اگر چین دوست ایران است، پس چرا سکوت کرده است؟

درباره نفع بردن چین از تحریم‌ها علیه ایران می‌توان این‌طور تلقی کرد که تا اندازه‌ای می‌کوشد با فشار به آمریکا برخی تحریم‌ها را لغو کند. اما از نظر چین تحریم‌ها باید به گونه‌ای باشد که ایران همواره نیازمند چین باقی بماند.

اگر چین دوست ایران است، پس چرا سکوت کرده است؟

با وجودی که همه کشورها و اعضای عضو برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهارنظر روشن و شفافی دارند و می‌کوشند مساله برجام را حل کنند، اما شاهد سکوت نسبتا طولانی و نسبی چین در این باره هستیم. به نظر می‌رسد چین سیاست سکوت را در این باره در قبال ایران در پیش گرفته است.

البته چین به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی در منطقه و جهان رقابت قابل قبولی در طول سال‌های اخیر با ایران داشته و سعی کرده است این روابط در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و انرژی به سطح قابل قبولی ارتقا یابد. از طرفی حضور فعال چین در امضای توافقنامه برجام بین ایران و کشورهای ۱+۵ نشان می‌دهد چین نقش نسبتا قابل قبولی در حل مناقشات میان ایران با کشورهای غربی خصوصا آمریکا ایفا کرده است؛ اما سیاست چین در قبال ایران همواره سیاست دوگانه و غیرشفافی است و ترجیح می‌دهد روابط ایران و کشورهای غربی در حوزه برجام به صورت شناور و غیرپایدار باقی بماند و از ایران به عنوان یک اهرم فشار در برابر آمریکا و غرب استفاده کند.

چین در حوزه رسانه‌ای همواره مبهم عمل می‌کند و هیچ‌گاه سیاست خود را رسانه‌ای نمی‌کند و همواره می‌کوشد به صورت غیرشفاف موضع‌گیری کند. در برخی موارد در شورای امنیت سازمان ملل، هنگامی که این شورا قصد داشت بیانیه یا قطعنامه‌ای علیه ایران و هم‌پیمانانش مثل سوریه صادر کند، چین این قطعنامه‌ها را وتو کرد. اقدامی که قابل قبول و مثبت تلقی می‌شود. اما مناسبات چین و آمریکا، مناسبات پایداری نیست و قدرت تاثیرگذاری سیاسی چین بر آمریکا و غرب کمتر از روسیه است، بنابراین سیاست غیرشفافی درقبال ایران اعمال می‌کند و می‌کوشد تا اختلافات ایران و کشورهای غربی در حوزه برجام به نقطه غیرقابل اتکا و شناور و غیرپایدار برسد تا چین بتواند پشت سر ایران به غرب و آمریکا سنگ‌اندازی کند.

درباره نفع بردن چین از تحریم‌ها علیه ایران می‌توان این‌طور تلقی کرد که تا اندازه‌ای می‌کوشد با فشار به آمریکا برخی تحریم‌ها را لغو کند. اما از نظر چین تحریم‌ها باید به گونه‌ای باشد که ایران همواره نیازمند همکاری اقتصادی با چین باقی بماند. بنابراین چین در وهله اول منافع اقتصادی خود را در حوزه‌های مختلف مورد توجه قرار می‌دهد و در حقیقت تمایل چندانی برای رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران ندارد.

اما به هر حال سیاست چین تا اندازه‌ای سیاست نسبتا مثبتی در قبال ایران است اما گام بلندی برای رفع تحریم‌ها علیه ایران برنداشته و برنمی‌دارد. در حالی که باید در این‌باره از نفوذ اقتصادی و حضورش در شورای امنیت به عنوان عضو دائم شورای امنیت استفاده کند و در کنار ایران قرار بگیرد و در حوزه برجام، خصوصا کشورهای دیگر را برای رفع تحریم‌ها به نفع ایران تحت فشار قرار دهد. اما تاکنون گام محکمی از سوی چین در این باره مشاهده نشده است و این نشان از عدم تمایل چین برای لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران است تا همواره ایران از بازار انحصاری چین استفاده کند.

منبع: جهان صنعت

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 79
  • کارشناس
    0

    دوستی در روابط بین‌الملل معنی ندارد .

  • علیرضا
    0

    شما یه دلیل بیار که چین مایل به رفع تحریم باشه 1- نفت ایران رو به قیمت خیلی پایینتر از معمول میخره 2- پول نفتی که خریده رو به بهانه تحریم بهت برنمیگردونه ( 28 میلیارد دلار بدهی از همین بابت داره ) 3- میاد باهات توافق میکنه که جنس بی کیفیت و بنجل چینی بجای طلبت بهت بده این یعنی کارآفرینی در چین برای بازار بی نهایت بی سلیقه ایران 4- میتونه از این بابت هم خر رو داشته باشه و هم خرما بخوره 5- ازش بعنوان ابزار فشار به امریکا و غرب استفاده کنه شما باز بگو چین دوست ماست

    نظرات شما -
    • گذر از چپ های اونور آبی !!!
      0

      شما برای شکیات و حدسیات شریفتون دلیل و مدرک دارید ؟؟ یا از سر احساسات دارید موضع می گیرید ؟؟؟ چین و روسیه همسایگان قدرتمند اقتصادی و سیاسی ایران هستند که در تقابل با آمریکا اشتراک دارند و باید با هم همکاری و هم افزایی داشته باشند ... ........ اون شبکه های معاند و کسانیکه ما رو به این کشورها بدبین می کنند در زمان برجام خواستار تحریم بیشتر ایران و حتی شروع جنگ و حمله به کشورمان بودند ... حالا چه شده به چین و روسیه و هند حساس شده اند ؟؟؟؟/ چون می دانند منافع ایران با این کشورها تامین می شود و برقدرت ایران افزوده میشود .

    • یکی از مردم
      0

      درضمن میتونه برای پرداخ بدهیش هر ارزی رو که خواست بده طبق قرارداد 25 ساله که کاملا روشن گفته شده برای اونهایی که خودشونو به خواب زدن مثل همین(گذر از چپ های اونور آبی !!!)

  • عدالت
    0

    چین یک کمونیست به تمام معناست نباید به این کشور اعتماد کرد

  • فاطمه
    0

    امروز برادر به برادر رحم نمی‌کند. چه انتظاراتی دارید!!!!

  • نظرپور قندعلی.
    0

    چین از خداش که امریکا ایران تحریم کنه بتونه سود ببره خودش بفروش بهش وازش نفت ببر.تازه چین ازامریکا خواسته که تحریم بمونه من باج ترومیدم. سیاست

  • يا حق
    0

    مسؤلين ما در رابطه باچين چشم وگوش خود را بسته اند. والسلام

  • hadad
    0

    در عرصه سیاست خارجی، هر کشوری منافع خود را پی می گیرد و ما هم باید بتوانیم منافع خود را حفظ کنیم و با برگ کشورهای مختلف بازی کنیم. اگر نتوانیم مشکل از ماست نه دیگران.

  • ناشناس
    0

    چین کمونیست فقط فقط منفعت و رفاه شهروندانش براش مهمه نه هیچ کشوری دیگه،وقتی رقابت برسر اقتصادجهانی باشه کشورهای دیگه حتما قربانی خواهند شد

  • خودم
    0

    اینم خطاب به نوکران چین دوست

  • حجت الاسلام پناهیان
    0

    تمام کشورها به جز جمهوری اسلامی به فکر منافع ملی و مردم هستند و خودشون رو گوشت قربانی نمی کنند فقط آخوندها هستند که منافع عراق و سوریه و لبنان و فلسطین از منافع ایران براشون مهمتره و مردم رو مثل گوسفند جلوی حسن نصرالله قربانی می کنند

  • سیاست خارجی آغوشی !!!
    0

    عده ای در ایران که در قضایای برجام از غرب رودست خوردند و کشور را دچار خسارت بدجوری علیه چین و روسیه شاخ و نشان می کشند ....... فکر کنم تلقی این جماعت از سیاست خارجی فقط به آغوش رفتن است نه تعامل و تبادل منافع . قرار نیست ایران به آغوش هیچ کشوری بازی کند خیالتان راحت .

    نظرات شما -
    • رامین
      0

      چون فعلا برخی در آغوش روسیه و چین و بدون توجه به منافع ملی رانت خواری می کنند. سیاست ما قرار بود نه شرقی و نه غربی باشد. چه اصراری است که هرکسی می گوید منافع ملی حتما شما راجع آغوش این یا آن یکی صحبت کنید؟ یعنی واقعا ما یک سیاستمدار سالم نداریم و حتما باید یکی از این دو سو منافع ملی ما را غارت کند؟

  • ناشناس
    0

    مگر قرار است دولت کنونی به چین و روسیه اعتمادی از جنس اعتماد دولت بنفش به غرب داشته باشد ؟؟؟؟ تمام شد ورفت آن همه سر و کله زدن در سیاست خارجی دولت روحانی برای جلب نظر غربی ها و گرفتن نتایج برعکس ....... ایران براساس معیارها و منافع با کشورها متحد می شود نه براساس سلایق دوتابعیتی ها!!!!! چون اتحاد ایران با چین و روسیه تامین کننده منافع ملی است شبکه های ماهواره ای دارند صبح تا بام ناله می کنند .

    نظرات شما -
    • فراموش شدگانیم
      0

      هر کشور دیگه با مسلمانها مثل چین رفتار میکرد آخوندها یقه براش جر میدادن ولی چین خوبه آمریکا و اسرائیل بد این انسان خو د فروخته به خودت بیا

  • علی طهرانی
    0

    مسئله اصلی اقایون حکومتیبا دنیا اینست که کشور خودمون رو گوشه رینگ تو دنیا قرار دادن و بخاطر اینکه چپ و راست مشت نخوریم از امریکا و متحدان که داریم میخوریم حاضر شدیم تمام دار و ندارمون رو بدیم روسیه و چین که از هر ده تا مشت جلوی یکیش رو بگیرند وقتی سر ناسازگاری با دنیا و منطقه بگذاریم با دست خالی و دوستانی از دشمن بدتر که فقط دنبال منافع خود هستند بخاطر این حماقتها باید کشور رو به تاراج بگذاریم.

  • مگسانند گرد شیرینی
    0

    چون چین فقط دوست منافع ایران است

    نظرات شما -
    • ا
      0

      اشتباها منفی زدم

  • ناشناس
    0

    چین و روسیه از آمریکا کثیف ترند و متاسف برای ایران هستم خودشو می خواد به این کشورهایی طماع و حریص که فقط در فکر نابودی ایران هستند می چسبونن

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      سایبریها مثل انتخاباتشون اینجا کار میکنند!!!!

    • ا
      0

      اینها شئند زن چین وروسیه

  • حیدر
    0

    چین دوست ایران!!!!شما میگید خنده داره

  • ایرانی
    0

    چین فقط یک دوست دارد آن هم جیب خودش است!

  • رضا
    0

    قرار نیست هیچ کشوری منافع ملی خود را فدای کشور دیگری کند الا جمهوری اسلامی و عجیب هم نیست. سیاست چین یا روسیه تغییر نکرده و همواره در جهت منافع خودشان بوده و هست.سیاستمداران ما همواره خواب پنبه دانه می بینند. وقتی ما ضد منافع ملی خودمان عمل میکنیم انتظار هست که دیگران تاوان اشتباهات ما را بدهند؟

  • امیر1
    0

    از تحریم هر کس می تواند به نفع خود استفاده می کند حتی دولت خودمان.می دانیددلار 27 تومانی یعنی چه یعنی به دلار بگیری و به ریال پرداخت کنی اگر فردا دلار 3 تومان بشود اول کسی که ور شکست می شود دولت است اخر.خیلی ها به این تحریم نیاز دارند تا نفس بکشند

  • شهروند ایرانی
    0

    حدود ده سال پیش چین و روسیه به تمام قطع نامه ها علیه ایران رای مثبت دادند نه تنها وتو نکردند حتی رای ممتنع هم ندادند و از تحریم ایران در این چند سال بیشترین استفاده را بردند ...

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      و البته قبل از رای گیری شورای امنیت هم کلی بهشون باج دادیم مثل هفتصد میلیون دلاری که برای بیکاری جوانان چینی سرمایه گذاری کردیم(دولت وقت) یا از دست دادن قسمت زیادی از خزر و چیزهای دیگه که باعث شد اون محیط زیستیهای بینوا محکوم به مفسد فی الارض بشن!!!!!

  • حسین
    0

    هیچ کشوری جز، به منافع ملی خودش ب چیز دیگه ای فکر نمیکنه متاسفانه سیاستمداران ما کمتر ب این مسئله توجه میکنند و نتیجه اش سود سرشاری بوده ک از ما نصیب اونا شده و اگه منابع نفتی ما نبود این کمبودها کاملا قابل محسوس بود و در اینصورت اهمیت منافع ملی بیشتر نمود پیدا میکرد.

  • مهدی
    0

    هیچ شغالی محض رضای خدا کشک نمیسابه نمیدونم درست گفتم یا نه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      گربه محض رضای خدا موش نمیگیره

  • عوام
    0

    این خنده دار حرفی بود که شنیدم چین فقط منافع خودش مهمه براش دوستی با هیچ کشوری نداره با وجود کمونیست بودن هیچگاه دوست روسیه نبود چین نمیخواد ایران از تحریم خارخ شه نه تنها چین بلکه روسیه این دو منافعشون در تحریم ایران است یک جوری کاسب تحریم هستند روسیه بازار نفت ایران رو در جهان از ما گرفت چین هم بازار داخل و صنعت ما رو نابود کرد خدا کنه اقایون جیره خوار ابن دو کشور اینو بفهمند

    نظرات شما -
    • ابوالحیران
      0

      عوام جان بدرستی حق مطلب رو اداکردی افزون براینکه اگر مانع روسیه نباشد ایران میتواند مهم ترین تامین کننده گاز اروپا باشد ! خلاصه منافع ملی درایران تعریف نشده وهمه ابرقدرتها هردوره ای مشغول غارت هستند وحالاهم نوبت چین وروسیه است !

  • م
    0

    مشکل‌از‌ماست‌چون‌بیدلیل‌باچند‌کشوری‌دشمنی‌‌می‌کنیم و‌تهدید‌به‌نابودی‌میکنیم‌و‌‌بهانه‌ای‌برای‌امریکا‌و‌متحدانش‌ برای‌تحریم‌ایران‌میشود‌و‌در‌میان‌چین‌‌و‌روسیه‌بدون‌در‌نظر‌ گرفتن‌موضع‌ایران‌از‌فرصت‌‌بیشترین‌استفاده‌را‌می‌کنند‌‌‌و‌ وبه‌منافع‌خودشان‌فکر‌میکنند‌‌و‌دراین‌وسط‌مردم‌‌ایران‌ بدبخت‌میشود‌.

  • خان خان
    0

    چین وروسیه حاضرند دست به شیطان بدن بخاطر راحت زندگی کردن مردمش...ولی ما حاضر نیستیم دست به مسلمان بدیم...!!!که راحت کشورمون بسازیم به خوشی مردم زندگی کنن...؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

  • خسته
    0

    منافع ملی اولویت تمام کشورهای جهانه ! دوستی درجهان سیاست معنا نداره! البته بجز یکجا معنا پیدا می کنه اونم دوستی یکطرفه ایران با سوریه فلسطین یمن لبنان تنها حکومتی که منافع ملت خودرا فدای دوستان دوهزاری میکنه ایرانه

  • حاج س.طوسی
    0

    مسلمانان فلسطین چه فرقی با مسلمانان چین دارد؟ چرا هرگز دولت ایران و پاکستان و عربستان و...نسبت به برخورد دولت چین با مسلمانان بخصوص اخته کردن آنها هیچ عکس العملی نشان نمی دهند؟

  • خان خان
    0

    چین وروسیه حاضرند دست به شیطان بدن بخاطر راحت زندگی کردن مردمش...ولی ما حاضر نیستیم دست به مسلمان بدیم...!!!که راحت کشورمون بسازیم مردمون به خوشی زندگی کنن...؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    هرکشوری به فکر منافع خودش است برای یک جمله روس و چین میلیاردها منافع از ایران می برند ما هم دلخوش میکنیم چین و روسیه از ما حمایت کرد کی بیدار میشیم خدا میداند

  • حسین
    0

    این چه حرف غلطی است که چین دوست ایران است؟ چین و هر کشور دیگری دوست مردم خویش و منافع ملی خودش است. فقط ایران است که منافع ملی برایس ارزشی ندارد و دنبال انجام رسالت خود است. بعید است که آقایان ندانند ولی تعارض منافع بحث بسیار جدیست.

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      عزیز جان حکومت چین دست چینیهاست ولی اختیار مردم ایران به دست اجنبیها افتاده

  • ممد
    0

    جمله بسیار زیبایی آقای دکتر ظریف فرمودند که: نگاه به شرق وقتی که خود شرق نگاهش به غرب است، حرف بیخودیست. واقعا فکر کرده اید که پذیرش ایران به عنوان عضو پیمان شانگهای، بدون رضایت غرب امکان داشته؟ حالا ما خیلی خوشحالیم که این اتفاق دهن‌کجی به غرب است، ولی غافل از اینکه آنها با هم به توافق رسیده اند و این وسط اسکل شده این.

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      سایبریهای عرب و دلال بد بهت حمله کردند اینکه دستشون دیگه رو شده برای مردم بد سوزوندتشون

    • ب
      0

      این‌منفی‌ها‌واقعی‌نیستن‌‌دستکاری‌شده

    • آنتوان چخوف
      0

      نگاه به شرق ،وقتی خود شرق نگاهش به غربست،حرف بیخودیست.درود برشما ممد

    • غفاری
      0

      اول باید اقتصاد ما احیا و توان داخلی و تولید به ملی حرفی برای گفتن داشته باشد بعدا وارد سیاست خارجی شویم و نگاه کنیم و و الا کسی که از شلیک یک ماشه آمریکایی می ترسد نه می تواند نگاه درستی به غرب داشته باشد ونه به شرق ..... این نگاه آقای ظریف و همفکرانشان بود که نکاه بیخودی بود و خسارت زد به منافع ملی کشورمان .....

    • ممد
      0

      غفاری عزیز، با این نگاه که شما میگوئید، اقتصاد هر روز خراب تر شده و میشود. میدان و اقتصادی که پشت آن دیپلماسی نباشد،به هیچ کجا نمی رسد. عزیزم اینهایی که دیپلماسی را نفی می‌کنند، نمی‌دانند که دیپلماسی یک علم است نه یک ترفند. توان داخلی و تولید ملی نیز همین طور، بایستی با پشتوانه دیپلماسی جلو برود. ببینید ما نمی‌خواهیم یک خانه یا مدرسه را مدیریت کنیم، صحبت از مدیریت یک کشور است که البته روز به روز اقتصادش کوچک تر ولی ادعایش بزرگتر میشود. رشد کشور فرمول‌های خودش را دارد. بدون فرمول علمی آزمایش شده، ما بایستی به کره شمالی «سلام» کنیم. یادمان باشد در همین سیستم، عده ای بما وعده ژاپن اسلامی داده اند!!!!!

    • اریا
      0

      امان از لشکر ساندیس خور این منفی ها را اونها دادن در چند پست دیگه هم هجوم سایبریهای جیره خوار دیده میشه

    • علی طهرانی
      0

      صد در صد که زیر نامه عضویت ما در پیمان شانگهای که موضوع یا پیمان خیلی با اهمیتی هم نیست امضای امریکا و اجازه مستقیم یا غیر مستقیم امریکا هستش برای یکسری از حامیان مزد بگیر کور و کر سیاستهای کلی ایران فرقی نمیکنه که با سیاستهای خارجی داریم کشور را نابود و ورشکستگی و فروپاشی میرسونیم یا داریم ابادش میکنیم فقط موضعشون دفاع چشم و گوش بسته از تمام تصمیمات کلی درست و غلط قدرته همون باصطلاح برادران سایبری بالاخره قدرت هیچوقت صحنه رو خالی نمیگذاره حتی اگر صحنه همون صفحه اخبار و کامنت دوستان عرزشی در مقابل صدها مخالف سیاستهای اشتباه و ویرانگر قدرت باشه

    • غفاری
      0

      جناب ممد عزیز .... اگر گزارش اقتصادی وآماری و مقایسه ای این 5 سال اخیر ایران و ترکیه و عربستان که توسط بانک جهانی منتشر شده را مطالعه کنید دیگر نخواهید گفت اقتصاد کشورمان روزبروز کوچکتر میشود و خرابتر ..... اینطور ایه یاس خواندن وزدن تیشه به ریشه همه چیز روش درستی در تحلیل امورسیاسی نیست . ضرورت همزمانی توجه به توان داخلی و تامین منافع از دیپلماسی باید درک و اجرا شود .... اگر نگاه ما به سیاست خارجی فقط فروش نفت و انتقال پول نفت به داخل کشور باشد صددرصد آمریکایی ها و صهیونیست ها و متاسفانه دوتابعیتی ها تا توان داشته باشند از این ناحیه ما را آچمز خواهند کرد .

    • ممد
      0

      غفاری عزیز، ما با نفت یا بدون نفت، وضعمون بهتر از این نمیشود.زیرا برنامه محور نیستیم. نفت داشتن عیب نیست بلکه یک مزیت است. همچنان که داشتن دامدار یک مزیت است. همچنانکه داشتن هزاران کیلومتر مرز آبی و دسترسی به آبهای آزاد مزیت است ولی با بی برنامه کی و عدم اشراف و قاطعیت قانون همه اینها نه مزیت بلکه، یک‌معظل برای کشور شده اند. نگاهی به آمار قاچاق انسان ،دام و کالا مشخص‌کننده این بحران است. ضمنا در تعریف اقتصاد مشکل داریم که به آمارهای واردات کالا دلخوش میشویم. کجای اقتصاد ما توانمند شده که ما متوجه نشدیم. ما از آمارهای بانک جهانی، آن چیزی را که موید نظریه ماست قبول و بقیه را پوچ میدانیم. اگر معیار آمار بانک جهانی است همه اش را قبول کنیم. نرخ تورم، بیکاری، درآمد گردشگری ودهها مورد دیگر را هم ببینیم.نشود اینکه آماری را که مربوط طبع ده سال قبل است را اشتباها خوانده باشیم! میفهمید که چی میگویم؟همه اقتصاددان ها از کوچک شدن اقتصاد کشور و تنها عده ای تا بلد از شکوفایی میگویند یا در رشد علمی نگران عقب ماندن بقیه کشورها هستند!!!!!!!

    • الن
      0

      جناب غفاری شما از اقتصاد چیزی نمی دانید ! خود مجلس انقلابی گفته ما 450 هزار میلیاردتومن کسری داریم ! البته اعتراف می کنم بنده هم از اقتصاد چیزی نمی دانم ولی بیش از20 سال در جاهای مختلف صنعت کار کرده ام ! اگر قرار بود با انزوا صنعت رشد و تعالی داشته باشد اکنون باید کره شمالی بزرگترین کشور صنعتی دنیا بود ! چه باور کنی و چه باور نکنی غرب می داند که باتحریم ایران افول خواهد کرد و در این بین روسیه وچین به دنبال کره شمالی کردن ایران هستند ! کره شمالی کشوری است که در فقر و بدبختی غوطه ور است ولی ابزار دست روسیه برای تهدید امریکا شده است ! من صنعت دنیا را دیده ام ! با تحریم ها و محدوییتها از زمان خاتمی تا کنون صنعت مانتوانسته پیشرفت خاصی بکند و در حال افول است !تا چند سال دیگر چیزی از صنعت باقی نمی ماند ! این نظام در حال زدن تیشه به ریشه مردم است و شما در حال نصیحت کردن ما هستید که ایه یاس نخوانیم ! دوست عزیز با انشالله و ماشالله کاری درست نمی شود ! ما با غرب مشکل داریم درست وکاری نکنیم که روسیه و چین بلایی را که بر سر کره شمالی اوردند بر سر ما بیاورند ! تاریخ نشان داده که روسیه وچین همپیمانان خوبی نیستند ! حالا خودت کلاهت رو قاضی کن ! یه تعداد پیرمرد کشوررو بهجایی رسوندند که بااقتدار پوشالی نه را پس داریم و نه پیش ! شما یک کشور مثال بزن که فقط با توانمندی سازی داخلی و عدم تامل با دنیا تونسته در مسیر توسعه قرار بگیره ! اونهم کشوریکه از صنعت دنیا بسیار عقبه ! زمانیکه امریکاییها برق داشتند ما اینجا چراق نفتی هم نداشتیم ! بیشتر فکرکن به نتایج مثبتی می رسی ! اگرهم به فکرتوانمند سازی هستنی که ما تو بیست سال نتونسیتم! بسم الله یه گوشه کار رو دستت بگیر

  • گاو
    0

    ایران شده گاو شیرده برای چین و روسیه

    نظرات شما -
    • بهنام
      0

      اگر گاو شیرده آمریکا و غرب بودیم امثال تو نفهم به‌به می‌کردی ! هشت سال توسط غرب و آمریکا سر کار بودی بس نبود ؟؟؟ تمام تحریم‌ها و مسدود کردن دارایی‌های ایران و پناه دادن به مزدوران و وطن فروشان و مجاهدین آشغال و تروریست‌ها و تجزیه طلبان و.... تا این لحظه کار روسیه و چین و شرق بوده ؟؟؟ اگر اطلاعات نداری زررررر نزن

  • احمد
    0

    آنهایی که احساس تکلیف کردند که به سفارت عربستان حمله کنند و مذاکره با عربستان را تقبیح میکردند در خصوص ادامه مذاکرات در بغداد توسط دولت مردمی و یکدست شده رئیسی چه نظری دارند؟؟؟؟ مذاکره بد است یا خوب؟دولت روحانی با دولت رئیسی چه‌تفاوتی دارند؟؟؟؟لطفا نگوئیم که دولت روحانی التماس میکردند ولی حالا عربستان التماس میکند.

    نظرات شما -
    • آندریان
      0

      حرف حسابی زده احمد.الان اون مغز فندقیای کودن که طرفدار حمله به سفارت عربستان بودن بیان تو صحنه.

    • غفاری
      0

      جناب احمد آقا ... اقای روحانی چنان بد مذاکره کرد و چنان بد نتیجه رو به مردم تحمیل کرد که الان در انتظار محاکمه هستند .... مذاکره مفید و خوب نتایج خوب و مفیدی را تامین نکنه باید پرونده اش رابست .... سرتاسر دولت بنفش در دست دوتابعیتی ها بود که هیچگاه هیچ دولتی را نمی توان با دولت روحانی مقایسه کرد ... دوتابعیتی ها در کشور همه امور را از روند خود خارج کردند و ضررهایی را تحمیل کشور نمودند ....

    • اصغر
      0

      دو تابعیتی ها رو بگذاریم کنار، آیا مشکل حل میشود؟ قطعا خیر. مگر در کشورهای غربی،تعداد کثیری از مدیران و کارشناسان رده بالا،ایرانی و آسیایی هستند. چرا در آنجا مشکل دوتابعیتی ها معظل نظام شان نگردیده است؟

  • گمنان
    0

    چین هرچه هست نه در داخل دخالت می کند نه به صدا وامسال صدام مواد شیمیایی می دهد بر علیه ایران بکار ببرند نه داعش تشکیل می دهد. نه هواپیمایی مسافر بری ما را میزند ٢٩٠مسافر زن وبچه را به دریا می ریزد نه سردار سلیمانی را ترور می کند . تا قیام قیامت یادمان نخواهد رفت مرگ بر آمریکا مرگ بر کدخدا دوستان مرگ برخایننین داخلی

    نظرات شما -
    • نادر شاه
      0

      قدرت داشته باشه اون کارم میکنه

    • به گمنام
      0

      داخل هواپیمای اکراینی بالغ بر ۲۵ کودک بودن پس دم از کودک کشی نزن که حالمان بهم میخوره ،شماها مثل کبک سرتان را تو برف کردید و اونجای لختتان که بیرون است را نمی بینید.

  • ناشناس
    0

    هشت سال دنبال کدخدا وغرب با حالت نوکری در جلوی غربی ها التماس می کرده اند بعد از هشت سال کدخدا تره هم برایشان خورد نکرد مملکت را به چاه ضحاک بردند.چین شرف سگش از این غربی با ارزشتر است .

    نظرات شما -
    • تقی
      0

      مثبت ها غیر منطقی است ،خبر فوری ،،،این کامنت دچار حمله سایبری شده لطفا حذف کنید

    • هی
      0

      آخرش مجبور میشی از گوشت همون سگهای چینی رو بخوریم ،،شاید هم الان ،،

    • ل
      0

      خبر فوری !! مثبت ها این کامنت مزخرف خیلی بو داره !!

    • آلن
      0

      دوست عزیز ناشناس، اگر رابطه و تجارت با غرب بد است و تجارت با چین خوب است چرا خود چین بزرگترین شریک تجاری آمریکاست؟ اگر چین دوست ماست چرا دوبار به تحریمهای سازمان ملل رای مثبت داده است؟ اگر چین دوست ماست چرا قرارداد اتمی فی مابین خود و ایران را در سال 1985 نقض کرد؟ اگر چین دوست ماست چرا با تحریم های آمریکا شرکت‌های نفتی و خودروسازی چین از ایران رفتند؟ همچنین اگر روسیه دوست ماست چرا با سالها تحریم هواپیمایی ایران از هواپیماهای توپولوف روسیه خبری نیست؟ چرا از تکنولوژی روسیه خبری نیست؟ چرا یک آمپر از برق نیروگاه بوشهر در مدار ما قرار نگرفت؟ چرا با تحریم نفتی ایران روسیه کمبود نفت ایران را جبران کرد؟ چرا روسیه هواپیمای سوخو35 را به ایران نفروخت؟ و.... شما برای این پارادوکس ها هیچ جواب ندارید! النگ النگ از ترس شیر افتادید تو چنگال پلنگ! شما اینقدر در مقابل چین خوار شدید که وقتی دولت چین مسلمانان ایغور رو کشتار و مساجد رو خراب می کرد حتی یک اعتراض هم نکردید! شما خودتون رو به خواب زدید و هرگز بیدار نمی شید

  • ح.پ
    0

    تا وقتی مردم و دولتمردان ایران با هم نباشند و سیر از گشنه خبر ندارد و یک مشت نور چشمی با اختلاسهای زیاد به مردم ظلم میکنند و هر دولتی که دراین 43 سال آمده حز دروغ و عمل نکردن به وعده های زیبایشان وجود دارند توقع نداشته باش که چین و روسیه و اروپا و آمریکا کثیف کاری برای ایران و ایرانی انجام دهند تمام به نفع خودشان عمل میکنند و سر مسولین ما کلاه بزرگ گذاشته اند همین و بس ....

  • یکی از مردم
    0

    اگر رابطه با آمریکا و اروپا بد بود چین خودش زودتر کنار میکشید که بزرگترین صادر کننده به آمریکا و اروپاست و وارداتش هم همینطور...درضمن چین بزرگترین طلبکار آمریکاست ولی از همین هم نمیتونه علیه آمریکا استفاده کنه!

  • علی
    0

    چشم عاشق چشم وابروی آخوندها نیست که دوست ما بشه، عاشق نفت وگاز مفتیه

  • س
    0

    سلام چین وشوروی نمیخوان یک ایران قوی ومسلمان وماهیتا ضد کمونیست درمنطقه وبیخ گوششان باشه حالا شماهرچه میخوان فکرکنید اگه هرازگاهی دستی به سرما میکشن فقط به خاطر خودشان است ماکاه را به سرسگ زده ایم استخوان رابه سرالاغ مافقط باخودمان لج ولجبازی میکنیم

  • ناشناس
    0

    بله چین خیلی خوبه بنجل ترین و بی کیفیت ترین اجناسش را به مردم ایران توسط مزدورانش قالب میکند حتی دسته بیل و کلنگ

  • ساچو
    0

    چین در آرزوی حیاط خلوتی در دل خاورمیانه است، وچه کشوری بهتر از ایران برای این مهمّ

  • دروغ
    0

    دروغ های شاخدار نظام مقدس : نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی ( که تبدیل شده به هم شرقی هم غربی نه جمهوری نه اسلامی)_ استقلال آزادی جمهوری اسلامی (نه به اول کلمات اضافه کنید) _ آمریکا شیطان بزرگ است ( وجود پنج هزار آقا زاده ساکن آمریکا این دروغ را برملا کرد) _ چشم انداز بیست ساله _ دانشگاه آزاد اسلامی ( نه دانشگاه نه آزاد نه اسلامی) _ ما ملت امام حسینیم ( بزرگترین دروغ نظام که اختلاس و فساد و فحشا و کلاهبرداری و... ناقص آن است)

  • احیای توان داخلی سادیسم نمی آورد .
    0

    جای خوشحالی و خوشوقتی است که غرب گرایان کشور بالاخره به بهانه ضدیت با چین و روسیه به این نتیجه رسیدند که در سیاست خارجی نباید گدا گونه حرکت کنیم و سیاست خارجی عکس یادگاری گرفتن با غربی ها و لبخند زدن با ریش پرفسوری نیست و فهمیدند که یک همزمانی محض بین تقویت مولفه های قدرت داخلی با پیشبرد سیاست خارجی و تامین منافع ملی وجود دارد ..... . درک این ضرورت کشور را از تمام تهدید ها بیمه خواهد کرد .

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      انشالله که شرق گرایان هم هر چه زودتر بفهمند!!!!! «گدایی هم خودش قاعده و اصولی دارد.»

  • ن
    0

    چین یاهرکشوردیگری بدنبال منافع خودش است این مسئولان کشورماهستندبایدعاقلانه تصمیم بگیرند.اگرمسئولین ماازتصمیمات احساسی وشعارنه شرقی ونه غربی راپس از۴۲سال درجهت منافع ملی بکارگیرندبامنابع وپتانسیلی که درکشوروجوددارد، استفاده بهینه نمایندماهم توان قدرت اقتصادی داریم.امروزه هرکشوری باقدرت اقتصادی توان مقابله سیاسی دارد همانندکشورچین.کشورماباعدم قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی خودرابکلی ازدست داده و۲کشورچین وروسیه بعنوان ابزاردرجهت منافع خودبه ماخیانت میکنند.هر ازگاهی هم به نعل میزنندهم به میخ؟!!

  • ا
    0

    دوست ایران نیست نان حور اصولگراهاست

  • احمدی
    0

    اکثر کشورهای اروپایی .اسیایی با آمریکا روابط اقتصادی .سیاسی .و...دارند نه تنها به قول ایران استعمار نشدن .بلکه از آمریکا استفاده کرده وشیر آمریکا را می دوشند .ولی بر عکس ایران دوست دارد با آمریکا شاخ به شاخ شود .و به بهانه های مختلف استعمار کشور های چین و روسیه شود .و می گوید تحریم برای ما کاری نمی کند البته راست می گوید تحریم برای آقایون و آقازاده ها اثر نمی کند کمر مردم را می شکند .تحریم برای مردم است نه خودشان .

  • آلن
    0

    چین نه دوست دائمی ایران است و نه دشمن دائمی ایران ! اصولا در سیاست خارجی نه دوست دائمی وجود دارد و نه دشمن دائمی و تنها منافع دائمی هستند ! اما در این بین منافع چین بیشتر از ایران تامین شده است ! رای مثبت چین به تحریم های سازمان ملل انهم دوبار ! خوداری از خرید نفت ایران بعد از تشدید تحریم ها ! بلوکه کردن پول های ایران ! خروج شرکت ملی نفت چین از پروشهای نفتی ایران ! خروج شرکت پیونتک چین از ایران ! خروج شرکت های جک و برلیانس از ایران ! و.... همه نشانه هایی از این است که در سیاست برادر وجو ندارد ! بی خودی به قرار داد 25 ساله دلخوش نباشید چراکه چین در موضع بالا و ما در موضع ضعف این قرارداد را بسته ایم!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها