افزایش دستگیری شیعیان در جمهوری آذربایجان به بهانه ایران!

برخی رسانه‌ها از تداوم دستگیری شیعیان در جمهوری آذربایجان به اتهام‌های واهی و در مواردی ارتباط با ایران خبر دادند.

افزایش دستگیری شیعیان در جمهوری آذربایجان به بهانه ایران!

به نوشته وبگاه «گلوبال وویس» «اهلیمان رستم اف»، واعظ و امام جماعت مسجد «حاجی جواد» در ۲۵ اکتبر در باکو، توسط سرویس‌های امنیتی دولتی بازداشت شد. رستم اف آخرین شخصیت شیعه است که در جریان دستگیری‌های گسترده آشکار شخصیت‌های برجسته شیعه در جمهوری آذربایجان هدف مقامات امنیتی قرار گرفته است. رستم‌اف پس از بازجویی آزاد شد.

«قاسم رستم‌اف»، پسر رستم اف در مصاحبه‌ای گفت که ماموران سرویس امنیتی ۱۵ کتاب مذهبی را که متعلق به پدرش بود، مصادره کرده‌اند. ما متوجه علت دستگیری او نشدیم.

کارشناسان بر این باورند که رستم‌اف آخرین قربانی تنش های فزاینده باکو با ایران است. در حالی که هر دو کشور اکثریت جمعیت شیعه دارند، اما مقامات سکولار جمهوری آذربایجان به شخصیت‌های مذهبی بدگمانند.

«زردشت علیزاده» تحلیلگر سیاسی و سیاستمدار سابق اپوزیسیون این کشور گفت: «چه در دوران شوروی و چه پس از استقلال، چنین دستگیری‌هایی صورت گرفته است. من فکر نمی‌کنم که چند واعظ روحانی در جمهوری آذربایجان کودتا کنند. البته این تصویر در حال ایجاد است و جامعه از قبل به آن عادت کرده است. اگر تهدیدی برای امنیت کشور وجود داشت، چرا مقامات اقدامات امنیتی را از قبل انجام ندادند؟ این تصویری است که مسئولان ایجاد می‌کنند.»

بر اساس این گزارش، «سردار بابایف»، «جلال شفیع‌اف »، «قادر ممدوف» و «تمکین جعفروف» همه اعضای اتحادیه روحانیون، سازمانی که نماینده علمای شیعه و شخصیت‌های مذهبی در جمهوری آذربایجان هستند، در ۱۹ اکتبر از سوی مقامام‌های امنیتی بازداشت شدند.

بستگان آن‌ها گفتند که پلیس در جریان دستگیری تلفن‌ها و لپ تاپ‌های ‌ آن‌ها را ضبط کرده است. شفیع‌اف، ممدوف و جعفروف بدون هیچ اتهامی در ۲۶ اکتبر آزاد شدند، در حالی که سردار بابایف در بازداشت باقی ماند و به خیانت متهم شد و در صورت مجرم شناخته شدن به حبس ابد محکوم می‌شود. بابایف در سال ۲۰۱۷ به اتهام نقض قوانین برگزاری مراسم مذهبی به سه سال زندان محکوم شد. این در حالی است که مقامات جمهوری آذربایجان هیچ توضیحی در مورد دستگیری و اتهامات بابایف ندادند.

در همان روز«ایلگار ابراهیم اوغلو» یکی دیگر از روحانیون برجسته شیعه، بازداشت شد. ابراهیم اوغلو که به عنوان رئیس مرکز دفاع از آزادی دین فعالیت می کند، چند ساعت پس از بازجویی آزاد شد.

یک فعال جامعه مدنی مقیم باکو در یک پست فیسبوکی گفت: این تلاش خطرناک برای ربط دادن رهبران جامعه شیعه به دستگاه امنیتی ایران بود.»

این وبگاه در خاتمه نوشت، با این منطق، می‌توان رهبران جامعه سنی را با نیروهای امنیتی ویژه عربستان سعودی، ترکیه، پاکستان و قطر و گروه‌های مسیحی را به کشورهای غربی مرتبط کرد. این گرایش چشم اندازهای ناخوشایندی برای آینده این کشور ایجاد می‌کند.

منبع: فارس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کارشناس
    0

    شیعه که ماییم همشو بگیرید هرکسی هم قبول نداره بیاد نشون بدم کوچکترینشون روحانی رئیسی خاوری کروبی ودر محله ما یک املاکی که عکس امام حسینو زده بالا سرش وپیشانیش هم جای مهر داره ۱۰ ملیون منو خورد و تازه جلوی چشام داره زنجیر میزنه

  • قلندر واقعی
    0

    عاقبت دشمنی با ارباب حلقه ها ایران شده مرد تنهای شب در دنیا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها