۲ عضو کنگره خواستار عذرخواهی از آمریکایی‌های ایرانی‌تبار شدند

«پرامیلا جایاپال» و «سوزان دلبن» اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از حوزه انتخابیه ایالت واشنگتن خواستار عذرخواهی رسمی «اداره گمرک و حفاظت مرزی» از آمریکایی‌های ایرانی‌تبار شدند.

۲ عضو کنگره خواستار عذرخواهی از آمریکایی‌های ایرانی‌تبار شدند

دو عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که پیش از این هم درباره بازداشت چندین ساعته و طولانی ۲۰۰ آمریکایی ایرانی‌تبار در مرز کانادا اعتراض کرده بودند، به اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا نامه نوشتند.

«پرامیلا جایاپال» و «سوزان دلبن» در نامه به این نهاد فدرال آمریکا تاکید کردند، باید بابت بازداشت و دستگیری چندین ساعته و طولانی از آمریکایی‌های ایرانی‌تبار رسما عذرخواهی کند و همچنین اداره گمرک و حفاظت مرزی اسناد و مدارک داخلی خود در ارتباط با این بازداشت‌ها را منتشر کند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، بازداشت این ۲۰۰ نفر به فاصله چند روز بعد از حمله تروریستی سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد انجام شد. در این حمله تروریستی، سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی به همراه چند نفر از رزمندگان مقاومت به شهادت رسیدند.

در نامه این دو عضو کنگره به اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمده است: «مردان، زنان و کودکانی که به طور قانونی در یک بندر ورودی مشخص شده وارد ایالات متحده می‌شوند یا به ایالات متحده باز می‌گردند، نباید خودسرانه نگهداری شوند و صرفاً بر اساس مذهب، قومیت یا منشاء ملی خود مورد بازجویی قرار گیرند».

طبق گزارش آسوشیتدپرس، «بسیاری از کسانی که در روزهای پس از کشته شدن (ترور) سپهبد قاسم سلیمانی بازداشت شدند، شهروندان ایالات متحده بودند».


«پرامیلا جایاپال» و «سوزان دلبن» اعضای مجلس نمایندگان آمریکا

اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آن زمان و بعد از ایجاد شدن جنجال‌های بسیار درباره بازداشت و سرگردانی چندین ساعته در مرز کانادا گفته بود که آمریکایی‌های ایرانی‌تبار را بر اساس کشور مبدا آنها هدف قرار نداده است یا چنین دستورالعملی را برای ماموران خود صادر نکرده است. به ادعای این نهاد فدرال، بازداشت‌های ۱۲ ساعته در مرز ناشی از کاهش کارکنان اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده به دلیل فصل تعطیلات و افزایش ترافیک بود.

یک ماه پس از این حادثه و توضیحات ادعایی اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده، «مارک مورگان» کمیسر موقت این اداره اعلام کرد که به دنبال حمله پهپادی آمریکا و ترور سردار سلیمانی، مقامات مرزی در ایالت واشنگتن زمانی که مسافران ایرانی و ایرانی-آمریکایی را بازداشت کردند، «کمی بیش از حد تعصبی رفتار کردند».

«مارک مورگان» کمیسر و مسئول وقت اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده البته مدعی شد که این اداره «به سرعت (این اقدامات اشتباه) را اصلاح کرد».

جایپال و دلبن اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از حوزه انتخابیه ایالت واشنگتن خواستار انتشار جزئیات بیشتر بازداشت‌هایی هستند که بین ۵ تا ۶ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۵ و ۱۶ دی ۱۳۹۸) رخ داده است.

این دو قانونگذار آمریکایی همچنین برای اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده ضرب‌الاجل پنجم ژانویه ۲۰۲۲ (۱۵ دی ۱۴۰۰) را برای عذرخواهی و انتشار جزئیات این بازداشت‌‌ها تعیین کردند.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها