سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس:

کشورهای خارجی آماده ارائه امتیارهای ویژه به نخبگان ایرانی برای جذبشان هستند

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت که کشورهای خارجی آماده ارائه امتیازات مختلفی به جوانان ایرانی هستند تا نخبگان را جذب کنند.

کشورهای خارجی آماده ارائه امتیارهای ویژه به نخبگان ایرانی برای جذبشان هستند

محمدعلی محسنی بندپی در نطق میان دستور نشست علنی امروز گفت که «امروز نه تنها آمریکا، کانادا و اروپا مرز‌های خود را به سوی جوانان ما گشوده‌اند بلکه کشور‌های چین، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی و حتی هنگ کنگ هم آماده ارائه بورسیه به جوانان ما یا هرگونه امتیاز دیگر برای جذب نخبگان است؛ چراکه به معنای واقعی معتقدند باید برای حل مشکل کشورشان راه حل علمی پیدا کنند.»

این نماینده  برای جلوگیری از مهاجرت مردم و جوانان از مسئولان خواست نگرانی‌های جامعه و چند گروه از جمله اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، پزشکان، پرستاران، معلمان، کارگران، بازنشستگان، کارمندان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رفع شود.

برخی رسانه‌ها در ماه‌های گذشته با استناد به آمارهای صدخانه مهاجرت ایران اعلام کرده‌اند ۳۷ درصد از دارندگان مدال در المپیادهای دانش‌آموزی در بازه زمانی سال‌های ۸۰ تا ۹۱ مهاجرت کرده‌اند. همچنین ۲۵ درصد از مشمولان بنیاد نخبگان و ۱۵ درصد از رتبه‌های زیر هزار کنکور سراسری در کشورهای دیگر مقیم هستند.

رسانه‌ها به نقل از محمد وحیدی، از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نوشته‌اند که «ایران در بین ۹۸ کشوری که نخبگان خود را با مهاجرت از دست می‌دهند، جزو کشورهای با بالاترین آمارها قرار دارد.»

اما در مقابل آذر ماه امسال خبرگزاری مهر به آماری که رصدخانه مهاجرت ایران در اختیار آنها قرار داده اشاره کرده و نوشته است «برخلاف ادعاهای مطرح شده در رسانه‌ها که همواره ایران را در صدر کشورهای مهاجر فرست قرار می‌دهند، اما واقعیت‌های آماری خلاف این ادعاها را ثابت می‌کنند. با توجه به آخرین آمار موجود در سال ۲۰۲۰ رتبه مهاجر فرستی ایران از میان ۲۳۲ کشور جهان ۵۴ بوده است.»

بر اساس گزارش این رسانه، کشورهای امارات متحده عربی با ۵۴ هزار نفر، ایالات متحده آمریکا با ۳۸۷ هزار نفر، آلمان با ۱۵۲ هزار نفر، ترکیه با ۸۴ هزار نفر، انگلستان با ۸۳ هزار نفر پنج مقصد اول مهاجران ایرانی در جهان هستند.

این گفته در حالی مطرح می‌شود که آذر ماه امسال رهبری انقلاب در دیدار با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، مهاجرفرستی و تشویق برخی عناصر در دانشگاه‌ها برای خروج جوانان نخبه از میهن و مأیوس کردن آنها از آینده را خیانت صریح به کشور و دشمنی خواند. 

به نظر می‌رسد این گفته آیت الله خامنه‌ای درباره جلوگیری از مهاجرت نخبگان ایرانی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته باشد. اگرچه ایشان «تمایل یک نخبه برای مهاجرت به کشوری دیگر با این نگاه و توجه که بدهکار کشور است و پس از تحصیل بازخواهد گشت» را بلامانع دانسته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    0

    اگه نخبه ها باشند که عسگریها رییس هلدینگ خلیج فارس نمیشوند .

  • استاد دانشگاه
    0

    سلام هر کسی رفت دیگه بر نخواهد گشت! متقاضی اخذ پذیرش در مقطع فوق دکترای خارج هستم و قدر دان دعاهای پر ملات و مستحاب شما

  • فریب خورده
    0

    فراری دادن جوانان از وطن همه به برکت انقلاب و خون شهدا است و نمردیم معنی برکت را در این نظام فهمیدیم !!!

  • مهاجرت
    0

    بزار نخبه ها برن شما به پخمه نیاز دارید که برای گرفتن پست و مقام در صف اند.

  • مگه
    0

    اگه شما به نخبه ی علمی احتیاج داشتید ،با خیلی از مسائل کنار می آمدید!!!چون جای بیسوادان قدرت طلب را تنگ میکنند زیاد در قید ماندن آنها نیستید،در ضمن کدام رییس بیسوادی از زیر دست با سواد و داناتر از خودش خوشش می اید،و کدام فرد دانایی قبول میکند که یک بیسواد به او امر و نهی کند

  • بازنشسته
    0

    باصطلاح دولتمردان بجای تفسیر قیمت تخم مرغ کاری کنند که نخبگان امریکا اروپا ایران را بهشت روی زمین ببینند وبیاید اینجا زندگی کنند

  • سرباز کوروش
    0

    تو فقه و خرافات هم نخبه زیاد داریم، اینا چرا فرار نمیکنن برن عراق و سوریه و لبنان.....با اینکه به کشور خیلی خیلی بدهکارن، نه تنها باز نگشتنشون بلامانع است بلکه باعث خیر و صلاح مملکت است...

  • قلندر واقعی
    0

    عصر ما عصر بلا عصر لمس انتها عصر فقدان حقیقت عصر انکار خداااااااااااا عصر تشویش و گلِه عصر پاپوش و تله عصر افعی عصر گرگ معصیتهای بززززززرررگ عصر حواری عصر ذلت دور کوچ عصر هجرت موسم بی اعتنایی عصر بند و نه رهایی عصر بی هویتی ما سربلندی ارازل جزوه های تکه پاره قوم رنجیده و غافل روی امتداد این عصر ما فراموش شدگانیم نابجا فرمان بریمو پند و اندرز نستانیم عصر گرگهای گرسنه عصر خونبازی خون آشام عصر سکوت برررهههها لعنت خدا به پزشکان و تمام مسئولان بی ریشه ستم پیشه کمیسیون پزشکی بنیاد جانبازان حق و حقوق مرا پایمال کرد اینها پزشک نیستند اینا زرررشکند نفرین من و زن بچه‌هام گریبانگیر شما خواهد بود تا ابد خیر و خوشی نبینید کسانیکه مدارک و عکسها و سی دی های مجروحیت مرا نادیده گرفتین آه من مجروح ستم دیده آتش به جان شما خواهد شد بخصوص آه زن و بچه‌ها م.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها