مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی:

هفته‌های آتی برای سرنوشت مذاکرات وین «تعیین کننده» است

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی با اشاره به سفر آتی خود به ایران تصریح کرد که چند هفته آینده برای تعیین سرنوشت مذاکرات برجامی «وین»، «سرنوشت‌ساز» است.

هفته‌های آتی برای سرنوشت مذاکرات وین «تعیین کننده» است

«رافائل گروسی» در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» ضمن اعلام این که به زودی برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی، به ایران سفر می‌کند گفت که چند هفته آینده در تعیین این که آیا مذاکرات «وین» برای احیای برجام از سرگرفته می‌شود، «سرنوشت‌ساز» است.

وی در این گفت‌وگو تصریح کرد که چند هفته آینده در تعیین این که آیا ایالات متحده و ایران می‌توانند به مذاکرات «وین» برای احیای برجام بازگردند یا خیر،‌ «تعیین‌کننده» است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد که ایران در پاسخ به درخواست فوری وی، از او دعوت کرده است تا طی روزهای آینده با رهبران سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تهران دیدار کند.

واشنگتن‌پست در این خصوص گزارش کرد، وقفه در روند برنامه بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران یکی از موضوعاتی است که گروسی قصد دارد در دیدار با مقام‌های ایرانی مطرح کند و در صورتیکه این موضوع به صورت حل نشده باقی بماند، بازگشت به برجام، تقریباً غیرممکن خواهد شد.

گروسی در این گفت‌وگو در خصوص آینده مذاکرات وین گفت که تمامی اعضای برجام از جمله انگلیس، آلمان،‌روسیه و چین به همراه اتحادیه اروپا که نقش هماهنگ کننده را دارد و آمریکا که به صورت یکجانبه از برجام خارج شده‌اند، به وی گفته اند در صورتیکه نظام نظارتی آژانس در ایران به طور کامل احیا نشود، «دستیابی به چنین توافقی (احیای برجام) بسیار دشوار خواهد بود».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با طرح مجدد این ادعا که جمهوری اسلامی هنوز به سؤالات آژانس در خصوص اثرات اورانیوم غنی‌شده یافت شده در سه تأسیسات هسته‌ای ایران پاسخ نداده، گفت: «این به طور کلی به عمق اعتبار بیانیه‌های ایران لطمه می‌زند» زیرا طبق بخشی از توافق اولیه، ایران ملزم به اعلام تأسیسات و تجهیزات در برنامه هسته‌ای خود است.

اظهارات گروسی در این خصوص در حالی مطرح شده است که پیش از این «کاظم غریب‌ آبادی» نماینده سابق ایران در آژانس اظهار تصریح کرده بود: تأسف برانگیز است که علیرغم توضیح مکتوب ایران در خصوص وجود آلودگی اورانیوم تهی شده در ۲۶ می ۲۰۲۱ در یکی از مکان‌ها، آژانس کماکان عنوان می‌دارد که «ایران هنوز توضیحی ارائه نکرده است.» همانگونه که قبلاً هم گفتیم، بر اساس تحقیقات ما در زمینه پیشینه فعالیت‌های انجام شده در این مکان، هیچ سابقه‌ای از فعالیت هسته‌ای مشاهده نشد. بنابراین، منشاء آلودگی اعلام شده توسط آژانس برای ما کاملاً ناشناخته است.

وی اضافه کرد: ظاهراً این رویه غلط آژانس است که هر زمان به بستن یک موضوع نزدیک می‌شویم، سؤالات جدیدی را مطرح می‌کند تا با یک فرآیند باز و بی انتها مواجه شویم. این رویه، کاملاً غیرقابل قبول است و با حرفه‌ای گری آژانس در مغایرت است.

رافائل گروسی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص این که آیا برنامه هسته‌ای به اندازه‌ای پیش رفته است که بازگشت به دوران ۲۰۱۵ و زمان امضای برجام دشوار شود، گفت: «واضح است است که اوضاع موجود تغییر کرده است» اما سؤال مهم‌تر و واجب‌تر این است که آیا آژانس می تواند تصویر جامعی از وضعیت فعلی برنامه هسته‌ای ایران به بقیه ارائه دهد یا خیر.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص گفت: «روشن است که اگر چنین عنصر و اطلاعات اولیه‌ای دیگر وجود نداشته باشد، چطور آن‌ها (اعضای برجام) می‌توانند بدون داشتن هرگونه تصوری از واقعیت موجود، به توافق (برجام) بازگردند؟»

گروسی که برای دیدار با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن سفر کرده، روز گذشته در مصاحبه با پایگاه تحلیلی خبری بلومبرگ ابراز امیدواری کرد ظرف چند روز آینده به تهران سفر و با مقام‌های ارشد ایران دیدار کند.

وی همچنین درباره دیدار با آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران ابراز امیدواری کرد و گفت: «شاید البته اگر او (ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران) آنقدر مهربان باشد که با من دیدار کند».

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • حمار ایرانی
    0

    هیچ وقت ایرانی را تهدید نکن . پلنگ صورتی ببخشید یوزپلنگ پارسی هیجی ترس و واهمه نداره جنگ حاضریم جهاد آماده ایم هزاران موشک آماده تا آمریکا و اورپا با خاک یکسان کند

    نظرات شما -
    • علی
      0

      قرص بخور

  • مح
    0

    سگ زرد برادر شغال است گروسی از خودشان است اسرائیل جز ان پی تی نیست کار ی بهش ندارند مسئولین ما از اژانس چه خیری دیده اند که چسبیده اند به اژانس .کاش یواشکی مقداری بمب اتم می ساختند ودیگر از موضع قدرت حرف می زدند

  • عال
    0

    حمار جان یه کمی انصاف داشته باش چنتا از کشورهای اروپا را بگذار بمونه همش یجا نابود نکن گناه دارند

  • چ
    0

    ربع قرن است که مشکل هسته ای ما حل نشده.

  • قاسم
    0

    آژانس فقط می‌گوید که ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند ولی حرفی از تعهدات خود آژانس و کشورهای اروپایی و آمریکا به میان نمی‌آورد. تعهدات دو جانبه می‌باشد و اگر قرار است ایران به تعهدات خود عمل کند طرف‌های مقابل هم باید به تعهدات خود عمل کنند و آژانس هم نباید سیاسی عمل کند و مورد بازیچه قرار گیرد.

  • رحیمی
    0

    اول آمریکا باید رفع تحریم کندایران رابعدمذاکره کنند

  • کوک
    0

    بازی به دقیقه ۹۰ نزدیکه........

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها