مذاکرات هیات دولت ازبکستان با طالبان پیرامون امنیت مرزی

سخنگوی وزارت امور خارجه ازبکستان اعلام کرد، اعضای دولت ازبکستان در جریان مذاکره با یک هیات افغان به رهبری معاون نخست‌وزیر دولت موقت طالبان در شهر

مذاکرات هیات دولت ازبکستان با طالبان پیرامون امنیت مرزی

به گزارش خبرگزاری تاس، "یوسوپ کابلژانوف"، سخنگوی وزارت امور خارجه ازبکستان در بیانیه‌ای گفت: در این مذاکرات، نمایندگان از تعدادی از وزارتخانه‌ها و آژانس‌های دولتی ازبکستان درباره همکاری تجاری و اقتصادی، امنیت مرزی، همکاری در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل بین‌المللی و موضوع ترانزیت گفت‌وگو کردند.

براساس گزارشات، این مذاکرات بر اجرای پروژه‌های زیرساختی که شامل ساخت خط انتقال سرخان- پل‌خمری و راه‌آهن ترمذ- مزار شریف- کابل- پیشاور می‌شود، تمرکز داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: سردار عمرزاکوف، وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ریاست هیات ازبکستان در این مذاکرات را بر عهده داشت.
۲۱ سپتامبر، شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان در جریان سخنرانی در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از جامعه بین‌الملل خواست تا مانع از انزوای افغانستان شوند.

وی تاکید داشت، تاشکند مرتبا مواد غذایی، مشتقات نفتی و برق به افغانستان انتقال می‌دهد.

در بیانیه‌هایی که طالبان و وزارت خارجه ازبکستان منتشر کردند، آمده است که دو هیات در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کرده‌اند. طالبان می‌گوید قرار است "نقشه راه" همکاری‌های دو کشور تهیه شود.

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر دولت طالبان در راس هیاتی عالی‌رتبه به کشور همسایه شمالی، ازبکستان رفت. ۱۰ وزیر و مقام ارشد دولت طالبان در این سفر به شهر مرزی ترمذ ازبکستان حضور دارند.

در بیانیه‌ای که طالبان منتشر کرد، آمده که دو هیات در زمینه‌های توسعه تجارت، سوخت و مایحتاج اولیه به ویژه در زمستان، تسهیلات ترانزیتی برای تجار افغانستان، همکاری در بخش بهداشتی، خط انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت سرخان - پل‌خمری، راه‌آهن مزار شریف- کابل - پیشاور گفت‌وگو کردند.

در حال حاضر، بندرحیرتان در مرز ازبکستان از طریق راه‌آهن تا مزارشریف وصل شده است.

دیدارها با سخنرانی‌های عبدالسلام حنفی، مقام ارشد طالبان و عمر زاکوف، معاون نخست‌وزیر ازبکستان آغاز شد.

طالبان می‌گوید تیم‌های کاری مشترکی بین دو طرف در بسیاری از زمینه‌ها تشکیل شده و قرار است "نقشه راه" همکاری‌ها در "۱۰ روز آینده" تکمیل و برای تصمیم‌گیری به رهبران دو کشور ارائه ‌کنند.

در بیانیه طالبان آمده است که در ترکیب هیات مقام‌های وزارت‌های تحصیلات عالی، هوانوردی، فواید عامه، تجارت، اقتصاد، صحت عامه، بانک مرکزی افغانستان، نمایندگان بخش امنیتی، نمایندگان رسانه‌ها و تاجران حضور دارند.

هیات طالبان در این سفر یک روزه به شهر مرزی ترمذ با یک هیات عالی‌رتبه به سرپرستی عمرزاکوف، معاون نخست‌وزیر این کشور گفت‌وگو کرده است.

احمدخالد علمی، سفیر افغانستان در ازبکستان به بی‌بی‌سی گفت که "ازبکستان درصدد ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان به‌ویژه در شرایط فعلی است."

ازبکستان مناسبات خود را با دولت طالبان نگه داشته است، پیش از به قدرت رسیدن طالبان در کابل، نیز این کشور روابط نزدیکی با هیات طالبان در دوحه برقرار کرده بود.

ازبکستان به عنوان یک مسیر مهم ترانزیت برای کمک به میلیون‌ها افغان که اکنون آواره شده‌اند، تبدیل شده است. کمک‌های سازمان ملل متحد نیز از طریق ازبکستان از راه مرز زمینی به افغانستان منتقل می‌شود تا به شمال افغانستان برسد. تحلیلگران می‌گویند مذاکرات با ازبکستان ممکن است شامل نگرانی در مورد تامین برق افغانستان باشد.

افغانستان به شدت به برق وارداتی همسایگان خود وابسته است، اما بدهی‌های این کشور پیوسته رو به افزایش است که در صورت عدم پرداخت ممکن است با قطع برق وارداتی در زمستان مواجه شود. ۷۷ درصد برق افغانستان از کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌شود. برق وارداتی ازبکستان، منبع اصلی برق در افغانستان است.

زمستان گذشته، برق وارداتی ازبکستان به افغانستان که منبع اصلی تامین برق این کشور است، به دلیل بروز مشکل فنی قطع شد، که کابل و حدود هفت شهر دیگر در تاریکی فرو رفتند.

در همین حال عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه ازبکستان دوشنبه در سفر به کابل با مقام‌های دولت طالبان دیدار کرد. او گفت که کشورش به تعهدات ترانزیتی، تجاری و انرژی با افغانستان پایبند می‌ماند. اخیرا، بلومبرگ گزارش داد که شرکت برق افغانستان (برشنا) از نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) تقاضا کرده که به عنوان کمک‌ بشردوستانه، بدهی ۹۰ میلیون دلاری برق افغانستان به کشورهای همسایه را بپردازد. گرچه یوناما گفته که چنین تقاضایی را دریافت نکرده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها