تحلیل دور تازه مذاکرات وین در گفتگوی خبرفوری با یک دیپلمات

سند پیشنهادی ایران، غربی‌ها را غافلگیر کرد / نمی‌توان انتظار داشت مذاکرات در دو یا سه دور، به نتیجه برسد / آرایش قدرت در ۱+۵ تغییر کرده است

یک دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد که رویکرد جدید کشورمان در مذاکرات وین، عامل توقف این دور از کفتگوهای هسته‌ای شد.

سند پیشنهادی ایران، غربی‌ها را غافلگیر کرد / نمی‌توان انتظار داشت مذاکرات در دو یا سه دور، به نتیجه برسد / آرایش قدرت در ۱+۵ تغییر کرده است

علیرضا شیخ عطار، دیپلمات پیشین کشورمان در گفت و گو‌ با خبر فوری در ارتباط با دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین گفت: باید در نظر داشته باشیم که بین مذاکرات فعلی در این دولت و دولت قبلی ایران تفاوت هایی وجود دارد که می توان آن را در سه طبقه در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه سطح کارشناسی هیات جدید مذاکره کننده ایرانی به خصوص با توجه به حضور اقتصاددان ها و دیگر صاحبنظران، متفاوت از تیم قبلی است، یادآور شد: همین موضوع باعث می‌شود موضوعات، بسیار فنی و علمی مطرح شود که موجب غافلگیری طرف مقابل شده است.

شیخ عطار ا‌دامه داد: از سوی دیگر در این دور از مذاکرات برای اولین بار جمهوری اسلامی در ارائه سند پیش‌قدم شد و این برخلاف رویه های قبلی بود که ما منتظر ارائه سند از سوی طرف مقابل بودیم.

وی افزود: سند ارائه شده از سوی ایران مطابق با مستندات حقوق بین الملل در زمینه حقوقی است که طبق ان‌پی‌تی بوده و غیرقانونی بودن تحریم ها را نشان می‌دهد.

سفیر پیشین ایران در آلمان با بیان اینکه مجموعه این عوامل موجب شده طرف های غربی احساس غافلگیری کرده و نتوانند در یک جلسه پاسخ ایران را بدهند، گفت: با توجه به رویه جدید ایران که البته منطقی، عقلانی و حقوقی است آنها متوجه شده اند که نحوه مذاکراتشان نمی‌تواند مانند قبل باشد.

شیخ عطار با بیان اینکه دولت جدید ایران با همین شعار نحوه جدید تعامل با دنیا بر سر کار آمد، افزود: بدیهی است در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشیم که در دو یا سه جلسه مذاکره به جمع بندی برسیم، چرا که در طول تاریخ نیز همینگونه بوده که مذاکرات سیاسی بعضا به طول می انجامد.

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: از سوی دیگر در درون اروپا و آمریکا اختلافاتی وجود دارد و آنها نمی توانند به اجماع دست یابند، بنابراین همین مسئله نیز به اجماع رسیدن آنها را مقداری سخت کرده است. بنابراین تاکید می‌کنم که نباید انتظار داشته باشیم در دو یا سه جلسه و به راحتی نتیجه گیری حاصل شود.

وی در عین حال افزود: امروز آرایش قدرت ها در جهان با دوره قبل متفاوت شده است به این معنی که آن‌زمان در همین اجماع سازی و در قطعنامه هایی که شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران صادر می‌کرد، چین و روسیه نیز نظر طرف غربی را می پذیرفتند و اعتراض چندانی نداشتند اما‌ امروز با توجه به اختلافات عمیق بین چین و روسیه با آمریکا که حتی اروپا نیز تا اندازه ای دخیل است نمی توانند اجماع سازی کنند.

گفتنی است، اولین دور از مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید ایران به نتیجه نرسید و این موضوع نرخ دلار در بازار را به بالاتر از ۳۰هزار تومان رساند. طرف غربی، دولت رئیسی را متهم می‌کنند که پیش‌شرط‌هایی را در این مذاکرات مطرح کرده که قابل تحقق نیست.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • یک مستضعف انقلابی
    26

    من نمی چرا ته نتیجه گیری خبر فوری همیشه غربیها و امریکا ی ظالم قاتل وعهدشکن را خواسته ویا ناخواسته محقق جلوه میدهد

    نظرات شما -
    • سینا
      11

      اومدم همینو بگم که دیدم شما زحمتش رو کشیدید .. هنوز مذاکرات تموم نشده تیتر زده بود «خبرها حاکی از شکست مذاکرات...» . داداش اگر هم شکتستی باشه مال بدخواهای این خاکه: پرچم بالاست .. ادا حال بدا رو درنیار .....

  • احمدیان
    14

    امثال این کارشناس با هندوانه گذاشتن زیر بغل مذاکره کننده گان در حقیقت جاده صاف کن امپریالیسم وتسهیل گننده خواسته های نامرئی انها جهت نگه داشتن کشور در وضعیت بلا تکلیفی ونا معلومی است که نتیجه این سیاست خبیثانه همان رکود انتظاری به خصوص در بخش های تولیدی وصادراتی است که کمر اقتصاد کشور وملت را شکسته است.

  • امیرعلی
    23

    خیلی زشته که سردبیر محترم اینجوری تیتر میزنه: شکست مذاکرات

    اینکه دارن از حق ملت به شیوه درست دفاع میکنند میشه شکست!!!
    اما به شیوه دوستان شما برن به یهودی ها کریسمس را تبریک بگن یا طوفان توییتری راه بندازن میشه دیپلماسی؟!!
    نهایت بی سوادی خبر فوری اینجا مشخص میشه که اصلا از روند مذاکرات و اصول اولیه اون حتی یه ذره هم اطلاعی ندارید!!
    وقتی تمام رسالت رسانه ای شما محدود میشه به نگاه سیاسی تون به مسأله مذاکرات و برخورد جناحی اینجوری تیتر خواهید زد

  • یک مستضعف انقلابی
    10

    درود بر امیر علی که حرف درستی گفتی

  • علی
    13

    وطن فروشان عرب پرست

    نظرات شما -
    • کوروش
      5

      نقطه اش یادت رفت الان وطن فروشان غرب پرستند عربها که شدن مشتی گاو شیرده امریکا میگی نه از عمو ترامپت بپرس

    • عرب به کوروش
      0

      گاو شیرده شدن بهتر از خر جفتگ زن افتاد

  • .
    8

    فقط میدونم بااین روندبدبخت میشیم

    نظرات شما -
    • محمد
      3

      بد بخت بودی بنت گرم بود نمیدونستی

  • ناشناس
    4

    از یک دیپ لمات پیشینه دار دور است چنین استدلال مکتبی.مگر سیاست غربیها بر اساس منطق عقلایی است که انها در برابر قدرت منطق طرف ایرانی دربمانند؟وانگهی,در مسائل بزرگ جهانی,بویژه انجا که منافع صهیونیزم سرمایه بزرگ جهانی در کار باشد,اروپائیها توان ابراز اختلاف با امریکا و تل اویو را ندارند.توانمند ترین قدرت اروپا یعنی ماکارونی بر سر ماجرای زیردریائیها در استرالیا یک هفته نتوانست نارضائی خودرا دربرابر امریکا فعال نگهدارد.سخن اخر,مگر این قبیله خبره های همراه اقای باقری ساخت کارخانه ای غیر ج.ا.ا. ایران هستند و در زمان مذاکره برجام مرحوم از این قماشها پیدا نمی شد؟حیف تعبیر دیپلمات!

  • یکی از مردم
    4

    حاجی ما عمر نوح نداریما که هی دم از انتظار کشیدن و طولانی شدن میزنی! ما 4 دهه است با همین وعده وعیدها عمرمون توی جنگ و تحریم و دشمن تراشی رفت!!!

  • mir
    4

    والستریت ژورنال از زبان ریس هیئت امریکا در وین تیتر زد یک میز بی ارزش در انتهای سالن مجاور برای ما اختصاص دادند که شرم اور بود اینو گفتم تا اونجای غرب پرستا بسوزه

  • امیر
    2

    آدم ناحسابی مهم توقف و شروع نیست مهم نتیجه است ایران باید به حدی فشار بیاره که درد رو احساس کنند همانطور که با کمک روحانی ما درد رو احساس کردیم باید یا بهای سنگینی پرداخت کنند یا برجام به پایان برسد

  • احمد
    2

    من نمیدونم چرا وقتی انها شکست میخورن یا گیج میشن ویا سردرد میگرن ما بدبخت میشیم دلار ۳۰۰۰۰ میشه پراید ۱۷۰ میلیون مرغ وتخمرغ...............

  • ایمان
    4

    رئیسی و دار و دستش فقط نگاهی به فرار افغانها داشته باشند مرغ همسای غاز هست نکند برجام شکست بخورد رئیسی بچسبد به هواپیما فرار را بر قرار ترجیح بدهد فعلا شعور و منطقی در تیم مذاکره کنند رئیسی نیست یک گروه مغز گنجشکی ک ویرانگر ایران و حمله به ایران را فراهم و خودشان سوار هواپیما بای بای ایران می کنند چون خاوری انقدر برد این ها راحت زیست کنند

    نظرات شما -
    • مت
      10

      خودت هم میدونی که این کلماتی که ردیف کردی
      بیشتر به خودت میچسبه ،چون ار حرف های بی منطق وچرت معلومه

  • آرش
    1

    غافلگيرى كجا بود ،نون مسؤلين ما تو تحريمه ،خصوصا اين جماعت ،كه سر كار آمدند بدبخت هم ما مردم ،

  • 232185
    0

    هم تیتر و هم نتیجه گیریتان با محتوای مطالب آقای شیخ عطار کاملاً تناقض دارد و شیطنت رسانه ای است. رسم امانتداری و صداقت کجا رفت؟ از چه می ترسید؟

  • ناشناس
    0

    کاملا حق با ما و انتظارات ما قانونی و همچنین طبق مفاد بین المللی ست، ولی در عمل وضعیتی ست که جامعه در آن قرار دارد و اینکه آیا بعد از شکست مذاکرات دولتمردان و مذاکره کنندگان در صورت تداوم تحریمها و فشار اقتصادی بیشتر ، در جهت کاهش تورم و ارزش پول ملی، در تامین منابع مالی پایدار و جبران کسری بودجه و افزایش حس امنیت اقتصادی ب جامعه چاره ای اندیشیده اند‌؟بهرحال با افزایش قیمت ارز بخصوص دلار و کاهش ارزش پول ملی،  بالا رفتن هزینه تولید و بدنبال آن اقزایش قیمتها اجتناب ناپذیر خواهد بود و بدیهی ست چنین وضعیتی نمیتواند پایدار بماند

  • ناشناس
    8

    در مقابل امریکا نباید کوتاه آمد در صد سال گذشته تمام دنیا این را تجربه کرده اند ودنیای امروز بسیار متفاوت از بیست سال گذشته است هر چه کوتاه بیاییم بیشتر حمله میکنند

    نظرات شما -
    • حسین
      1

      حق باشماست اتفاقا در صد سال اخیر تا ب امروز رهبران کره شمالی با شما هم نظر بودند

  • ناشناس
    3

    وقتی دیپلمات ما تو باشی انتظاری غیر از این وضعیت نباید داشته باشیم

  • زار
    1

    نون یک سری ها تو تحریمه وپول خوبی به جیب زدن فعلا که پول ملی داره سقوط می کنه ومردم بدبخت تر

  • علی سلطانی
    1

    با سلام
    به امید خدا که در این دور از مذاکرات منافع ملی میهن عزیزمان به درستی دیده شود و خسارترات بد عهدی به نحو مطلوب و با دید عاقلانه مطالبه گردد.

  • شهروز
    5

    متاسفانه کسانی میرن پای میز مذاکره ک مخالف جدی برجام بودن و هبچکدوم زبان انگلیسی بلد نیستن و ب طور کلی احمقی بیش نیستن، اینا خودشون خائنین کشورن،مطمن باشین هزار سال هم مذاکره کنن فایده ای نداره چون سیاست خارجی کشور کلا براساس منافع مسؤلین و آقازاده ها و آیت الله هاست و مردم ایران حساب نمیشن مثل مردم چین و کره شمالی و ونزوئلا

  • ناشناس
    1

    ادعای غافل گیر شدن غربیها از اسناد پیشنهادی ج.ا.ا در مذاکرات هسته ای ؛ دروغ محض است
    ---
    آمریکا و غربیها که بیش از چهل سال است پایبندی قانونی مسئولان ج.ا.ا را در مدیریت کشوری بویژه در زمینه ی سیاستهای راهبردی خارجی به مطابقت رفتار مدیریتی خویش با اصول علمی – انسانی قانون اساسی ج.ا.ا آزموده اند هرگز نمی توانند ادعا کنند از اسناد پیشنهادی این مسئولان در مذاکرات هسته ای جاری در وین غافل گیر شده اند و با چنین ادعایی تلاش کنند وقت کشی کنند و خواسته های استعماری نامشروعی را به ج.ا.ا تحمیل نمایند .
    آمریکا و سایر کشورهای غربی بیش از چهل سال است درتضاد باقوانین و عرف بین الملل مذبوحانه تلاش کرده اند با همه ی ابزارهای نامشروع راه اندازی بدترین کشتارها و ویرانگریها خواسته های استعماری ضد بشری خود را به ج.ا.ا تحمیل نمایند ولی هنوز با خواست خدا در این تلاش ناکام مانده اند.
    ایران اسلامی با پایبندی به اصول انقلابی – انسانی خویش ؛ دفاع قانونی مشروع از استقلال و حقوق حاکمیت ملی متعارف خویش را هرگز به پای خواسته ها و منافع استعماری ضد بشری آمریکا و غرب قربانی نخواهد کرد.
    ج.ا.ا با تکیه به مدد الهی و همت و استقامت ده ها میلیون از ملت انقلابی شریف ایران هرگز در دفاع پایدار از منافع ملی خویش در مقابل استعمار گران چپاولگر ضد بشر عهد شکن قانون ستیز کوتاه نخواهد آمد.

  • ناشناس
    1

    چند سوال:
    1- مگر نمیگفتند که تصمیم گیری کلان در خصوص مسایل سیاست خارجی در نهادهای بالادستی انجام میشه. پس چطور شد که شش دور مذاکره با اون شکل انجام شد و به نتیجه رسید ولی به محض تغییر دولت اینهمه تغییرات در رویکرد سیاست خارجی به وجود آمده.
    2- مگر سیاستهای کلی گروه 5+1 در قبال ایران تابعی از تیم مذاکره کننده ایرانی است که با تغییر تیم ایران، اونها هم شوکه بشن و بخوان سیاستها رو تعدیل کنند.
    3- وقتی برجام در حال شکل گیری بود به قول مستند های ضد برجامی اصولگرا ها متن برجام از یکسال قبل توسط گروه بین المللی بحران نوشته شده و به زبانهای فارسی و انگلیسی در وبسایت این گروه وجود داشت. حالا اگر این دو سند که توسط دولت جدید تهیه شده اینقدر کامل و جامع هست لطفا در وبسایت وزارت خارجه قرار داده بشه تا کارشناسان بتونن متن رو از لحاظ حقوقی و جزییات دیگر بررسی و نقد کنن.

  • سخن
    1

    فسیل مذاکرات جزو اثار باستانی و تنها دستاورد تمام دولت ها همین مذاکرات بوده برخی با مترجم برخی بدون مترجم.هر لیسانسه تقریبا باید روان انگلیسی صحبت کنه اگه مدرکش واقعیه،دکتری که مترجم لازم داره حداقل این لقب را از روی خود برداره. هربار مبلغی پول نقد دریافت شده و معما همچنان باقیست،اینکه غرب علاقه به ادامه مذاکره دارد دلیلش در فرجام برجام و اینکه ما علاقه داریم دلیلش در دوران گذار هست.پس منافاتی باهم نداریم و این داستان همچنان ادامه دارد..‌‌.

  • ایرانی
    2

    ما که حریف غریبی ها نمی شویم . فقط باید به سران خود بگوییم از طلا گشتن پشیمان گشته ایم / مرحمت فرمایید ما را مس کنید ...ما که قادر نیستیم دنیا را تغییر بدهیم . حداقل خودمان را با انان تطبیق بدهیم ...اما افسوس که سران کشور از مردمشان بی خبرند...

  • کوروش به عرب
    1

    ما به گاو و عرب حرف زدیم تو رو سنه نه مگه طرفدار اونایی

  • ناشناس
    0

    قربانی: مردم.
    برنده مسئولین :که فرزندانشان در بهترین شرایط بزرگ شده و به سمت کشور بد عهد خاک تو سر یعنی آمریکا پرواز کرده و در آنجا کیف و حال میکنند.و برای رسیدن به قدرت هر دروغ و وعده ای شده میدهند این مسئولین دلسوز.و درآمدهای آنچنانی دارن که با تحریم بلکه بیشتر هم میشود
    مردم همه سر کاریم مسئولین و آمریکا دستشان تو یه کاسه است اگه نیست چرا ترامپ بچه های این آقایون رو بیرون نکرد!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها