چه خبر از وین؟

مذاکرات هسته‌ای در وین برای یک هفته متوقف شده تا طرفین با پایتخت‌ها مشورت کنند، اما گره کار کجاست و کدام تصمیمات سیاسی قرار است گرفته شود؟

چه خبر از وین؟

تیم مذاکره کننده ایران مثل سایر طرف‌ها برجامی بعد از یک هفته مشورت در تهران به وین برخواهد گشت تا تکلیف مذاکرات هسته‌ای روشن شود، مذاکراتی که از نظر بسیاری از تحلیلگران در نزدیک‌ترین حالت ممکن به توافق رسیده است. وزارت خارجه آمریکا که گفته این مذاکرات در ماه جاری به شکلی بی‌سابقه تشدید شد و به مرحله نهایی نزدیک می‌شویم که نیازمند تصمیمات سیاسی است. تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای تاکید کرده که مذاکرات وین در حال نزدیک شدن به مرحله نهایی است.

این حرف را اما فقط آمریکایی‌ها و غربی‌ها نمی‌زنند. مثلا روزنامه همشهری با عنوان « فقط اراده سیاسی برای توافق‌لازم است» خوش‌بینی خود به آینده مذاکرات را نشان داده و نوشته اخبار منتشر شده از وین از حصول پیشرفت در گفت‌وگوها در محورهای اختلافی حکایت دارد و یک دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با وبگاه آمریکایی "دیپلماتیک" با تأکید بر اینکه طرف‌های مذاکره‌ در وین درحال آماده‌سازی پیش‌نویس هستند، گفته: این مذاکرات خوب پیش رفته است.

حالا باید منتظر ماند و دید که بعد از یک هفته مشورت کار به کجا می‌رسد و چه تصمیماتی گرفته می‌شود. حالا که می‌گویند پرانتزهای باز رو به کاهش است باید دید که کدام پرانتز اساسی باقی است که کار را به مشورت کشانده است. 

سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین الملل، معتقد است که مهم‌ترین اختلاف مذاکره کنندگان در وین این است که هیچ کشوری از مکانیزم ماشه استفاده نکند. زیرا معلوم نیست سه سال دیگر چه کسی در آمریکا رئیس جمهور شود و مشخص نیست که آن‌ها زمانی که به برجام باز می‌گردند چه خواسته‌هایی داشته باشند. آمریکا به دلیل خروج از برجام برای انجام این کار در حال حاضر هیچ حقی ندارد.

او در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه ایران به علت اینکه آمریکا بدعهدی کرده است انتظار دارد تا آن‌ها بیشتر از خود حسن نیت نشان دهند تا اندکی اعتماد بازسازی شود، گفته: تبادل زندانیان می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

تکلیف این مذاکرات زودتر از یک هفته دیگر معلوم نخواهد شد اما اینطور که به نظر می‌رسد دفتر توافق موقت و مذاکره مستقیم با آمریکا هم بسته نشده است. دبیرکمیسیون امنیت ملی در اظهارنظری گفته بود که ایران پیشنهاد توافق موقت را هنوز تایید یا رد نکرده است. شرط ایران برای مذاکره مستقیم هم که روشن است و بارها گفته شده؛ اینکه حاصل گفت‌وگو توافقی خوب، پایدار و منطبق بر منافع ایران باشد.

منبع: فردا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • طهماسبی
    1

    جناب دکتر ظریف اوایل امسال گفت که فقط توافق سیاسی برای نهایی شدن لازم است پس حدود یک سال ملت را علاف کردید به اینجا برسید دوباره ؟

  • الهامى
    2

    آخرش به قول قديمى ها هم چوب را ميخوريم ،هم پياز ،هم پول را ميديم ،ماهم با اين برنامه مسخره هسته ايمون ،ميلياردها از پول ملت هدر رفت آخرش هم هيچى ،اگه انرژى پاك ميخواستيم نصف ايران بيابان هست ،انرژى خورشيدى چه اشكالى داشت ،بمب ميخواستيد درست كنيم كه نشد فقط به نفع روسيه وچين شد تمام

  • ناشناس
    0

    خبر فوری سوال فرمودن ،از وین چه خبر؟
    جواب :سلامتی ،قربان شما ،شرمنده نفرمایید .🙃🤔

  • 5

    زرادخانه‌های اسرائیل منبع اصلی تهدید برای امنیت و ثبات منطقه است ولی متاسفانه آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه و سازمان های بین المللی تاکنون هیچ اقدامی و اعتراضی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اونایی که منفی دادن به حرف این بنده خدا معلومه لندن نشینان و اونطرفیند..و الا کجای حرفش اشکال داشت؟

      خبر فوری حواست باشه کیا خبرها. خاصت رو جنجالی میکنند فکر نکنی ایرانیای وطن پرست صفحه ات رو شلوغ کردند!!

  • 4

    دستگاه دیپلماسی ناتوان و عاجز کشورمان باید مدارک و مستندات متقن جنایات منافقین در ترور 18 هزار شهید را به تمام سازمان‌ها و کشورهای مطرح دنیا ارسال کند تا دنیا را به تحویل باقیمانده این آدم‌کش‌ها به ایران ترغیب کند و این جانیان به سزای ننگین خود برسند.
    دولت ناتوان و عاجز باید شکایت‌های خانواده‌های بیش از 18 هزار شهید ترور توسط منافقین داعشی‌صفت را در مجامع حقوقی بین‌المللی پیگیری بکند، نه مذاکرات وین وبرجام و خواستار مجازات باقی ماندگان این گروهک خیانتکار بشود.

  • 12

    رژیم جنایتکارآل سعود با کمک، حمایت و پشتیبانی آمریکا، کشورهای اروپایی و اسرائیل و در سایه سکوت سازمان های بین المللی بیش از12 هزار نفر را درمنا قتل عام کرده است ولی متاسفانه ومجامع حقوق بشری تاکنون کاری نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیارکرده اند؟
    واین درحالی است که آمریکایی ها جنایتکار، کشورهای اروپایی جنایتکار، کشورهای عربی جنایتکار، مدعیان حقوق بشرخیانتکار و سازمان های بین المللی خیانتکار تاکنون هیچ اعتراضی به این جنایات و حشیانه، وحشی گری و غیراسنانی سعودی ها جنایتکارنمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیارکرده اند.
    هفت سال است که عربستان جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده آمریکا جنایتکار شماره یک همراه با چند کشور جنایتکار شماره یک دیگر درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک به کمک غرب جنایتکار شمار ه یک مردم غیرنظامی، بی‌دفاع و مظلوم یمن را می‌کشد و هیچ‌ صدایی از آمریکا جنایتکار شماره یک و کشورهای غربی جنایتکار شماره یک بلند نمی‌شود. حال که ارتش یمن موفق شده با تعدادی پهپاد پالایشگاه عربستان را به آتش بکشد آمریکایی‌ها جنایتکار شماره یک به تقلا افتاده‌اند و سر و صدا و گریه و لابه راه‌ انداخته‌اند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      فکر کنم از این دلواپسانی هستی که از دیوار سفارت بالا میری خوب بیانیه میدی پدر مردم ایران در اومده فکر یمنی برو عمو کشکت رو بساب

  • 4

    ملاهای کثیف وطن فروش

  • پیش نگر
    1

    فقط دارید عمر مردم ایران را هدر میدهید و مردم را خر فرض کرده اید آخر این نمایش مسخره تسلیم به خواسته های انهاست که از اول هم قابل دسترسی بود یا جنگ که باعث نابودی زیر ساختهای ما و البته زیانهای سنگین موقت به طرف مقابل خواهد شد که این امر باعث تغییرات وسیع در ژئو پولیتیک منطقه و البته تغییرات اساسی در ایران خواهد شد پس زودتر تکلیف خودتان و مردم را روشن کنید و با شعور مردم بازی نکنید چون توان تامین نیازهای اولیه ملت را هم نداریدو با مردم با صداقت رفتار نمیکنید این را از وعده های تحقق نیافته دولت جدید در تامین قوت لا یموت و عدم برخورد با بوجود اورندگان وضع موجود به سادگی میتوان در یافت صبر و مهلت خداوند صابر نیز حدی دارد چه برسد به مخلوقاتش چه داخلی و چه خارجی که بسیاری در داخل دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و این بسیار خطرناک است خبر فوری من این مطلب را از سر دلسوزی برای صلاح همه از جمله مسئولین و ملت که خود نیز جزئی از ان هستم نوشتم اگر مجاز به چاپ هستی منتشر کن و گرنه به ترتیبی به دست مسئولین برسان تا بلکه انهایی که خود را به خواب زده و یا در توهم بهسر میبرند بیدار شوند ملت گرسنه به هیچکس رحم نمیکند باور کنید

  • استمرار طلب
    2

    گره کار در حفظ قدرت و استمرار طلبی ولو برای یکهفته بیشتر میباشد

  • خدامراد
    1

    سلام تا با امریکا مذاکره نکنیم فایده ندارد یعنی روسیه و چین هم مبادلات تجاری شان با دلار است نباید گول چین و روسیه را بخوریم مستقیم با خوده امریکا 80درصد ملت ایران با این کار موافق هستند اون بیست درصد هم که راضی نیستند برا منافع خودشان است

  • خدامراد
    2

    باور کنید همین روسیه و چین نمی گذارند مذاکره مستقیم با ایران انجام بشه چون می خواهند ایران مدام تحریم باشه و بازار را خودشان به دست بگیرند تا حالا هم این کار را کرده اند

  • کيان
    2

    فعلا که برگشتن با برادران بخور و بخواب سپاه مشورت کنن که به نظرتون میشه مملکت رو با جیب مردم تا حدود هفت سال اداره کرد یا بریم دست بوس بایدن چون چهار سال دیگه که ترامپ بیاد باز میزنه زیر همچی و اگر گردن کج کنیم میشه سه سالی نفسی کشید و از این اوضاع فلاکت با فعلا نجات پیدا کنیم

  • ناشناس
    0

    توافق حتمی است اما نمیدونم با چه کیفیتی حتما که تمام زحمت ها و پول های خرج شده واسه ای سانتریفیوژهای لعنتی از بین خواهد رفت

  • 0

    نصف عمرمون با این توافق های الکی هدر رفت دیونه شدیم آخه . امان از این روسیه و چین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها