پروفسور فرارو در گفت و گو با خبرنگار خبر فوری:

اسرائیل روسیه را تشویق کرد که جلوی احیاء برجام را بگیرد/ بایدن سخت به دنبال نفت ایران است

یک کارشناس مسائل سیاسی آمریکایی تاکید کرد که به جز نگرانی خود روسیه از تحریم، احتمالا اسرائیل نیز پوتین را بر آن داشته که درخواست های جدیدی از آمریکا داشته باشد.

اسرائیل روسیه را تشویق کرد که جلوی احیاء برجام را بگیرد/ بایدن سخت به دنبال نفت ایران است

به گزارش خبر فوری، شرایط برجام و مذاکرات وین به نحوی پیش می رود که هیچ کس نمی تواند آینده آن را پیش بینی کند.  جنگ روسیه و اوکراین همه چیز را به هم زده است. در حالی که بسیاری بر آنند که مذاکرات ایران و غرب به پایان رسیده و تقریبا سند احیاء برجام آماده امضاء دو طرف است، مذاکرات تاکنون چند بار معلق شده و معلوم هم نیست که در آینده دیگر دچار تعلیق نشود.

 روسیه که تا دیروز از حامیان جدی مذاکرات برجامی بود حالا ادعای جدیدی دارد. آنطور که سرگئی لاوروف (وزیر امور خارجه ‌ی روسیه) گفته، روسیه به دنبال گرفتن تضمین کتبی از آمریکا در رابطه با تداوم تجارت با ایران است. ایران یکی از شرکای راهبردی روسیه است؛ از طرف دیگر، روسیه به علت حمله به اوکراین با سخت ترین تحریم های غرب و ایالات متحده رو به رو شده است. روسیه نمی خواهد احیاء برجام در کار تجارت با ایران هم دخالت کرده و آن را تحت تاثیر قرار دهد.

مساله مذاکرات برجامی تبدیل به گره ای شده که بسیاری از ناظران بین المللی و کارشناسان مسائل سیاسی را به خود درگیر کرده است. به همین علت، خبرنگار حوزه بین الملل خبر فوری به سراغ یک کارشناس سیاسی آمریکایی رفته تا نظر او را درباره ی آینده برجام و مذاکرات وین جویا شود.

پروفسور وینسنت فرارو استاد علوم سیاسی کالج هیلوویکی است که از سال 1976 تدریس را آغاز کرده است. زمینه تخصصی او تغییرات روابط بین المللی از زمان جنگ سرد به بعد بوده اما تحقیقاتی را هم در زمینه سیاست جهانی، سیاست خارجی آمریکا و اقتصاد بین المللی داشته است. پروفسور فرارو مدتی به عنوان مشاور علمی برای انجمن ملل متحد ایالات متحده و برنامه توسعه سازمان ملل متحد مشغول فعالیت بوده است.

***

خبر فوری: روسیه در مذاکرات هسته ای چه می خواهد، دقیقا دنبال چیست و چه هدفی را دنبال می کند و چگونه ایالات متحده می تواند روس ها را متقاعد کند که نتایج توافق احتمالی وین را بپذیرند؟

پروفسور فرارو: متأسفانه نمی‌توانم پاسخ کاملی به شما بدهم، زیرا ما دقیقاً نمی ‌دانیم روس‌ ها چه خواسته ای دارند و چه درخواستی از آمریکا کرده اند. اما به هیچ وجه نمی توان نتیجه گرفت که درخواست آنان مانع از احیاء برجام می شود. آن طور که به نظر می رسد و شواهد نیز نشان می دهد، احیاء برجام نزدیک است.

به نظر می رسد که  روسیه خواستار معافیت از تحریم های تجاری با جمهوری اسلامی ایران شده است. تحریم هایی که  احتمالا بعد از توافق برجام به بخشی از تحریم های اعمال شده علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین تبدیل شود و روسیه به دنبال این است که این اتفاق نیفتد. این موضع و خواسته برای 4 عضو درگیر در برجام (آمریکا و سه کشور اروپایی؛ به جز چین که هنوز به طور رسمی نظر خود را ارئه نداده است) ناامید کننده است و آنها برآنند که این خواسته باعث شکست برجام می شود.

خبر فوری: به نظر شما به جز مساله تجارت با ایران، چه چیز دیگری باعث این اقدام روسیه شده است؟ آیا می توان پای مسائل سیاسی را هم به میان کشید یا مساله فقط اقتصادی است؟

پروفسور فرارو: من گمان می ‌کنم که اسرائیل از روس‌ ها خواسته است که این اعتراض را مطرح کنند، زیرا بر کسی پوشیده نیست که دولت اسرائیل از تمدید برجام حمایت نمی ‌کند و نفتالی بنت هم اخیرا دیداری با مقامات روسیه داشته است. می توان بین این دو موضع ارتباط برقرار کرد.

خبر فوری: اسرائیل و روسیه چه منافع مشترکی دارند و اصولا چرا اسرائیل بر روسیه می تواند نفوذ داشته باشد؟

پروفسور فرارو: اسرائیل از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین حضور مستمری در این کشور (روسیه) داشته است. دلیل اصلی هم این است که اسرائیل نمی ‌خواهد یکی از حامیان اصلی خود (رومن آبراموویچ) تحریم شود. از این رو سعی دارد، هر طور که شده مانع از شدت عمل غرب علیه روسیه شود.

خبر فوری: بایدن چقدر به احیاء برجام تمایل دارد؟ منظورم این است که رئیس جمهور آمریکا در چه شرایطی متقاعد می شود که مذاکره را ادامه ندهد؟ به طور کلی، آیا به مذاکرات وین و احیای برجام خوش بین هستید؟ آیا می توان امیدوار بود که توافق هسته ای ایران و کشورهای 5+1 در همین ماه ها احیا شود؟

پروفسور فرارو: متاسفم که نمی توانم یک موضع قطعی در این موارد و در پاسخ به این پرسش ها داشته باشم، چرا که در حال حاضر، مذاکرات خیلی مخفیانه ادامه می یابد و اخبار قطعی از آن به بیرون درز نمی کند. با این حال، می ‌توانم با کمی تردید ادعا کنم که بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به شدت خواهان بازگشت نفت ایران به بازار جهانی است تا قیمت نفت به تعادل برسد و به همین دلیل تمام تلاش خود را هم می کند تا مذاکرات احیاء برجام به سرانجام برسد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • ناشناس
    2

    نهمین گفتگوی امانوئل مکرون با پوتین از آغاز جنگ روسیه در اکراین! پنجمین گفتگوی نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل با پوتین و سفر به مسکو و پیشنهاد به زلنسکی در پذیرش شروط تسلیم پوتین! سماجت و اصرار نظام جمهوری اسلامی به در خواست تضمین و رفع تحریم های فرا برجامی در مذاکرات وین به زعم مخالفت با یک توافق جامع با آمریکا و به بن بست کشاندن احیای توافق برجام! براستی چه رابطه و منافع مشترکی بین این سه مواضع از سوی سه حاکمیت مختلف است؟ حالا حالا مردم ایران برای فرش قرمز نوفللوشاتو بایستی باج بدهند تاوان و هزینه تعارضات قدرت ها و اشغالگری و توسعه شهرک های یهودی اسرائیل اما با هزینه از امنیت و منافع ملی کشور ایران.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خخخخه حالا ایران وچین هم تضمین خواستند دنبال چی هستند؟ خخخخه اصلا بگو ببینم خواسته 7 کشور در مذاکرات چی هست؟ چرا روسیه را فقط بزرگ می کنید؟ خبر فوری اول این را جواب بده

  • ناشناس
    4

    ای پدرت آمرزیده محمود جانم یه سهامی به مردم دادی .لاقل همون ۵۰۰ هزار تومنم خوبه که تو فکر مردم بودی اینجور روزایی رو میدیدی

    نظرات شما -
    • محسن
      3

      الان ربط این حرف شما با مقاله این صفحه چیه؟؟ دوما اون محمود جانت یه جوری باعث تحریم ایران از طرف امریکا شد که اگر اون کار ها نمیشد الان اصلا به این 500 تومن نیازی نداشتی.. یارانه اقلام رو حذف کرد. گفت پولش رو نقدی بهتون میدم..یه وقت زمان خودش دیدیم 200 تومن از جیبمون در اومد 45 تومن گذاشت تو جیبمون..بقیش رو ،،هم خودش هم دیگر دولت ها بردند نا کجاآباد دولت خودشون خرج کردند

  • دشمن دانا یا دوست نادان
    0

    نظر عرزشی ها چیه.

    نظرات شما -
    • قلندرواقعی
      1

      خداوند.ما را از شر قوم ظالمان و خیانت پیشگان.چاپلوسان و وطنفروشان هیچی ندار رهایی بده

    • خبر.تخمی
      1

      فرررراررروووو زررررشک

  • خخ خخ خخ
    0

    پروفوسور شدی که چرت پرت بگی !؟ دهها میلیارد دلار برای توسعه اتمی دادیم به روسها . چی شد ؟! برق یه روستا هم تامین شد !؟ اسراییل گفته که این دهها میلیارد را از ایران بچاپن ؟! روسها عقل ندارن !؟ خدای شطرنج بازی هستن روسها . چی میگی موزد خوشگله !!در ضمن برو گوگل کن بببین مبلغ تجارت روس با ایران چقدره با چین و آلمان و بقیه چقدره . برو برو

  • ناشناس
    1

    ملت ایران حافظه قوی دارند. خیانتهای روس و انگلیس جنایتکار رو هیچ وقت فراموش نمیکنند. اما متاسفانه این دو کشور در ایران سفارتخانه و نفوذ زیادی بر مسئولین دارند.
    شدیم دشمن شماره یک اسرائیل ، در حالیکه تمام کشورهای عرب شدن متحد اسرائیل

    هزینه و خون جنگ با داعش رو تو عراق و سوریه رو ما دادیم. بازارشو ترکیه گرفت پایگاشو روسیه سا

  • کریم
    0

    مخالفان و کاسبان تحریم چقدر خوشحال هستند

  • واقعیت تلخ
    0

    منظور ایشان همراهی و همفکری اسرائیل با شریعتمداری و نمایندگان محترم مجلس انقلابی و اصولگرایان برای آتش زدن برجام ، اتحاد اصولگرایان و اسرائیل مبارک است

  • در ذیل
    1

    دقیقا من فکر کنم حمله به پایگکاه ایرانم دقیقا بعد از دیدار نفتالی بنت و پوتین انجام شده به نظرتون مشکوک نیست که گرای روس ها بوده باشه؟

  • ناشناس
    1

    هم اسرائیل وهم روسیه بدنبال منافع ملی خودهستندولی متاسفانه مسئولین مافقط منافع روسیه برایشان مهم است چون بقارا دررابطه باروسیه میبینندوبایدبانگاه اینکه مرگ سیاسی پوتین ابدی خواهدبود.وابستگی به پوتین به ضرروابستگان وملت بزرگ ایران خواهدشد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      منافع روسیه!!! حالت خوش نیست

  • عه
    0

    سوال ریاضی با فرض درستی حرف پروفسور فرارو

    اگر اسرائیل پدر روسیه باشد(چون میگه روسیه را تشویق کرده)
    و روسیه ارباب ایران(چون اجازه توافق به ایران نمیده)
    حالا سوال‌ : آیا اسرائیل قوی‌تره یا ایران ؟

  • سالاری
    1

    این یک فرصت استثنایی مثل برنده شدن در بانک یا یک ارث بزرگ هست /// نکند از هول حلیم بیفتیم داخل دیگ حال جنگی شد روسیه تحریم و قیمت نفت 120دلاری بخواهیم بگیم 3میلیون بشکه نفت ایران معجزه می کند ما با حداکثر توان می توانیم فقط 3میلیون بشکه نفت صادر کنیم که همین الان عراق با سرمایه گذاری بزرگ توان تولید تا 7میلیون بشکه نفت دارد عربستان هم همیشه می توانسته تا بالای 13میلیون بشکه نفت صادر کند کویت و قطر یک میلیون ونزویلا هم 2میلیون پس دنیا نیاز به نفت ایران ندارد خود امریکا هم با 120دلار نفت توان دارد سه میلیون بیشتر تولید کند و قیمت نفت سه برابر شد پس مراقب باشیم حکایت شیر فروش نشود که با عصا زد کوزه یا بستو شیر شکست شیر ریخت نکند با زیاده خواهی و تکیه اشتباه به پوتین حتی یک دلار نفت نفروشیم عاقلان باید تدبیر کنند زیاد خواهی بیش از این ایران می تواند باعث متضرر شدن سالانه 600میلیارد دلار برای کشور شود / به همین امتیازات بزرگی که در کنار برجام گرفتیم قانع باشیم و روسیه هراسی کنار بگذاریم و دیپلماسی پیاده کنیم مین روسیه ایران تحریم شد بیش از یک میلیون تولید نفتش را زیاد کرد پشت ایران در نیامد روسیه روسپی هستند

  • ناشناس
    0

    پس ما این همه باج میدیم به روسیه برا چی ؟ آخرشم که با اسراییل پالوده میخورد .

  • سعید
    7

    ما از خدامونه که برجام هیچ وقت سر نگیره
    شما به فکر کار کردن و تلاش باش

  • سخن
    0

    کسانیکه در افغانستان از طالبان بی ریشه و وحشی حمایت کردند به سختی تن به مذاکره اقعی خواهند داد.مذاکره در جهان متمدن امروزی جای جنگ های انسان های بربر و وحشی را گرفته است.ما ملتی بزرگ با ریشه فرهنگی بشر هستیم و اگر مدیری خودرا شایسته نماینده ایران میداند بایستی با سرعت و زیرکی وبا مذاکره مستقیم با امریکا و برقراری صادرات گاز به اروپا و چین و سپس برگرداندن روسیه به مذاکرات ,هم رقابتی سالم در صادرات گاز پیدا میشود هم توازن قوا در منطقه.اندیشه ناب ایرانی راهگشای مشکلات بشری خواهد بود.انشالله.

  • پیر بازاری
    0

    پوتین از دوستان کیهان وشریعتمداریه با احتیاط در مورد او حرف بزنید والی ناراحت می شود!!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    نقشه راه از روسیه میاد ایران مستعمره است نود درصد کسانی که بالای دست مجلس به اسم سردار ومشاور ونهاد های ومجلس های انتصابی فعالیت دارند مزدور روسها هستند

  • نا شناس
    1

    جواب های ونظریه پروفسور بسیار درست ولب کلام را گفته ودیگر به هیچ نظر تازهای نیاز نیست حالا برطرف کردن این مشگلات را باید از پروفسور بخواهید تا راهکار نشان دهد

  • ع ع
    2

    پروفسور الاف.پروفسور ساختگی.پروفسور بی سواد.پروفسور من درآوردی.

  • ناشناس
    0

    نگرانی مکرون و نفتالی بنت و پوتین جایگزینی انرژی ایران به جای روسیه و سرانجام عادی‌سازی روابط ایران و آمریکاست. پایان بیش از چهار دهه بی ثباتی، تحریم، فقر و له شدن شرافت ملی و کرامت انسانی ایرانیان.

  • ایرانی
    1

    وقتی کسانی که قراراست امضا کنندگان برجام چند ابرقدرت وغول اقتصادی باشند وهرکدام باج خود را بخواهند ودرعین حال مثل کارد وپنیر می‌مونن چطور انتظار توافق دارید؟ روسیه به خاطر خاطره تلخ خیانت روحانی در برجام اول که ناگهان روسیه وچین را کنار گذاشت با توجه به شرایط جدید جنگی از جداشدن ایران می‌ترسه، چین برجام رو به خاطر سرمایه گذاری مطمئن میخواد. فرانسه از اسرائیل می‌ترسه، انگلیس روباه مکار منتظره اگر برجام به میلش نچرخید خنجر یک کشور دیگه رو تو برجام فرو کنه، آمریکا هم دوست داره ایران روبه وسیله برجام از شرق دور کنه وبا نفت وگازایران به روسیه ضربه بزنه. پس بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد. خودتان را سبک نکنید. جار بزنید آگهی تبلیغات فروش نفت بدهید وبگویید نفت وگاز مان آماده فروش است. یا میخرید وقیمت نفت وگاز پایین می آید یا نمی‌خرید پس مجبورید گران بخرید ویا با روسیه قلدر کنار بیاییدو تسلیم خواسته هایش شوید. بعد با تبلیغات وسیع جار بزنید همه این بلاها را اسرائیل برسر شما بخصوص اروپا آورده، اسرائیل عامل توطئه جنگ اوکراین تا بااین جنگ هم یهودیان اوکراین که قبلا حاضر نبودندحتی با پول به اسرائیل مهاجرت کنند الان مجبور کند. هم نمی‌گذارد برجام امضا شود تا نفت وگاز ارزان شود. با این افشاگری در سطح اروپا اسرائیل را ضایع کنید تا بدون برجام نفت بفروشید. این تبلیغات از هزار موشک بدتر است.

  • محمد
    0

    پوتین فقط دنبال منافع خودشه باج گیری تو روز روشن ایشالا دمپای بشی پوتین

  • ناشناس
    0

    باز خدا را شکر ایران و اسراییل هم نظرند در خصوص برجام

  • بوشهری
    6

    اسرائیل بعد از موشک باران شلوارشو زرد کرده.زمان جنگ تمام دنیا کمک صدام بود .اون زمان یه چیز داشتیم که الان نداریم(ایمان و اتحاد)

  • ناشناس
    2

    اگر دنبال منافع ایران می بودید که اصلا وارد مذاکرات خیانت بار و ناموس فروشی از 20 سال قبل تا الان نمی شدید

  • علی
    0

    نفتالی بنت وپوتین دستشون تویه کاسه هست اگه روسیه دوست ما بود چرا به اسراییل اجازه می دهد در سوریه موشک پرانی بکنه اسراییل چراغ سبز روسیه را داره در سوریه موشک پرانی می‌کنه اینها با هم هستند

  • 1

    کی ما میفهمیم که روسیه دوست ما ایرانیان نیست

  • ناشناس
    2

    اسراییل ، کمونیست ، سپاه چرا اینقدر همسو هستند ؟؟؟؟؟؟

  • محمد
    0

    اقای بایدن مرد متشخص و سیاستمدار بزرگ امریکا که برجام را احیا کردند

  • ناشناس
    0

    تا الان روسیه بواسطه تحریم از ایران سود برد الان باید ما از روسیه سود ببریم اگر مسولین کمک کنند خیلی خوب میشد

  • کریمی
    0

    ایران و مردان نطام مدعی هستند تنها کشوری هستیم که ارباب نداریم حالا قادر نیستند مشکل تحریم بدون اجازه روسیه حل کنند از طرفی می داتیم امریکا گرفتار شده و در اینجور مواقع از عربستان کمک می گرفت و ایران را تحریم می کرد و ما دشمنی می کردیم با عربستان که اینها دشمن ما هستند و الان امریکا با این برجام می خواهد با یک تیر دو نشان بزند خراب کردن رابطه ایران و روسیه و همچنین تحریم روسیه و در تحریم روسیه باید ایران نقش کمک به امریکا را بازی کند و باید بدانیم امریکا برای تخریب ایران از هیچ کوششی دریع نمی کند و باید با هوشمندی برجام را دنبال کنیم بطوری که دوستان و هم پیمانان ما ضربه نخورند چین و روسیه از انریکا تضمین می خواهند و ایران بخاطر مشکلات اقتصادی در منگنه گیر کرده اکر قبول نکند باید جوابگو ملت باشد و اگر قبول کند اعتبار خودش پیش دوستان بین المللی رو خراب کرده پس باید امریکا تضمین بدهد اگر حیله ندارد و این گره کور را باز کند

  • ناشناس
    0

    روزی یک یهودی که توبازار بود گفت شما بگید مرگ بر اسرائیل ولی اسرائیلی‌ها ایرانی‌ها رو دوست دارند. به خاطر اینکه کوروش کبیر بنی اسرائیل رو از اسارت بابلی‌ها نجات داد.
    دوم اینکه اسرائیلی‌ها روس ها رو هم دوست دارند .چون روسها اولین کسانی بودند که اسرائیا را به رسمیت شناختند.
    ولی اینو بدونید روسها هیچوقت برای ما دوست نیستند

  • علی اصغر زارع فرخی
    0

    ایران نوکر پوتین شده کورکورانه دستورات کرملین رااطاعت میکند واین روسیه هست که برای منافع خود بجای ایران تصمیم میگیردوِغمبار را با کارت ایران برد برد بازی میکند

  • عدل
    0

    سیاست مانند مثلی که می گویندماه امشب پیدانیست فرداشب پیداست.آیاایران هم پیمان روسیه ‌که بوددردی دواشد یاتحریمی برداشته شد؟چه نفعی روسیه ازایران داشت وچه منفعتی ایران ازروسیه.برادرجان مگرنمی شنوی یا نمی بینی ‌که روسیه را چگونه تحریم کردند که دست به دامن ایران شده.همیشه برجام برای روسیه سفره عیدبودحالا دم آخری هم ول کن دسرسفره هم نیست..تاکی...؟؟؟؟

  • جوزف هادی
    0

    امام رئوف خمینی بت شکن یه زمانی فرمودند فقط نفتتان را بر روی این خبیث ها ببندید خاضع و خاشع شما میشوند؟دقیقا همین الان نوبت کشورهایی مثل ایران و ونزولا هست که امریکای جنایتکاررا تحریم کنند>اجازه دهید یه مدتی هم اینها طعم گرانی را بچشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها