الدیار:

آیا نصرالله آمریکا را وادار به امتیازدهی به لبنان کرد؟

در پی اعلام ارسال سوخت از ایران به لبنان سفیر امریکا ر لبنان پس از صحبتهای نصرالله به سرعت با میشل عون تماس گرفت تا خبر تصمیم کشورش برای برق رسانی به لبنان از اردن از راه سوریه را به او برساند.

آیا نصرالله آمریکا را وادار به امتیازدهی به لبنان کرد؟

الدیار در مطلبی به قلم دوللي بشعلاني نوشت: در شرایطی که ملت لبنان از تبعات کمبود مواد سوختی و حیاتی و افزایش قیمت آنها رنج می برد، دبیر کل حزب الله چند روز پیش از حرکت کشتی ایرانی حامل سوخت به سمت لبنان خبر داد که هدف از این سوخت رسانی، کاهش فشار بر شرکتها و ایستگاههای انرژی در لبنان است. اما آیا این تصمیم می تواند موجب در گرفتن جنگ تازه ای با دشمن اسرائیلی شود؟ و آیا موضوع ترسیم مرزهای دریایی با اسرائیل همچنان در حالت تعلیق باقی می ماند به این دلیل که صهیونیستها در تلاشند بخشی از حقوق دریایی لبنان را با حمایت آمریکا از آن خود کنند؟

در ادامه این مطلب آمده است: به عقیده منابع سیاسی آگاه، تلاش برخی برای ترویج اینکه واردات سوخت از ایران توسط حزب الله می تواند لبنان را به سمت جنگ با اسرائیل سوق دهد، در «نطفه خفه شده است»، چرا که این تصمیم مسئولان لبنانی برای کاهش فشار بر مردم تا زمان روی کار آمدن دولت جدید است و همین اقدام حزب الله باعث تحریک ایالات متحده شده تا آنجا که سفیر این کشور پس از صحبتهای نصرالله به سرعت با میشل عون تماس گرفت تا خبر تصمیم آمریکا برای برق رسانی به لبنان از اردن از راه سوریه را به او برساند. این در حالی است که بحران برق از چند دهه پیش در لبنان وجود دارد و ایالات متحده هیچگاه برای این مهم راه حلی ارائه نداده بود.

این منابع تاکید می کنند این بار رقابت ایالات متحده و ایران نتیجه ای مثبت داشته که تاثیر آن متوجه ملت لبنان می شود و می تواند بار سنگینی را از شانه این ملت بردارد.

با اینکه رسیدن این محموله های سوخت از ایران نمی تواند مشکل سوخت مردم لبنان را به کلی حل کند، اما حداقل این اقدام به کاهش مشکلات می انجامد و ادامه اینگونه کمکها می تواند احتکار و قاچاق را به تدریج در لبنان متوقف کند، که به دنبال نبود کالاها ایجاد شده است.

در خصوص تصمیم دولت آمریکا که بدون اعلام رسمی به معنای رفع پیامدهای قانون سزار است، این مساله مستلزم مشخص شدن نظر مسئولان سوریه و در ادامه فراهم کردن زمینه سیاسی و دیپلماتیک عملی شدن آن است.

در مورد کیفیت حل مساله مخالفت برخی طرفهای داخلی در لبنان برای گفتگو با سوریه، منابع آگاه معتقدند این امر بدون نیاز به اتخاذ یک تصمیم سیاسی که موجب اختلافات داخلی می شود، ممکن است، به این شکل که دستگاههای مسئول در لبنان و سوریه با برگزاری جلسات متعدد هماهنگی های مربوط را با آگاهی آمریکا انجام دهند.

با توجه به اینکه احتمال نزدیکی تشکیل دولت لبنان در هفته جاری به دلیل اختلافات موجود کم است، دولت حسان دیاب باید در این زمینه نقش خود را ایفا کرده و تصمیمات لازم را در مورد مشکلات مردم لبنان اتخاذ کند و این مساله برای دولت اولویت داشته باشد.

علاوه براین، موضوع ترسیم مرزها با دشمن اسرائیلی، که سید حسن نصرالله هم در مورد آن صحبت کرد، نمی تواند در چارچوب تهدیدات جای گیرد، بلکه هدف از این مهم نجات لبنان از بحرانهایش است، به همین دلیل آنچه دبیر کل حزب الله در این چارچوب گفت مبنی بر اینکه اگر شرکتهایی نباشند که به ما برای استخراج نفت و گاز کمک کنند، آماده ایم تا از یک شرکت ایرانی کمک بگیریم و شرکتهای ما از حملات اسرائیل نمی ترسند، همین صحبتها انگیزه ای شد برای دولت آمریکا تا اسرائیل را برای بازگشت به میز مذاکرات تشویق کند، همانطور که ایالات متحده صهیونیستها را تحریک می کند تا به شرکتهای بین المللی برای به تاخیر انداختن حفاریها در منطقه اقتصادی ویژه وابسته به لبنان فشار وارد نکنند، همانطور که اسرائیل بر شرکت توتال فرانسه فشار وارد کرده بود تا این شرکت به دلیل ترس از به خطر افتادن امنیت کارکنان خود، در صورت وقوع درگیری بین دو طرف در مرزهای جنوبی لبنان، فعالیت خود در لبنان را به تاخیر بیندازد.

منبع: انتخاب

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    با آمریکا باید نثل خوذش فقط وفقط. بایدبازبان زور وقلدری حرف زد نه با عجز وزبونی وناتوانی همین وتمام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها