دیگه چیه! شاید بگه میخوام از موضع خودم عقب نشینی کنم و سپاه در تحریم بمونه ولی برجام انجام بشه! امیدوارم تصمیم سختش عدم پذیرش برحام نباشه

  • حاج خاموش
    0

    در معامله ای که کف معامله معلومه و قرار منعقد بشه طرف تا اون لحظه که مقابلش قهر کنه و از میز پاشه مقاومت میکنه بعد میگه باشه چند درصد ببر بالا تمامش کنیم

  • اسماعیل
    2

    بابا ما که عمرمون حروم شد بااین هسته ای وتحریم پیراهن از قران بپوشیم غرب به ما هیچی نمیده اینقدر این دس اون دس کنید تا ااین کشورهای دور وبرمون هم هستهای بشن اونوقت میگن یا خلع سلاح باید بشید یا بمب اتم میزنم الان وقت اینه بمب بسازیم وتهدید کنیم دیگه بیشتر ازان فایده نداره خواهش کردن

  • خشوخش
    1

    برنامه هسته ای صفحه شطرنجی برای قدرت ها شده که هرازگاهی بازی رونق میگیرد و هر دو سوی اصلی ماجرا هم بهره های خود را برده اند(سیاستمداران) و مردم هیچ نقشی دران ندارند،زمین بازی را بایستی مردم برای حاکمان تعیین کنند نه بعکس اینچنین مردمی درمانده و فلاکت زده ،از صف مرغ به صف روغن به سگ دو زدن و همچو توپی در میدان بازی شده اند.اینجا نقش ضرورت حزب برای یک جامعه روشن هست که بدنه حزب که مردم باشند راس هرم حزب را در مسیر مدیریت هوشمند قرار میدهند...

  • ناشناس
    0

    کی گفته مردم به رئیس الوزرا اعتماد کرده و یا دارند؟؟؟کمر مردم از فقر ، بدبختی و بیکاری شکسته ولی طبقه روحانیون هنوز به دنیال توهمات خودشان هستند .یعنی ما انقلاب کردیم که طبقه فقها و روحانیون را بر مقدرات کشور حاکم کنیم؟؟؟؟حاشا و کلا.

  • تحلیل
    0

    یک تحلیل و پیش بینی واقع بینانه :امریکایی ها با دیدن مردمی که از گرسنگی تو خیابان تظاهرات کردند دیگه به برجام بر نمیگرده فشار اقتصادی رو بیشتر و بیشتر میکنه تا ایران فلج بشه تو این بحبوحه هم در یک عملیات نظامی غافلگیر کننده سایت های هسته ای ما رو میزنن و بازنده اصلی کشور ایران و ملت ایران خواهد بود ،در عوض ما هم با چند موشک پرانی کور پادگان خالی رو میزنیم و تمام ..دلار هم تا پایان سال نزدیک 80 هزار تومان خواهد شد

  • مهدی
    0

    پرزیدنت بایدن علاقه دارند مسئولان ما ندارند

  • ناشناس
    0

    نتیجه چهل سال اشتباه در سیاست خارجی تازه خودش رو نشون داد
    شبیه سیاست محدودیت فرزندآوری که تقریبا ده سال پیش خودش رو نشون داد
    خدا به خیر بگذرونه که چه تصمیم های اشتباهی گرفته شده که بعدا صداش درمیاد

  • عباس رضاپور
    0

    برجام مگه مرده متعفن نبود ؟ مگه آتشش نزدید ؟ مگه به مذاکره کنندگان خائن و واداده نگفتید ؟؟ دروغگوهای شارلاتان ! آمریکا داره میبینه لنگ قیمت نان و تخم مرغ هستید پس چه عجله ای دارن ؟؟ تمام شعار های حکومت دروغ بلوف و چرت هستش و متضرر ملت عادی هستن

  • ناشناس
    0

    چهل سال است که شعار مرگ بر این و اون میدهید، و الان غرق در مشکلات هستیم. ایران قدرتمند ژاندارم منطقه در پنجاه سال پبش، اکنون شدیدا ضعیف و مردم ناراضی و کشور در آستانه فروپاشی و تجزیه است. تجربه حکومت داری ۲۵۰۰ ساله در ایران نشان میدهد که همواره حاکمان با نارضایتی مردمی، و گسترش فقر و فساد مضمحل شده اند، اما دین خداوند همواره پابرجا خواهد ماند.

  • حامدی
    0

    جلال عامری یحتمل از البانی نشین هاست ومعمولا جهت بدبین کردن مردم تحلیل وارونه وبی محتوا می نویسد . طبیعت کژدم نیش است و زهر .

  • هلما
    1

    خداییش هممون میدونیم مذاکره از اولش چیز بیخودی بود و فقط باعث بی عزت شدن کشورمون شدیم.کاشکی هر چه زودتر تمومش کنن.نخواستیم مذاکره

  • ناشناس
    0

    همین حرومزاده بود شاه رو تو امریکا اذیت کردتا بیرونش کرد
    حرف ادم بزنین

  • ناشناس
    1

    درود بر روحانی و دکترظریف قهرمان لااقل اونها در مذاکرات محل سگ به روسها نزاشتن و هر کاری به نفع مردم ایران بود انجام دادان خدا شاهده من هیچ وقت به جناح چپ رای ندادم البته پشیمانم * در ضمن کسانی که تبر به ریشه برجام زدن با شلیک موشک وشعار تو خالی که بخاطر همون شعار چهل ساله ما مردم در فقر و فلاکت هستیم و تمام زحمات ظریف بدبخت که گرفتار اینها شده را به باد دادن در ضمن ایران مستمره روسها شده تا اونها اجازه ندن برجام بی برجام البته قراره با پول راضیشون کنند

  • محمد طاها
    0

    فعلا که مردم خوار شدند

  • حامد
    0

    اونا که ماتسون تو تحریم عذاب نیستن فقط ما گرفتار شدیم خووب معلومه

  • سعید
    0

    ظریف جان از اینکه با این برنامه چند سال سر کارمون گذاشتی چه حسی داری؟

  • ناشناس
    0

    عوض این که ارزش پول مملکت رو بالا ببرن فقط مافیای چند ملیتی تولید شده تو این کشور.
    آب دیگه از سر گذشت

    این بازی زرگری بین صهیونیسم وایران و آمریکا همش برای غارت و فلاکت مردم ایران طراحی شده بوده و انگلیس و روسیه و چین و فرانسه هم بقیه دزدای استعمارگر.

    اگر حکوت اسلامی فاسد نباشه فقیر نباید در آن کشور باشه ،،
    وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا

  • علی رضا
    0

    تا زمانیکه کار مشترک ایران قطر قطع نشود مشگل برای ایران وجود دارد. تمام زیر ساختهای هین منبع کازی را باید نابود کرد آنوقت آمریکا و غرب سر جای خود خواهند نشست اینجا خلیج فارس است تمامی منابع آن متعلق به ملت ایران میباشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها