انتشار پیش‌نویس قانون اساسی جدید بلاروس/ رئیس‌جمهور بیش از ۲ دوره نمی‌تواند در قدرت باشد

پیش‌نویس قانون اساسی جدید بلاروس مدت تصدی‌گری ریاست‌جمهوری را دو دوره تعیین کرده است.

انتشار پیش‌نویس قانون اساسی جدید بلاروس/ رئیس‌جمهور بیش از ۲ دوره نمی‌تواند در قدرت باشد

در پیش‌نویس جدیدی که خبرگزاری بلتای بلاروس امروز، دوشنبه منتشر کرد، آمده است‌: رئیس‌جمهوری برای مدت پنج ساله از سوی مردم جمهوری بلاروس "براساس رای گیری سراسری، آزاد، برابر و مستقیم و محرمانه" انتخاب می‌شود.

همچنین اشاره شده‌ است، یک شخص نمی‌تواند برای بیش از دو دوره رئیس‌جمهور شود.

در این پیش‌نویس که قرار است قبل از ماه مارس آینده به همه‌پرسی گذاشته شود، آمده است: بندهای مربوط به مدت حکمرانی رئیس‌جمهور با آغاز به عهده گرفتن اختیارات رئیس‌جمهوری منتخب اجرایی می‌شوند.

همچنین طبق این سند،‌ دایره اختیارات رئیس‌جمهوری شامل حق او در اعمال وضعیت فوق‌العاده در صورت وقوع حوادث و نیز در صورت تلاش‌ها برای تغییر نظام قانون اساسی از طریق خشونت و کنترل بر قدرت یا وقوع شورش مسلحانه یا اغتشاشات گروهی و تنش‌های دیگر است که موجب ایجاد خشونت و تهدید از سوی گروه‌ها یا جریان‌ها شود و روند زندگی و جان مردم  و نیز تمامیت ارضی و موجودیت کشور را به خطر بیندازد.

در عین حال طبق پیش‌نویس قانون اساسی جدید، "مجمع مردمی عموم بلاروس" حق عزل رئیس‌جمهور را در صورت نقض قانون اساسی با ارتکاب خیانت بزرگ یا هر جرم مهم دیگر را دارد.

همچنین طبق پیش‌نویس قانون اساسی، از حق این مجمع اعمال وضعیت فوق‌العاده و حکومت نظامی در کشور در صورت ناتوانی رئیس‌جمهوری از انجام وظایفش است. 

این اصلاحات مطرح شده برای همه پرسی مردمی مجمع مردمی عموم بلاروس را سیستمی قانونی با اعطای اختیارات بیشتر قرار می‌دهد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها