نتیجه مذاکرات را نباید با نگاه صفر و صدی سنجید

عباسعلی رهبر، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

نتیجه مذاکرات را نباید با نگاه صفر و صدی سنجید

عباسعلی رهبر، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در #دیدگاه_نخبگانی و یادداشت اختصاصی برای خبر فوری نوشت: یکی از شروط وزارت خارجه برای بازگشت به تعهدات برجامی تضمین عینی از طرف امریکاست این یعنی همان عزتی که به دنبال احیای آن هستیم.

وی ادامه داد: باید در تحلیل بحث مذاکرات از دام تفکر غیر سیستمی خارج شد چراکه نگاه میکروسکوپیک و جزء نگری اگر از کنترل خارج شود برجام را به مجمع‌الجزایری جدا تبدیل می‌‌کند.

photo5857473860415371317

 

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • ناشناس
    1

    چگونه می توانند دو کشور با هم تعامل و همکاری داشته باشند و به یکدیگر تضمین بدهند در حالی که در تنش و تقابل مدوام با یکدیگر هستند؟ این دو با هم جور در نمی آیند و دلا دلا شتری سواری نتیجه بیشتری جز توافق ۲۰۱۵ برجام نخواهد داشت با این تفاوت که تاثیرات آن ویرانگر تر به نسبت قبل خواهد بود.

  • کریمی قدوسی
    3

    غرب با ایران هیچ گاه به توافق نخواهد رسید. آنها خواستار عدم حمایت مالی و تسلیحاتی ایران از گروه های جنگ افروز در جهان هستند که نظام این شرط را نمی پذیرد.
    تا می توانید طلا و دلار ذخیره کنید.
    موفق باشید.

    نظرات شما -
    • علی
      1

      خوبه که همه ی جنگ ها با تسلیحات امریکیی اداره میشه و بزرگترین فروشنده اونا هستند جنگ افروز امریا و داعش و کشور های گاو شیرده یا فلسطین و یمن که از وطنشون دفاع میکنند میگم تو امریکایی هستی که میخای بازار رو بهم بزنی

    • ناشناس
      0

      بزرگترین گروههای جنگ افروز در جهان در خود غرب یا از خاصل کارکرد ان به وجود می ایند.یعنی غرب سرمایه داری سود جوی پول محور منشا همه این مفاسد است و عده ای هم در جاهای دیگر از نیم خوردهای ان علیه انسانهای مظلوم سوئ استفاده می کنند.

  • ایرانی
    2

    چرت می گی استاد ساندیسخور .مشکل از برجام نیست .مشکل در ایدلوژی ماست . که 44سال است به در بسته می خوریم و مشت بر درفش می کوبیم .ما انقلاب کردیم که به اسایش برسیم . اما ... به کجا رسیدیم...

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      تو که نه انقلابی و نه انقلاب کردی تو دنبال اسایشی اونایی که انقلاب کردن میخوان تودهن امریکا و نوکراش بزنند تا پای مرگ هم ایستادن

    • 0

      رهبرانی که شما در پشت سرشان انقلاب کردید هر گز سخنی از اسایش یا نگفتند و یا اگر از دهان یکی شان چنین حرفی در رفت دیگران توبیخ و تصحیحش کردند که اینها برای اقتدار اسلام انقلاب کرده اند و خیلی زود روشن شد که منظور شان از اسلام و مکتب و نظام و کشور شخصهای خودشان و سلسله جلیله شان و اتباع و اذنابشان بوده است,همان خودیها.دیگران که نه خودی بوده و هستند محکوم یا به تحمل هستند یا به ریا و دروغ و دزدی و یا فراق وطن.در به این پاشنه خواهد چرخید و کدخدای طرف مذاکره مان هم چنین خواسته است و می خواهدو خیلی درحق ایران و ایرانی لطف کنند پس از ویرانی کامل کشور, به نقطه صفرش بر خواهند گردانید و روز از نو و روزی از نو.انقلابهایتان مبارک!

  • بسیجی
    1

    قیافه رو

  • ناشناس
    0

    حالا چرا اینقدر ناراحتی ، 50 تا بردار خیرش ببینی

  • ناشناس
    1

    تا زمانی که ایران به یک کشور عادی و صلح دوستی مثل بقیه تبدیل نشه و دست از مرگ گفتن و تهدید به نابودی اسرائیل حتی در حد حرف و شعار برندارد.هرگز کشور و مردم روی خوشی و آسایش نخواهند دید.البته غرب چین و روسیه هم همین را می خواهند که از ایران به عنوان لولو سر خرمن استفاده و کشورهای منطقه را بترسانند تا خوب انها را بدوشند و شوربختانه ایران هم داره بدرستی نقش و ماموریت خودش را بازی می کند و اجازه نمیده که این کارت بازی از دست چین روسیه وکمی هم غرب خارج بشه.به امید نجات مردم ایران از چنگ این سیاست کثیف توسط خود مردم ایران به زودی

  • ناشناس
    0

    خدارا شکر که عزتمان تضمین شد!مانده است حکمت و مصلحتمان!گور پدر معیشت حد اقلی و فساد حداکثری و اختلاف طبقاتی یک و میلیارد!

  • ناشناس
    2

    نتیجه مذاکرات اگرچه برای مردم صفر بود ولی برای تیم و بستگان از صد هم گذشت

  • سیدی
    1

    مامور کدام سرویس هستی خدا داند؟

  • ناشناس
    0

    موافقم باید شصت- شصت دید. هر چی اونا گفتند اینا گفتند بیلاخ و بالعکس

  • ناشناس
    0

    سرنوشت برجام برای همه مشخص و روشن است که مانند سرنوشت فلسطین است.

  • ناشناس
    0

    اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان هوشیار باشند هدف آمریکا از بازگشت به برجام فقط برای کشیدن ماشه است که بتواند تحریم‌ها را دوباره برگرداند.

  • 0

    بارها این سیاست رهبر حکیم و فرزانه انقلاب که «سیاست ما، سیاست آشتی‌ناپذیری با آمریکاست» با مشاهده عملکرد خباثت‌آلود این قدرت شیطانی طی بیش از 4 دهه نشان داده که به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست اثبات شده است. آدم تعجب می‌کند عده‌ای غربگرا چگونه به این شیطان بدذات دل بسته‌اند!

  • 0

    رهبر معظم انقلاب در تاریخ 97/6/8 در دیدار هیئت دولت وقت با معظم‌له از بنگاهداری بانک‌ها به شدت انتقاد کردند. ولی متاسفانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ اقدامی در رفع این مسئله انجام ندادند. امید است قوای سه‌گانه با هم‌افزایی هرچه سریع‌تر جلوی بنگاهداری بانک‌ها را که یکی از موانع مهم تولید است بگیرند.

  • 0

    اعترافات مقامات آمریکایی:
    تحریم‌ها علیه ایران فرسوده شده و گزینه نظامی هم مطرح نیست
    یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته تحریم‌ها علیه ایران بدون آنکه نتایج مدنظر واشنگتن را داشته باشند فرسوده شده‌اند.




    نشریه «نیویورکر» در گزارش مفصلی که چند روز پیش درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران نوشت از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشت که «تحریم‌ها علیه ایران فرسوده شده‌اند بدون آنکه نتایج مدنظر واشنگتن را داشته باشند.»
    این نشریه نوشته ایران در برابر فشارها در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» عقب‌نشینی نکرد بلکه به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود سرعت بخشید.
    مقام وزارت خارجه آمریکا که نیویورکر اشاره‌ای به نام او نکرده گفته که گزینه‌هایی نظیر تحریم‌ها فرسوده شده‌اند. او اضافه کرد: «تحریم، به‌وضوح، نتایجی که همه ما می‌خواستیم را به بار نیاوردند.»
    اظهارنظر این مقام وزارت خارجه آمریکا ازآن‌جهت حائز اهمیت است که رسانه‌های آمریکایی در روزهای گذشته، همزمان با مذاکرات وین ادعا کرده‌اند دولت جو بایدن قصد دارد در صورت شکست مذاکرات تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرده و یا تحریم‌های گذشته را سخت‌گیرانه‌تر اجرا کند.
    بااین‌حال، شمار زیادی از کارشناسان مسائل تحریمی معتقدند که گزینه تحریم‌ها اثربخشی خودش را از دست داده‌اند. در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» هم یک مقام آمریکایی تصریح کرده بود که واشنگتن تمام ظرفیت فشارهای تحریمی خود را علیه ایران به کار گرفته است.
    تحریم‌های دیگری
    علیه ایران باقی نمانده
    «رابرت اوبرایان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آبان‌ماه سال گذشته گفته بود که واشنگتن هر آنچه از تحریم‌ها در توان داشته علیه ایران به کار گرفته و تحریم‌های چندان دیگری باقی نمانده است.
    کارشناسان مسائل مالی و اقتصادی معتقدند که تحریم‌ها تنها در یک بازه زمانی از اوج اثرگذاری برخوردارند و بعدازآن، اثرات آنها افول می‌کند و اقتصادهای تحت تحریم به‌مرور راه‌های مناسب برای سازگار شدن با آنها را پیدا می‌کنند. معماران سیاست‌های تحریمی در آمریکا معتقدند که در همین نقطه و قبل از شروع سیر نزولی آثار تحریم‌ها بایستی آنها را فروخت و به امتیاز ترجمه کرد.
    گزینه ارعاب هم
    کارایی نداشته است
    نیویورکر نوشته جو بایدن غیر از دیپلماسی هم گزینه‌های پیشگیرانه چندانی در اختیار ندارد، چراکه گزینه نظامی هم گزینه‌ای جذاب یا گزینه‌ای که در درازمدت اثربخش باشد، نیست.
    بایدن تلاش کرده از گزینه ارعاب هم علیه ایران استفاده کند. در ماه اکتبر، یک بمب‌افکن B-1B از داکوتای جنوبی به منطقه‌ای در مجاورت ایران پرواز کرد و توسط جنگنده‌های مصر، اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین در سراسر خاورمیانه اسکورت شد.
    از نوامبر ۲۰۲۰ به این‌سو، ایالات‌متحده ۷ بمب‌افکن B-52 را به نزدیکی‌های ایران فرستاده. نیویورکر نوشته حتی مقام‌های ارشد آمریکا هم درباره کارآمدی چنین تاکتیک‌هایی تردید دارند.
    طبق نوشته نیویورکر، مقام‌های آمریکایی می‌پذیرند که چنین پروازهایی بیشتر برای اطمینان‌بخشی به متحدان آمریکا در منطقه کارایی دارند تا ترساندن ایران.
    واشنگتن و تل‌آویو
    چیزی در چنته ندارند
    با وجود اینکه محور رایزنی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در گذشته را همواره رسیدن به یک «طرح جایگزین» در صورت شکست مذاکرات تشکیل داده، منابع خبری پیش‌ازاین گزارش داده‌اند که واشنگتن- تل‌آویو عملاً غیر از راه‌اندازی جنگ روانی، عملاً چنین طرحی در چنته ندارند.
    این چیزی است که پایگاه خبری المانیتور مهرماه سال جاری، بعد از رایزنی مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی گزارش داده بود.
    به گزارش فارس، یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که به «بنی گانتز» نزدیک است دراین‌باره به المانیتور گفت: «در حال حاضر، هیچ برنامه اقتضایی جایگزینی علیه ایران برای حالت شکست مذاکرات وجود ندارد. آنها پلان B ندارند.»
    علاوه ‌بر این، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم در شهریورماه سال جاری گزارش داده بود صهیونیست‌ها علی‌رغم مانور بر روی لفاظی‌های تهدیدآمیز نظامی علیه ایران «از هیچ توانایی نظامی عملی» برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار نیستند.
    موشک کروز ایران توازن قدرت را تغییر داده است
    هفته‌نامه آمریکایی «نیویورکر» به توانمندی نظامی و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرده و نوشته که ایران بیش از هر زمان دیگری در تاریخ مدرن، بهتر و نفوذ بیشتری برخوردار است.
    این هفته‌نامه در یادداشتی به قلم «رابین رایت» تأکید کرد که هیچ‌یک از رؤسای جمهور ایالات‌متحده نتوانسته‌اند نفوذ سیاسی و اهرم نظامی ایران در منطقه غرب آسیا را مهار کنند و تهدیدات نظامی مداوم «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و پیشینیان وی علیه جمهوری اسلامی دیگر یک «گزینه بلندمدت جذاب یا مؤثر» نیست. رایت سپس در این مقاله به اظهارات «فرانک مک‌کنزی» فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده (فرماندهی تروریستی سنتکام) اشاره کرد که پیش‌ازاین در تحلیلی تقابل نظامی احتمالی با ایران را تشریح کرده بود.
    اگر ایرانی‌ها حمله کنند
    به‌شدت آسیب می‌بینیم
    مک‌کنزی در ارتباط با درگیری احتمالی با ایران گفت: «اگر آنها ناگهانی حمله کنند، جنگ خونینی رخ می‌دهد. ما به‌شدت آسیب می‌بینیم.»
    فرمانده تروریست‌های سنتکام ادامه داد: «ما به‌شدت آسیب می‌بینیم. در طولانی‌مدت ما (آمریکا) پیروز می‌شویم اما یک سال زمان می‌برد.»
    نیویورکر در ادامه همچنین با اشاره به درس‌هایی که ایالات‌متحده در افغانستان و عراق آموخته است، گزارش کرد که یک کمپین نظامی تمام‌عیار ایالات‌متحده تقریباً قطعاً به یک جنگ منطقه‌ای در چندین جبهه منجر خواهد شد. نویسنده مقاله نیویورکر سپس با اعتراف به توانمندی نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران نوشت: «ایران بهتر از هر زمانی در تاریخ مدرن خود، مسلح است. ایران صدها موشک کروز در اختیار دارد که از زمین یا کشتی قابل شلیک است و توانمندی پرواز در ارتفاع پایین را دارد و از چندین جهت قابلیت حمله دارد و شناسایی این موشک‌ها برای رادارها و ماهواره‌ها دشوارتر است زیرا موتورهای آنها برخلاف موشک‌های بالستیک هنگام اشتعال نور روشن تولید نمی‌کند. موشک‌های کروز توازن قدرت را در سراسر خلیج‌فارس تغییر داده است.»
    در این مقاله همچنین به «دیوار بلند بی‌اعتمادی» میان تهران و واشنگتن اشاره‌شده و با اشاره به مذاکرات در جریان «وین» برای رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و احیای برجام نوشته شده است: «اگر بتوان دیوار بی‌اعتمادی را کاهش داد آن‌وقت ممکن است نقاط مشترکی وجود داشته باشد اما این دیوار بسیار بلند است. وقتی از دسترسی به پول‌های خود برای تهیه واکسن‌های حیاتی، محروم هستیم، آیا می‌توان حتی ذره‌ای از رد اعتماد بین دو کشور وجود داشته باشد؟»
    تکرار تهدیدات پوچ
    رژیم صهیونیستی
    با هدف اخلال در مذاکرات وین
    در ادامه لفاظی‌ها و تهدیدات پوچ اخیر مقام‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران، وزیر امور خارجه این رژیم روز جمعه در یک برنامه تلویزیونی از شبکه ۱۲ مدعی شد که ارتش این رژیم آماده است مجموعه‌ای از «توانایی‌ها» را برای محافظت از خود در برابر آنچه که تهدید ایران خواند، به کار بگیرد.
    لاپید مدعی شد: اسرائیل توانایی‌هایی دارد که برخی از آنها را جهان و حتی برخی از کارشناسان این حوزه نمی‌توانند تصور کنند و از خود در برابر تهدید ایران محافظت خواهد کرد.
    به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، وقتی از او در مورد توانایی تل‌آویو برای حمله به تأسیسات غنی‌‌سازی اورانیوم ایران و مکان‌هایی که سایت‌های تسلیحاتی خوانده می‌شوند، سؤال شد، لاپید در ادعایی پوچ گفت تل‌آویو هم توانایی و هم آمادگی انجام چنین حمله‌ای را دارد.
    طبق این گزارش، وی همچنین ادعا کرد که این اقدام ممکن است بدون مکاتبه قبلی با آمریکا انجام شود. لاپید گفت: اسرائیل هر کاری که لازم باشد برای محافظت از امنیت خود انجام خواهد داد. و ما برای این کار به اجازه کسی نیاز نداریم.

    وی سپس در ادامه سیاه‌نمایی‌های اخیر علیه برنامه هسته‌ای ایران با هدف اخلال در روند مذاکرات وین، بار دیگر مدعی شد که اطلاعاتی به متحدان این رژیم نشان داده شده که اثبات می‌کند ایرانی‌ها در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای اخیر خود دروغ می‌گویند.
    پیش‌تر و در ادامه عجز و لابه‌های مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهای غربی برای متوقف کردن مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین، یائیر لاپید مدعی خطر ایران برای تمام جهان شده بود.
    وی روز سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: مذاکرات درباره توافق هسته‌ای [ایران] امروز در وین در حال انجام است. در هفته آینده مصاحبه‌های من در ۲۵ روزنامه به ۱۵ زبان مختلف در سراسر جهان منتشر خواهد شد. بسیار مهم است که جهان بداند که ایران فقط مشکل اسرائیل نیست، برنامه هسته‌ای ایران باید متوقف شود.
    ادعاهای لاپید در شرایطی مطرح شده که او و دیگر مقام‌های رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر بارها ضمن انجام سفر به آمریکا و دیگر پایتخت‌های غربی، علیه ایران و مذاکرات وین رایزنی‌های فشرده‌ای انجام داده‌اند.
    وزیر خارجه این رژیم صهیونیستی اخیراً در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گفت که تل‌آویو ترجیح می‌دهد که آمریکا و دیگر کشورها از مذاکرات هسته‌ای با ایران کناره‌گیری کنند تا اینکه به ادعای او یک «توافق بد» را دنبال کنند.
    «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌این رژیم هم پیش‌ازاین در دیدار با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، درباره ایران و لزوم متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور صحبت کرده بود.

  • 0

    نشنال اینترست: برجام، بهترین گزینه برای آمریکا و اسرائیل بود(خبر ویژه)
    یک نشریه آمریکایی نوشت احیای توافق هسته‌ای با ایران، بهترین گزینه برای امنیت اسرائیل است.



    نشریه نشنال اینترست می‌نویسد: سه سال قبل، زمانی که دونالد ‌ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، یکی از بدترین تصمیم‌های سیاسی در تاریخ معاصر را اتخاذ کرد، اما او به تنهایی این تصمیم را نگرفت. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وقت اسرائیل، قویا بر تصمیم‌گیری ‌ترامپ تأثیر گذاشت. اما حالا مقام‌های امنیتی سابق اسرائیل می‌گویند خروج از این توافق، بدترین تصمیم ممکن برای امنیت آمریکا و اسرائیل بود.
    جرمی ‌بن ایمی ‌رئیس موسسه غیرانتفاعی لیبرال «جی‌ استریت» در آمریکا گفت: درک این موضوع واقعاً مهم است که اگر نتانیاهو، آمریکا را تحت فشار قرار نمی‌داد تا این رویکرد را به‌عنوان سیاست خود در پیش گیرند، احتمالا ما در آشفتگی فعلی قرار نمی‌گرفتیم. زمانی که توافق در سال ۲۰۱۵ مورد مذاکره قرار گرفت، در داخل یا در سطح بین‌المللی اقدام آسانی نبود. یکی از دلایلی که این توافق از بررسی کنگره آمریکا جان سالم به در برد، به‌خاطر دیدگاه‌های تشکیلات امنیتی اسرائیل بود. در سال ۲۰۱۵، بسیاری از کارشناسان اسرائیلی از این توافق حمایت کردند و گفتند این بهترین کار بود. اکنون بسیاری زنگ خطر را به صدا در می‌آورند که آمریکا باید به توافق بازگردد.
    موشه یعلون وزیر دفاع سابق اسرائیل گفت: با نگاهی به سیاست در قبال ایران در دهه گذشته درمی‌یابیم که اشتباه اصلی، خروج از توافق بود، این مسئله، بهانه به آنها داد تا غنی‌سازی را ادامه دهند.
    بن ایمی ‌توضیح می‌دهد: فقط وزیر دفاع سابق یا مقام‌های ارشدی چون مدیر سابق موساد و رئیس سابق اطلاعات نظامی نبودند که به این مسئله‌ اشاره داشتند، بلکه افسران و کسانی که این تحلیل را می‌نوشتند، در راس این سلسله قرار داشتند. تحلیل‌شان این بود که این توافق خوبی است، آن را نقض نکنید و آمریکا را مجبور نکنید از آن خارج شود.
    این نشان می‌دهد کسانی که واقعاً توافق را درک می‌کنند، به ارزش‌های موجود در آن واقفند. در عوض، پیامی‌که نتانیاهو و ‌ترامپ فرستادند این بود که نفع سیاسی کوتاه‌مدت و خطر درگیری را در اولویت قرار می‌دهند، نه کاری را که کارشناسان هر دو کشور می‌گفتند برای امنیت بین‌المللی بهترین است و آن ماندن در توافق است.
    بن ایمی ‌افزود: به‌نظر من یکی از فریبنده‌ترین کارهایی که همه ما برای صلح و دیپلماسی انجام می‌دهیم، این است که برخی از بهترین تائید‌کنندگان ما افرادی هستند که از خدمات اطلاعاتی و امنیتی نظامی خارج می‌شوند. این مقامات از چندین دهه تجربه در تحلیل با درک این مسائل پیچیده بیرون می‌آیند و به این نتیجه می‌رسند که هیچ راه‌حل نظامی برای مشکلات سیاسی وجود ندارد. و این ناامیدی و استیصال کل حرفه آنها است.
    در حالی که منتظر اخباری از مذاکرات در وین هستیم، باید تأکید کرد که دیپلماسی با ایران تنها راه عاقلانه پیش‌روست. هیچ راه‌حل نظامی برای برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. بن ایمی ‌نتیجه گرفت: شما می‌توانید تهدید توخالی کنید و تمام تمرین‌هایی که می‌خواهید به اجرا در آورید، اما در نهایت، درگیری نظامی با ایران به نفع امنیت اسرائیل نیست.

  • 0

    اوکراین دسترسی کشتی‌های روسی به آب‌های خود را ممنوع کرد


    اوکراین قانون جدیدش در زمینه حمل‌ونقل آبی که دسترسی روسیه به آب‌های این کشور را ممنوع می‌سازد را اجرایی کرد.
    اوکراین از دیروز (اول ژانویه) قانون جدیدش در زمینه حمل‌ونقل در آب‌های درون مرزی‌ که با تعیین فرآیند دسترسی کشتی‌های خارجی به آب‌های درون مرزی اوکراین، دسترسی روسیه به این آب‌ها را ممنوع می‌سازد، اجرایی کرد. به گزارش ایسنا، سند مربوط به این قانون در سوم دسامبر ۲۰۲۰
    (13 آذر 1399) از سوی مجلس قانونگذاری اوکراین به تصویب رسید. طبق این قانون، عملیات‌های باری در آبراه‌های درون مرزی اوکراین قابل اجرا از سوی کشتی‌های اوکراینی یا کشتی‌های خارجی است که مالکانشان جزو عوامل تجاری ثبت شده در اوکراین هستند. به این ترتیب این قانون به سطح ممنوع ساختن دسترسی کشتی‌های دارای پرچم روسیه یا کشتی‌های تحت مالکیت اتباع روس می‌رسد. اجرایی شدن این قانون را باید در ذیل تشدید تنش‌ها بین کی‌یف و مسکو در ماه‌های اخیر تحلیل کرد.

  • 0

    معاریو خبر داد
    نگرانی اسرائیل از تجهیز حزب‌الله به موشک‌های نقطه‌زن و سامانه دفاع هوایی


    یکی از تحلیل‌گران نظامی رژیم اسرائیل در روزنامه معاریو ضمن اذعان به کاهش اعتماد به ارتش این رژیم گفت که حزب‌الله در حال مجهز شدن به موشک‌های نقطه‌زن و احتمالا سامانه دفاعی هوایی است که می‌تواند آزادی عمل را از جنگنده‌های صهیونیستی بگیرد.
    ارگان امنیتی در رژیم اسرائیل از افزایش قدرت موشکی حزب‌الله لبنان و مجهز شدن این جنبش به سلاح‌های جدید نگران است. تال لیو رام، تحلیلگر و ستون نویس روزنامه «معاریو» چاپ سرزمین‌های اشغالی نوشت که ارگان امنیتی در این رژیم از تداوم مسلح شدن حزب‌الله به موشک‌های نقطه زن «به رغم حملات اسرائیل به سوریه» نگران است. وی نوشت که یکی دیگر از مسائلی که سردمداران رژیم صهیونیستی را نگران کرده و مسئله مجهز شدن حزب‌الله به سامانه‌های دفاعی است.
    این تحلیلگر این نگرانی را روبه رشد دانست و گفت که در صورتی که حزب‌الله به سامانه‌های دفاع هوایی مجهز شود، این مسئله می‌تواند مانع از تحرکات هوایی جنگنده‌های رژیم اسرائیل بر فراز اراضی لبنان شود. لبنان سامانه پدافندی و دفاع موشکی ندارد و به همین دلیل، جنگنده‌های رژیم اسرائیل با نقض حریم هوایی این کشور، به کرات اقدام به انجام حملات هوایی موشکی به برخی مراکز و مناطق در خاک سوریه می‌کنند. تال لیو رام همچنین در تحلیل و برآورد خود از تحولات داخلی و پیرامونی فلسطین اشغالی نوشت که ارتش صهیونیستی و ارگان امنیتی در اراضی اشغالی به نفعشان است که ثبات امنیتی در صحنه فلسطینی حفظ کند؛ چرا که هرگونه آغاز درگیری می‌تواند توجه و تمرکز ارتش را از چالش‌های بزرگ برای مقابله با ایران دور کند. وی گفت که چالش مهم دیگر این است که آمادگی برای درگیری نظامی در جبهه شمالی با حزب‌الله باید بهبود یابد؛ چرا که به زعم او، این مسئله شرط لازم برای اقدام علیه ایران است. این ستون نویس روزنامه معاریو همچنین اذعان کرد که اعتماد صهیونیست‌ها به ارتش کاهش پیدا کرده و این علاوه‌بر انتقادات روبه‌افزونی در شبکه‌های اجتماعی عربی از جمله اعتراض و انتقادهای نظامیان ارتش است.

  • 0

    مقاومت فلسطین با شلیک 2 موشک، تل‌آویو و بندر یافا را هدف قرار داد


    منابع عبری‌زبان خبر دادند که در پی شلیک دو موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی، در منطقه تل‌آویو صدای شدید انفجار به گوش رسیده است.
    منابع عبری‌زبان، صبح دیروز خبر دادند که ساکنان اراضی اشغالی در تل‌آویو صدای شدید انفجار شنیده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی در ابتدا اعلام کرد که گزارش‌هایی درباره شلیک موشک از نوار غزه دریافت کرده و در حال بررسی وضعیت است. برخی رسانه‌های عبری‌زبان نیز همزمان احتمال دادند که موشک یا موشک‌هایی به مجاورت سواحل «بات یام» اصابت کرده باشد. رسانه‌های عبری‌ تاکید کردند که صدای سه انفجار شدید تل‌آویو و دریای یافا را به لرزه درآورده است. شبکه صهیونیستی «کان» نیز همزمان خبر داد که گزارش‌هایی درباره انفجار یک موشک در نزدیکی بندر یافا دریافت کرده است. رسانه‌های عبری‌زبان احتمال دادند که دست‌کم دو موشک از نوار غزه به سمت سواحل اراضی اشغالی شلیک شده باشد.
    لحظاتی بعد، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای شلیک دو موشک از نوار غزه را تأیید و اعلام کرد که موشک‌ها در نزدیکی سواحل منطقه تل‌آویو برخورد کرده‌اند. با این حال، ارتش این رژیم درباره عدم فعال شدن آژیرهای خطر و گنبد آهنین مدعی شد که «بنا بر سیاست‌های اعلامی، سیستم هشدار فعال نشد و رهگیری صورت نگرفت». این در حالی است که برخی منابع فلسطینی احتمال می‌دهند که «سرایا القدس» بازوی نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین موشک‌های یادشده را به سمت اراضی اشغالی شلیک کرده باشد. زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، روز پنجشنبه، به رژیم صهیونیستی درباره اسیر «هشام ابوهواش» که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، هشدار داده بود. نخاله تأکید کرده بود که در صورتی که ابوهواش به شهادت برسد، جهاد اسلامی شهادت او را به منزله ترور در نظر خواهد گرفت. رسانه‌های فلسطینی خبر داده‌اند که اسیر هشام ابو هواش 140 روز است که دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت جسمانی او خوب نیست.
    بازداشت 8 هزار فلسطینی
    از سوی دیگر، منابع خبری اعلام کردند که رژیم صهیونیستی بیش از ۸۰۰۰ فلسطینی را در سال ۲۰۲۱ دستگیر و زندانی کرده است. هیئت امور اسراء و آزادگان فلسطینی به همراه چند نهاد حقوق بشری فلسطینی دیگر، در یک گزارش مشترک اعلام کردند که رژیم صهیونیستی از ابتدای سال ۲۰۲۱، تا کنون ۸۰۰۰ فلسطینی را بازداشت کرده است. طبق این گزارش، در میان بازداشت شدگان، بیش از ۱۳۰۰ کودک و ۱۸۴ زن دیده می‌شوند. این موسسات حقوق بشری فلسطینی همچنین گزارش دادند که تعداد زندانیان فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی، تا انتهای دسامبر ۲۰۲۱، حدود ۴۶۰۰ نفر بوده که در میان آنها
    ۱۶۰ کودک حضور دارند. طبق این گزارش، تعداد اسیران بیمار دربند رژیم صهیونیستی به حدود ۶۰۰ نفر رسیده است.
    در این گزارش آمده است که رژیم صهیونیستی در طول سال ۲۰۲۱، دستور بازداشت اداری ۱۵۹۵ شخص دیگر را صادر کرد. بیشتر این احکام متوجه افرادی است که سال‌های زیادی را در زندان‌های اسرائیل گذارنده بودند. طبق این گزارش، تعداد زندانیان اداری دربند رژیم صهیونیستی حدود ۵۰۰ نفر است.
    همچنین این گزارش می‌افزاید که تعداد اسرای محکوم به حکم ابد
    ۵۴۷ اسیر است که سنگین‌ترین حکم علیه عبدالله البرغوثی صادر شده است. طبق این گزارش، در سال ۲۰۲۱ چهار فلسطینی به نام‌های؛ یاسر حطاب، قاسم و نصیر عصافره و یوسف زهور، به حبس ابد محکوم شدند.

  • 0

    در سالگرد شهادت حاج قاسم و ابومهدی اتفاق افتاد
    مردم عراق با تظاهرات میلیونی خواستار اخراج کامل نظامیان آمریکایی از این کشور شدند
    همزمان با پایان مهلت قانونی خروج اشغالگران آمریکایی، پایتخت عراق شاهد تجمع میلیونیِ ضدآمریکایی به مناسبت دومین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی بر داعش است و خیل عظیمی از مردم عراق از سراسر این کشور خود را به مراسم رساندند.

    از صبح شنبه (اول ژانویه ۲۰۲۲)، هزاران عراقی خود را به میدان «الحریه» در منطقه «الکراده» واقع در مرکز بغداد رساندند تا در راهپیمایی میلیونی برای بزرگداشت دومین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی بر داعش در نزدیکی فرودگاه بغداد شرکت کنند. جمعیت عظیمی از مردم عراق از بغداد و استان‌های مختلف عراق خود را به این میدان رساندند تا در مراسم بزرگداشت سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب و شهید «ابومهدی المهندس»، نائب رئیس‌وقت سازمان حشد‌الشعبی عراق و همرزمانشان شرکت کنند. فرماندهانی که در بامداد سوم ژانویه ۲۰۲۰ (13 دی 1398) به دستور مستقیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در جاده فرودگاه بغداد ترور شدند.
    از صبح دیروز، مانند سال گذشته کلیه ورودی‌های شهر بغداد به دلیل رسیدن شمار زیادی از خودروهای حامل افرادی که می‌خواهند از استان‌های دیگر وارد پایتخت شوند و در این مراسم شرکت کنند، شاهد ترافیک و ازدحام شدید بود امری که تنها در روزهای برگزاری مراسم بزرگ مذهبی در ورودی‌های بغداد مشاهده می‌شود. به گزارش «المعلومه»، تقاطع الکراده مسبح در مرکز بغداد و تقاطع الجادریه به سمت دانشگاه بغداد و پل «الطابقین» در مقابل ورود و خروج خودروها به منظور تدارک برای برگزاری این تظاهرات دیروز مسدود شده بود. مذکور از ساعت ۱۳:۰۰ دیروز به وقت بغداد شروع شد.
    کاربران عراقی شبکه‌های مجازی از دو شب گذشته در فضای مجازی هشتگ‌هایی را ترند کرده و خواستار خروج کامل اشغالگران آمریکایی از عراق شدند و مردم را به شرکت در تجمع میلیونی دیروز در منطقه الجادریه ترغیب کردند. این کاربران به طور وسیع در شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک صفحات خود را به تصاویر و طرح‌هایی از شهیدان سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس مزین کرده و یکدیگر را به تجمع میلیونی در روز شنبه در منطقه الجادریه بغداد دعوت کردند. هشتگ #نحن_قاسم روز گذشته، رتبه اول ترند صفحات مجازی عراقی را به خود اختصاص داد و عراقی‌ها به شکل گسترده با استفاده از این هشتگ ارادت و وفاداری خود را به راه مقاومت و مسیر شهید قاسم سلیمانی اعلام کردند. کاربران عراقی همچنین با هشتگ #موعدنا_السبت_بالجادریة (موعد ما روز شنبه در الجادریه) خواستار حضور گسترده مردم در این منطقه و زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدای مقاومت و شعار علیه آمریکا و حضور نیروهای این کشور در عراق شدند. آنها همچنین با ترند کردن هشتگ «#اخراج_المحتل_مطلب_وطنی» (اخراج اشغالگر خواسته ملی است) اعلام کردند که ادامه حضور هر نیروی آمریکایی در عراق به هر بهانه‌ای قابل تحمل نیست. هشتگ «#تأرکم_خروج_المحتل» (خون‌خواهی شما اخراج اشغالگران است) هم به طور وسیع میان کاربران عراقی استفاده شد.
    بهای خون سرداران سلیمانی و المهندس
    «هادی العامری» رئیس‌ائتلاف عراقی «الفتح» و معاون حشد‌الشعبی، بعدازظهر روز شنبه، با حضور در این تجمع سخنرانی کرد. بر اساس گزارش شبکه‌های عراقی «العهد» و «النجباء»،‌هادی العامری ابتدا اظهار داشت: «فتوای مرجعیت، نقش ایران و قهرمانی‌های فرماندهان نصر (سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس) عراق را از خطر داعش حفظ کرد. فرماندهان شهید حاج المهندس و سردار سلیمانی و دوستان آنها در یاد امت جاودان خواهند بود.» رئیس‌ائتلاف الفتح تأکید کرد: «کسانی که فکر می‌کنند [با شهادت]، قاسم سلیمانی و المهندس به پایان خواهند رسید، در توهم به سر می‌برند. این فرماندهان شهید نصر بودند که عراق را از چنگال گروه‌های تروریستی آزاد کردند. آنها همه چیز را فدا کردند تا عراق آزاد شود.بهای خون فرماندهان نصر، خروج تمام نیروهای اشغالگر از خاک عراق است.» وی در بخش پایانی اظهاراتش همچنیین تأکید کرد: «ما به هیچ عنوان حضور نیروهای آمریکایی در عراق تحت هر عنوانی را نمی‌پذیریم.»
    فتوای مرجعیت، خون شهدا و کمک ایران
    شیخ «خالد الملا» رئیس‌جماعت علمای اهل سنت عراق نیز دیروز در تجمع میلیونی بغداد گفت، شهیدان سلیمانی و المهندس از خاک و آبرو دفاع کردند. وی افزود، عراقی‌ها با فتوای مرجعیت و خون شهدا و کمک جمهوری اسلامی ایران بر داعش پیروز شدند. وی در ادامه خطاب به فرماندهان حشدالشعبی و مقاومت گفت، شما باید خلأ «فرماندهان پیروزی» را پر کنید.
    در همین ارتباط، «فالح الفیاض» رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی عراق در مراسم دومین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی بر داعش و همزمان با پایان مهلت خروج نظامیان آمریکایی به دولت عراق تذکر داد که به وظیفه خود در اخراج نیروهای خارجی عمل کند. «ریان الکلدانی» فرمانده تیپ «بابلیون» در حشد‌الشعبی هم گفت، از نظر سیاسی و نظامی در تمام میدان‌ها حاضریم. زمان، زمان ماست. بر اساس گزارش شبکه عراقی «العهد»، وی افزود، خروج نیروهای آمریکایی از عراق به صورت صلح‌آمیز یا با جنگ خواهد بود. وی افزود، توطئه‌ای علیه الحشد از سوی برخی کشورها وجود داشت و کسی که در مقابل آن ایستاد شهیدان المهندس و سلیمانی بودند.
    درس‌های دیگر برای اشغالگران!
    همچنین «قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در آغاز سخنرانی خود خطاب به سردار شهید قاسم سلیمانی، گفت: «همان‌طور که شما عراقی‌ها را دوست داشتید عراقی‌های شریف هم شما را دوست دارند. از ایران اسلامی و شهر کرمان و حاج قاسم تشکر و تقدیر می‌کنیم.» الخزعلی خطاب به اشغالگران و تروریست‌های آمریکایی گفت: «فرزندان مقاومت آماده‌اند تا درس‌های بیشتری به شما بدهند. اشغالگران آمریکایی باید درک می‌کردند که این مردم بزرگ نمی‌توانند این اشغال را بپذیرند. اشغالگر آمریکایی باید پیام‌های مقاومت اسلامی را درک می‌کرد؛ اما هنوز این را درک نکرده است.»
    خبر دیگر از عراق آن‌که گروهی از تظاهرات‌کنندگان در شهر بغداد روز جمعه ماکت سفارت آمریکا را به آتش کشیدند. تظاهرات‌کنندگان در حالی که پرچم عراق به دست داشتند، مقابل منطقه سبز عراق که منطقه‌ای به شدت حفاظت‌شده است تظاهرات کردند. به گزارش رویترز، این تجمع در دومین سالگرد به آتش کشیده شدن یک ایستگاه بازرسی سفارت آمریکا توسط معترضان عراقی بعد از حمله هوایی آمریکا به مواضع حشد‌الشعبی برگزار شده است.

  • 0

    اصابت 4 موشک به پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور سوریه


    منابع خبری از حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در شهر دیرالزور سوریه خبر دادند. صابرین نیوز اعلام کرده که چهار راکت 107 میلیمتری به پایگاه نظامیان آمریکایی در دیرالزور شلیک شده است.
    شبکه خبری العربیه از برخورد چند راکت به اطراف چاه نفتی «کنیکو» در دیرالزور سوریه خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها، پایگاه نظامیان آمریکایی در اطراف این میدان نفتی قرار دارد. این در حالی است که پایگاه تلگرامی «صابرین نیوز» از شلیک چهار راکت 107 میلیمتری به پایگاه نظامیان آمریکایی در دیرالزور خبر داده‌اند. چندر روز پیش نیز پایگاه آمریکا در میدان نفتی «العمر» در شرق استان دیرالزور، هدف حملات راکتی قرار گرفته بود. پایگاه غیر قانونی نظامیان آمریکا در «التنف» واقع در جنوب شرق سوریه نیز اواخر مهر ماه گذشته هدف قرار گرفت.«بیل اربن»، سخنگوی سازمان تروریستی «سنتکام» گفت که این پایگاه مورد حمله «عامدانه و هماهنگ» قرار گرفته اما هیچ فرد آمریکایی بر اثر آن کشته یا مجروح نشده‌ است.

  • 0

    در سال 2021 میلادی اتقاق افتاد
    حملات ائتلاف سعودی به استان صعده یمن 1400 شهید و مجروح بر جای گذاشت


    بر اساس آمار رسمی اداره تحقیقات جنایی استان «صعده» در شمال یمن، در پی تیراندازی سعودی‌ها به مناطق مرزی این استان، فقط در یک سال گذشته میلادی 1400 یمنی شهید یا زخمی شده‌اند.
    سال 2021 برای یمنی‌ها همانند 6 سال گذشته بسیار تلخ تمام شد. چرا که ائتلاف سعودی در این سال نه تنها حجم حملات خود به غیر نظامیان یمنی را کاهش نداد بلکه در بسیاری از استان‌ها این حملات را شدت بخشید. در این راستا، اداره تحقیقات جنایی استان «صعده» (شمال یمن) آمار رسمی تعداد شهدا و مجروحان در سال ۲۰۲۱ در مناطق مرزی این استان را که هدف حملات ارتش سعودی قرار گرفته‌اند، منتشر کرد.
    بر اساس گزارش «الثوره» یمن، اداره تحقیقات جنایی استان صعده اعلام کرد، در این سال ۲۸۳ نفر در مناطق مرزی صعده شهید و ۱۲۰۰ نفر مجروح شده‌اند. در ادامه این گزارش آمده، ۸۵ درصد شهدا و مجروحان از شهروندان یمنی و ۱۵ درصد آنها از تابعیت‌های اتیوپیایی، سودانی، سومالی و پاکستانی بوده‌اند. بر اساس گزارش مذکور، ۲۷ زن نیز در پی این تیراندازی‌ها شهید و زخمی شده‌اند که مجروحیت برخی از آنها شدید است.
    اداره تحقیقات جنایی صعده در ادامه اعلام کرد، جنایات مذکور در سال ۲۰۲۱ دوبرابر سال قبل شده است و تعداد شهدا و مجروحان در سال ۲۰۲۰، ۶۹۵ نفر بوده است.
    از سوی دیگر، عبدالقادر المرتضی مسئول پرونده اسرا در دولت نجات ملی یمن گفته که در سال ۲۰۲۱ در جریان ۶۰ عملیات تبادل اسرای محلی،
    ۴۰۰ اسیر از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آزاد شدند. به نوشته روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، المرتضی افزود که ۸۰ عملیات تبادل اسرای محلی که قرار بود طی آن ۹۰۰ اسیر دو طرف آزاد شوند، به دلیل کارشکنی مکرر عربستان به شکست انجامید.
    در اکتبر [مهر ماه] گذشته چندین عملیات تبادل اسرا بین دولت نجات ملی یمن و دولت مستعفی این کشور انجام شد و طی آن ۱۰۵۶ اسیر دو طرف آزاد شدند که ۱۵ اسیر آن سعودی و چهار نفر سودانی بودند و این بزرگ‌ترین تبادل اسرای دو طرف از زمان آغاز جنگ یمن بود.
    خبر دیگر اینکه، منابع محلی اعلام کردند تعداد کشته شدگان و زخمی‌های انفجار‌های رخ داده در اردوگاه نظامی «العمالقه» در استان شبوه بعد از حملات موشکی نیرو‌های یمنی به ۷۰ تن رسیده است. این منابع تایید کردند که در نتیجه انفجار‌هایی که اردوگاه العمالقه در شهرستان مرخه استان شبوه را هدف قرار داد، بیش از ۷۰ شبه نظامی کشته یا زخمی شدند. این در حالی است که در ساعات اولیه این انفجار اعلام شده بود این انفجار‌ها تنها ۲۱ کشته و زخمی بر جای گذاشته است. کارشناسان بر این باورند که جنگ یمن بعد از پیشروی‌هایی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آزاد‌سازی استان‌های کشور خود انجام داده‌اند به ایستگاه پایانی رسیده است و مردم یمن تنها کسانی نخواهند بود که از جنگ آسیب دیدند بلکه ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان نیز متحمل شکست سختی خواهد شد.

  • 0

    گاردین طی گزارشی از زندگی اشرافی عوامل قتل خاشقجی در عربستان خبر داد


    بر اساس گزارش روزنامه گاردین، چند تن از اعضای جوخه ترور عربستانی که در قتل بی‌رحمانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف ریاض در اکتبر ۲۰۱۸ شریک بوده‌اند، در ویلاهای مجلل یک مجتمع امنیتی تحت مدیریت دولت عربستان زندگی می‌کنند.
    جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی سال 2018 به دستور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی سلاخی شد. با وجود فشارهای جامعه جهانی اما گویا قاتلان و عاملان قتل خاشقجی نه تنها محاکمه نشده‌اند بلکه پاداش‌هایی نیز دریافت کرده‌اند. گاردین در گزارشی اعلام کرده که حداقل سه تن از قاتلان خاشقجی در ویلاهایی که به دست آژانس امنیت کشور عربستان در مجتمعی در شهر ریاض اداره می‌شوند، زندگی و کار می‌کنند.
    بنا بر گزارش‌ها، اعضای خانواده آنها اجازه ملاقات با این افراد را دارند و واحدهای مسکونی «هفت ستاره» محل سکونتشان مجهز به سالن‌های ورزشی و دفاتر کار هستند. روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که صلاح الطبیقی، کارشناس پزشکی قانونی که جسد خاشقجی را مثله کرد، در داخل این مجتمع دیده شده است. همچنین مصطفی المدنی، مردی که نقش خاشقجی را بازی کرد و منصور اباحسین، یک عامل ارشد این تیم نیز در رصدهایی که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ صورت گرفتند، دیده شدند.
    گاردین در این گزارش آورده است که طی دو سال گذشته شاهدان عینی از ملاقات‌های این افراد از جمله با ماموران تحویل کالا، اعضای خانواده و باغبان‌ها خبر داده‌اند. خاشقجی که تا پیش از قتلش، به عنوان مفسر و ستون‌نویس برجسته واشنگتن پست کار می‌کرد، زمانی نزدیک به حلقه خانواده سلطنتی عربستان بود، اما بعدا به انتقاد و مخالفت با تعاملات خاندان سلطنتی حاکم بر عربستان روی آورد و با آنها تعارض پیدا کرد. خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در اسلامبول به هنگام مراجعه به این کنسولگری برای اخذ مدارک مورد نیاز برای ازدواج با نامزد ترکیه‌ای خود، خدیجه جنگیز، به قتل رسید.
    مقامات ترکیه به همراه مقامات سازمان ملل و آمریکا ادعاها مبنی بر مثله شدن جسد خاشقجی با اره را تایید کردند اما جسد او هنوز پیدا نشده است. در ماه فوریه، دولت بایدن گزارش اطلاعاتی سازمان سیا را که مستقیماً ولیعهد عربستان را در قتل خاشقجی دخیل می‌دانست، از حالت طبقه‌بندی خارج کرد. براساس گزارش بیزنس اینسایدر، در گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا آمده است:« ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان‌، عملیاتی را در اسلامبول ترکیه برای دستگیری یا قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی تأیید کرده است.»
    دولت عربستان سعودی پس از یک سری بهانه‌تراشی‌ها نهایتا گفت که خاشقجی در یک «عملیات عوامل خودسر» کشته شده و ۱۱ نفر را در ارتباط با قتل او محاکمه کرد. پنج نفر در دسامبر ۲۰۱۹ توسط دادگاه کیفری ریاض به اتهام «ارتکاب و مشارکت مستقیم در قتل قربانی» به اعدام و سه نفر دیگر نیز به حبس محکوم شدند. گاردین گزارش داد که همه مردانی که در مجتمع مذکور دیده شدند، افراد محاکمه شده در چارچوب این دادگاه بوده و مجازات دریافت کرده‌اند؛ دادگاهی که در سطح جهانی مورد انتقاد قرار گرفت. احمد عسیری و سعود القحطانی، دو مقام بلندپایه نزدیک به ولیعهد عربستان، با هیچ اتهامی مواجه نشدند. خدیجه جنگیز پس از صدور حکم گفت: «حکمی که در عربستان صادر شد، دوباره عدالت را تماما به سخره می‌گیرد.»

  • 0


    مک‌کنزی فرمانده ارتش تروریستی آمریکا در منطقه معروف به سنتکام در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری آمریکایی درخصوص دقت عمل موشک‌های ایران اظهار داشته ایرانی‌ها در حمله به عین‌الاسد هر نقطه‌ای را که خواستند هدف قرار دادند. مولانا چه زیبا گفته؛ خوش‌تر از آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران.

  • ناشناس
    0

    درگذشته قبض برق هر دو ماه یک بار اعلام می‌شد و مردم هم توان پرداخت پول آن را داشتند. الان دوره را یک ماهه کرده و پول برق را افزایش داده‌اند با اینکه در دوره جدید اضافه مصرف نداشته‌ایم ولی پول برق چند برابر شده است. چرا؟

  • بابائی
    0


    نتیجه مذاکره از سال 1392 تاکنون این بوده است که فقط به آمریکا و کشورهای اروپایی اجازه داده است بیشتر در امور داخلی ایران دخالت و مداخله کنند.
    نتیجه برجام از سال 1394 تاکنون این بوده است که فقط به آمریکا و کشورهای اروپایی اجازه داده است بیشتر در امور داخلی ایران دخالت و مداخله کنند.

  • بابائی
    0


    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۰۴:۰۵
    و این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد خیانتکار همراه دیگر سازمان های به اصطلاح بین المللی جنایتکار از سال 1945 تاکنون شریک جرم تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی وغیرانسانی آمریکا و متحدانش در سراسرمنطقه خاورمیانه و جهان بوده است.

    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۰۷:۴۷
    و این در حالی است که داعش از سال 2011 تاکنون با هدایت آمریکا و متحدانش و با کمک مالی عربستان سعودی و امارات و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار در سراسر منطقه خاورمیانه و جهان دست به اقدامات تروریستی می زند و همچنان نیز ادامه می دهد.

    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۱۰:۰۷

    مردم ایران خواستار غرامت 900 میلیارد دلاری از آمریکا شد
    در 12 تیرماه 1367، یک فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه‏ریزی شده 655، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی که هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‏های سرزمینی ایران و در آب‏های اطراف جزیره هنگام، در حمله ای تروریستی به وسیله شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس مورد اصابت قرار گرفت و منفجر شد و تمامی 290 نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند. 118 نفر از این مسافران بی‏گناه، زن و کودک بودند.

    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۱۰:۲۰

    همه کشورهاي عربي منطقه از صدام حمايت مي کردند
    همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره حمایت از صدام حسین علیه ایران اتفاق نظر داشتند
    کشورهای حوزه خلیج فارس به صدام پول می‌دادند تا با ایران بجنگد
    صدام مورد حمایت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود حتی قبل از آمدن تحریم هم مورد حمایت همه جانبه آنها بود و به صدام پول می‌دادند تا با ایران بجنگد.
    متاسفانه برخی ایرانی ها هنوز هم از اهانت ها و خیانت های و جنایت های کشورهای عربی جنایتکار به همراه کشورهای غربی جنایتکار حمایت همه جانبه از صدام درس عبرت نگیرند چرا؟
    جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی کشورهای عربی و کشورهای غربی را در جنگ تحمیلی هشت ساله را فراموش کردند چرا؟

    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۱۰:۴۶
    غربی ها جنایتکارچگونه می خواهد با دوستانشان بجنگند؟
    کشورهای غربی جنایتکارکه ازتروریست های حمایت می کنند و دوست آنها هستند، چگونه ادعای مبارزه با آنها را دارند؟
    غربی ها جنایتکارچگونه می خواهد با دوستانشان بجنگند؟
    کشورهای غربی جنایتکارکه ازتروریست های حمایت می کنند و دوست آنها هستند، چگونه ادعای مبارزه با آنها را دارند؟
    کشورهای غربی جنایتکار طوطی وار دروغ های خود را درباره عملیات ارتش سوریه تکرار می کنند.
    که غربی ها جنایتکارچگونه می توانند با تروریست ها بجنگند در حالی که از آنها به عنوان یک منبع اطلاعاتی استفاده می کنند.
    دولت های نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت این کشورهای غربی جنایتکار با تروریست ها ارتباط دارند.

    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۱۱:۴۳
    حامیان اصلی گروه های تروریستی چه کسانی هستند؟
    حامیان اصلی تروریسم چه کسانی هستند؟
    حامیان اصلی القاعده چه کسانی هستند؟
    حامیان اصلی داعش چه کسانی هستند؟
    حامیانه اصلی تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی چه کسانی هستند.
    1 - آمریکا جنایتکار سگ دست نشانده سازمان های بین المللی و دشمن درجه یک کشورهای اسلامی
    2 - انگلیس جنایتکار سگ دست نشانده سازمان های بینن المللی و دشمن درجه یک کشورهای اسلامی
    3 - فرانسه جنایتکار سگ دست نشانده سازمان های بین المللی و دشمن درجه یک کشورهای اسلامی
    4 - عربستان سعودی جنایتکار دشمن درجه یک دین اسلام، قرآن، مظلومان، مسلمانان و بشریت
    5 - امارات جنایتکار سگ دست نشانده ریاض
    6 - ترکیه جنایتکار سگ دست نشانده اسرائیل
    7 - رژیم صهیونیستی جنایتکار دشمن درجه کشورهای اسلامی و بشریت
    و سازمان های بین المللی هم با حامیان اصلی تروریست های منطقه خاورمیانه و جهان همکاری کردند و هنوز هم همکاری می کنند.
    عربستان سعودی جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر از ششم فروردین ماه سال 2015 تاکنون در جنگ یمن شکست خورده است.
    کشورهای غربی جنایتکار از سال 2015 تاکنون با تامین انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه و بمب های خوشه ای عربستان سعودی و امارات شریک جرم جنایات جنگی در یمن بودند و هستند.
    سعودی ها و اماراتی ها با پشتیبانی آمریکا، غرب و اسرائیل در یمن جنایت می کنند و آدم می کشند.
    مدعیان دروغین حقوق بشر حامی جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن بودند و هنوز هم هستند.
    حمایت مدعیان دروغین حقوق بشر از رژیم سعودی حمایت از تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی است.
    آمریکایی ها، اروپایی ها و نیروهای خارجی حق حضور در منطقه خاورمیانه را ندارند.


    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۱۲:۱۵
    تجاوزات آمریکا علیه ایران با ترامپ شروع نشد
    حمله آمریکا به پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و شهادت ۲۹۰ مسافر آن
    «۳۱ سال پیش در چنین روزی، ناو آمریکایی پرواز ۶۵۵ ایران ایر که یک هواپیمای مسافربری بود را بر فراز آب‌های سرزمینی ایران ساقط کرد و همه ۲۹۰ فرد بی‌پناه شامل ۶۶ کودک را کشت. تجاوزات آمریکا علیه ایران با دونالد ترامپ شروع نشده است».
    «شجاعت و آینده‌نگری که عزمی در برابر عطش تیم ب برای جنگ است، می‌تواند به این تجاوزات پایان دهد».
    ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (سوم جولای ۱۹۸۸) پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ هواپیمایی ایران‌ایر از تهران به مقصد دوبی پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک از ناو «یواس‌اس وینسنس» نیروی دریایی آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد. این حمله موشکی به شهادت تمامی ۲۹۰ سرنشین آن منجر شد.
    دولت آمریکا ادعا کرد که ناو این کشور به اشتباه هواپیمای مسافربری را با یک هواپیمای جنگی اشتباه گرفت؛ ادعایی که کارشناسان مختلف آن را رد کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی همچنین به تمام نیروهای ناو وینسنس پس از این حمله، مدال دادند و جورج بوش پدر (رئیس‌جمهور وقت) به «ویل راجرز» فرمانده ناو مدال «لژیون لیاقت» داد.
    حمله موشکی به هواپیمای مسافربری در خلیج فارس در نامه‌ای از فرمانده ناو وینسنس خواست تا با اعتراف به حقایق، دسترسی به عدالت قربانیان این جنایت تروریستی را فراهم کند.
    آقای ویلیام راجرز، فرمانده سابق ناو وینسنس، جنابعالی در روز ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷، با شلیک موشک به هواپیمای مسافربری در آسمان خلیج فارس، جنایت دیگری را علیه بشریت در تاریخ به نام خود ثبت نمودید. در این جنایت هولناک ۲۹۰ انسان بیگناه در یک لحظه کشته شدند، که ۶۶ نفرشان کودک و ۵۳ نفر زن بودند.
    مسئولین نابخرد امریکایی به جای مجازات و مواخذه مجرم در دادگاه صالحه، جنابعالی را همچون آقای پاول تیبت در هیروشیما، مورد تشویق قرار داده و با اعطای مدال افتخار، غم و اندوه بازماندگان این فاجعه را مضاعف نمودند. صرفنظر از این نمایش اعطای مدال، نام شما در کنار دیگر جنایتکاران همچون صدام، هیتلر، موسولینی، شارون و پاول تیبت در تاریخ به عنوان اسوه های رذالت زنده خواهد ماند تا به عنوان نمادی از شرارت، سقوط اخلاق و تباهی در عبرت جامعه بشری درس‌آموز باشید.
    توجیه جنایت با اعطای نشان افتخار به جنابعالی، دلیل روشنی بر طراحی و برنامه ریزی قبلی در ارتکاب این جنایت بوده و قرائن و شواهد دیگر نیز آن را تایید می نماید، وجدان تنها قاضی درونی است که تبهکاران را پس از انجام جنایت مورد سرزنش قرار خواهد داد و هیچ راه فراری از این محکمه تا لحظه مرگ وجود ندارد که خودکشی هزاران نظامی کشور شما، بازگشته از خاورمیانه، موید آن می باشد.
    انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۲۹۰ مسافر بیگناه این جنایت هولناک، از جنابعالی درخواست دارد تا سی و یکمین سالگرد را غنیمت شمرده و فاجعه را مورد مرور و بازبینی قرار داده و قضاوت خود را برای جامعه بیان نمایید تا بخشی از حقیقت و دسترسی به عدالت برای بازماندگان فراهم گردد.
    امید است با این حرکت انسانی گام کوچکی در تخفیف مجازات خود در دادگاه افکار عمومی برداشته و وجدان های خفته دیگر را در پیروی از عقل سلیم و احترام به شان و کرامت انسان یاری نمایید.
    دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ (سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام با ۲ موشک ناو آمریکایی وینسنس به عمد مورد حمله قرار گرفت که تمامی ۲۹۸ مسافر و خدمه آن اعم از مرد و زن، کودک و نوجوان و کهنسال به شهادت رسیدند.

    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۱۲:۴۳
    و این در حالی است که رژیم صهیونیستی از سال 2011 تاکنون تسلیحات گروه های تروریستی در سوریه و منطقه خاورمیانه تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد و کشورهای اروپایی جنایتکار هم تاکنون هیچ اعتراضی به این جنایت های رژیم صهیونیستی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟


    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۱۳:۵۶

    کشورهایی که از سال 2011 تاکنون به سرکردگی آمریکا پل نابودی بشاراسد هستند، سلاح و افراد تروریست از کجا وارد سوریه می شوند؟
    1- از طریق ترکیه توسط سران ترکیه با دریافت رشوه و پول دلالی از برخی کشورهای اروپایی و برخی کشورهای عربی
    2- از طریق مرزهای عراق توسط آمریکا و متحدانش
    3 - از طریق جولان اشغالی توسط اسرائیل و متحدانش
    4 - از طریق اردن توسط آمریکا و متحدانش

    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۱۴:۰۳
    سازمان‌های مدعی حقوق بشری اگر از دماغ یک فرد به ویژه زنی در ایران خون جاری شود فریاد وا اسفایشان گوش فلک را کر می‌کند و از عدم رعایت حقوق زنان در ایران بانگ برمی‌آورند. اکنون دهها زن از نخبه‌های دانشگاهی توسط بن‌سلمان دستگیر و زندانی شده‌اند و از ابتدایی‌ترین حقوق در زندان محروم هستند، چرا هیچ واکنش درخور توجهی از این سازمان‌ها دیده نمی‌شود؟!


    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۱۴:۳۸
    فرانسه به‌جای انتقاد از ایران پاسخگوی جنایات خود باشد
    فرانسه به جای اظهارنظر درباره پرتاب ماهواره از سوی ایران به فضا، پاسخگوی جنایاتش علیه کشور ما در زمان جنگ تحمیلی باشد.

    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۲۰:۵۱
    و این در حالی است که متاسفانه ایران، عراق، هر دو از 13 دی ماه سال 1398 تاکنون در مورد پرونده ترور سردار سلیمانی و غیره کوتاهی کردند.

    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۲۴:۰۹
    اسناد پشتیبانی، کمک و حمایت همه جانبه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان و سایر کشور اتحادیه اروپا و با کمک مالی کشورهای عربی منطقه از تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور در مدت هشت ساله جنگ تحمیلی را دراختیارداریم.

    دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۲۴:۵۰
    مقامات آمریکایی با دستور حمله هوایی به فرودگاه بین المللی بغداد مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده اند و باید در دادگاه لاهه محاکمه شوند.


  • بابائی
    0

    بهترین گزینه ملت ایران در برابر مقابله تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و متحدانش لغو برجام و مذاکرات وین و ساخت بمب اتمی است و هم واجب است.

  • بابائی
    0

    سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰
    اعتراف خطیب‌زاده: غرب در مذاکرات وین‌ عقب‌نشینی کرده است/ پس مقصر اصلی ایران بوده است چون به خاطر که از سال 1357 تاکنون درس عبرت نگرفته است که غرب مورد اعتماد نیست و تاکنون هم نبوده است و هم غرب نوکر آمریکا بوده است.
    مذاکرات وین تاکنون ثابت کرد که دیگر هیچ فایده ای، نتیجه ای، سودی و ارزشی برای مردم ایران و کشور ایران ندارد و تاکنون هم نداشته است.
    آمریکا و کشورهای اروپایی از سال 1357 تاکنون ثابت کردند که قابل اعتماد نیستند.

  • بابائی
    0

    از شهریور ماه سال 1359 تاکنون ثابت شده است که دیگر هیچ کس در کشور نمی تواند در برابر مقابله آمریکا، کشورهای اروپایی، کشورهای عربی از حق و حقوق مردم و کشور دفاع و حمایت می کنند ولی متاسفانه فقط با جنایتکاران و دشمنان درجه یک ملت ایران و دشمان درجه یک نظام جمهوری اسلامی همه جانبه گفت وگو، دیدار و همکاری کردند و هنوز هم گفت و گو و همکاری می کنند چرا؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها