فرانسه: شورای حکام باید پیامی محکم به ایران بفرستد

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران خواستار اقدامی ازسوی شورای حکام این نهاد علیه ایران شد.

فرانسه: شورای حکام باید پیامی محکم به ایران بفرستد

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مدعی شد گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران به شدت نگران‌کننده است.

او همچنین، بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های غربی وسکوت کشورهای اروپایی به خروج یک‌جانبه آمریکا سپس تحریم‌های غیرانسانی این کشور علیه ایران، از شورای حکام این نهاد خواست که پیامی محکم به ایران بفرستند.

این ادعاهای این مقام فرانسوی در حالی مطرح شد که شب گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره مسئله انرژی هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران افزایش یافته است.

این گزارش ازسوی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام منتشر شد و در اختیار کشور‌های عضو آژانس قرار گرفت.

این سازمان با تکرار اتهام‌زنی‌های خود، ایران را به نقض شماری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای ازجمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده متهم کرد.

این در حالی است که ماه گذشته رافائل گروسی وجود غنی‌سازی مخفیانه در ایران را رد کرده و گفته بود: «تاکنون هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد ایران به صورت مخفیانه در حال غنی‌سازی اورانیوم است.»

پیش از ارائه گزارش جدید ازسوی آژانس انرژی اتمی، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز مدعی بود که ایران تولید تجهیزات برای سانتریفیوژ‌های پیشرفته را ازسر گرفته است و در گزارشی نوشت: «ایران تولید تجهیزات برای سانتریفیوژ‌های پیشرفته را در یک سایتی که سازمان انرژی اتمی ماه‌ها قادر به نظارت بر آن نبوده و یا دسترسی به آن نداشته، ازسر گرفته است.»

آژانس انرژی اتمی از زمان اجرای برجام به طور مرتب هر سه ماه یک بار از روند اجرای برجام و تعهدات مرتبط با فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای ایران، گزارشی ارائه می‌کند.

اکنون این نهاد در حالی ایران را متهم به نقض برجام می‌داند، که آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و به دستور مستقیم دونالد ترامپ از توافق برجام خارج شد. این اقدام رئیس‌جمهور سابق آمریکا نقض فاحش قوانین بین‌المللی، و به طور مشخص، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بود.

پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، به تازگی، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، تاریخ برگزاری هفتمین دور این مذاکرات را ۸ آذرماه و در وین اعلام کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • iraj
    0

    هر چقدر به آلفان (آلمان، فرانسه و انگلیس) گفته شود که آمریکا از برجام خارج شده، باز هم سوزن آنها روی ایران گیر کرده. اینقدر ما را نترسانید. آخرین برگ خود را رو کنید.

  • مرکهکوین
    0

    اگه اون اصلیه را ساخته بودین الان زیر هرکوه چندتا میداشتیم مجبورنبودیم هی کوتاه بیایم ،نفتمونو بردین خوب پولشو بدین ،این دیگه زوره،هی هواااااااار...چرا ازراییل این ازراییلو نمیبره.دیگه از گرسنگی و بیکاری خون به مغزم نمیرسه ...شماها چیزی بگین.

  • ف
    0

    ایکاش سعید جلیلی خطبه خوان در دولت مردمی و مقتدر احمدی نژاد، مذاکرات هسته ای را به نفع مردم ایران به پایان می‌رساند. بخشی از وضع موجود ناشی از عملکرد اشتباه سهوی ، جلیلی است که ملت ایران باید تاوان آن را پس بدهد‌. بطور کلی فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق ع ، بدلیل رویکرد آخرت مآبانه خویش، قدرت حل مشکلات و معضلات مادی و دنیایی را ندارند، و همه چیز را به خدا واگذار می کنند، و درنهایت می‌گویند که خدا خواسته است، که این خودش ظاهرا یک انحراف به شمار می‌رود.

  • حمید رضا
    0

    فرانسه پلیس بد برجام و کشور کثیفی که سابقه فروش خون الوده به بیماری ایدز به ایران و کشورهای دیگر دارد کشور استعمارگر در قرون گذشته دارد اگه راست میگه اول به طویله یهودی که ۲۵۰ بمب و کلاهک هسته ای دارد تذکر بدهد و اون طویله را تحریم کند بعدش هم امریکا را بخاطر خروج غیرقانونی از برجامی که مورد تصویب سازمان ملل بود محکوم کند مکرون مثل سگ از امریکا و طویله یهودیها میترسد وگرنه خودش به قول و قرارهایی که طبق برجام به ایران داده بود عمل میکرد کشور کثیف و بی هویت فرانسه غرق در فساد اخلاقی و همجنس گرایی غوطه ور هست نه تاریخی دارد نه تمدنی تو به هیچ حقی به ایرانی که تمدن و فرهنگ باشکوهی دارد توهین میکنی و دستور میدی مرتیکه بی وجود تو اگر شرف داشتی کشورت و خودت را دو دستی تقدیم امریکا و یهودیهای کثافت نمیکردی تو اول وظیفه قانونی خودت را طبق برجامی که خودت و کشورت زیر ان را امضا کردی پایبند باش بعد نظر بده مرتیکه احمق و بیشعور

    نظرات شما -
    • ی
      1

      یادتان باشد که امام با هواپیمای فرانسوی به ایران آمد. ایکاش آن زمان، فرانسه هم ، ملت ایران را با هواپیما به فرانسه می‌برد. البته همیشه فرانسه، مخالفین حکومت ایران را در خود جای و پرورش داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها