همکاری بی‌سابقه امنیتی مغرب و رژیم صهیونیستی علیه الجزائر

یک هفته‌نامه فرانسوی از همکاری بی‌سابقه امنیتی بین رژیم صهیونیستی و مغرب برای مقابله با آنچه چالش‌‌های الجزائر خواند، خبر داد.

 همکاری بی‌سابقه امنیتی مغرب و رژیم صهیونیستی علیه الجزائر

با گذشت کمتر از یک سال از امضای توافق سازش بین رژیم صهیونیستی و مغرب، همکاری امنیتی دو طرف به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

هفته‌نامه فرانسوی «لو پوینت» نوشت که طی یازده ماه گذشته اسرائیل روابط مستحکم‌تری با مغرب در مقایسه با دیگر کشورهای عربی، برقرار کرده است.

این هفته‌نامه فرانسوی در گزارشی تحت عنوان «ائتلاف نظامی بین اسرائیل و مغرب شکل می‌گیرد» نوشت که پس از گذشت یک سال از عادی‌سازی روابط بین مغرب و رژیم صهیونیستی، دو طرف همکاری بی‌سابقه امنیتی برای مقابله با «چالش‌های» الجزائر آغاز کرده‌اند.

بنابراین گزارش، پس از گذشت کمتر از یک سال از امضای توافقنامه سازش بین اسرائیل و مغرب، «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم در تاریخ ۲۴ نوامبر به رباط پایتخت مغرب سفر کرد و این نخستین سفر رسمی وزیر جنگ اسرائیل به یک کشور عربی بود.

به نوشته روزنامه القدس العربی، در این گزارش آمده است که از قدیم الأیام اقلیت یهودی مغرب که شمار آن‌ها حدود سه هزار نفر است، بزرگ‌ترین اقلیت یهودی در شمال آفریقا بوده که روابط تنگاتنگی با اسرائیل داشته است و به گفته گانتز، تل‌آویو روابط خود با رباط را عادی نکرد بلکه روابط تاریخی و مستحکم با مغرب را احیا کرد و در حقیقت اقلیت یهودی در مغرب همواره تحت حمایت پادشاه مغرب بوده است.

این هفته‌نامه فرانسوی افزود که سفر گانتز به رباط که اسرائیل آن را سفر تاریخی خواند، امکان رسمی شدن همکاری امنیتی دو طرف را فراهم کرد و گانتز و «عبداللطیف لودیی» همتای مغربی او یادداشت تفاهم امضا کردند.

این یادداشت تفاهم بر ایجاد کمیته مشترک با هدف افزایش مبادلات در تمامی زمینه‌ها به ویژه دفاعی، اطلاعاتی، صنایع، امنیت سایبری، آموزش نظامی، تمرینات مشترک، تبادل تجربیات و انتقال فنآوری تأکید دارد.

مغرب همچنین سامانه دفاع هوایی Barak 8 که توسط شرکت هوا-فضای رژیم صهیونیستی و سازمان توسعه و تحقیقات دفاعی هند توسعه یافته، خریداری کرده است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها