کابل هم به‌دست طالبان افتاد؛ ما می‌گوییم خیر است شما هم بگویید خیر است!/ دلیل به خاکستر نشستن افغانستان چه بود و چرا می گوییم خطری برای ایران است؟

افغانستانِ همسایه، همزبان، هم تاریخ و هم فرهنگ ایران، ویران شد. به طور شگفت‌آوری این کشور بدون ذره ای مقاومت از سوی نیروهای امنیتی و ارتش که به زعم خود 20 سال در آموزش آمریکایی ها بودند خاک خود را تسلیم طالبان کردند.

کابل هم به‌دست طالبان افتاد؛ ما می‌گوییم خیر است شما هم بگویید خیر است!/ دلیل به خاکستر نشستن افغانستان چه بود و چرا می گوییم خطری برای ایران است؟

سرزمینی مملو از منابع معدنی و ثروت عظیمی که در خاک این کشور و معادن آن نهفته است گویای غارت این خاک است. مردم ایران در چند روز گذشته با مردم افغانستان ابراز همدردی کرده اند اما چرا تا این اندازه ما نگران هستیم و نگران هستند؟ و آیا مسولین هم نگران وضعیت فعلی همسایه شرقی که در فلات شمالی جغرافیای ایران خوش کرده، هستند؟

ترکیه

هزاران اواره افغان به مرزهای کشورمان هجوم اورده اند و ترکیه، ایران را سپر بلای خود کرده و از ماه پیش دیوارکشی میان مرز خود با کشورمان را از سر گرفت و حالا امروز از تکمیل آن خبر می دهد و از سویی خط و نشان هم کشیده که یک افغانستانی نباید وارد مرز ترکیه شود!

ترکیه در برابر اوارگانی دیوارکشی کرده که هزاره های شیعه حتی تمایلی به دولت ایران ندارند اما به کشورمان هجوم آورده اند، گرایش آنها به دولت اخوانی ترکیه است. برخی همین مساله را خطری برای ایران می دانند. اما گوش شنوایی در کشور هست یا نیست؟

آمریکا

20 سال پیش امریکا با شعار دموکراسی دست نشانده های خود را بر مسند قدرت نشاند.سیاستمدارانی که از قبل در دانشگاه های امریکا با بورسیه امریکایی تحت الحفظ شدند برای غارت و کنترل بیشتر افغانستان. این روزها سوال این است که چرا به این سرعت افغانستان سقوط کرد؟چرا کسی مقاومت نکرد؟

پاسخ؛ فساد مسولین افغانستان است.پاسخ را زمانی افغانستانی‌ها باید درک می کردند که اشرف غنی با حقارت هرچه تمامتر با سر پایین پشت سر ترامپ در میان نظامیان محاصره شده ایستاده بود و گزافه های رئیس جمهور ترامپ را گوش می داد و دم بر نمی آورد. در همان سال و همان تصویر افغان ها باید فکر امروز را می کردند.

کابل هم به‌دست طالبان افتاد؛ ما می‌گوییم خیر است شما هم بگویید خیر است!/ دلیل به خاکستر نشستن افغانستان چه بود و چرا می گوییم خطری برای ایران است؟

پاسخ؛ وجود ام الفسادی به نام زلمی خلیل زاد و سران این کشور بود که به جای حکومت داری در حال سفر به کشورها و تهیه ماشین های ضد گلوله و کاخ و برج و بارو برای خود بودند و این طالبان بود که در 20 سال گذشته ذره ذره در پوسته این خاک نفوذ کرد.

پاسخ؛ همان روز بود که طالبان در حال جنگ با مردم و نیروهای امنیتی بود و مقامات ایت کشور راهی واشنگتن شدند تا از بایدن طلب کمک بگیرند که بازهم در بدو ورود بدون استقبال رسمی از سوی مقامات آمریکا تحقیر شدند.

پاسخ؛ مردم افغان از دولتمردان دلزده و خسته بودند و آنها نا امید از تنهایی خود. فیلم ها و تصاویری که از اوارگان این کشور منتشر شده شاهد این مدعاست. انها به صراحت می گویند دولت ما را در برابر حملات طالبان تنها گذاشت و ما هیچ یاوری نداشتیم.آنها از خشونت این گروه حرف می زنند و مویه می کنند.این تصویر کلی از کشوری سوخته است که سوال و پاسخ بسیار دارد که مجال آن نیست.

میراث داران شاه مسعود

پس از فرار ژنرال دوستم و عطا محمد نور که هردو قربانی خشونت های طالبان بودند دیگر هیچ امیدی به اینده این کشور نیست. انها میراث داران مجاهد نامی افغان احمد شاه مسعود بودند که این روزها کاربران افغانستانی در فضای مجازی ترانه حماسی مسعود کجایی را منتشر می کنند و برای کشورشان مرثیه سرایی می کنند. افغانستان مجاهدی چون شیر پنجشیر را نداشت که اینگونه طی یک هفته این کشور پهناور به راحتی اب خوردن و بدون مقاومت سقوط کرد. نیروهای امنیتی مانند اسلاف خود و روسای جمهور کشورشان ظاهرا به جای اموزش، غرب زدگی را آموختند که کشورشان را اینگونه واگذار کردند.ژنرال دوستم و عطا محمد نور زمانی که خیانت اشرف غنی برای آنها محرز شد از کشور خارج شدند اما خروج انها به گفته خودشان به معنی نجنگیدن نیست.این در حالی است که پسر احمد شاه مسعود از ولایت پنجشیر قصد دارد جا پای پدر بگذارد و بزرگان و وفاداران ارتش را فراخوانده است.

دولمتردان افغان در حالی مردم را رها کرده بودند که فقر گریبان این مردم را گرفته بود.حتی در برخی گزارش ها شنیده شد که کمک های مالی سال های اخیر از سوی امریکا حتی خرج زیرساخت ها و مردم این کشور نشد.کارشناسان می گویند دلیل عمده ضعف روحیه سربازان افغانستان تنها فساد مالی دولتمردان ، خصوصا در دوره اشرف غنی بوده است. حتی آنها به طور جدی این فسادها را برای ارامش مردم و سربازان پیگیری نکردند. این در حالی است که اشرف غنی مدعی بود که بهترین سیسم مالی را در افغانستان بنا بر سوابق خود اجرا کرده اما در واقع فساد گسترده اداری مالی و نظامی کشور را به ورطه سقوط کشاند تا جایی که سربازان و نیروهای امنیتی یا با طالبان بیعت کردند یا فرار را بر قرار ترجیح دادند. برخی حتی به دلیل همین وضعیت حکومت طالبان را به حکومت اشرف غنی که می گویند حکومت مفسد است، ترجیح دادند. به همین دلیل بود که اکثر والی های ولایت ها در همان لحظه ورود این گروه به شهر با طالبان بیعت کردند چراکه تاب و تحمل این تجمل گرایی و فساد سیستماتیک و سرخوردگی غربی را نداشتند.

شیطانی به نام زلمی خلیل زاد

این مرد چه نقشی داشت؟ او در کتاب خاطرات خود به نام فرستاده تمام جزئیات را نوشته است که از زمانی که وارد دولت بوش شد حتی از شعف و شوق خود برای خدمت کردن به امریکا با ذلت خاصی توصیف می کند که ان روز در پوست خود نمی گنجیده است! این مرد شاید منفورترین و شیادترین افغانستانی تاریخ این کشور باشد.او در این کتاب نحوه قدرت دادن به طالبان را به طور کامل توضیح داده و او کسی است که این مساله را برای جهان و افغان ها جا انداخت که انها باید در قدرت باشند و به عنوان یک قوم اصیل در افغانستان و جهان پذیرفته شوند. خلیل زاد در کنفرانس بن تنها توانست بخشی از پروژه خود را به ثمر برساند چرا که با هوشمندی ظریف که او در خاطرات خود هم گفته است و خلیل زاد هم به ان اشاره کرده سبب شد که کرزی که اصالتی پشتون دارد رئیس جمهور شود و طالبان از قدرت ساقط شود. پروژه خلیل زاد برای قدرت دادن به قوم خود تا دولت ترامپ خاک خورد تا اینکه مذاکرات دوحه بدون حضور دولت افغانستان با عکس یادگاری پمپئو با رهبر سیاسی طالبان شرایط را برای امروز فراهم کرد. ناگفته نماند که خلیل زاد ضد ایرانی ترین دیپلمات آمریکایی است که در سالهای فعالیت خود در امور افغانستان مداوم در پی تخریب روابط ایران و افغانستان بود. افغانستانی ها وضعیت امروز را باید از عینک خلیل زاد به همراه یار غار خود که بازهم در کتاب فرستاده به آن اشاره کرده است یعنی اشرف غنی نگاه کنند.

اشرف غنی با لابی زلمی خلیل زاد در آمریکا قدرت را افغانستان به دست گرفت که هدف از آن محافظت از خط لوله TAPبود که ظاهرا خلیل زاد سهامدار ان است و حتی گفته می شود جنگ داخلی این کشور تنها بر سر مزایای مالی و اقتصادی این خط لوله به پاکستان و تاجیکستان است. به همین دلیل پاکستان تا جای ممکن برای به قدرت رسیدن طالبان پشت پرده با خلیل زاد و آمریکا مصالحه و مصامحه کرد و غنی با یک انتخابات تقلبی که از رای اقلیت به دست امد به جای عبدالله عبدالله در ارگ ریاست خیمه زد و دعوای سیاسی در این کشور به جایی رسید که یک روز اشرف غنی رئیس جمهور بود و یک روز عبدالله! فرار غنی و نماندن در کنار مردم گویای همین امر بود که او ماموریت امریکایی خود را به پایان رساند و افغانستان را در سینی تقدیم طالبان کرد!

چرا می گوییم خطر برای ایران؟

در گذشته اخبار جیش العدل را به خاطر داریم همان گروهکی که در مرز سیستان و بلوچستان علیه ایران فعالیت های تروریستی انجام می دهد و جنایت های بی شمار آنها برای ما روشن است.این گروهی است که امروز با طالبان در جنگ است و داعش هم از سوی دیگر. برخی از تحلیلگران مسائل افغانستان معتقد هستند که هدف از تخلیه افغانستان از سوی امریکا فعال شدن این گروهک ها تحت لوای طالبان است. همانطور که این روزها در عراق هم فعال شده اند. مدلی که در دهه نود طالبان به اسامه بن لادن پناه داد و گروه تروریستی القاعده را دل افغان ها زایید و هیولایی شد که تا امروز خاورمیانه از غرب تا شرق تبعات خونبار دهه نود را پس می دهد.

از دمشق و حلب زیبا تا هرات غنی از زبان فارسی تا موصل تاریخی و کاخ کسری زاییده آن روزهاست و حالا امروز عروس خاورمیانه نیز با ده ها کشته بر سر انفجار تانکر سوخت به عزای منطقه نشسته است.

20 سال است که خاورمیانه تاوان حضور امریکا را می دهد تاوان زاییده شدن القاعده در دل طالبان را می دهد سر منشاء تمام تراژدی خاورمیانه از همین همسایه شرقی آغاز شده که حالا با بحرانی بدتر از 20 سال گذشته مواجه شده است. اینبار نیز وزیر دفاع انگلیس وعده ظهور القاعده را داده اما به نظر می رسد گروه های جیش العدل و داعش جای القاعده را در پناه گرفتن زیر چتر طالبان را بگیرند، شاید انها بیعت کنند یا شاید نکنند که این مهم در ماه های اینده نمود پیدا خواهد کرد که بدنه ای از طالبان که با ایران شیعی مخالف است آنها را تامین کند یا خیر؟ یا انها با امیر بعیت کنند یا خیر؟ مشخص نیست اما به طور بسیار جدی ایران در خطر است.

و در نهایت باز این سوال ذهن را درگیر می کند که اگر هدف ایران نیست پس کدام کشور است؟ به دور خود نگاهی بیاندازیم پاسخ مشخص است....زمین های سوخته یکی پس از دیگری ....

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • مسعود
    0

    نکنه انتظاردلریدایران واردعمل بشهوتوتله آمریکا بیفته.کاری ازدست ایران ساخته نیست فقط میشه لیموترش رولیمونادکرد.

  • ش
    0

    آمریکا هم میخواست خودش را افغانستان خلاص کند و هم اگر بشود ایران را وارد جنگ با طالبان کند با فشار به افکار عمومی و فریب ساده لوحان داخلی ! همانها که تا دیروز می گفتند داعش به ما چه ربطی دارد که با آن بجنگیم و نیرو و پولمان را خرج کنیم الان می گویند الان می گویند با طالبان وارد مخاصمه شوید در حالی داعش از ابتدا قصدش فتح ایران بود ولی طالبان چنین قصدی ندارد جنایت داعش که خیلی بدتر از طالبان بود!آن موقع انسانیت یادشان نبود الان میگن ما همه انسانیم و فلان !! این جریان سازی ها همه کار ضد انقلاب و مزدوران سایبریو اتاق فکرهای آمریکاست که یک عده هین طوطی بدون هیچ فکری فقط نشر میدهند که یعنی آره ما هم سیاست سرمون میشه !!! این هایی که خیلی دلشان برای مردم افغانستان می سوزد چرا زمانی که آمریکا مردم را بمباران میکرد و آن همه بدبختی و شکنجه و آوارگی برایشان آورد حرفی نزدند @!

  • مسلم
    0

    بله واقعا اين دسيسه اي بود با همكاري طالبان و دولت اشرف غني چون مامويت اشرف غني تمام شده بود و ايندفعه ايران با كشوري مستقل بنام طالبان در گير خواهد شد و اين نقشه مرموز خود آمريكا بود براي ملتهب كردن شرق ايران و دولت نوپا ريسي با خزانه نابود شده و مقروض و درگير كردن طالبان با ايران و فراخواني نيروهاي داخل سوريه به شرق ايران و مهيا شدن حمله همه جانبه به سوريه

  • سیاوش سلطان
    0

    افغانستان تاب یک روز مقاومت در برابر ایران را ندارد و کسانی که تز ضعف و قبل ساختار طالبان را بهانه خوبی برای دخالت امروز نه فردا می دانند ، زلمی خلیل زاد ایران هستند ، طالبان واسط برگشت افغانستان به مام وطن خواهد شد ، صبر کنید و حوصله داشته باشید ، شما نه سیاست می دانید نه استراتژی نظامی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها