تحولات یمن

دیدار فرستاده سازمان ملل با رئیس شورای انتقالی/ تقویت گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری «هادی»

فرستاده جدید سازمان ملل پس از ورود به عدن با رئیس گروه شورای انتقالی-وابسته به امارات- دیدار کرد تا گمانه‌زنی‌ها درباره مقدمات برکناری رئیس جمهور مستعفی یمن، تقویت شوند.

دیدار فرستاده سازمان ملل با رئیس شورای انتقالی/ تقویت گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری «هادی»

پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» گزارش داد، «هانس گروندبرگ» به محض ورود به عدن، با «عیدروس الزبیدی» رئیس گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات دیدار کرد.

این پایگاه خبر داد که این دیدار به منزله فراهم کردن مقدمات برکناری «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن (وابسته به عربستان سعودی) از قدرت و انتقال اختیارات وی به شورای انتقالی است.

به گزارش این پایگاه، این اقدام نشان می‌دهد که برای نخستین بار، بساط دولت مستعفی از یمن برچیده خواهد شد.

این در حالی است که دولت مستعفی، الزبیدی را یک شورشی می‌داند و الزبیدی نیز این دولت را به رسمیت نمی‌شناسد.

«ابوبکر القربی» یکی از وزرای نظام پیشین یمن که وابسته به امارات است، خبر داد که در سطح بین‌الملل نیز مقدمات انتقال اختیارات هادی و تشکیل یک دولت جدید فراهم شده است.

همزمان با ورود فرستاده سازمان ملل به عدن نیز یک هیأت از شورای انتقالی به ریاست «یحی غالب الشعیبی» به آلمان سفر کرد. الشعیبی در این کشور، نشست خبری برگزار کرد تا بتواند در محافل اروپایی، برای شورای انتقالی کسب وجهه کند.

این در حالی است که عربستان سعودی در جریان درگیریهای خونین استان عدن، از عناصری حمایت کرد که از شورای انتقالی جدا شده بودند. کارشناسان این اقدام ریاض را به عنوان کودتا علیه امارات قلمداد کردند.

در همین ارتباط، وبگاه الخبر الیمنی هم امروز با انتشار گزارشی، تأکید کرد که هدف از سفر فرستاده سازمان ملل، رایزنی در خصوص راه‌حل‌ سیاسی برای پایان جنگ یمن همزمان با پیشروی‌های گسترده ارتش و کمیته‌های مرکزی در چندین جبهه است.

پیش‌بینی می‌شود که «هانس گروندبرگ» پس از عدن راهی کشور عمان شود تا با هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن دیدار کند. او پس از آن نیز به عربستان سعودی سفر باز خواهد گشت.

او صبح امروز در ریاض با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربسنان سعودی دیدار و گفت‌و‌کو کرده بود.

در تاریخ هشتم مهرماه نیز منابعی در دولت مستعفی از معامله‌ای جدید سخن گفتند که تا کنون موافقت امارات عربی متحده، عربستان سعودی، آمریکا و روسیه را به دنبال داشته است.

طبق گفته این منابع، منصور هادی از صحنه یمن کنار زده خواهد شد تا زمینه برای مذاکراتی فراگیر در این کشور فراهم شود؛ کشوری که عربستان سعودی از هفت سال پیش تاکنون آن را تحت محاصره خود دارد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها