نامه ۴۷ نهاد مردمی آمریکا به بایدن در حمایت از تلاش برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها

۴۷ سازمان مردم‌نهاد در آمریکا در نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور از او خواسته‌اند سیاست‌های مخرب دولت دونالد ترامپ را در قبال ایران در پیش نگیرد.

نامه ۴۷ نهاد مردمی آمریکا به بایدن در حمایت از تلاش برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها

به گزارش پایگاه اینترنتی شورای ملی ایرانیان آمریکا(NIAC)، ۴۷ سازمان مردم‌نهاد آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهور این کشور از وی خواستند در راستای کمک به مردم ایران در مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا و ایجاد فضایی مثبت برای مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، اقداماتی از روی حسن نیت در قبال ایران انجام دهد.

در نامه این نهادها آمده است که در دولت بایدن انجام دادن اقداماتی بشردوستانه برای اطمینان یافتن از این که تحریم‌ها موجب تشدید بیماری کرونا در ایران نمی‌شوند، می‌تواند به کسانی که در داخل ایران فکر می‌کنند تفاوتی میان این دولت و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا وجود ندارد، خلاف موضوع را ثابت کند.

این نامه می‌افزاید: هیچ کدام از این اقدامات امتیاز دادن به دولت ایران محسوب نمی‌شود و می‌توانند به طوری اجرا شوند که هرگونه لغو تحریم و تخفیف در آن‌ها صرفا بشردوستانه و به نفع مردم عادی ایران باشد. این گونه اقدامات با شتاب دادن به مذاکرات، موجب بالا بردن امنیت ملی آمریکا و کمک به تلاش‌های جهانی در زمینه واکسیناسیون و کارزار شکست دادن کووید-۱۹ می‌شود.

در توصیه‎‌هایی که این نهادها به رئیس جمهور آمریکا کرده‌اند، مطرح شده است که اطمینان حاصل شود تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع تدارک واکسن کرونا نمی‌شوند، اجازه داده شود اموال بلوکه شده ایران برای خرید کالاهای بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرند، کانال‌های بشردوستانه‌ شفافی به این منظور ایجاد شود و از جمعیت رو به افزایش پناهندگان افغان در ایران حمایت شود.

علاوه بر این در نامه این ۴۷ نهاد آمریکایی آمده است: پیشنهادهای اخیر مبنی بر این که آمریکا باید [در مقابل ایران] از دیپلماسی فاصله گرفته و به سمت یک «پلان B»[نقشه دوم] پیش برود که به احتمال حمله نظامی اشاره دارد، عمیقا نگران‌کننده‌اند. پافشاری بر در پیش گرفتن مسیر شکست خورده فشار دوجانبه و اتهام مقابل به آمریکا و امنیت منطقه آسیب خواهد زد، اقدامات عدم اشاعه‌ای جهانی را تضعیف خواهد کرد، اولویت‌های مهم دولت مانند شکست کرونا در جهان را تنزل خواهد داد و خطر جنگی فاجعه‌بار را در بر خواهد داشت.

این نامه همچنین آورده است: تمامی انتخاب‌های دیپلماتیک باید در این موقعیت حیاتی روی میز باشند تا از این لغزش خطرناک جلوگیری شود. این که اجازه دهیم پنجره به روی برجام یا توافقی جداگانه که به منافعی غیر اشاعه‌ای بپردازد، بسته شود، ضربه‌ای کاری به منافع امنیت ملی آمریکا خواهد بود. اطمینان یافتن از این که برجام از بین نخواهد رفت، مستلزم نشان دادن انعطاف و خلاقیت از سوی تمامی طرفین است.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نظر
    0

    باز هم مردم آمريكا... دمشون گرم باز به فكر مردم ايران هستن... رئيس روئساي ايران كه مردم رو ول كردن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها