جرج قرداحی؛ وزیری که اظهاراتش باعث دعوای لبنان و عربستان شد/ مروری بر زندگی و نظرات مجری-سیاستمدار جنجالی

جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی، سیاستمدار، مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی است که اظهاراتش باعث وخیم شدن روابط لبنان و عربستان شد.

جرج قرداحی؛ وزیری که اظهاراتش باعث دعوای لبنان و عربستان شد/ مروری بر زندگی و نظرات مجری-سیاستمدار جنجالی

به گزارش خبر فوری ، اختلاف عربستان و لبنان هر لحظه جدی‌تر می شود. در حالیکه دولت لبنان سخت به دنبال یک میانجی است تا روابطش را با عربستان بهبود بخشد، آل سعود نه‌تنها سفیرش را فراخوانده بلکه امارات، کویت و چند کشور عربی دیگر را هم تحریک کرده که روابط خود را با لبنان قطع کنند.

اظهار نظری که جنجال آفرید

اما ماجرای این اختلاف در کجاست و چه شد که این‌ دو کشور به چنین اختلاف عمیقی خوردند؟ ماجرا به ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی مربوط می شود که چند روز است منتشر شده و در آن "جرج قرداحی"، وزیر اطلاع‌رسانی کابینه جدید لبنان در حال انتقاد شدید از عربستان و حمایت از انصارالله یمن است.

قرداحی در مصاحبه ای در پاسخ به سوالی درباره تحولات جاری در یمن می‌گوید که «تجاوز وحشیانه به یمن باید متوقف شود. آن‌چه یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

اگرچه این ویدئو در زمانی ضبط شده که قرداحی هنوز عضو کابینه لبنان نشده بود، اما به هرحال عربستان به شدت از چینش کابینه جدید لبنان نگران شده است.

حمایت دولت لبنان از وزیر جنجالی

ماجرای ویدئوی قرداحی واکنش های بسيار زيادي را در داخل لبنان ایجاد کرد. در حالیکه خبر می رسد او قصد داشته برای آرام کردم اوضاع استعفا دهد، اما گویا نخست وزیر و اعضای دولت لبنان از او حمایت کرده اند تا نشان دهند دیگر زیر چتر حمایتی عربستان سعودی قرار ندارند.

«سلیمان فرنجیه» رئیس «تیار المردة» و از اعضای نزدیک به نخست وزیر گفته که در حق جرج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی ظلم شده و من در کنار او هستم. به گزارش المیادین، فرنجیه همچنین گفت که قرداحی استعفایش را به من اعلام کرد، اما من نپذیرفتم چرا که او خطایی مرتکب نشده و هرگز رفتار تحقیرآمیز با هیچ طرفی را نمی‌پذیرم.
وی افزود که قرداحی پیش از آنکه به عنوان وزیر تعیین شود، دیدگاهش را بیان کرده و ما نیز در یک کشور آزاد زندگی می‌کنیم.

اما وزیری که باعث این جنجال شده کیست؟ بد نیست مروری بر زندگی و فعالیت های سیاسی جرج قرداحی، این وزیر پرحاشیه لبنانی داشته باشیم.

جرج قرداحی کیست؟

جرج قرداحی (متولد ۱ می ۱۹۵۰ در فیطرون، لبنان) وزیر اطلاع رسانی، سیاستمدار، مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی است. او که در خانواده ای مسیحی به دنیا آمده و بزرگ شده است، در سپتامبر ۲۰۲۱ به عنوان وزیر اطلاع رسانی در دولت نجیب میقاتی در لبنان انتخاب شد و از مجلس این کشور رأی اعتماد گرفت.
قرداحی یکی از چهره های شناخته شده رسانه های عربی است. او پیش از وزارت، مجری تلویزیون بود و در شبکه های مشهور عربی، برنامه های سیاسی و غیرسیاسی مختلفی را اجرا می کرد. برنامه های من سیربح الملیون؟، افتح قلبک، التحدی، القوة العاشرة، مسابقة الجماهیر، الملیونیر، المسامح کریم از جمله مهم ترین و معروف ترین برنامه هایی است که قرداحی آنها را اجرا کرده است.

مسیحی که عاشق اسلام است

قرداحی اگر چه مسیحی است اما عشق و علاقه فراوانی به اسلام دارد. در سال ۲۰۱۴، منی الشازلی، مجری مشهور مصری مصاحبه ای با جرج قرداحی انجام داد که قرداحی در آن برنامه در میان حیرت حضار، آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد.

وقتی از قرداحی پرسیده شد که آیا حفظ این آیات به دوران مدرسه بازمی گردد یا نه، او گفت که از کودکی متوجه شده است که از یک سو مسیحی است، اما از سوی دیگر فرزند محیط اسلامی خود است و با توجه به اینکه دانش او نباید تنها به دینش محدود شود، او باید با دین اسلام آشنا باشد.

جرج قرداحی البته گرویدن خود را به اسلام را انکار کرد، اما اظهار داشت که او اسلام و شخصیت پیامبر اعظم (ص) را تحسین می کند و او را فردی می داند که مسیر تاریخ را تغییر داده است. جرج قرداحی اما متذکر شد که بین مسیحیت و اسلام تفاوتی نمی بیند و لزومی هم ندارد که یک مسیحی دین خود را تغییر دهد، زیرا این دو دین مکمل یکدیگر هستند.

مواضع سیاسی جنجالی قرداحی

به جز این، مواضع سیاسی این مجری و سیاستمدار مشهور لبنانی نیز همواره مورد توجه بوده است. قرداحی مدتی پیش در یک کنفرانس خبری ناآرامیهای اخیر علیه بشار اسد را توطئه خارجی دانست که این موضع گیری به مذاق سرمایه داران سعودی شبکه ام بی سی خوش نیامد و آنها قرداحی را از این شبکه اخراج کردند.

قرداحی تأکید کرده بود: دیدگاه من درباره بحران سوریه هیچ تغییری نکرده است. من از سوریه و مردم مظلوم این کشور حمایت می کنم و نگران رسیدن بحران سوریه به این مرحله بودم. من حامی نظام سوریه یا شخص خاصی نیستم، بلکه از سوریه حمایت می کنم و می خواهم که این کشور همچنان قدرتمند باقی بماند.

قرداحی در مصاحبه با سایت خبری النشره لبنان، در خصوص برکنار شدن از شبکه ام بی سی عربستان، اظهار داشت: متأسفانه دیدگاهم درباره بحران سوریه به مذاق برخی افراد خوش نیامد و من را تهدید کردند و ناسزا گفتند و انتقام گرفتند؛ ولی می گویم که از دیدگاهم منصرف نخواهم شد و در خصوص قطع همکاری خودم با شبکه ام بی سی باید بگویم که اهمیتی به سود و زیان ناشی از این قطع همکاری نمی دهم.

به جز این، اظهارات قرداحی درباره جنگ یمن، دخالت های عربستان و عرب در مسائل لبنان، حمایت ضمنی از حزب الله و... همواره باعث خشم سعودی ها و شبکه های وابسته به آنها شده است و این اختلاف تا بعد از ورود قرداحی به سیاست هم ادامه دارد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • جوان
    0

    اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید

    نظرات شما -
    • دذرب
      0

      اگر دین ندارید، من را که دارید

  • بیننده شبکه ها ماهواره انقلابی مردمی
    0

    برنامه ها مشهور و معروف ایشان در کدام شبکه ماهواره ای پخش می شد العالم یا المیادین، من سیربح الملیون، التحدی.... یادم نیست میشه یادآوری کنید

    نظرات شما -
    • بهنام
      0

      برو از مامانت بپرس شاید اطلاعات درستی بهت بده ....

    • بیبنده به بهنام
      0

      از مامانم پرسیدم گفت ایشان گدا زاده بود و چند سال کارمند شبکه سعودی ام بی سی بود و هر چی دار و ندار از برکت حاکمان وهابی سعودی

  • کی به کیه
    0

    ایشان یکی از یاران حلقه اول امام الزمان

  • بعضي ها درس بگيرند !
    0

    احسنت به اين بزرگمرد با غيرت و آزاده . قابل توجّه عرب نماهای عبری مسلك ( وهابي های جنايتكار و بي وجدان و بي شرف و خائن ) ، كه تبديل به گاو شيرده آمريكا و مزدور صهيونيست ها شده اند . درود بر حضرت عيسی مسيح (عليه السلام) ، و مسيحيان آزاد انديش و با معرفت ، كه از همراهان و ياری دهندگان امام زمان (عج) در آخرالزمان خواهند بود . ان شاء الله .

  • ص _ ن
    0

    درود بر جناب وزیر لبنانی که برای استقلال لبنان از حرف حساب کوتاهی نکرده است .

  • قلندر واقعی
    0

    لعن نفرین خداوند بر هر چی مزدوره ای نسناسها زرررشک

  • سجاد
    0

    درود بر شرف این مسیحی که از مسلمانان جنگ زده یمن دفاع کرد .

  • علی آقا
    0

    استعمارنوین بعدجنگهای جهانی اول ودوم پس ازتکه پاره کردن عالم اسلامی بوسیله تفرقه ومذهبهای تقلبی وافراد تماع و دوست نشانده استثماری به نام آموزش آکادمیک شروع به تزریق غرب پرستی ونسلی ستایشگر وحافظ منافعش راتربیت کرده بهمن دلیلی درکشورچندفرهنگ اگراظهارات مستقل بنمایند.شدیداازسوی نمایندگان غرب وکشورهای حافظ منافع اسرائیل برخوردمیشود

  • حبیب زیوری
    0

    واقعاآزاده مصداق نام جناب قرداحی هستش درودب شرفت مرد(واقعی)

  • حجعلیبهبودی
    0

    اینجانب به آقای قرداهی آزادمرد درودبیپایان میفرستم که اوازغربکداهای ایران اسلامی باشرفتر است

  • راننده قطار
    0

    همین که مسیحیه ولی عاشق اسلامه ، نشون میده یه تخته اش کمه.( خنده حضار )

  • ل
    0

    خبر فوری ظاهرا طرف عربستان رو گرفته و با این تیتر خبر معلوم میشه کودکان و مردم مظلوم یمن اصلا براش اهمیتی نداره!

  • کاربر ناشناس
    0

    من شخصا برنامه ام بی سی با اجرا ایشان زیاد دیده ام ایشان کارهای بسیار مفیدی انجام می دادند از جمله رساندن خانواده ها بهم و جلو گیری از طلاق صلح بین زن و شوهر پدر و مادر پیدا کردن گم شده ها خلاصه زبان خیر در حل مشکلات مردم دنیا صلح و صفا بین مردم قدم بر می‌داشتند خلاصه خیر اندیش و با صفا هستند درود برایشان

  • کاربر ناشناس
    0

    من بجز خوبی از ایشان چیزی ندیدم در همه راه قدم بر می‌داشتند درود جرج قرداحی مجری باسابقه و صلح طلب جهان عرب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها