مذاکرات وین متوقف شد/ اولیانوف: بن بستی در مذاکرات نیست/ مورا: تقریبا به توافق رسیده ایم و آمریکا و ایران نیز رویکردی بسیار سازنده داشتند/ واکنش ایران به «مکث» در گفتگوها/ ویدئو

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و احیای برجام متوقف شده است.

مذاکرات وین متوقف شد/ اولیانوف: بن بستی در مذاکرات نیست/ مورا: تقریبا به توافق رسیده ایم و آمریکا و ایران نیز رویکردی بسیار سازنده داشتند/ واکنش ایران به «مکث» در گفتگوها/ ویدئو

جوزپ بورل می‌گوید "متن نهایی" برای توافق آماده شده، اما "عوامل بیرونی" باعث توقف مذاکرات شده است.

او گفته با همه طرف‌ها در تماس خواهد بود تا "وضعیت فعلی" رفع شده و توافق انجام شود.

آقای بورل مشخصا "عوامل بیرونی" توقف مذاکرات را روشن نکرده است.

در روزهای گذشته درخواست روسیه برای تامین منافعش در برجام علیرغم تحریم‌های مربوط به تهاجم به اوکراین پیچیدگی جدیدی به مذاکرات اضافه کرد.

خبرنگار خبرگزاری دولت: عامل خارجی وقفه در مذاکرات، درخواست روسیه است

خبرنگار ایرنا نوشته است: «در حالی که مذاکره کننده روسیه در حال دیدار هماهنگ کننده اتحادیه اروپا انریکه مورا بود، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توییت کرد که وقفه ای در مذاکرات وین خواهد بود، به دلیل عوامل خارجی، که به نظر می رسد اشاره ای باشد به درخواست اخیر روسیه در مذاکرات.»

روسیه از آمریکا تقاضای ضمانت کتبی کرده که این کشور روابط اقتصادی مسکو - تهران را تحریم نکند اما آمریکا این تقاضا را بی ربط دانست و آن را رد کرد.

photo_2022-03-11_15-24-06

 یک منبع آگاه: عدم تصمیم‌گیری و درخواست‌های جدید امریکا روند جمعبندی مذاکرات را با چالش روبرو کرد

ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی پیرامون این وقفه گفت: وقفه اعلام‌شده در مذاکرات به پیشنهاد هماهنگ کننده برجام انجام میشود. طرفها در نظر دارند بعد از این وقفه، روند را ادامه دهند.

پیش از شروع این دور از مذاکرات و بعد از بازگشت باقری به تهران، هیأت مذاکره‌کننده ایران مواضع و دیدگاه‌های خود در مورد آخرین جزئیات متن را به طرف مقابل اعلام کرده و در صورتی که از سوی طرف مقابل تصمیم‌ های مقتضی اتخاذ شود، توافق در دسترس است.

ایران جمع بندی نهایی خود را پیرامون مذاکرات انجام و آنرا به طرف مقابل ارائه داده است و انجام توافق در گرو تصمیم طرف های مقابل و به ویژه آمریکا است.

آمریکا در پاسخ‌ها خود با طرح مسائل جدید، چالش‌هایی را در مرحله نهایی مذاکرات ایجاد کرده است.

در این بین برخی مسائل مانند موضوعات فی ما بین روسیه و آمریکا نیز وجود دارد که البته به مساله مذاکرات ایران با کشورهای 4+1 در وین بی ارتباط خواهد بود. و مساله‌ایست که لازم است دو کشور امریکا و روسیه انرا میان خود حل کنند.

پیش بینی می‌شود پس از بازگشت تیم‌ها به پایتخت، رایزنی‌ها برای حل مسائل باقی مانده به صورت فعال ادامه پیدا کند.

مرندی از وین: دزدی دریایی آمریکا و رفع تحریم‌ها باید حل شود

سید محمد مرندی، کارشناس مسائل بین‌الملل حاضر در وین: دزدی دریایی آمریکا و مصادره ۲ کشتی با محموله نفتی ایران، باقی‌ماندن نام‎های تروریستی، خواسته ‎های جدید آمریکا و همچنین عدم خروج بیشتر شرکت‌ها و افراد از تحریم‌های «فشار حداکثری» مشکلات کلیدی هستند که باید برطرف و حل شوند.

 گفتنی‌ست آمریکا تاکنون با اقدامات خود در لغونکردن برخی تحریم‌های اقتصادی و تغییر مواضع متعددش در مذاکرات، و اخیرا با اقدامات تحریک‌آمیز مانند توقیف محموله نفتی ایران، مانع توافق نهایی شده است.

photo_2022-03-11_15-06-43

میخائیل اولیانوف: بن بستی در مذاکرات نیست

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین: می دانید که مذاکره کنندگان اروپایی هفته پیش رفتند و سایرین هم شاید چنین کاری کنند. ما در ارتباط با هم خواهیم بود. آنچه که مهم است و باید بگویم این است که جمع بندی توافق فقط به روسیه بستگی ندارد. بازیگران دیگری هم هستند که نیاز به زمان بیشتری دارند. و دغدغه های بیشتری دارند.

مورا: تقریبا به توافق رسیده ایم

 انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین دقایقی پیش در جمع خبرنگاران درمورد مذاکرات گفت: تقریبا به توافق رسیده ایم.

مورا دقایقی قبل در مقابل هتل کوبورگ محل برگراری مذاکرات هسته ای در وین، درجمع خبرنگاران  افزود: در تلاش برای مذاکره با سایر طر ف ها هستیم.

مورا در ادامه افزود: متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده است. ما در محدوده پانوشته های مذاکراتی هستیم. برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه ای داشته باشیم. من با همه هیات ها کار خواهم کرد تا این بر شرایط فایق آییم.  

مورا تاکید کرد بعنوان هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات باید بگویم که تمامی هئیت ها با روح روشن مصالحه با یکدیگر مذاکره کردند و آمریکا و  ایران نیز رویکردی بسیار سازنده داشتند. نتیجه آنکه ما تقریبا به توافق رسیده ایم.

وی روحیه و جو مذاکرات را خوب توصیف کرد.

هماهنگ کننده اروپایی گفت وگوها گفت که قرار است هئیت های مذاکره به کشورهایشان بازگشته و هرچه زودتر برای انجام مذاکراتی موفقیت آمیز بازگردند.

مذاکره کننده ارشد چینی: پس از چند روز به وین برمیگردیم

مذاکره کننده ارشد چینی گفت: همانطور که می دانیم مذاکرات نمی تواند در خلا سیاسی اتفاق بیفتد. ما همیشه این دیدگاه را داریم که دغدغه همه طرف‌ها باید بررسی شوند. امیدواریم که گفتگوها ادامه یابد. تنها مسیر رسیدن به راه حل همین است. ما به کار برای رسیدن به توافق درباره برجام ادامه خواهیم داد. وی درباره اینکه هیات ها چه زمانی به وین بازخواهند گشت گفت: فکر می کنم که ما پس از چند روز برگردیم.

واکنش ایران به «مکث» در مذاکرات وین

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه نوشت: مکث در گفتگوهای وین می‌تواند یک حرکت برای حل هر مشکل باقی مانده و یک بازگشت نهایی باشد. نتیجه‌گیری موفقیت آمیز گفتگوها تمرکز اصلی همه خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای پیشبرد توافق جمعی تأثیر نمی‌گذارد.

photo_2022-03-11_14-33-43

دیپلمات ارشد اروپایی: نزدیک توافق هستیم/ متن نهایی همچنان در معرض گفت وگو و مذاکره هست

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: متن نهایی همچنان در معرض گفت وگو و مذاکره هست پس هنوز نهایی نشده است.

این دیپلمات اروپایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: متن نهایی همچنان در معرض گفت وگو و مذاکره هست پس هنوز نهایی نشده است ما نزدیک هستیم.

وی اظهار داشت: همانطور که می دانیم متن با این جمله شروع می شود که هیچ توافق نمی شود مگر اینکه درباره همه چیز توافق شود.

این دیپلمات وی درباره اینکه مذاکرات چه زمانی از سرگرفته می شود؟ پس از چند روز یا هفته؟ گفت: نمی‌دانم اما امیدوارم که چند روز باشد. فکر می کنم که هفته آینده یکشنبه در ایران عید نوروز خواهد بود. دوست داریم که نوروز با توافق درباره برجام را داشته باشیم.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکرات ایران در گفت وگو با ایرنا نیز با بیان این که عدم تصمیم‌گیری و درخواست‌های جدید آمریکا روند جمع‌بندی مذاکرات را با چالش روبه‌رو کرد، گفت: پیش بینی می‌شود پس از توقف مذاکرات، رایزنی‌های برای حل مسائل باقیمانده ادامه یابد.

این منبع نزدیک با بیان این که عدم تصمیم‌گیری و درخواست‌های جدید آمریکا روند جمع‌بندی مذاکرات را با چالش روبه‌رو کرد، گفت: پیش بینی می‌شود پس از توقف مذاکرات، رایزنی‌های برای حل مسائل باقیمانده ادامه یابد.

باقری و صفری هتل مذاکرات را ترک کردند

علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در وین و مهدی صفری  معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه کشورمان دقایقی پیش هتل محل اقامت را به سمت فرودگاه وین ترک و راهی تهران شدند.

 رایزنی‌ها به صورت فعال از پایتخت‌ها ادامه خواهد یافت

فارس نوشت: در خصوص خبر توقف مذاکرات مطلع شدیم که این وقفه اعلام شده به پیشنهاد هماهنگ کننده گفت‌وگوها صورت می‌گیرد و طرف‌ها بعد از این وقفه هم تصمیم دارند روند مذاکرات را ادامه دهند و در همین زمینه نیز رایزنی‌ها به صورت فعال از پایتخت‌ها ادامه خواهد یافت.

مذاکره‌کننده ارشد انگلیس: آماده توافق در وین هستیم/ به شدت از وقفه در مذاکرات متأسفم

مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بعد از اعلام مکث در این گفت‌وگوها در توییتر نوشت که سه کشور اروپایی آماده توافق هستند (بیشتر بخوانید).

 هشدار نماینده فرانسه در مذاکرات در خصوص خطر از دست رفتن توافق

نماینده ارشد فرانسه در مذاکرات وین برای احیای برجام با اشاره به توییت نماینده انگلیس نوشت: سه کشور اروپایی از این موضوع بسیار ناامید هستند که انریکه مورا به دلیل عوامل بیرونی مذاکرات، مجبور شد بحث‌ها در مورد بازگشت به برجام را متوقف کند. 

توافق خوبی روی میز است. یک فوریت حیاتی برای به نتیجه رساندن {مذاکرات} وجود دارد و یک خطر واقعی وجود دارد که در صورت عدم موفقیت، توافق از هم پاشیده شود.

photo_2022-03-11_20-28-22

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • عه
    5

    ما همه جان فدای ارباب‌مان پوتین عزیز هستیم
    تا زمانی که ایشان اجازه نفرمایند توافق بی توافق.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      وقتی چهل سال پیش یه عده یهو هوایی شدن نتیجش همینه خدا ازشون نگذره

  • کشتی
    5

    ایران اختیارات نداره روسیه براش حکومت میکنه باید اجازه بده

  • رضا
    7

    ایران باید هرچه زودتر مذاکرات را تمام کند وگرنه تمام تاسیسآت اتمی خودش را ازدست میدهد ودرگیر جنگی ناخواسته خواهد شد همان چیزی که الان پوتین احتیاج دارد تا از این وضعیت خارج شود این یک توصیه برادرانه به مسئولان است

  • ناشناس
    2

    اولیانوف که میگفت امروز یا فردا امضا میشود آخر شدیم وجه االمصالحه دیگران....

  • حسین
    2

    ظاهرا مشکلات این مملکت تمومی نداره و نباید آرامشی داشته باشه

  • ایرانی
    4

    طرف مورد نظر ارباب سران ایران روسیه است که خیلی وقته قیومیت ایران را قبول کرده...

  • ناشناس
    0

    مرگ بر کمونیست و کمونیست پرست

  • الف
    6

    پوتین از نیروی قدس سپاه، برای جنگیدن کنار سربازان روس، علیه اکراین، درخواست خواهد کرد.
    پوتین می گه، کمک کردم، حال نوبت شماست، کمک کنید.

  • ناشناس
    15

    خداراشکر انشاله به نتیجه نرسند 😂🤣

  • ناشناس
    3

    احیای توافق نامه برجام به دو کشور ایالات متحده آمریکا و ایران ارتباط پیدا می کند و دیگر طرفهای برجام در آن دخیل نیستند چونکه ۵ کشور دیگر شامل: روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان از توافق نامه خارج نشده اند و یا توافق نامه را نقض فاحش نکرده اند و تحریم یکجانبه یا چند جانبه ای علیه ایران وضع ننموده اند.

  • سخن
    1

    مذاکرات شکست خورده ولی از بیان ان عاجز هستند قطر جای ایران را گرفت .

  • عرفان
    1

    من نمیدونم کدوم توافق در جهان بخصوص زمانی که یک طرف توافق ابر قدرت باشد پایدار بوده خاصه اینکه چند ابرقدرت وغول اقتصادی درمقابل یک کشور متوسط بخواهند تفاهم نامه امضا کنند؟ مگه برجام قبلی جز یک کاغذ پر زرق وبرق ودرزمان اوباما چیزی درعمل برای ایران داشت؟که حالا میخواهید اون رو احیا کنید؟ جو مذاکره تبدیل به امتیاز گیری تمام طرفین شده جز ایران. بعضی‌ها فکر می‌کنند اکنون روسیه سنگ اندازی می‌کند که امضا نمی‌شود باور کنید روسیه اینکار را نکند فردا نوبت یکی دیگس. وقتی باجخورها زیاد شدند دیگر حریفشان نخواهی شد وهر کدام باج خود را می‌خواهند که بایست عطایش را به لقایش بخشید. این قبری که رویش گریه میکنید سر کاریه چون توش مرده نداره. الان آمریکا میخواد جایگزین نفت وگاز روسیه را پیدا کنه نیازی به برجام نداره برید با چندشرکت خریدار نفت مذاکره کنید نفتتان را بفروشید آمریکاهم مجبور است چشمش را ببندد. بیخود با برجام روی مخ مردم راه میرید. گیرم شد برای چند ماه؟ همینکه مشکلشان حل شد دوباره میزنن زیرش.

  • ناشناس
    0

    آقای مرندی که خودش وخانواده اش در آمریکا هستند و تابعیت دارند،حق شعار ضد آمریکایی ندارد،حتما این هم از شکدم یاد گرفته است که شعار تند علیه غرب واسرائیل بده و از ایران پول و مقام بگیر!!!!!!

  • ایرانی مقاوم و پوست کلفت
    1

    فقط باید مقاومت کرد تا لحظه مرگ مان برسد.....

  • راحیل
    0

    ( برجام ) مر‌‌ُد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها