انتشار اظهارات جدیدی از وزیر خارجه لبنان، بحران با عربستان را تشدید کرد

یک شبکه عربستانی فایل صوتی از اظهارات وزیر خارجه لبنان درباره عربستان و بحران به وجود آمده از سخنان وزیر اطلاع‌رسانی این کشور را منتشر کرد که موجب تشدید این بحران شد.

انتشار اظهارات جدیدی از وزیر خارجه لبنان، بحران با عربستان را تشدید کرد

در فایل صوتی که شبکه ماهواره‌ای الاخبار عربستان از عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان منتشر کرد، او می‌گوید: اجازه بدهید درباره (جورج) قرداحی (وزیر اطلاع‌رسانی لبنان) صحبت کنم، من از او دفاع نمی‌کنم او از خودش دفاع می‌کند، او می‌تواند با دفاعیاتش به خودش آسیب بزند و یا از خودش حفاظت کند، او مسؤول وضعیت خودش است، این چیزی که می‌گویم بین خودمان است و برای نوشتن نیست، من دوست نداشتم او برود و در تلویزیون و کنفرانس مطبوعاتی صحبت کند، این معنی ندارد.

بوحبیب افزود: از آنجایی که من عملیات (بحران) را هدایت می‌کردم، از او (قرداحی) خواستم به وزارت خارجه بیاید، سفرایمان احضار شدند و به وزارت خارجه اطلاع داده شد، من به میقاتی (نخست وزیر لبنان) و عون (رئیس جمهور لبنان) اطلاع دادم و از عون خواستم امروز بیانیه‌ای بدهد که به تصمیمات کابینه و سیاست‌های آن پایبند است او انجام داد و ما آنچه او نوشته بود را منتشر کردیم.

وزیر خارجه لبنان در ادامه گفت: بحران شربل وهبه (وزیر خارجه سابق) پیش آمد، ما او را عزل کردیم؛ اما عربستان آن را قدر ندانست، اگر می‌خواهیم مخالفت کنیم، برادران این چه شکلی است؟ امروز اگر قرداحی را برکنار کنند، ما چه چیزی از عربستان دریافت می‌کنیم؟ هیچ چیز، تنها آنها موارد بیشتری درخواست خواهند کرد. بعد پرونده (قاچاق مواد مخدر) کپتاگون پیش آمد، اگر این ماده مخدر بازاری در عربستان داشت، فرستاده نمی‌شد.

او در ادامه ضمن ابراز ناتوانی در حل بحران قرداحی گفت: حتی اگر رئیس جمهور و نخست وزیر، قرداحی را برکنار کنند، هر دو با سلیمان فرنجیه وارد بحرانی داخلی خواهند شد.

بوحبیب درباره ولید بخاری، سفیر عربستان در لبنان نیز گفت: او در بحران اخیر با من تماس نگرفت و به مشاور رئیس جمهور زنگ زد، چرا او با من صحبت نمی‌کند؟

وزیر خارجه لبنان در ادامه گفت: مشکل ما با عربستان زمانی که برادرت بیمار است (حزب‌الله)، این است که تو نمی‌توانی به او بگویی زمانی که خوب شدی با من صحبت کن، من نمی‌توانم بهبود یابم و بیماری‌ام را درمان کنم.

او به این خبر که روزنامه عکاظ عربستان به فایل‌های صوتی او و اظهاراتش درباره بحران میان لبنان و چند کشور عربی حوزه خلیج فارس دست یافته، واکنش نشان داد.

بوحبیب در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که هدف از این مصاحبه تلاش برای باز کردن درب گفت‌وگو و رفع موانع با هدف اصلاح روابط با عربستان و بازگرداندن آن به حالت عادی بود و این همان هدفی است که به شدت برای آن تلاش می‌کنم.

او افزود: از این روزنامه محترم خواستم به جای انتشار اظهاراتی پراکنده و غلط که به منزله ریختن نفت در آتش است، ما در تلاش برای حل این بحران کمک کند، البته به این روزنامه اعلام کردم که توضیحات مفصلی درباره این موضوع ارائه خواهیم کرد، از تمامی رسانه‌ها انتظار داریم ابزاری برای همگرایی و حذف فاصله بوده و در نزدیک‌سازی رویکردها میان ما و برادران‌مان مشارکت سازنده‌ای داشته باشند.

روزنامه عکاظ پیشتر به نقل از برخی منابع خاص خود نوشت، به اظهاراتی که بوحبیب درباره بحران دیپلماتیک اخیر با عربستان در جمع خبرنگاران داشته دست یافته است. پس از آنکه مشاوران بوحبیب به او توصیه کردند فورا حرف‌های خود را پس بگیرد تا موجب خشم بیشتر مردم لبنان نسبت به دولت و سیاست‌های آن و ناکارآمدی وزرایش نشود، از خبرنگاران خواست آنها را منتشر نکنند، دفتر بوحبیب نیز برای جلوگیری از انتشار این اظهارات و یافتن خبرنگاران حاضر در آن دیدار تلاش کرد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی
    0

    نترس ومقاوم باش !! هرگاه باج بدهی دیگر نمی توانی جلوی باج خواهی های دیگر را بگیری !

  • طا
    1

    برای عربستان بد نمیشه اون قدرت ودوستانش را داره دیدین که چند تا کشور عربی ازش حمایت کردن لبنان داره ضرر میکنه با این وضع بد اقتصادی که داره دود به چشم مردم میره به حاطر یک نفر یک ملت نباید تاوان بدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها