واکنش یک پایگاه خبری صهیونیستی به سفر وزیر امور خارجه ایران به چین

مروری بر تاثیرات سفر مهم امیرعبداللهیان به چین/ نگرانی اسرائیل: اقتصاد ایران نجات پیدا می کند/ آمریکا دودل و سردرگم است/ منطقه در حال تحول؛ ایران و عربستان با وساطت چین آشتی می کنند؟

سفر وزیر امور خارجه ایران به چین باعث نگرانی یک پایگاه خبری اسرائیلی شده است. اورشلیم پست معتقد است نزدیک شدن ایران و چین به هم باعث قدرتمندتر شدن ایران می شود.

مروری بر تاثیرات سفر مهم امیرعبداللهیان به چین/ نگرانی اسرائیل: اقتصاد ایران نجات پیدا می کند/ آمریکا دودل و سردرگم است/ منطقه در حال تحول؛ ایران و عربستان با وساطت چین آشتی می کنند؟

به گزارش خبر فوری، سفر حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران) به چین واکنش بسیار زیادی را در فضای رسانه ای داخل و خارج به وجود آورده است. بسیاری این سفر را که در اوج مذاکرات وین با غرب به وقوع می پیوندد، حیاتی دانسته و درباره نتایج آن گمانه زنی های مختلف کرده اند.

اورشلیم پست اسرائیل یکی از رسانه های خارجی است که در گزارشی به این سفر و اهداف دیپلماتیک و اقتصادی آن پرداخته است. نویسنده گزارش، این سفر را در راستای نزدیکی چین و ایران به هم دانسته و ضمن ابراز نگرانی از این سفر، اعلام کرده که ممکن است این سفر نتایج بدی را برای رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکا در خاورمیانه داشته باشد.

نزدیکی ایران و چین منطقه را به سمت دو قطبی اقتصادی – سیاسی جدیدی پیش می برد؟

نویسنده پایگاه صهیونیستی اورشلیم پست در گزارش خود تاکید دارد که نزدیکی ایران و چین ممکن است بر روابط بین اسرائیل و کشورهای متحد آمریکا با چین تاثیر بگذارد چرا که هم اسرائیل و هم کشورهای متحد آمریکا (عربستان و امارات و...) در منطقه روابط اقتصادی و تجاری خوبی با چین دارند.

با این حال، نویسنده گزارش مدعی است بعید است روابط خوب ایران و چین روی رابطه اقتصادی چین و کشورهای متحد آمریکا تاثیر بگذارد. دیدارهای مقامات کشورهای عربی با مقامات چینی در هفته اخیر نشان می دهد که چین قصد ندارد روابط خود را محدود به یک کشور کند. همچنین، چین در حال اجرای طرح های اقتصادی مهمی از جمله طرح احیاء جاده ابریشم است و برای اجرای این پروژه وسیع احتیاج دارد که روابط خود را با کشورهای مختلف خوب نگه دارد.

البته نویسنده گزارش اورشلیم پست در ادامه تاکید دارد که ایران سود فراوانی از نزدیکی به چین می برد. اختلافات چین و آمریکا هر روز بیشتر می شود و پاندمی کرونا و شرایط اقتصادی دنیا هم بر این دشمنی و رقابت افزوده است. این اختلاف باعث شده ایران و چین به یکدیگر نزدیک تر شوند. ایران در حال حاضر تحریم است و از این رو، می تواند از طریق رابطه با چین وضعیت اقتصادی خود را بهتر کند.

 اما آیا این اختلاف باعث تحریک آمریکا مبنی بر فشار روی متحدان منطقه ای اش برای دوری از چین می شود؟ نویسنده معتقد است این امر بعید است. توضیح آنکه نکته مهم در اینجا این است که رویکرد و سیاست آمریکا در حال حاضر پیچیده و مبهم است. آمریکا دوست دارد جلوی پیشرفت چین را بگیرد و به خصوص مانع نفوذ او در منطقه خاورمیانه شده و از افزایش رابطه تجاری چین با متحدان درجه اولش یعنی اسرائیل و امارات جلوگیری کند اما در این زمینه جدی نیست و به متحدان فشار جدی را در این رابطه وارد نکرده است. در واقع، آمریکا از متحدانش درخواست کرده (demand) که با چین رابطه جدی نداشته باشند اما به آنها حکم الزام آوری (commitment) نکرده است.

از این رو می توان نتیجه گرفت که حتی در صورت نزدیکی ایران و چین به هم، رابطه چین و کشورهای متحد آمریکا در منطقه به هم نمی ریزد.

گزارشی که اسرائیل را به وحشت انداخت

نویسنده اورشلیم پست سپس به گزارش خبرگزاری فارس در رابطه با سفر امیرعبداللهیان به چین و دستاوردهای احتمالی این سفر برای ایران اشاره دارد. به گزارش فارس، سند برنامه همکاری جامع ایران و چین هفتم فروردین ماه در سفر وانگ یی به تهران بین وی و محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه به امضا رسید. آنگونه که بعد از امضای این سند اعلام شد سند مذکور در راستای صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی تدوین شده و لذا در مخالفت با هیچ طرف ثالثی و یا برای مداخله در امور هیچ کشوری نیست. این سند یک نقشه راه برای همکاری‌های جامع دو کشور ایران و چین بوده و لذا حاوی هیچ قراردادی نیست.

فارس در ادامه به نقل از مقامات چینی تاکید دارد که چین و ایران از دوستی دیرینه و عمیقی برخوردارند. مقامات چین گفته اند که "تحت هدایت سران دو کشور، روابط در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و قاطعانه از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع خود حمایت می‌کنیم."

در گزارش فارس به بیش از 50 سال رابطه اقتصادی و سیاسی ایران و چین اشاره ای شده است. نویسنده تاکید دارد که بنا به نظر مقامات ارشد ایران و مقامات ارشد چین، رابطه اقتصادی و سیاسی ایران و چین هر روز بیشتر می شود تا آنجا که «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز با ابراز خرسندی از این‌که روابط دو کشور در 50 سال گذشته فارغ از تغییر شرایط بین‌المللی رو به گسترش بوده، اظهار داشته: روابط دو کشور بخصوص پس از برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین، نتایج و دستاوردهای چشمگیری داشته و دارد.

این شواهد باعث ناراحتی اورشلیم پست شده و نویسنده گزارش این پایگاه صهیونیستی تاکید دارد که نزدیکی ایران و چین در زمانی که هنوز فشارهای آمریکا روی ایران و اقتصادش وجود دارد، کاملا به نفع ایران است و می تواند این کشور را از زیر فشار خارج کند.

تاثیر ژئوپولیتیک نزدیکی ایران و چین، آیا ایران و متحدان آمریکا دوست می شوند؟

اورشلیم پست در انتهای گزارشش به تاثیر نزدیکی ایران و چین بر شرایط ژئوپولیتیک منطقه و کشورهای متحد ایران نیز اشاره می کند. نویسنده مدعی است که چین به علت رابطه اقتصادی که با کشورهای منطقه دارد ممکن است باعث شود ایران روابطش را با کشورهای اطراف کمی تغییر داده و منعطف تر کند.

گفتگوهای ایران و عربستان از آن طرح هایی است که می تواند تشویق چین را به دنبال داشته باشد. چین بسیار دوست دارد که رابطه ایران و عربستان بهبود یابد و اختلافات و درگیری های نظامی و غیر نظامی متحدان ایران (از جمله لبنان و عراق و یمن و ...) با متحدان آمریکا (ائتلاف سعودی و اسرائیل) کم شود.

نویسنده در انتها تاکید دارد که نتیجه همه این بحث ها نشان می دهد که دیدار هفته جاری وزیر امور خارجه ایران با مقامات چینی می تواند نقطه عطفی در تحولات منطقه باشد.

 

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • امیرعلی
    6

    فکر کنم دوره دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی بود که یک قرارداد 20 ساله اقتصادی و نظامی با روسیه بسته شد، چه اتفاقی افتاد؟ آیا نیروگاه اتمی بوشهر به بهره برداری کامل رسید؟ آیا تو صنایع زیرساختی کشورمون اتفاقی افتاد؟ چه اتفاقی افتاد؟ چین هم همونه. شرکت های مستقر در چین و روسیه اونطوری نیستند که حکومتشون دستور بده و شرکت های هم بگن چشم. اونها با کشورهای غربی مراودات تجاری سنگین دارند. تنها چیزی که نصیب ایران میشه غارت منابع هست. در ضمن در مورد FATF چی، آیا تصویب شده، حتی به صورت ظاهری بگن اوکی قبول.

    نظرات شما -
    • چرا
      12

      چه خبره ؟؟؟
      اینقدر چرت نوشتن ،،نیازی نیست
      یک سفر کاری روتین همه کشورها

    • چرا و مرض
      0

      يه سفر كاري روتين بر مبناي يك توافق مبهم ٢٥ ساله و بدون اعلام حتي كليات قرارداد برا ملت.

  • مری
    5

    بسیار ساده لوحانه است که چین امریکا را ول کرده به ایران چسبیده حتی این قرارداد بدون رضایت امریکا نبوده و صددرصد چین اطلاع دارد که برجام را ایران مجبورهست بپذیردو این سفر هم و افزایش قراردادها ناشی از اگاهی چین از وین است اگه برجام پذیرفته نشه هرگز اینکارو نمیکنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پس بگو 140 کشور با ایران مراوده دارند واسه چی هست!! نخیر قربان! در ضمن خبر فوری فکر نکن کسی نمی فهمد که در مورد کوره آجر که منفجر شد گفتی چینی برای تخریب بود وقتی قرارداد و سفر در میان بوده

  • ناشناس
    5

    تحلیل‌های آبکی و خنده دار.......

  • به تمام چین ستیزان و روسیه گریزان ها ..............
    7

    اگر اگر اگر
    اگر در چند سال آینده چین قدرت خود را تثبیت کند و از امریکا جلو بزند و آمریکا از بورس و چشم غرب گرایان بیفتد همین حضرات روشنفکر ما به جای تبلیغ مکاتب غربی مانند لیبرالیسم و جامعه مدنی و بسط دموکراسی به سینه زنی در زیر مکتب کنفسیوس و بودایی خواهند پرداخت ....
    به همین راحتی ... راحت از خوردن آب ... این ذات جریان روشنفکری ماست .
    ولی دستگاه دیپلماسی ایران فراتر از غیل و غال های شکست خورده های برجامی در این یک دهه اخیر باید با در نظر گرفتن منافع کلان ملی تعامل با همسایگان را شروع کرده و به خوبی مدیریت کند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      43 ساله داریم با اگر و انشالله زندگی می کنیم نتیجه اش چه شد؟فقر و فلاکت!یادت باشه اگر .....را کاشتن تا ابد هم در نمیامد! پس دلت رو به اگر خوش نکن این نقد بگیر و دست از آن نسیه بدار

  • دیپلماسی بنفش !!!!!!!!!!!!!!!!!!
    2

    اقای امیر عبداللهیان سرنوشت دکتر ظریف را نصب العین خود قرار دهید ..
    در دنیای دیپلماسی این لبخند و انفعال است که جواب نمی دهد
    این وادادگی است که منافع ملی را قربانی می کند
    ضررهای دیپلماسی بنفش را با با پوست و استخوانمان تجربه کردیم مبادا دوباره با همین روش از شرق هم ضربه بخوریم ........
    تورم بنفش هنوز با مردم مظلوم ایران کار دارد ..........

  • فرزند ایران زمین
    3

    صرف داشتن رابطه با دیگر کشورها مشکل خاصی نداشته بلکه خوب است اما برای فرار از فشار و تحریم در دامان قدرت دیگری افتادن فاجعه خواهد بود خصوصا چین و روسیه. و زمان به حکمرانان و مردم بیچاره حقیقت این مساله رو نشون خواهد داد.

  • زمان
    3

    اين ره كه ميروي به تركستان است!

    نظرات شما -
    • مت
      1

      خوبه همه هم کارشناس شدید
      هر طرف که پا می گذارند انگار پا روی دم عده ای گذاشته اند خخخ

  • سید عفیر(ع)
    3

    از زمان گذشته ثابت شده ،کمونیست ها آدمای خیلی خوبی هستن و ملاها هم از اونها بهتر!!!!

  • دن کیشوت
    5

    اخبار جمهوری آخوندی : آمریکا نگران است، انگلیس ویران شد، آلمان خانه خراب شد، فرانسه نابود شد و ...، ایران در حال پیشرفت، به زودی ابر قدرت تمام کهکشان ها خواهیم شد، اقتصاد برتر دنیا خواهیم بود، آماده صادرات واکسن به آمریکا هستیم، آماده اشتغالزایی برای جمعیت بیکار اروپا و آمریکا هستیم ، شکمهایتان را با زمان شاه مقایسه کنید و...

  • ناشناس
    4

    چین و روسیه و آمریکا بدون اجازه ی اسرائیل آب نمی خورند ما ایرانی ها چه ساده لوح هستیم .چه خبر های مهمی

  • ناشناس
    2

    اوضتع ایران نه به امریکا و نه به چین ربط دارد اوضاع ایران به یک عده نان به نرخ روز خوران دگم مغز که در ظاهر صدای مرگ بر این و آن گوش ملت را کر کرده ولی درخفا با آمریکا هم پیاله هستند کسانی که هر شب جای زخم مهر نماز را بر روی پیشانی خود تازه می کنند کسانی که خود را مدافع مستضعفین میدانند ولی رگ مستضعفین در زیر دندانهای خونخوار فرزندانشان است

  • ناشناس
    1

    تاثیرات سفر پروفسور دکتر سید امیر عبداللهیان (ره)فروش ایران به چنین در مقابل یک مشت دلار و ین و کمی آب ساندیس

  • ناشناس
    2

    خدا بیامرز راست گفت دین از سیاست جداست

  • ناشناس
    1

    خدا لعنت کند مادرانی که اوایل انقلاب فرزندان خودشان را لو داده تا توسط خلخالی اعدام شوند

  • اصول گرا
    0

    يك كشور را معرفى كنيد كه باهمكارى كردن با چين وروسيه ونوشتن قراردادهاى آنچنانى پيشرفت كرده وملتش رفاه وآسايش داشته است فقط يكى ممنون

  • از چاله
    0

    در قرارداد پروژه تهران شمال با چین ،این کشور بدون جابجا کردن حتی یک فرغون خاک ،کل پول قرار داد را گرفت و از پروژه خارج شد !!!!!! حالا حساب کنید با این قرار داد ننگین 25ساله ،چه بالایی میخواهد سر مردم ایران بیاورد !!!!
    لعنت بر وطن فروش

  • حراجی ملاها
    0

    🔹 درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین:

    #️⃣بیشتر دعواهای دنیا بر سر انرژیه، و برخلاف تصور عوام؛ بر سر تصاحب استحصالش نیست، بر سر قیمتشه. مردم ما هنوز فکر می‌کنند آمریکا به عراق حمله کرد تا نفتش رو ببره! انگار برای اینکه نفتش رو ببره باید حتما با تانک وارد می‌شد!.. اما موضوع این نیست که کی اون نفت رو داره درمیاره و میفروشه، مهم اینه که چند میفروشه. و اینکه چند میفروشه بستگی به این داره که چقدر براش درمیاد.

    یک نسبتی داریم ما که درباره دخل و خرج استخراج انرژیه. مردم عموما به این واقعیت توجهی ندارند، اما در دنیای واقعی برای اینکه انرژی رو استخراج کنیم، باید انرژی صرف کنیم. مثلا در مورد نفت و گاز، باید انرژی صرف کنیم که چاه بزنیم، یا چاه رو سالم نگه داریم، تأسیسات بسازیم، یه عده کارگر کار کنند، و ازین قبیل. همیشه انرژی‌ای که بدست میاریم خیلی بیشتر از انرژی‌ایه که صرف می‌کنیم. چون اگه غیر ازین بود مرض نداشتیم که انرژی صرفش کنیم. اما این نسبت در گذشته خیلی بیشتر بوده. مثلا زمانی که انگلیسی‌ها داشتند از میادین نفت ایران بهره‌برداری می‌کردند، این نسبت ۱۲۰۰ به ۱ بوده! یعنی یک واحد انرژی صرف می‌شد، و هزار و دویست واحد انرژی بدست می‌اومد. به مرور این نسبت کوچکتر شد. تا اینکه الان به یک عدد تک‌رقمی رسیده! مثلا فرض کنید ۶ به ۱، که یعنی به ازای یک واحد انرژی صرف شده، فقط شش واحد انرژی بدست میاد. (یکی از دلایل افت شدید این نسبت در سال‌های اخیر، نیاز به استفاده از روش‌های پیچیده مثل شیل و چاه‌های افقی برای استخراجه).

    حالا مشکل پایین اومدن این نسبت چیه؟ مشکلش اینه که با این روند، قیمت انرژی به شدت بالا میره، تا جایی که هر اقتصادی از پس تأمین هزینه‌هاش برنمیاد. یکی ازون اقتصادها هم اقتصاد چینه. این کشور به شدت معتاد انرژی ارزان‌قیمته. اساسا ساختار صنعت و صادراتش طوریه که بدون انرژی ارزان، دچار مشکل میشه. اون‌ها از روند اون نسبتی که صحبتش شد، به خوبی خبر دارند، و می‌دونند که قیمت انرژی این نیست، و این نخواهند ماند. پس هر نوع تخفیف تضمین شده‌ای رو، روی هوا میزنند.

    اما پایین اومدن اون نسبت، یه بحران دیگه‌ای رو هم نشون میده. و اون کم اومدن انرژیه! وقتی مجبوری انرژی بیشتری صرف کنی تا انرژی بدست بیاری، یعنی منابع موجود انقدری نیست که بشه با صرف انرژی کمتر بدستش آورد! مردم فکر می‌کنند نفت و گاز خیلی زیاده و حالا حالاها تموم نمیشه. اما به این توجه ندارند که ساختار تمدنی خیلی از کشورها طوری شکل گرفته که انگار نامحدودند. اون موقع که مردم چین تو دهات‌ها زندگی می‌کردند، نه گاز داشتند نه ماشین. الان خلوت‌ترین شهرهای چین پونزده میلیون نفر جمعیت داره، که همشون هم گاز لازم دارند هم نفت. اما این وضعیت مختص کشورهای واردکننده سوخت‌های فسیلی نیست. کشورهای تولیدکننده هم گرفتار هستند. مثلا ازبکستان صادراتش به چین رو متوقف کرد، چون برای مصرف خودش کم آورده! ایران هم که تا همین چند سال پیش خیال صادرات گاز به هند رو در سر می‌پروروند، حالا نگران اینه که چندسال دیگه واردکننده گاز بشه! و چین هم اینو میدونه که خود تولیدکننده‌ها، قراره زیر بار مصرف داخلی خودشون زایمان کنند. پس به نفعشه که سهم خرید رو از قبل تضمین کنه. اون مجوز اعزام ۵هزار نیروی نظامی هم برای روز مباداست که یک وقت وضعیت قزاقستان در ایران پیش اومد، و مردم ریختند در مراکز حساس و گفتند «خودمون آب و برق‌مون قطعه چرا میفرستید به چین»، اجازه داشته باشند هم به سر و هم به پا شلیک کنند.

    بنابراین ما علاوه بر همه بحران‌های موجود در مملکت، در آستانه برخورد با یک کوه یخی هم هستیم و اون بحران انرژیه. دولت جمهوری‌اسلامی، تصور می‌کنه محدودیت‌های فیزیکی رو با مکانیزم‌های بازاری میشه دور زد. به این معنی که اگه قیمت‌ها رو بالا ببریم، مصرف کم میشه!.. اما انرژی با سیگار فرق داره. ممکنه بالابردن قیمت سیگار مصرفش رو کم کنه، چون مردم اگر سیگار نکشن نمی‌میرند، و اساسا نقش مهمی در زندگی نداره (غیر از زندگی سرباز وظیفه در پادگان). اما انرژی اینطور نیست. تا وقتی چهار پنجم جمعیت مملکت در شهرها ساکن شده‌اند، و یک سوم جمعیت شهرنشین در حوزه تهران و اطرافش تجمع کرده‌اند، و تا وقتی صنعت و کشاورزی با سبک پرمصرف توسعه پیدا کرده‌اند، مصرف داخلی به شدت بالا خواهد بود و همینطور بیشتر خواهد شد. چه قیمتش همینقدری باشه که الان است، چه ده برابر بشه.
    اما درست در هنگام برخورد با این کوه یخی، به علت تعهداتی که حکومت به چین (و بقیه) داده، امکان استفاده از قایق‌های نجات هم وجود نخواهد داشت.

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    چرا هیچ وقت واقعیت را به مردم نمی گوئید؟؟؟؟
    ۴۳ ساله با مردم صادق و شفاف نیستید و همین است که مردم از صدا و سیما بلندگوی افول گرایان و نظام فراری و رو به فضای مجازی و منابع و رسانه های خبری اونور آب آوردند!! علت عملکرد خودتان است که فقط فقط دافعه ایجاد و مردم را نسبت به خود و نظام و حاکمیت بی اعتماد کردید..

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    چرا هیچ وقت واقعیت را به مردم نمی گوئید؟؟؟؟
    ۴۳ ساله با مردم صادق و شفاف نیستید و ۴۳ سال انکار و تکذیب و پنهانکاری ...تا کی می خواهید ادامه دهید ؟؟ همین است که مردم از صدا و سیما بلندگوی افول گرایان و نظام فراری و رو به فضای مجازی و منابع و رسانه های خبری اونور آب آوردند!! علت عملکرد خودتان است که فقط فقط دافعه ایجاد و مردم را نسبت به خود و نظام و حاکمیت بی اعتماد کردید..

  • ناشناس
    0

    خودمون که توان ولیاقت حکومت واداره برمردمو نداشتیم ببینیم چینیها درعرض ۲۵ سال باتغییر ژن مردم ایران توان اطاعت مردم از حکومت رادارن یانه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها