هفته داغ دیپلماسی در چین هم‌زمان با سفر امیرعبداللهیان و مذاکرات وین

خبرگزاری رویترز در گزارشی به جزئیات سفر وزرای خارجه کشورهای منطقه از جمله وزیر امور خارجه ایران به چین پرداخته و هم‌زمانی آن با برگزاری مذاکرات وین را مورد توجه قرار داده است.

هفته داغ دیپلماسی در چین هم‌زمان با سفر امیرعبداللهیان و مذاکرات وین

خبرگزاری رویترز درباره سفر قریب‌الوقوع وزرای امور خارجه کشورهای منطقه به چین نوشت: وزارت امور خارجه چین اعلام کرده است، وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران و ترکیه قرار است این هفته به طور جداگانه برای مذاکرات رسمی به چین سفر کنند؛ این در حالی است که دور هشتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نیز در وین در جریان است.

رویترز ادامه داد: طبق اعلام وزرات امور خارجه چین، وزرای امور خارجه عربستان سعودی، کویت، عمان، بحرین و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس قرار است از دوشنبه تا جمعه به چین سفر کنند. وزیر امور خارجه ترکیه نیز طبق برنامه روز چهارشنبه[۲۲ دی] و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز جمعه[۲۴ دی] عازم چین می‌شوند.

در گزارش این خبرگزاری درباره سفر وزرای امور خارجه منطقه به چین آمده است، وانگ وانبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: چین و ایران در حمایت از یک‌دیگر در زمینه مسائل راهبردی مصمم هستند.

این خبرگزاری ادامه می‌دهد: وزارت امور خارجه ایران گفته است امیرعبداللهیان قرار است درباره قرارداد همکاری ۲۵ ساله میان دو کشور[چین و ایران] صحبت کند. چین پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، تبدیل به رگ حیاتی اقتصاد ایران شد.

به نوشته رویترز، بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین،‌ وانگ یی، وزیر امور خارجه این کشور دوشنبه و سه‌شنبه این هفته با همتایان سعودی و بحرینی‌اش دیدار کرده بود که درباره مسائل مربوط به مذاکرات وین تبادل نظر کردند. کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی اگرچه عضو توافق هسته‌ای نیستند، درباره «بلندپروازی‌های هسته‌ای» ایران، برنامه موشکی آن و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیشتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت: آقای امیرعبداللهیان آخر هفته جاری به دعوت همتای چینی خود سفری به این کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این سفر موضوعات مختلفی مورد گفت‌وگوی مقامات دو کشور قرار خواهد گرفت که نقشه راه ۲۵ ساله نیز یکی از این موضوعات است. مجریان این نقشه راه از وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف هستند و روند پیگیری و بخش‌های مختلف آن در دست پیگیری است.

همچنین محمد کشاورز زاده سفیر کشورمان در چین در توییتی در این باره نوشت: ‌وزرای خارجه ‎ایران و ‎چین طی سالیان گذشته متناوبا با هم دیدار داشتند در ابتدای سال جاری وانگ یی در سفر به ایران برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله را امضا کرد و در سفر هفته جاری دکتر امیر عبداللهیان به چین موضوعات متنوعی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت که در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها