یک فعال اصلاح طلب:

شورای نگهبان حتی یک اصلاح‌طلب شناخته‌ شده را برای رقابت انتخاباتی باقی نگذاشت

حسن رسولی گفت : در انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان پا را از آن حد هم فراتر گذاشت و حتی یک نفر هم اصلاح طلب شناخته شده باقی نگذاشت.

 شورای نگهبان حتی یک اصلاح‌طلب شناخته‌ شده را برای رقابت انتخاباتی باقی نگذاشت

حسن رسولی از چهره های سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: امروز جریان اصولگرا نمی تواند همه تقصیرها را به گردن فردی مثل آقای حسن روحانی و امثال آن بیندازد؛ چرا که امروز همه ارکان نظام از قوای سه گانه تا نهادها و مراجع ذی نفوذی مثل حوزه‌های علمیه و سایر مراکز مؤسس، همه در سطح کلان هم سو هستند و من فکر می کنم هم سویی این سه قوه در سطح کلان از یک طرف بار مسئولیت جریان اصولگرا را به طور عام سنگین می کند.

حسن رسولی در پاسخ به این سوال که همسویی دولت و مجلس تا چه زمانی دوام دارد و این انتقادات زودهنگام نمایندگان مجلس از دولت را چگونه می‌بینید؟ به جماران گفت: هم سویی قوای سه گانه را که خصیصه فعلی ساختار قدرت در ایران است به نظر من از دو منظر می توان مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. سطح اول «سطح خرد» به معنای روابط و مناسبات این سه قوه با توجه به جایگاه مستقلانه‌ای که حسب اصل ۵۷ قانون اساسی دارند است و هر کدام از این سه قوه به لحاظ اختیارات و مسئولیت‌ها در حوزه و عرصه‌ای جداگانه ایفای نقش کنند.

نمایندگان باید به مردم حوزه انتخابیه شان پاسخگو باشند

او افزود: به عنوان مثال ۲۹۰ نفر از نمایندگان مجلس که تشکیل دهنده خانه ملت در پارلمان ملی هستند دو شأن قانون‌گذاری و نظارتی دارند و در عین حال در عمل  به وظیفه نمایندگی در حوزه‌های انتخابیه با قاطبه مردم ارتباط دارند و در مورد چالش‌ها، تنگناها و موارد متنوع زندگی مردم به ویژه تنگناهای معیشتی مخاطب قرار می‌گیرند و مورد سؤال واقع می‌شوند و به همه این مطالبات فقط از یک موضع یکدستی قوای سه گانه و از موضع یک جریان واحد اصولگرا نمی‌توانند پاسخ بدهند.

قوه مجریه قوه حاضر در صحنه و میدان عمل است

این چهره سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: ما اخیر با یک تجمع بی سابقه‌ای در حاشیه زاینده رود مواجه بودیم و هستیم، آیا نمایندگان استان اصفهان و شهر اصفهان می توانند در مواجهه با این تجمع از موضع یکدستی دفاع کنند؟! قوه قضاییه در حقیقت قوه‌ای است که محل فصل دعاوی آحاد جامعه علیه یکدیگر است و در حقیقت وظیفه‌ای جز اجرای عدالت ندارد، لذا در دو حوزه پیشگیری  و مبارزه با جرایم و در حقیقت اقدامات خلاف قانون رو به رو است، قوه مجریه قوه حاضر در صحنه و میدان عمل است و نسبت به همه مسائل فراروی کشور باید عمل‌گرایانه رفتار کند و نمی تواند به صورت خطی به معنای سیاسی رفتار از پیش تعیین شده‌ای داشته باشد.

آیا امیرعبداللهیان و باقری کنی می‌توانند با همان ادبیات قبلی درباره برجام سخن بگویند؟!

سیدحسن رسولی اشاره کرد: مثلا امروز دیپلمات‌های دولت سیزدهم در عرصه مذاکرات هسته‌ای حاضر و فعال هستند، آیا آقای امیرعبداللهیان و آقای باقری کنی می توانند متناسب با آنچه که در گذشته برجام را باعث آبرو ریزی می دانستند، امروز که از مقام منتقد خارج شدند و در حوزه عمل و اجرا هستند نیز با همان ادبیات و با همان مواضع نسبت به مهمترین موضوع موجود در حوزه سیاست خارجی که مسأله هسته‌ای است، برخورد کنند؟! قطعا پاسخ بلی نیست و پاسخ خیر است. لذا در ذات وظایف سه گانه قوای سه گانه کشور مواردی هست که نمی توانند در قالب یک مجموعه منسجم حرکت کنند.

وی اضافه کرد: مثال عینی تر آن، این است که دو وزیری که آقای رئیس جمهور معرفی کرده‌اند و هر دو وزیر را مجلس رد کرده است، در حقیقت نمایندگان مجلس یا باید انتقاد و اعتراض جمعیت بیش از یک میلیونی خانواده آموزش و پرورش را تحمل می کردند و رأی می دادند که کسب رضایت از رئیس جمهور مورد حمایت آنها شود یا اینکه باید با یک برخورد واقع بینانه؛ چرا که سطح این دو وزیر با جایگاه وسیع و رفیع نهاد آموزش و پرورش فاصله بسیار داشت به قبول واقعیت تن می دادند که تن دادند و طبعا نوع این ناهماهنگی‌ها و تنش‌ها بروز و ظهور پیدا می کند. به نظر من این موارد در سطح خرد است .

شورای نگهبان حتی یک اصلاح‌طلب شناخته‌شده را برای رقابت انتخاباتی باقی نگذاشت!

رسولی با اشاره به رد صلاحیت بسیاری از کاندیداهای اصلاح طلب بیان کرد: در سطح کلان در کنار همه مسائلی که در دو انتخابات اخیر در کشور اتفاق افتاد، در انتخابات مجلس سال ۹۸ کمتر از انگشتان دو دست، برای اصلاح طلبان در سراسر کشور حوزه انتخابیه باقی مانده بود که امکان رقابت باشد، مثلا در تبریز آقای دکتر پزشکیان بود و مجلس تقریبا مجلسی یک دست شد، در انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان پا را از آن حد هم فراتر گذاشت و حتی یک نفر هم اصلاح طلب شناخته شده باقی نگذاشت و باز پیش روانه‌تر از گذشته چهره‌هایی مثل آقای لاریجانی و آقای شریعتمداری را هم رد کرد و عملا رقابت‌های انتخاباتی را به یک مسیر بن بست اختصاصی هدایت کرد که یک شکلی از رقابت‌های سیاسی بود.

اصولگرایان دیگر نمی توانند همه تقصیرات را به گردن روحانی بیندازند

او ادامه داد: صرف نظر از آثار و پیامدهای مخربی که این رفتار شورای نگهبان برای ایران و ایرانیان داشته است به نظر من در شرایط فعلی ما دیگر با گسست و دو گانگی در حاکمیت در سطح کلان رو به رو نیستیم و امروز جریان اصولگرا نمی تواند همه تقصیرها را به گردن فردی مثل آقای حسن روحانی و امثال آن بیندازد؛ چرا که امروز همه ارکان نظام از قوای سه گانه تا نهادها و مراجع ذی نفوذی مثل حوزه‌های علمیه و سایر مراکز مؤسس، همه در سطح کلان هم سو هستند و من فکر می کنم هم سویی این سه قوه در سطح کلان از یک طرف بار مسئولیت جریان اصولگرا را به طور عام سنگین می کند. چون در این شرایط امکان فرار رو به جلو و فرافکنی و نسبت دادن ایرادات و تنگناهای موجود به غیر، برای آنها فراهم نیست و به قول معروف ریش و قیچی دست خودشان است و در مواجهه با مسائل مهم کشور مثل اقتصاد داخلی و روابط خارجی و پرونده هسته‌ای به عنوان یک کل یک دست باید تصمیم بگیرند.

یکدستی قدرت مسئولیت اصولگرایان را سنگین تر می کند

رسولی تصریح کرد: همه در جریان مخالفت‌هایی که بین سه قوه بوده و بعضی از مصادیقی که من عرض کردم مثل وزیر آموزش پرورش بودیم که در این صد و چند روز هیچ بیان مخالفی در مسائل سطح بالا و کلان کشور نبوده است(به طور مشخص در حوزه هسته‌ای)، این وضعیت یکدستی، مسئولیت مجموعه را بسیار سنگین می‌کند و چه بخواهند به برجام برگردند و چه خدایی نکرده بخواهند از برجام عبور کنند باید تصمیمات دشواری را بگیرند و هزینه‌ها و فواید فرصت این تصمیم گیری نه فقط برای حال و روز امروز مردم ایران، بلکه در تاریخ و برای آینده و نسل آینده نیز هویدا و ماندگار خواهد بود.

او عنوان کرد: نکته آخر این است که متناسب با این مسئولیت سنگینی که بر عهده دارند اختیار تام و تمام هم دارند و در مجلس هم سو و دولت همراه و در قوه قضاییه همدل این امکان وجود دارد که مسائل مربوط به این تصمیم گیری‌ها سهل‌تر، دقیق‌تر و سریع‌تر باشد. به نظر، من یکدستی در سطح کلان و راهبردی وجود دارد و خدشه‌ای به آن وارد نشده است. این دست از اختلافاتی که بعضا مصادیق آن را عرض کردم در سطح خرد و اجتناب ناپذیر است و بروز و ظهور آن لطمه‌ای به شاکله حاکمیت یکدست نمی زند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: به نظرمن ما به عنوان شهروندان ایرانی باید منتظر باشیم تا ببینیم دستاوردهای این یکدستی حاکمیت در سطح کلان در مواجهه با چالش‌ها و ابرچالش‌های متراکم کشور چه نتیجه‌ای دارد. طبعا اگر نتیجه مثبتی را به دنبال داشته باشد باید از آنها حمایت کنیم و چنانچه در خلاف مسیر منافع ملی باشد طبعا به عنوان یک حق شهروندی باید آنها را مورد نقد و انتقاد قرار دهیم.

 

منبع: اقتصاد نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    3

    مثلا اصلاح طلبان چه علطی می خواستند بکنند که تا بحال نکردند.قدرت دست دیگران است و اگر صد سال هم این استمرار طلبان انتخاب شوند باز هم اب از آب تکان نخواهد خورد.

  • gaber
    2

    اول تبلیغات شدید علیه اصلاح طلبان ساده لوح کردند و بعد پاکسازی کامل و اصلاح طلبان بزدل شجاعت نداشتند پاسخی دهند یا بهایی چون اصلاح طلب حاضر به تحمل سختی نیست و در راحتی میخواهد مقامی ولو بحق کسب کند. اینجا جان بدهی شاید یک کسی خدابیامرزد دهد. سابقه خرابی برای خودتان ساختید و در لایه های اجتماع نرفتید و از مردم طلب رای کردید. مردم تا اصولگرایان بودند به شما رای دادند اگر نبودند شما اصلاح طلبی نداشتید. توجیهاتم واضح اگر نمیفهمید حاهلید

  • معترض
    1

    اکثریت اصلاح طلبان بیشتر از دل و سرشان را که به کاخ سفید تقدیم کرده اند تعصبی به منافع ملی ندارند و نباید از فیلتر شورای نگهبان رد شوند ......
    البته اصول گرایان هم در اینده پا در راه این جماعت دشمن دوست و دشمن پرور خواهند گذاشت و شاید در ارادتمندی به امریکایی ها گوی سبقت را از اصلاح طلبان خواهند ربود .....
    طنز تلخی است

  • داودی
    0

    این مطالب که بیان نمودید تازه گی ندارد فقط مجمل و خلاصه اینکه پدر این مملکت را شما دو تا حزب اصلاح طلب و اصولگرا دراوردید یک نفر از شما دو تا حزب بخاطر خدا وطن و ملت ایران فعالیت نمیکنید بلکه فقط به فقط فکر و ذکر شما غارت و چپاول این مملکت است . متاسفانه مسئولین کلان مملکت دیر متوجه این وضع اشفته شدند تمام اختلاسگران و دزدان بیت المال و زمین خواران و معدن خواران و جنگل خواران ریز و درشت مربوط به این دوتا حزب میباشند یا خودشان و یا بواسطه اقوام و فامیل نزدیک مملکت را غارت کردند به محض دستگیری با رانت و ارتباطات مافیائی بجای 20 سال حبس با یک تکه سند 6 ماهه مرخص میشوند و جالب اینست که یک ریال از این حضرات تا کنون باز پس گرفته نشده . پاسخشان هم اینست ما ژن خوب هستیم و این پولهای نجومی از اسمان برای ما فرستاده شده ؟

  • سامان بیگ
    1

    خدا پدر شورای نگهبان را بیامرزد که اصلاح طلبان را رد صلاحیت کرد .حالا اصول گرایان در قدرت هستند و البته با شش کلاس سواد و کابینه ای ضعیف در اداره امور کشور وامانده اند.خوبی این اقدام شورای نگهبان این است که دیگر مجالی به بهانه جویی ها از اصلاح طلبان باقی نگذاشت و مردم بخوبی متوجه میشوند اصولگرایان جز شعار چیزی بارشان نیست و حتی از ثابت نگه داشتن قیمت یک قوطی کبریت عاجز هستند و با بی درایتی با تمام دنیا به مشکل خورده اند و نمیتوانند تقصیر بی کفایتی خود را به گردن روحانی و خاتمی بیندازند.الهی خیر ببینی شورای نگهبان که دست اصول گرایان را که توان کنترل یه مرغداری رو هم ندارند رو کرد.

  • ناشناس
    1

    چون اکثرشان خائن بودند وفقط به فکر خود وهم حزبی هایشان فکر می کردند نه خدمت به کشور ومردم نمونه اش روحانی که چه بلایی سر ارز ۴۲۰۰ تومانی اورد

  • ایران
    0

    دست شورای نگهبان درد نکنه.
    دست مریزاد شورای نگهبان.
    خداخیرت بده شورای نگهبان.
    ازاوّل انقلاب تا دولت قبلی، غالب دولتهای ایران دست جناح مزخرف اصلاح طلب ( افسادطلب) بوده . بجز فساد و دزدی و جاسوس پروری کار دیگه ای هم واسه این مملکت و این ملت کردید؟؟؟؟
    یه کم خجالت بکشید . بذارید یه عده دیگه بیان؛ بلکه کار مفیدی کنن.

  • ناشناس
    0

    اصلاح طلب و اصولگرا هر دو از یک قماشند فرقی باهم ندارند اصلاح طلبها مملکت داری نمی دانند اصولگراها مردم داری نمی دانند اصلاح طلب ها منافع کشورا فدای اهداف خود می کنند اصولگراها منافع ملت را فدای منافع خود می کنند نتیجه تفکر این دو جناح حال روز امروز کشور است مظلوم ملت که نه از اصولگرا خیری دیده نه از اصلاح طلب

  • حقگو
    1

    بیشتر دولت هادست اصلاح طلبان بودند این هافقط به فکر خود وهم حزبی ها واطرافیان خود بودند این دفعه واقعا شورای نگهبان به وظیفه
    خود به دردرستی عمل کرد دست خائنان را از سر کشورقطع کرد می توان گفت به گفته ی امام راحل عظیم الشان این دفعه چشم بینای نطام وانقلاب بود قبلا رودر وایسی گیر می‌کرد

  • ناشناس
    0

    با چه رویی بابا من که دیگه نیستم. بزارین تفکر نویی بیاد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها